2007-es Suzuki Swift 1.3 GLX (M13A, 55e km) gyári könyve az API szabvány szerinti SG,SH,SJ vagy SL, 5W-30-as olajat javasol.
A Castrol keresője pedig ehhez a típushoz a sokat emlegetett Magnatec 5W-30 A3/B4 (félszintetikus) olajat javasolja, amely API SL/CF és ACEA A3/B3, A3/B4 minősítéssel rendelkezik. Most Shell Helix Ultra Extra 5W-30 van benne, amely full szintetikus. Nem feltétlen szeretnék bele félszintetikust.
Azonban az ACEA szabvány szerint a C1/C2/C3/C4 széria kifejezetten EURO 4-es vagy újabb, katalizátoros motorokhoz készült, mivel abban alacsonyabb az SAPS tartalom, jobb a katalizátor élettartamára nézve.
A kérdés az lenne, hogy mely Castrol (Edge) ACEA szerinti C szériás olajat lehetne még használni?
Azaz Castrol Magnatec (félszintetikus) vagy Edge (full), de akkor abból melyik?
A rendelkezésemre álló infók szerint a 2NZ-FE (63 kW-os) verzióhoz 1.90 liter API GL-4 SAE 75W-90-es, a 2SZ-FE (64 kW-os) változathoz pedig 1.70 liter API GL-4-es SAE 75W-s hajtóműolaj szükséges.
Tisztelettel érdeklődnék, hogy Octavia I 1.8T be milyen sebváltó olajat tegyek ? GL4 vagy GL5 minősítésűt ? azt tudom hogy 75w90. Illetve hogy mennyiségre mennyit vegyek...?
Ez így van. Mindazonáltal nincs számottevő különbség pl egy 13 és egy 15-ös kinematikai viszkozitású olaj között. Ha meg azt nézzük, hogy 100°C-on egy 15w-40 -es olaj is lehet "vékonyabb" mint egy 5w-40-es, akkor mindjárt borul az elmélete johannes.-nek.
Persze lehet árnyalni a dolgot, pl ha valamiért csak 70-80°C-os olajjal üzemel a motor, akkor valóban "vastagabb" lehet egy 15w-40-es mint egy 5w-40-es.
magyarázd el milyen különbségek lehetnek viszkozitásban közel 100°C olaj hőmérsékletnél 5w40,10w40, és 15w40 között. Szívesen meghallgatjuk az észérveket.
Az a "40" egy viszkozitási osztály, egy -tól -ig kategória, tehát a konkrét viszkozitás értékben valóban lehet különbség két 40-es olaj között. Az egyes olajok műszaki adatlapjain meg lehet találni a pontos, mért értéket - azonban ennek nincs különösebb jelentősége, konkrétan a fogyasztásra gyakorolt hatása teljesen elhanyagolható.
Ne legyen tele a tököd, hanem magyarázd el milyen különbségek lehetnek viszkozitásban közel 100°C olaj hőmérsékletnél 5w40,10w40, és 15w40 között. Szívesen meghallgatjuk az észérveket.
Nem részletezem, a tököm telivan, hogy mindenki ezzel a marhasággal jön.
Melegen is nagy különbség van az 5w40,10w40, és 15w40 között.
Én személy szerint tapasztalom, az autódiagnosztikások is sokan tudják, az autószerelők többsége is.
...de hogy nehogy tévedjek megkérdeztem egy olajtársaság kenéstechnikai szakértőjét is, hogy ugyan hol tévedünk, mert a tapasztalat és az elémélet nem egyezik.
aztán jött a válasz, hogy nem téved, van különbség, nem is kevés, ezért nem mehet minden autóba 0w40, pedig a számokat nézve mehetne,ő is azt mondta, hogy ezért kell figyelembe venni a gyártói ajánlást.
...de itt sokan önállósodnak,...mert olvasta egy jó cikkben, de hogy igaz e ?...én olvastam darwint, nagy mókamester volt az öreg, mesének jó az is....;-)....
Üzemmeleg motornál az összes általad használt olaj hasonló viszkozitású volt, mivel 40-es olajokat használtál. Tehát nem volt egyik olaj sem "vastagabb" a másiknál. Csak is a bemelegedés fázisában lehettek különbségek, ami fogyasztás szempontjából nagyon minimális eltéréseket ad.
hmm.. a régi szép idők.. öreg motorosoknak párás lesz a szemük, amikor emlékeznek a téli, mínusz tízfokban elrendelt riadóra.
a telephelyen ruhában aludtak a titkok tudói, és már melegítették a csepelek, és egyéb rettenetek kartelljét, hogy legalább riadókor törhető legyen az olaj... a bikák(is) gondosan feltöltve vártak a sorukra...
aztán megszólalt a csengő.. hátkéremszépen...volt ott mindenféle zaj.. a benzines roburok még valahogy, de a többi.. füst, káromkodás, motorbőgés...
még ma sem értem, hogy soha nem volt nagyobb kár az óriási benzinlámpák, és egyéb rettenetek tüzétől.
na ezt akkor megegyszer...:-) tehat 20w50 et nem terveztem, én sem gondoltam volna, hisz korábban ém is írtam , hogy olaj nem jelenthet ennyit de ez itt most érdekes. Még arra gondoltam , a vastagabb olajfilm miatt jobb a kompresszió és az autó nyomatékosabb alsó tartományban.Lehet hülyeség de a mérések pontosak ,valami változott.
20w50 et nem terveztem ès èn is ùgy vèltem az olaj nem jelenthet ennyit de akkor mi ?.....Nem lehet hogy a vastagabb olajfilm miatt az a kompressziòja jobb ès ezàltal nyomatèkosabb ?.....csak egy ötlet....
Akárhogy is nézem a dolgot, itt semmi más nem okozhatta a fogyasztás drasztikus csökkenését csak a vastagabb olajra váltás.
Természetesen elhisszük a drasztikus fogyasztáscsökkenést, és örülünk, hogy keveset fogyaszt az autód, de biztosan nem áll fenn összefüggés az olaj és a fogyasztáscsökkenés között.
:-)
Az olajnak valójában igen csekély hatása van a fogyasztásra, a motor belső súrlódása eltörpül mondjuk a légellenállás mellett.
Ha okoz is különbséget a fogyasztásban az olaj minősége, annak mértéke alig lehet több 1-2 százaléknál - és természetesen mindig a "vékonyabb" olaj használatakor lesz kisebb a fogyasztás.
Az olajnak azonban nem a fogyasztás csökkentése a szerepe, hanem elsősorban a megfelelő olajfilm kialakítása, a motor tisztán tartása (detergens funkciók), és fontos az is, hogy a jó tulajdonságait minél tovább megőrizze - ezekben a képességekben pedig a szintetikus olajok sokkal jobbak.
A kevéssé viszkózus olaj ráadásul gyorsítja a kopást: hidegindításkor az olaj nehezebben jut el a kenési pontokra, később épül fel a kenés, ilyenkor a motor jobban kopik.
A fentiek figyelembevételével azt javaslom, a 20W-50-es kísérletbe bele se kezdj, és inkább térj vissza egy normális szintetikus olajhoz - úgy tűnik, neked az autó munkaeszköz, megérdemli, hogy úgy is kezeld.
Szeretném megosztani veletek az olajjal való kísérletezgetéseimet.
Az autó egy 1.4-es 1999-es Almera,180 ezer km-el vásároltam de mivel havi 5000-et megyek a munkám miatt, ez most már 200 ezer.
Mikor megvettem a fogyasztásom 6-6.8 liter volt, de mivel bizalmatlan vagyok lecseréltem az olajat, pedig állítólag előtte cserélték,nálam 5w40-et kapott.
Korábban itt a fórumon is említettem, hogy nem tetszett a hangja, 5-6 ezer km után hangosabb lett a lánc,jó mondom ez így nem lesz jó,csere 10w40-re.
A helyzet javult, a fogyasztásom csökkent,5.6-6 liter körülire.
Aztán két hónap után ismét eljött a csere ideje, utána olvastam, 20w50-ig minden mehet bele, itt a nyár 15w40-et kapott.
Jött a tankkolás,öreguras vezetéssel 5.2 liter, jó mondom ez hülyeség, valamit elszámoltam, vagy rátankoltam korábban és elfelejtettem.
Az autót csurig tankoltam,lenulláztam, feljegyzeteltem mindent, kizárva a tévedés lehetőségét és ismét lehatároztam hogy 90-nél nem megyek többet, nem huzatom,öregurasan vezetek de azért a forgalmat nem tartom fel.
Sikerült is, szerencsére sehova nem kellett sietnem, néha 95-100-ra felment a sebesség mert nem akartam feltartani a kamionost a hátam mögött de ez csak kisebb szakaszokon fordult elő.
Mindíg egy tanknyi fogyasztást mérek,így megvártam míg a pirosba ér, de 300 km után már láttam a mutatón, hogy az autó hihetetlenül kevest fogyaszt .
Az végeredmény 4.7 literes fogyasztás,a képet csatoltam az almera index fórumra a hitetlenkeők kedvéért, abszolút vegyes használattal,50-100 km-et teszek meg egy városig, majd ott cirkálok pár órát egyik helyről a másikba,sok indítgatás stb.
Akárhogy is nézem a dolgot, itt semmi más nem okozhatta a fogyasztás drasztikus csökkenését csak a vastagabb olajra váltás.
És mielőtt még valaki azzal etetne, hogy márpedig kopott a motorja azért okozhatta, hát ezek a motorok ennyi km-nél még csak bejáratósak, nagyon sokat elmennek, aki ismeri tudja.
Többen is mentek vele akiknek ilyen van, a szerelő ismerősöm is, ráadásul van még nálunk a családba még egy,tehát más is mondta, hogy tényleg jól megy,erős motorja van, és természetesen olajfogyasztás sincs,kopás kizárva.
Én ebből azt a következtetést vonom le, hogy vannak olyan autók amik kifejezetten szeretik a vastagabb olajat, vagy kizárólag az ásványi olaj tulajdonságát, ezt nem tudom .
Valószínűleg a gyári illesztési hézagok miatt, nem véletlenül engedélyezik bizonyos hőmérsékleti viszonyoknál a 20w50 használatát is ennél a típusnál.
Természetesen nyáron használom, hidegben az indításnál hallani, hogy nem megfelelő.
Mivel nem hagyott nyugton a VW-csoport QG1-es szervizperiódusa, emailben fordultam a Porsche Hungáriához:
""Tisztelt Porsche Hungária,
műszaki kérdésben írok Önöknek.
Az egyik legnagyobb magyarországi autós fórumban merült fel kérdés a VAG QG1 szervizintervallumával kapcsolatban.
Korábban a QG1 rugalmas szervizintervallumnak 2 év vagy 30e km volt a felső határa (illetve, még korábban, egyes dízelmotorok esetén 50e km). A VW német és brit weblapja továbbra is közli ezt a felső határt.
Azonban a szintén a konszern által üzemeltetett http://www.volkswagen-parts-and-service.com oldal alapján úgy tűnik, a 30e km felső határt kivezették. Egészen pontosan erről az oldalról van szó:
1) Jól értjük-e, hogy a QG1 definíciójában a két év felső határt megtartották, de a 30e km-t kivették?
2) Mikortól érvényes az új szabályozás? Visszamenőleges hatálya is van?
3) Mi lehet az az idézett "technical progress," ami lehetővé tette a változást?
Köszönjük válaszukat.
Szekeres István i.szekeres@xxxxxx.hu 06 20 xxx xxx5"
Nemsokára megjött a válasz is:
"
"Tisztelt Szekeres István Úr !
Köszönettel megkaptuk érdeklődését.
Fontos megemlíteni, hogy a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft, a Volkswagen konszern gépkocsijainak magyarországi importőre azaz nagykereskedője, a
hazai márkakereskedő és szervizhálózat kiszolgálásával, illetve azok
működéséhez kapcsolódó szolgáltatások biztosításával foglalkozik.
Kérdéseire röviden választ tudok adni, hiszen a karbantartási ciklusok rendszerében mostanában nem történt változás, ezt minden gépkocsi esetében a gyár határozza meg és a gépkocsihoz tartozó szervizfüzet tartalmazza.
Bízom benne, hogy segíthettem.
Üdvözlettel,
Juhos Gábor
vevőkapcsolati munkatárs
Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft.
Műszaki Vevőszolgálat l Technischer Kundendienst l Technical After Sales
Korábban írtam, hogy 5-6 ezer után a láncos autóm hangosabb lett melegen, aztán beszéltem másokkal és ők is tapasztalták.
Hogy most a sok indítgatástól kerül bele egy kis benzin, és attól, vagy az olaj fárad én nemtom, de nagyon nem tetszett ,le is cseréltem, most melegbe vastagabb olajat használok, így tökéletes .
Szíjas motornál ezt nem hallani, de a lánc itt jó jelzőrendszer.
Csak a lelki béke miatt is, 5-10e környékén lecserélném a helyedben. Akármennyire kifinomult a gépmunkálás manapság, akkor is több kopadék lesz az első töltésű olajban, mint egy "nem bejáratós" motorban.
A rendelkezésemre álló információk szerint ennél a modellnél a motorolaj csereciklusa 40 ezer km.
" ... valaki azt mondta 5000 vagy 10000-nél cseréljem mert nagyon híg olaj van benne ... "
Ez a vélemény kissé hasbaakasztó: 99 % eséllyel a gyári első feltöltésre szintén a cserékhez előírt SAE 5W-30-as ACEA C2-es olajat használják. Ha a cseréhez "nem túl híg" ez az olaj akkor az első feltöltéshez mitől lenne "nagyon híg"?
Szvsz nyugodtan menj el az első cserével is 40 ezer km-ig.
Van egy 2014-es évjáratú 2.3 Mjet 130LE Fiat Ducatom.A kézikönyvében 48000km -es karbantartási periódust ír elő.A kérdésem,hogy szerintetek a gyári olajat le kell-e cserélni előbb vagy elég 48000km-nél?
Kérdeztem több szervizt is,de a válaszuk elég eltérő volt mert valaki azt mondta 5000 vagy 10000-nél cseréljem mert nagyon híg olaj van benne.Volt aki azt mondta 15000-nél ajánlott ill. volt olyan is aki meg azt mondta,h felesleges 45000km-nél előbb cserélni. Úgy látszik a szervizek sem egyformák.
A Fiat a Selenia WR P.E. 5w-30 motorolajat ajánlja minimum ACEA C2 teljesítményszintűt,a megkérdezett szervizek egyike sem azt rakja a motorba.