Sokkal több dolgot kellene tudni ahhoz, hogy válaszolni lehessen.
Adott egy szabály. Nem fordúlhatsz balra, ha megkezdte valaki az előzésed.
A másik ide vágó szabály, nem kezdhet senki elpzésbe, ha az előzendő megkezdte a balra kanyarodást/előzést.
Ebből a szempontból az a kérdés, hogy Te indexeltél-e előbb, hogy ott balra akarsz fprdúlni, vagy ő kezdte meg előbb az előzésed.
Párhuzamos közlekesés egyik feltétele a több párhuzamos sáv. Sávok lehetnek olyanok is, melyek útbúrkolati jellel vannak megjelőlve és olyanok is, melyek nem. Tehát az a mérvadó, hogy elfér-e biztonságosan egymás mellett két autó.
Akár van párhuzamos közlekedésre lehetőség, akár nem, kanyarodó sáv hiányában az út képzeletbeli közepére húzódással -ha van akkor a felező vonal mellé húzódással- kell megkezdeni a balra kanyarodást.
Hogy két szélsőséges lehetőséget említsek:
Ha Te benéztél a tükörbe, mikor indexelni kezdtél és miután meggyőződtél arról, hogy senki nem kezdett az előzésedbe, az út közepére húzódva vártál a lehetőségre, hogy befordúlhass (közben végíg balra indexelve) akkor alígha lehetsz elmarasztalva. (más a helyzet, ha ott nem szabad balra fordúlni)
Ha Te az úton egyre lassaban haladva, majd a sáv közepén megállva vártál lehetőségre, hogy befordúlhass, majj index nélkül halytottad végre a manővert úgy, hogy még a tükrörbe sem néztél, akkor ne várj felmentést.
A két szélsősőg között végtelen számú lehetőség van, de azok vélhetően mindkét fél felelősségét sejtetik. Az arányokra csak is az van hatással, hogy a tetted, melyik végletes verzióhoz közelít jobban.
Rendőrt hívni volt a legrosszabb, szvsz mindketten bírságot kaptok, te biztosan, plusz megosztott felelősség lesz legjobb esetben, az is majd hónapok mulva meghozott visszadátumozott határozatban.
Ha valaki fellebezget akkor akár félév-egyév év mulva lesz jogerős....amire egyikőtök biztosítója sem fizet majd semmit, vagy hónapok, évek mulva perrel fenyegetésre valami szétavultatott zsebpénzt.
Budapesten rendőrt hívni csak a teljesen idióták szoktak, vagy "maffiózók", akiknek akkora az egyenruhás bűnszervezetben a hátszele, hogy a másik lesz hibásnak kihozatva napok alatt, fellebbezés nélkül, ők meg még le is huzzák a biztosítót.
Itt kamikaze módra lehet csak és KELL egy csomó helyen közlekedni, számos annyira életveszélyes hely van, szinte katalizálja az idióta motorizációgyűlölő ellehetlenítő forgalmi szabályozás a balesetveszélyt és a folyamatos agressziót.
Ha kétes a csattanás, és tudni lehet itt csak per és büntteés lesz, de "nyertes" nem lehet, akkor (ha lehet), MINDIG meg kell egyezni, akár ugy, az "olcsóbb autós" kapjon KP-t és vegye meg bontottba, vigye lakatos szakihoz, stb, cserébe elismeri papiron és a sokmilliós "ujautóst" meg megjavítja márkaszervizben a biztosító.
Nincs más, "fuck the system", különben egymást szivatjuk, még az államon, a bankokon, meg a pénzmultikon felül, akik röhögve szívják a vérünket még jobban.
Nem is kell bedugulnia, hogy ne lássál ki, elég annyi, hogy te mennél ki, valaki jönen be, indexel, lassit. Már látod a manővert, fordulsz ki, erre egy barom mögötte kirántja a záróvonalon át padlóval és a sűvba, bumm, összeértetek. SOHA ebben az éeltben nem magyarázod ki, hogy nem te nem adtál elősbbséget, kanyarodó már sehol, áll két törött kocsi, az egyik egyenesen ment volna a másik kidofordult elé. Csáó.
A helyet nem ismerem. Ha az úttst fele olyan széles, hogy ott két jármű is elfér egymás mellett, de felfestés nincs, akkor balról, a középvonal átlépése nélkül előzni szabad, de haladni nem. Hogy miért megy mindenki középvonal mellett, így nekem nem tiszta.
Ha olyan uton megyek, amiről nem tudom hogy főutvonal-e, mert semmi ilyesmi tábla sincs - akkor jobbkézszabály van, függetlenül attól, hogy szabályos, vagy szabálytalan-e a másik."
Hogy főútvonalon haladsz-e azt a tábla dönti el. Ha van főútvonal táblád, akkor igen, ha nem, akkor nem. Hogy nagy autók, buszok, sárkányrepülők haladnak-e rajta, az mellékes.
Ha főútvonalon haladsz, akkor az oda betorkoló utakkal szemben elsőbbséget élvezel, amíg vége tábla nincs. Egyéb esetben lehetnek turpisságok. :)
Szerintem a biztosító kapni fog az alkalmon, hogy 50:50%-ra hozza ki a dolgot, magyarul fizetheted a saját károdat, ők meg dörzsölik a tenyerüket...
A rendőrök - ha úgy ítélik meg, és erre lehet is logikus magyarázatot találni - valószínűleg Téged fognak elmarasztalni, de a bírság összege aprópénz a járművedben okozott kárhoz képest.
Itt is az a kérdés, mint az én esetemben: a szabálytalanul érkező jármű élvezhet-e elsőbbséget, ha leszámítva a szabálytalanságát, elsőbbség illetné meg?
Ki a hibás? A Vágóhíd felől közlekedtem a Gyáli úton a munkahelyem bejáratáig (2-6 szám) 7.45 táján. Be akartam balra kanyarodni az ingatlan parkolójába. Szemben egy sávban hosszú kocsisor. Indexelek, állok, várok. Végre megszán valaki, és beenged. Alig dugom át az orrom a kicsisoron, az autómba vágódik egy a kocsisor mellett vágtázó rém. Hibás vagyok? Balról kanyarodtam, ő egyenes irányban haladt. Tehát övé az elsőbbség. De ezt a külső sávot mégsem használja senki. A Nagyvárad tér felé, előbbre, már néhány parkoló autó áll ugyanebben a sávban. Felfestés sehol. Van itt párhuzamos közlekedés? Elvileg lehet, mert elfért két autó azon a szakaszon. Akkor a sok "marha" miért megy egy oszlopban?
Mi nem tudtunk megegyezni, rendőrt hívtunk. Nyilván én leszek a hibás. Vagy nem tudom. A helyszínelőt kérdeztem, aki csak annyit mondott: "Hogy hány sáv van, ezt az dönti el, hogy elfér-e két autó egymás mellett. De inkább, szerintem itt egy sáv van."
Most akkor mi van?
Számomra egy megoldás van, később megyek dolgozni, amikor ritkul a kocsisor, és látom, hogy mi történik a "külső sávban". Egyébként ui. vakon lehet csak belevágni a kanyarodásba.
Abban biztos vagyok, hogy a jogalkotó szándéka mi volt. Csakhogy egy dolog a szándék és más dolog az írott jogszabály.
Eddig akit megkérdeztem, nagyjából felesben voltak, akik azt mondták, hogy ez hiba a KRESZ-ben és nincs elsőbbsége a jobbról, szabálytalan irányból érkező kerékpárosnak, a többiek pedig azt mondták, hogy lehet, hogy rosszul fogalmaz a KRESZ, de akkor is ez van leírva benne. És ennek értelmében elsőbbsége van a szabálytalankodó járműnek is...
Tlőlem már kaptál egy határozott nem tudomot. És azt is írtam, hogy korábban azt írták többen, hogy a szabály nem rendelkezik arról, hogy elsőbbséget a csak szabályosan közlekedőnek vagy minden közlekedőnek meg kell-e adni. És én arra emlékszem, hogy arra jutott a társaság jelentőr része, hogy minden közlekedőnek.
Ilyen eset volt pl. a koccanás, amikor a szabáyltalanul tolatóval ütközött a sportoló.
Igazad van, az már IX. És a kétszer kétsávban is. Megcsal az emlékezetem, mert jó széles és terelőszigetekkel osztott részei is vannak a Napfény és/vagy Pöttyös utcának. Az egyik vizsgaútvonal a Vas Gereben–Negykőrösi–Határ út–Táviró, majd körzgetés a lakótelepen, végül vissza az Üllőin.
Ha főutvonalon megyek - mert mondjuk főutvonal, vagy kereszteződés alárendelt uttal tábla van az orrom előtt, vagy látom a macisajtot (ne vedd személyeskedésnek:) hátulról, elsőbbségem van, fuggetlenul attól hogy szabályos vagy szabálytalan a másik
Ha olyan uton megyek, amiről nem tudom hogy főutvonal-e, mert semmi ilyesmi tábla sincs - akkor jobbkézszabály van, függetlenül attól, hogy szabályos, vagy szabálytalan-e a másik.
Nem a lényeget fogtad meg. Nem az az érdekes, hogy egy adott, néven nevezett utcában mi a valóság, hanem ha (bárhol) nincs tábla valemely okból, akkor honnan lehet tudni, hogy védett útra érkezel.
(Nem vita és nem megerősítés, csak erről jutott eszembe)
Sokakban az a képzet él, hogy a szélesebb, sávokban gazdagabb út védettebb a szűk, keskenynél. De ennek semmi alaja sincs.
Pl. Kismesten a József Attila lakótelepen a szűk, egysávos kis utcácskából jobbról érkezőnek elsőbbsége van a kétszer kétsávos úttal szemben. Erzsébeten valamelyik főúton találkoztam egy olyan szakasszal, aholis a főút irányonként kettévált, egy lakóház két oldalán vezet. Amerre én mentem, olyan szűk volt, hogy még járda sem volt egyik oldalon sem, s az úttest szélessége sem biztos, hogy szabványos volt. Itt, a lakóhelyemen van egy darab főút. Nagyonsok autós azt hiszi, hogy a vele párhuzamos utakon ugyanúgy elsőbbsége van a keresztező utakkal szemben, mint a főútnak.
A Wesselényi főútvonal és ez a tábla minden útkereszteződésben meg is van ismételve?
Mert csak ez esetben lehetsz biztos a dolgodban. De hogyan is szól az autós mondás? Annak van elsőbbsége, akinek meg is adják. Nem kell minden lépésnél lassítani, de ha lezúzzák az autódat, sokra nem mégy a joggal. Persze, a károd meg lesz térítve a másik biztosításának a kontójára, de csak a kifejezett, fillérekben mérhető károd. A kocsid értéke mindenképpen kisebb, a bosszúságod, a javításra, ügyintézésre fordított időd csak a te bajod marad.
Aki nem ment el a főútvonal kezdete tábal mellett, annek ez nem is lehet az. Úgy illenék, hogy egy táblákkal védett út teljes hosszában az legyen, de ez koránt sem valósul meg a gyakorlatban. Minden útkereszteződést úgy kell megközelítened, hogy ott esetleg elsőbbséget kell adnod.
"De ismét felteszem a kérdést. Honnan kell tudnom nekem, aki akkor játok arra előszőr, hogy az az út, amit keresztezni fogok, az az Űllői út, és védett út az én utammal szemben, ha ott nekem sem STOP, sem macisjat táblám nincsen? Vélhetően sehonnan. Idegenként, lehet át is hajtanék rajta úgy, hogy csak jobbra nézek."
Ha az Üllői utat keresztezed, miért nincs macisajtod? Emlékeim szerint van....
„Az Üllői útat keresztező utak mindegyike vele hasonló forgalmat bonyolít?
A forgalom mértéke miben is van hatással az elsőbbségi viszonyokra?”
Sehol nem írtam, hogy a forgalom mértéke és az elsőbbségi visonyok egymás függvényei.
Én azt írtam, hogy a vizsgáról szóló megállapítással ellentétben arra intett az oktató, hogy főútvonalon is ügyelni kell arra, hogy valóban biztosított az elsőbbségem. Olyan helyen, ahol jelentősebb keresztforgalom van, meg nem tévesztve a többieket, de akár sebességcsökkentés is okos lépés. Egyszerűan azért, mert az ilyen helyeken több a baleset, mint mondjuk egy 3 autó/per nap terhelésű keresztforgalomnál.
Ha most a keresztforgalom szó lesz kifogásolni való, veszek egy rozsdás csavarhúzót.
Nem olvastam végig, mert voltak mellékvágányok, de emlékeim szerint a Királynak azon a szakaszán olyan főútvonal van, mint ide Lacháza. Be is baszna, ha minden sarkon lefékeznél !
Vizsgán konkrétan megbuktatják azt, aki minden utcácskába benéz ilyen esetben.
Ezen a szakaszon mindenképp elsőbbséged van, akárhonnan is érkezik bárki. ( kivéve mkj)
Csapd el/le legközelebb a bringást és megyek tanúskodni melletted ! :))
Hát engem az okító arra nevelt, hogy minden saroknál pillantsak oda, hogy mi a szitu. Olyan helyeken pedig, ahol hasonló utak, netán fűútvonalak metszik egymást, lassítsak is.