Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Na igen, a DGX-660 esetében (mint az arranger zongorák esetében igen gyakran) a gyenge pontja a billentés, ami GHS -- hasonlóan a Yamaha P-45/P-115/P-125/YDP-143-hoz stb.
A ki kell próbálni itt is játszik, természetesen :)
Ha kifut, remélem, az utódja legalább GH, de inkább GH3 billentést kap majd...
Ja, aztán ha odaül az ember egy hangversenyzongorához, ott meg megint akkora különbséggel szembesül a pianínóhoz képest pozitív irányban, hogy egyenesen sírvafakad ha szerelmese a zongorahangnak és hazamegy sietve (de előtte vesz még az Obiban egy motorosfűrészt útközben a pianínónak ajándékba...) :DDD
Pont most akartam még utoljára megkérdezni, hogy mi a véleményetek a KORG LP-380 típusról. Főleg mint billentyűzet milyen...
Az akusztikus pianínóval sokat kokettáltam de végül elvetettem, azért is amiket leírtál, meg használtan ebben az árkategóriában van benne azért lutri is. Plusz nemt udom csak úgy odábbrakni ha úgy adódna.
Hát a pianínó nagyszerűbb mindenben, csak egyben nem és ez mindent aláás! Hangoltatni kell, érzékeny melegre, hidegre, huzatra, nedvességre (na persze nem hiperszenzitíven), de évente felhangoltatni 5-10 ezerért akár 2x is, azért ma nem olcsó. Szerintem beszélj Tajtiékkal (Attilával! ő a billentyűs szaki) és jól útba fog igazítani.
Ha engem kérdezel én a mechanikája és a zongoraszerűség miatt ilyen oldalról a Korg D1, C1-et nézegetném vagy az LP380-at ár, kialakítás és hangszórók tekintetében (bár ez utóbbi, keverős hangrendszer birtokában nem lehet kérdés). Hangzásban sem szörnyűek már, mint a korábbi Korgok.
"Gondolkodom azon is hogy esetleg egy pianinót venni, akusztikusat, hely van elfér, de az is kérdés, hogy jobb választás lenne-e."
Hja hát igen. Ez talán nem a megfelelő fórum erre, de engem is érdekel, szerintetek az alap használt digitális zongorához képest milyen ötlet egy gyakorlatilag ugyanannyiba kerülő használt pianínó?
Persze ha nincs szükség a fejhallgatóra, és nem gond az időnkénti hangolás szükségessége. Illetve nem is az alaphoz képest, legyen az 500e-1m közötti/fölötti digitális kategória vs. akusztikus.
Az akusztikusnál *reálisabb* hangzás és billentés nincs is (by definition), és nagyon lent vannak az akusztikus árak.
A Tajti csapatot elég jól ismerem, régen sok mindent náluk szereztem be, heti vendég voltam, mondhatni baráti a viszony, bár mostanában nem jártam arra :-)
"Én azt mondom Piliscsaba nincs messze még tanulni bejárni sem Pesttől"
Persze elvben igazad van, csak azért tudni kell azt is, hogy van alig másfél éves baba, meg építkezés meg még dolgozom is pont nem Pesten :-). Szóval nehéz ügy, de már erre van/lenne megoldásom.
"de egyébként abban igazad van, hogy ha a sok technikai részlet csak megzavar,"
Nem, nem zavar meg, ez nem gond. Főleg villamosmérnökként nem:-), napi szinten sokkal bonyolultabb eszközökkel dolgozom, baj lenne ha "zavarna". Inkább amit később felvetsz - azaz ebben a kategóriában nekem a fontosabb a zongoraszerűség lenne, mint van-e beépített dobkészlet, meg tudok-e komponálni meg felvenni egyebek (van dobmodulom dobgéppel, keverőpulttal sodkávos rögzítővel midi cuccal, stb, szóval kb nekem nem kell ilyen). Azaz ebben az árkategóriában a "leginkább zongorát" keresem. Tiszta sor, ez nem az a szint ahol a profi hangszereket fogom megvenni, de akkor már mint inkább zongora legyen jó, és minden egyéb nélkül, mint tudjon ezt azt, de mint zongora rosszabb funkciójú legyen. Nyilván ha "minden kéne", akkor ez az árkategória szóba se jöhet.
Ha tudnám, hogy valóban csak nem egy múló fellángolás lesz, hanem évekig tartó tartós zenetanulás újra, akkor pl. belemennék a következő szintbe simán, de most ezt nem tudhatom. Gondolkodom azon is hogy esetleg egy pianinót venni, akusztikusat, hely van elfér, de az is kérdés, hogy jobb választás lenne-e.
A DGX egyébként idén kifutó modell is lehet (ára esni fog), de egyébként abban igazad van, hogy ha a sok technikai részlet csak megzavar, akkor valóban jobb talán egy szerényebb modellel kezdeni. Mikor én kezdtem hangszerekkel foglalkozni, akkor még az volt, hogy alig volt választék a 90-es évek hajnalán és messze nem voltak ilyen technikai bravúrok ezen hangszereknél. Az viszont lenyűgözött, mikor egy szállodában láttam egy urat egy Technics orgonán olyan big band swinges muzsikát játszani akkor, hogy elhallgattam volna estig és nehezen hittem hogy 1 ember ilyet csinálhat egy hangszerrel...
A belépő, 200 ezres zongoráknál sajnos nehéz olyat mutatni, ami több mindenben jó. A minőségibb hangzások és/vagy mechanikák, pláne hangszórórendszerek terén nem véletlen kell a drága modellekben azt megfizetni! Mindenképp kompromisszumokra vagyunk kényszerítve vásárlók.
Én azt mondom Piliscsaba nincs messze még tanulni bejárni sem Pesttől (mint nekem mondjuk Borsodból, pedig 1 évig vonatozgattam anno Pestre a Postásba én is...). Megnézheted nagyjából a kiszemelt modelleket a Hangszerplázában ahol Závodi Attilától bennfentes tanácsokat kaphatsz jazz ügyben is többek közt (PeetProject) és talán a Korg RH3 mechanikás modelljeibe is bele tudsz kóstolni, ha ez az elsődleges minőségi tényező. A többit meg majd meglátod, összehasonlítod (akár jóval drágább hangszerekkel is)...
Egy gyors összehasonlítás - Kawai CA65 vs Roland HP508. Mindkettőt használtan vettem, első tulajdonosától, így mondható megkímélt/majdhognem új llapotban kaptam őket kézhez.
Billentés: a Kawai ca65 billentése sokkal finomabb, életszerűbb, mint a Rolandé. Bár, nekem úgy tűnik a HP508 billentése kissé nehezebb, ami jobban bejön, én rendes zongorán tanultam zongorázni így kell azért a megfelelő súly.
Billantyű hang - itt nyer a Kawai CA65, a Rolandnak van ez a jellegzetes ragadó/tapadó hangja, de ettől függetlenül élvonalbeli. Néhány darabot a HP508-on simábban lehet lejátszani mint a CA65-ön.
Zongora hang: - nekem a Kawai hangja természetesebb. Viszont a Rolandon több a hangolási lehetőség. Mondjuk a KAWAI-t fullra tuningoltam, egyszerűbb is volt a kezelési felülete számomra. Szóval itt még várnék a végleges konklúzióval.
Hangszórók - itt elsöprő győzelmet arat a Roland. Hihetetlen, nem torzít, teltek a mélyek, pengeélesek a magasak. Gonolom ez már CA93 szint legalább.
Hát most olyan típust raktál a szemeim elé, amire erősen el kell gondolkodnom. Ez eddig nem került elém, de kb nem olcsóbb mint a többi ha mindent megvennék. Ez a típus olxan 250 magassága jelenleg, és mire a Roland FP30 vagy a Kawai ES-110 teljes szett lesz állvánnyal, alig egy huszas a különbség, ami elhanyagolható lehet.
Amit nem tudok, mennyire jó a billentyűzete mint laikusnak, keresem ebben az árkategóriában a lehetőleg legjobb megoldást - billentésileg és hangzásilag. A plusz hangszinek funkciók egy darabig ugysem jönnek képbe, az első évek neme rről szólnak. de itt most tényleg elgondolkodtató. Köszi szépen mégegyszer!
nem milliomos, meg nagyon ritkán gyakorlok már a szerkón. megvan még, heti egy egy órára leülök, de most valahogy a zongora egy kicsit jobban vonz a baszgitárral együtt :-). Szóval jelenleg a zongora felé húz a mágnes patkósabb része.... Az éneklést mások érdekében kihagynám :-).
Ebből végülis akkor mi derül ki? Elcseszték az FP30-ban a hangolást?
(olyan átláthatatlan és követhetetlen nekem az a fórum, nem tudom Te hogy igazodsz el benne vagy véletlenszerűen olvasod ami épp a napi szórásban feljön rajta?)
Hangszer tekintetében ide vonatkozólag viszont neked a Yamaha DGX660-at is ajánlom kipróbálásra, mégpedig:
- van benne oktató funkció
- jó hangrendszere van (még mikrofonon énekelni is tudsz bele)
- kottát kijelez midi fájlból
- pendriveon oktató anyagokat vagy bármi mp3 gyakorlatot le tudsz játszani vele
- fel is tudod ui. venni amit csinálsz
- tudsz esetleg komponálni rajta és/vagy zenei kísérettel szórakozni, gyakorolni (van ritmus alattad, elég jó dobszetekkel, amit csak felsőbb kategóriás hangszerek nyújtanak zongorákban)
Szóval tudásban kb. fél milliós hangszerek tudását hozza fela áron, kicsit szerényebb kalapácsmechanikával, de szerintem nem rosszabb feltétlen egy Roland FP30-asétól a belépő szinten.
Én is most tervezem egy zongora vásárlását. Az én kiszemeltem egy casio px870. Remélhetőleg jó áron sikerül hozzájutni. Azt kérdezném tőletek, hogy egy ilyen zongora rendesen megszólaltat e egy 80 ohmos fejhallgatót, vagy inkább 30-40 ohm körüli kell neki?
Köszi, megnézem ezeket is. Mivel kezdő lennék, ezért csak indokolt esetben mennék fentebb az árral, mert mi van ha két hónap után mégse jönne be (most azt gondolom nem így van).
Egyébként a 200ezer környékiekből nekem a Kawai ES110 tetszett a legjobban hangra, mást ugyebár nem tudok érdemlegesen mondani róla :-(.
Rolandnak a legjobb a billentyűmechanikája, DE a hangszóró hangja elméletileg rosszabb a yamahánál és egy emberke tesztje szerint gyárilag picit el van hangolva. Valami 100 órányi játék után írta ezt.
Lassan terjednek az ilyen dolgok a magyar fórumokra... ez egy 2016-os történet
Alighanem Tim Praskins-ra utaltál. A lényeg:
"primarily about the relationship between notes in the bass section and the middle to upper octaves and it definitely sounds like there are note and chord combinations which are noticeably sharp on the upper notes of the chord combinations"
Ritkán hivatkozom külföldi fórumokat, ezúttal mégis belinkelek két érdekes kommentet a PianoWorld fórumáról...
Egy akkori Roland alkalmazott reakciója: "We have confirmed with the engineering team in Japan, that the stretch tuning applied to the FP-30 is the same as many past pianos."
Ha a Roland RP-102 és F-140R szóba jön, akkor a Kawai KDP-110-et is érdemes kipróbálni.
Különösen akkor érdekes, ha sokat használnád a zongorát saját hangszórójával.
Ha drágábban és nem csak hordozhatóban gondolkozol, érdekes lehet a Yamaha YDP-163 talán ami kifejezetten érdekes még... vagy akár a Korg LP-380 vagy C1 Air.
Először is röviden rólam - a 40-es éveim közepét taposom, és jött az elhatározás, hogy bizony szeretnék zongorázni :-)
Az előéletem nem zene mentes, jártam fiatalabb koromban zeneiskolába, van ilyen végzettségem is teljesen más hangszeren (jazz-dob), és anno tanítottak pár évig zongorázni is (nem ez volt a fő hangszer, de szolfézs keretein belül ment, meg egyéb dallamhangszer is, pl xilofon, marimba). Na ennek közel 30 éve....
Az elmúlt évtizedek másfelé vittek, de most jön a feltámadás! ;-)
Gyakorlat viszont az, hogy teljesen nulláról kezdeném, hiába a jóval korábbi zenei előélet, meg a sok sok zenehallgatás és a közel egy évtizedes korábbi hangmérnöki tevékenység.
Komolyra fordítva nézegetem a zongorákat, de mint laikus ilyen téren. Nálam is a 200ezer környéki árkategória férne most bele, esetleg ha indokolt fölé megyek. A korábban is említésre került Roland FP30 van kiszemelve, de ha van ellenvetés, vagy dobjak rá kicsit és ez sokkal jobb megállapítás, akkor szívesen fogadom a tanácsokat. Még nézegetem a RolandRP-102 és RolandF-140R típusokat is, amik esetleg elgondolkodtatóak lennének, nem tudom nyújtanak-e annyival többet amennyivel drágábbak.
A másik kérdésem ami ide irányulna. Vidéken lakom, és nem olyan triviális itt a zongoratanár kérdés. A következő félévem meg még elég kötött - esti egyetem, vizsgák, diplomamunka stb - így kb. nehezen tudnék eljárni tanárhoz. Viszont nagyon bizseregnek az ujjaim :-). Létezik otthoni tanulás elindulásához valamilyen jó alapmű, oktató irodalom, könyv, leckelegyen az netes vagy papír alapú? Mindez kicsit árfogóan szolfézzsel is kiegészítve teljesen az alapoktól? Tiszta sor, nem helyettesít tanárt és hozzáértőt, de most egy fél évig nekem ez lenne a legjobb megoldásom a sok egyéb mellett.
Próbálj ki párat személyesen. Ez amúgy is az első és legfontosabb tanács digitális zongora vásárlásánál.
A magam részéről elsősorban Kawai ES-110, Roland FP-30 (illetve ha érdekes, Korg D1 + külső hangszórók) közül javasolnék.
A Kawai ES-110-et elsősorban a Budapest Zongoraszalonban van esélyed kipróbálni... Itt lehet esélyed néhány másikat is kipróbálni, Roland FP-30-at láttam ott jópár hónapja kiállítva, de ha messziről jössz Budapestre, érdemes lehet keresni legalább egy másik helyet is. Jellemzően telefonon meg lehet tudni, hol milyen zongora próbálható ki.
Ha nem alaptartozék -- teljesen kezdő zongorázók első hónapjainak kivételével -- egy half-damper pedált is venni.
Szerintem laikusan kár egy modellbe beleélni előre magatokat! A kínálatot ügyesen felméritek, de elméleti síkon előre dönteni miközben még semmit nem próbáltatok ki az nagy zsákbamacska lehet a végén ami hatalmas elbizonytalanodást szül! Én 20 éve pont így jártam egy akkor! fél milliós Korggal. A prospektusnak bedőlve, hogy na az lesz majd a netovább, jött a keserű kiábrándulás...
Erre gondoltam, hogy gyorsan megszerkesztem a hsz-t és beleírlak, de ilyet nem enged az index :-/
Szóval mind1 melyikünknek válaszolnak :D Szintén újévi fogadalom?
Viszont akkor megosztom, amit eddig aneten találtam:
Yamaha P 45 -> 125-höz hasonlították: sokkal rosszabb hang jön ki belőle, tehát ez a kedvelvevős kategória.
Alesis Recital nem kalapácsmechanikás. A Pro az, de játékérzete van a yamahához és a rolandhoz képest.
Korg B1 szintén játék, a D1 már sokkal jobb, de a yamahához képest sokkal rosszabb.
Casio PX 160 - mechanika hangja nagyon rossz: hangosan kattog a többihez képest. Yamaha halkabb, Roland a leghankabb
Rolandnak a legjobb a billentyűmechanikája, DE a hangszóró hangja elméletileg rosszabb a yamahánál és egy emberke tesztje szerint gyárilag picit el van hangolva. Valami 100 órányi játék után írta ezt.
A többi passz...tényleg élőben kéne kipróbálni.
Yamaha P125 vagy Roland FP30...inkább ez a kérdés: Yamaha: jobb hang, de műanyag fényes fehér billentyűk (fekete az legalább matt), mert az érintés sokat számít. Hangot talán meg lehet szokni, mert a fülem rááll. De a tapintás az más. Persze azt is meg lehet szokni. Ha a hang nem számítana, akkor biztosan Roland.