Apríték adagagoló építése .Ide lehet írni tapasztalatokat kérdéseket ebben a témában.Sok embert foglalkoztat a kérdés .hogyan lehet kiváltani a gázfűtést ,hogy a komfort azért megmaradjon.
Nálam két ELKOEP CRM 91H és egy Telemecanique RE 865 látja el a vezérlést. Az egyik ELKOEP vezérli a betolások közötti szünetet, a másik a tűztartást irányítja. A Telemecanique a beadagolások hosszár irányítja.
Még annyit kiegészítésként, hogy ha a csigacsövem 110-es lett volna, akkor szinte biztos, hogy a patentív is kisebb lenne. Persze azt nem tudom, hogy kinek mekkora teljesítményre van szüksége, nekem nem túl nagyra, miután egy C18-as elvitte eddig a fűtést, igaz nem volt nagy köszönet benne, bár az inkább a 21°C-os spórolásnak tudható be, nem a 18kW határnak. Jelenleg egy kisebb fejben tökéletesebb égést tudnék tartani ennél a kicsi teljesítményigénynél, de nem tudom mi lenne, ha kint -20 lenne!? Ezért is mondom, hogy majd a tél végén tudok biztosabban nyilatkozni a használhatóságáról!
Szia! A linkelt hozzászólásban említettem, hogy 133-as. Levágtam belőle 90mm-t. Ennek darabjait kiegészítve készült a gyűrű. A gyűrű magassága 34mm, de nem kritikus. Ezt a rajzot láttad?
Az alsó cső viszi fel a levegőt a gyűrűbe. Ez nekem 28mm belső átmérőjű, de lehet nagyobb is, ha elfér.
Itt van még egy rajz alulról:
A bevezető szakasz az ajtó lemez után 133-as csődarabból készült 50mm hosszú. Azért kellett, mert nekem elég vastag az ajtónál a fal. Lehet, hogy néhány kazánnál erre nem lenne szükség.
Szia köszönöm az infót, hanyas patent ívből van csinálva 120-150 ?
Az végéhez egy nagyobb átmérőjű gyűrű van hegsztve és oda van bevezetve a levegő vagy egy nagyobb és egy kisebb átmérőjű patent ív van összegehegesztve és a kettő között áramlik be a levegő ?
Szia! Igen ez működik azóta, jelenleg is. Csak töltöm, naponta kétszer és tisztítom naponta egyszer(tálcák, nyelv alatti lerakódások, ha van). Hamuzni hetente egyszer kell, háromnegyedig telik a malteros vödör.
De az eltelt pár hét nagyon kevés idő, hogy biztosan ki lehessen jelenteni róla valamit, hogy ajánlani lehessen bizonyossággal.
Az más kérdés, hogy én nagyon bízom benne, hogy beválik, de nem lenne szerencsés úgy beszélni róla, mint egy kiforrott megoldásról.
Azóta 90..100°C füsthőfokkal folyamatosan tartom a 23..24°C közötti hőfokot 42..46°C vízhőfok mellett, kb. 180liter(kicsit több mint 2 lisztes zsák, ami kb. 30..34kg), enyhén nedves nyárfa fűrészporral. Mindezt egy régi kéttálcás totya3-as kazánban...
Megjegyzem, ezt a fűrészport el tudtam égetni a hagyományos fejben is. Megfelelő mennyiségi összehasonlítást nem tudok tenni, mert ott 3x gyújtottam be egy nap, és minden alkalommal 100litert tettem rá(összesen 45kg). A szoba 20 és 25°C között hullámzott. Miután ez nem folyamatos beállítás mellett történt, nem lehet kimondani, hogy ekkora lenne a hatásfok eltérés a két kivitel között! A gondot inkább az okozta nálam hogy a régi fejet nem tudtam visszafogni a kis teljesítményhez, mert akkor visszaégett(gyorsabb volt a visszaégés sebessége, mint a kívánatos égés sebessége, folyamatos üzemmód esetén). A visszaégés a kétcsigás kialakítás után már nem okozott veszélyt, de nem tetszett, hogy a bevezető csigacső forró, mert nem a kazánházat akartam fűteni és nem a csőben kellett volna égnie, hanem a fejben! :)
Jelenleg a könyök levágott végében ég a tűz, a furatok felett, minimális levegő mennyiséggel. Az égés fentről lefelé történik, ha nincs levegő utánpótlás, le is tud állni, ha kell. A nyelv alatt a parázs kb. 4 percenként esik össze fűrészpor esetén. Ha számolok egy kicsit, akkor egy beadagolt mennyiség 180liter/24óra/60perc*4perc=0,5liter, ami kb. 100g. Csak az a hamu tud kiesni, ami már teljesen elégett, ezért nagyon jó hatékonysággal éget. Viszont nem lehet benne olyan anyagot elégetni, aminek üvegessé ég össze a hamuja. Esetleg akkor, ha lenne egy bolygató, de ennél a fejnél sokkal bonyolultabb ezt megoldani. Árpát próbáltam benne elégetni, először égett, majd csak füstölt, végül elaludt. A félig elégett hamuvázat egyben vettem ki. Szóval ez a fej, csak szotyihéjra(nem léha, abban van mag törmelék is, azzal még nem próbáltam) és fűrészporra való szerintem, viszont arra jobbnak tűnik. Esetleg faaprítékra is jó lehet, de azzal sem próbáltam. Ez a pelletégető fejek és a hagyományos fej között lehet valahol használhatóságban, ha a fűtőanyagot nézzük.
Még esetleg annyit, hogy amikor az új fejet felszereltem, azonnal beszorult a csiga, nem tudta a kb. 15cm hosszú bevezető csőszakaszon áttolni az anyagot úgy, hogy el is kanyarodjon és fel is emlekedjen. Első próbálkozásom nekem is egy spirálrugó volt, igaz 6mm-es szálvasból hajtottam. Szinte semmit nem ért. Ezután hosszabbítottam meg a csigát, azóta jó. Ezért is kérdeztem ezeket, mert lehet, hogy bizonyos esetekben nem alkalmas a feladatra és mielőtt valaki ezt választja, érdemes lenne kipróbálni, átbeszélni.
Érdeklődni szeretnék az új égőfejeddel kapcsolatban :
azóta is ez van nállad használatban, én csak fűrészport tudok beszerezni lehet jobban járnék ha én is egy ilyen fejet próbálnék meg csinálni mint a tiéd, mert a hagyományos fejben nem akar égni csak a teljesen száraz fűrészpor !
Láttam róla 3 képet amit feltettél, esetleg tudnál még többet készíteni róla , hanyas a patent ív amiből készült technikai megoldások stb
Szinte mindegyik fűtőanyag képes tömörödni, leginkább a nedves fűrészpor, de a napraforgóhéj is és minden más anyag, főleg ami port is tartalmaz. Nekem többször előfordult, hogy nem tudta csiga áttolni az előmelegítőn az anyagot, pedig az nagyobb keresztmetszetű, mint a csigacső. Ez akkor fordult elő, ha a nyelv túl nehézre sierült, vagy valami miatt össze tömörödött az anyag. A könyökös új fejem is nagyobb erőt kíván, miután bizonyos súlyt meg kell emeljen a csiga, valamint a könyökben súrlódási erők is fellépnek. Szóval nagyon sok esetben ellenállást kell leküzdenie a csigának.
Úgy látom, hogy a porszerű anyagot könnyebben viszi mint a darabosat. Az éllenállást nem értem, mi tartaná vissza az anyagot? A visszaégést ma tesztelni fogom.
Nem mondom, hogy könnyű volt feltekerni a csőre a köracélt de nehéz sem. Először én is esztergával akartam csak nem tudtam ekkora emelkedést beállítani. A középrész tengelye is 10mm. Teszteltem az elakadást is és egyszerűen lefogja a hajtóművet eddig még semmi nem görbült vagy szakadt. Szerintem jó a 36-os fordulat is tovább fog tartani a beadagolás, nekem van amikor csak 1/4-et fordul beadagoláskor. Biztosan nagyobb lenne az élettartama a spirálnak ha rugóacélból lenne kérdés, hogy mennyiért gyártják le.
Nem tűnik soknak az a13 cm anyagvastagság. Üzem közben kiderül mennyire járja át a levegő. A felső lyuksort nem tömném be nem ér annyit. Inkább az alsó részre tennék még. Bejeleöltem pirossal mit lenne árdemes betömni. Én a zöld keretben lévő területre koncentrálnék. 45-50 lyukat elbír ez a rész.
Szia! Szerintem túl sok az olyan furat, ami messze van a fűrészportól. Ezeken túl sok levegő fog távozni, miután kisebb az ellenállás, mint a letakart furatoknál. Ez pedig csak a kazánt hűti és oda nem jut, ahová kéne. Ezeket mind betömném kivéve egy sort a fpor által letakart ferde vonal felett, de itt is csak minden másodikat hagynám meg. Égéskor a fpor még jobban össze fog esni, érdemes ezt megnézni majd és korrigálni, ha szükséges.
Nem kritikus a pontos egyezőség a furatok területét illetően, főleg, ha nem akarod kihasználni a két cső kapacitását, amire elég valószínűen nem lesz szükség.
Egyébként a szükséges teljesítményhez tartozó furatok számáról, azaz a szükséges levegő mennyiségéről annyit, hogy az új fejemben 18 furatom van körbe, plusz sok apró nyílás 2cm-el felette, ami mondjuk még kb. 10db 6-os furatot tesz ki. Az eltérés a hagyományos fejhez képest annyi, hogy mindig a megfelelő helyre juttatják a levegőt. Sajnos a hagyományos fejnél ezt nem lehet biztosítani, főleg ha az anyag mennyiségét is változtatni kell a teljesítmény csökkentéséhez-növeléséhez, amit a nyelv hosszával szokás megoldani. Ez a probléma nálam is jelentkezett a régi fejemnél. Ha sikerül belőni egy adott anyagmennyiséget ami a kívánt teljesítményt adja és hozzá a megfelelő furatelrendezést, akkor azért megfelelően tud működni, csak ez nehezebb feladat, sokat kell szórakozni vele. Néhányszor 16!órát elszórakoztam vele korábban, mire elfogadható lett. De nem kimondottan-e miatt váltottam, annak egyéb okai is voltak...
Egy csigás volt az első verzióm, nehezen szántam el magam, hogy szétvágjam, de másképpen nem sikerült volna biztonságosabb megoldást találnom, ami kellően megnyugtat. Javaslom, hogy ne mondj le a kétcsigásról! Később sokkal könnyebben tudsz változtatni a tartály elhelyezésén is és ha megfelelő a vezérlés és a kialakítás, garantáltan nem tud visszaégni.
Szia! Most, hogy másoknak is megtetszett ez a spirál megoldás, lenne pár kérdésem. Egy beadagolónak kis mértékű ellenállásokat le kell tudnia győzni finomabb szemcsézetű anyagok esetében is. Próbáltad már, hogy hogyan szállítja a fűrészport ha kicsit kézzel visszatartod? Mekkora a szállítási mennyiség, ha nem nagyobb darabos anyagot visz? Véleményem szerint ez inkább aprítékra jó, de lehet, hogy tévedek.
A másik a visszaégés. A csiga nagymértékben képes ezt megakadályozni. A spirál olyan, mintha ott se lenne. Én ilyen megfontolások miatt nem ezt választottam, de lehet, hogy nem jól képzeltem el a várható folyamatokat.
A 10-es köranyagot azért nem lehetett könnyű ilyen kis átmérőre hidegen feltekerni még esztergán sem.
Szerintem a 120 W-os motor 90-es fordulattal ebben nagy kárt valószínűleg nem tud tenni, inkább majd elkopik idővel.
Ahogy látom, az egésznek a leggyengébb pontja a középrész menet mögötti tengelyrésze, mert az csak 8mm vastag.
Persze ez egyben előny is annyiban, hogy ha valami megszorul, akkor az a rész fog elszakadni, nem a hajtómő, vagy valami más.
Szorulásnál valószínűleg egy középrész cserével megúszod a dolgot, csak a beleszakadt menetes csonk kiszedése lesz macerásabb. De némi melegítéssel a menetrögzítő is elenged.
Azért érdekel ennyire a dolog, mert úgy tűnik, hogy a spirál kevésbé kényes az apríték méretére, mint a csiga. Találtam a sufniban egy elég masszív hajtóművet, 40:1 áttétellel, ami az 1440 motor-
fordulatot 36-ra redukálja. Kérdés, hogy ez is elég lesz-e, mert nem szeretnék 2880 fordulatú motort rátenni.
Még azon gondolkodom, hogy pár éve volt egy rugókészítő kisvállalkozás innen nem túl messze, ha nem vitte el őket a válság lehet, hogy rákérdezek, hogy mennyiért tudnának minőségi anyagból hasonló spirált gyártani.
Úgy néz ki, hogy esetleg mégis a kazánházon belül lesz majd a napitartály, így megúszom a dolgot egy csigával.
De csak egy kb. 2m hosszú, 40cm széles és 1,5m magas, szögletes tartályt tudok elhelyezni a kazánházban, közvetlen a fal mellett. Ebből egy csigával meg tudnám oldani a fej etetését.
Viszont a tartály teteje 20-25 cm-rel lenne csak a plafon alatt, kb. 190cm magasságban. Ide elég nehéz feljuttatni az anyagot kézzel, valamit ki kell találnom rá.
ezen a képen berajzoltam a csövet amin bejut az anyag a fejbe,110es, végső soron a csiga házát toldottam meg 10ventivel ami az előmelegítő rész, mert mikor még nem volt ez a toldás az anyag úgy feltorlódott hogy a fej tetejéig ért.....
Szerintem kicsit magas az anyag szintje a fejben. Úgy kéne megoldanod, hogy az anyag a második lyuksor magasságában esetleg egy kicsivel az alatt fusson ki. Ekkor a harmadik lyuksorból a levegő az anyag fölött jönne ki. Az anyagréteg nem lenne vastagabb 10-12 cm-nél. Az alsó furatok is jobban átlevegőznék az anyagot. Az anyagáromot nem szabad jobban leszorítani, mint a csiga keresztmetszete, mert ez duguláshoz, a csiga károsodáshoz vezethet. Berajzoltam a képen én hogyan képzelelm el ezt a megoldást. A leszorító legalacsonyabb pontja alatt akkora kereszmetszet kell maradjon, mint a csiga háza.
Kiment a fejemből megnézni. Viszont a huzatszabályzó belső falán láttam lerakódást. Ebből arra következtetek, hogy a kémény is kap belőle. Lehet, hogy egyszer bélést kell beletegyek. Megnézem majd, de nem egy tiszta meló, jól neki kell öltözni. :)
Az nem lenne jó, mert rézből van, hamar szétégne illetve korrodálódna. A thermoelem(hőelem) egyébként alkalmas lenne a figyelésre, de megfelelő típusú kéne, aminek a védő burkolata is bírja az 1300°C-ot. Ilyenek léteznek(K, N típusú), csak elég drágák. Ilyeneket használok a füsthöz és a visszaégéshez. Az egyiket lehet beteszem a tűztérbe, az is infó, de nem a lángba az biztos. 1100°C-ig bírja, de nem csak a hőfok jelenti a problémát, hanem a savas hatások is.