Itt pborisz szerintem arra gondol, hogy a szigetelés hiánya miatt a folyamatosan működő 70fokos víz sem képes kifűteni a megfelelő hőmérsékleten a műhelyt és így valszeg nagyobb radiátor kellett volna.:-))
Arra még mindig nem válaszoltál, hogy van-e PF-ed :)))
Egyébként azért fűtenek 70 fokos vízzel, mert még ezzel is alig bírják felnyomni 20 fokra a hőmérsékletet. Próbálták 60 fokkal is, de azzal akkor se érte el, ha egész nap ment a kazán. Persze ez egy szigeteletlen épület a régi időkből :D
Én ezt valamikor a vízszigetelés kapcsán csináltam. Leástam kb 1 m-t, fóliát raktam a lábazat mellé, majd vissza a föld, felül pedig 1,2 m-es járda körbe.
Nemtom. Szerintem még nem voltam a melóhelyeden. Vagy igen? :D
Szerinted az komfortos amikor néha nyomatják 70C-vel aztán hideg, vagy az állandó (mondjuk) 50C kissebb felületen?
"Miből gondolod, hogy ez a túlméretezés mindenhol megvan. "
Ez a "méretezés" úgy történik, hogy olyan ki-be kapcsolgatós termosztátos rendszerekhez méretezik. Amikor állandóan megy, akkor sokkal kevesebb is elég. Röviden ennyi.
Nálam napi 24 órában meleg a radiátorok teteje, de csak a teteje. Ezt csinálja a termófej amikor állandóan kapja a meleget. Nem kapcsolgat! szabályoz! Hidegben nagyobb felülete melegszik, melegben kevesebb. Szabályoz! nem kapcsolgat.
Ennyi hozzászólásodból már nem tudom kibogozni, de én azt hittem, hogy neked PF-ed is van. Bár kicsit furcsálltam, hogy miért engedsz a padlóba 50 fokos vizet.
Miből gondolod, hogy ez a túlméretezés mindenhol megvan. Te magad is látod, hogy csak itt mennyien szenvednek a rosszul méretezett rendszereikkel. Pl. a munkahelyemen radiátoros fűtés van (amint azt már Te is tudod). Ott ha 70 fokos vízzel fűtenek, akkor azt lehet mondani, hogy elfogadható a hőmérséklet. De ahogy a kazán kikapcsol pár perc múlva érezni a hideget a falak felől, pedig a víz még épphogy hűlt egy kicsit.
"Nagyon nincs kondi kazánom és 50-60C előremenőm van és így is a radiátorok felső 5-10cm-re meleg csak. Enynit arról, hogy nagyobb radiátorok kellenek!"
Ez furcsa. A mostani lakásomban egy sima kis Ferroli kazán van, illetve Dunaferr DK radiátorok. Jelenleg 70 fokra van tekerve a kazán és a radiátorok teljes felülete meleg.
Szóval mekkora puffer kellene egy radiátoros fűtéshez? 72 nm társasházi lakás, most meg nem mondom mekkora az össz radiátor teljesírtmény, de kb. 6,5-7 méternyi termoteknik radiátorom van összesen, meg egy kb.1,2 kW-os törölköző szárító.
Két további kérdés: - nem tudtok véletlenül olcsó, 60-80liter körüli rétegtöltésű indirekt HMV tárolót? :) - Az Immergas árlistájában láttam egy 3.011668 cikkszámú Zóna Vezérlő Dobozt, ami kisértetiesen hasonlít a DIM zónaegységeikben levő vezérlésre. Sajnos nem találtam semmit részletes infót róla. Találkozott már valaki vele közelebbről? Ha ugyanaz lenne, akkor lehetne olcsóbb, illetve kicsit módosított időjárásszabályzós, hidraulikus váltós zónavezérelőt csinálni két körhöz.
Bár végülis az Immergas DIM ABT nem olyan vészes (br160e - hidraulikus váltóval, motoros szeleppel, 3 szivattyúval, vezérléssel), csak ha jól láttam, akkor nem adja meg a váltó utáni előremenő hőmérsékletét a kazánnak, tehát kicsit játszogatni kell ezzel is. Meg nekem már van egy vadiúj háromjáratúm meg egy Grundfos szivattyúm, ami feleslegessé válik, ha ezt a kiépítést választom :( .
"A puffertárolós megoldás csak radiátoros fűtésnél fölösleges." Hülyeség. Azt hiszem, hogy nem érted a puffer lényegét. Mikor is kell a puffer? Ha a fűtés nem állandó (napkollektor?) vagy nem szabályozható, nem állandó (vegyeskazán?), vagy nem megfelelően szabályozható (40% moduláció?).
Nagyon nincs kondi kazánom és 50-60C előremenőm van és így is a radiátorok felső 5-10cm-re meleg csak. Enynit arról, hogy nagyobb radiátorok kellenek! A szabványosan "méretezett" radiátorok is minimum 5-6X nagyobbak, mint amire szükség van. Csak nem mind1, hogy csak néha működnek teljes üzemben, vagy állandóan a felületük 5-10%-át használva.
"Beállitod, hogy a váltóban (puffer?) 50C viz legyen állandóan"
Amatőr vagyok, nem értem miért jó ez: ha valamelyik körön fűtési igény jelentkezik, akkor a váltóban levő 1-2 liter víz ehhez kevés lesz, a kazánnak mindenképpen be kell kapcsolnia. Ha meg bekapcsol, akkor mindegy, hogy 1-2 literrel többet vagy kevesebbet kell felmelegítenie (fogyasztásban is az, mivel nálad is a kazán melegíti fel a váltóban levő vizet). Mit értek félre?
Én a saját rendszeremet most úgy képzelem el, hogy: - kondenzációs kazán, előremenője időjárásfüggő szabályzással, - hidraulikus váltó, utána két kör (egy radiátoros, egy pf), mindkettő saját keringetőszivattyúval, - a padlófűtéskör hőmérséklete időjárásfüggő szabályzású, - a radiátoros körnél minden radiátoron termófej, kivéve a leghidegebb szobát, ott a termosztát (valami okosabb Honeywell)
ami a problémám: - a padlófűtés időjárásfüggő szabályzása. A gyári szettek (pld Imergas ABT, Saunier Duval SD201), elég drágák, de a kazánnal való együttműködés miatt valószínűleg nem tudom megkerülni őket. Viszont ha jól olvastam, akkor ezek nem tudják állandóan keringetni a pf-kört, a kazán szivattyújával együtt lekapcsolnak. Persze tehetnék a padlófűtéskörre is egy olyan termoszáttot, ami szondával a padló hőmérsékletét (is) nézi, így nem hagynám, hogy kihűljön a padló. Ez marhaság? Persze ekkor jól jönne egy kis teljesítményre leszabályozható kazán.
Apropó kazán, két készülék között vacillálok: - Immegas Victrix kwx ( ez 25%-ig, 4,7kW.ig leszabályozza magát) - SD Isotwin Condens F (ez csak 6,8kW-ig szabályozza le magát, viszont ódákat zengenek a beépített rozsdamentes HMV tartályáról, illetve az Isodyn rendszerének köszönhető HMV teljesítményéről).
Szerintetek melyik tulajdonság ér többet? Elvileg a fűtésem 5.4kW padlófűtésből (6 kör), 3.2kW radiátorból és kb. 1kw törölköző szárítóból áll, ez később bővülhet még 3.3kW radiátorral (felső szint). Mivel elég sok a padlófűtés, ezért hajlok a minél kisebbre leszabályozható kazán felé...
Alap esetben a kád oldalán van (felénk) a töltő, nem a végében. És igy nem tudja az "alany" hátát nyomni szerintem. Ha meg a kádban keresztben akarod (elképzelni sem tudom hogyan), akkor meg a csap mellé gyömöszölöd az 170-es kádban.
A puffertárolós megoldás csak radiátoros fűtésnél fölösleges. Ezt akkor érdemes alkalmazni, ha alacsonyabb hőmérsékletű vízzel akarsz fűteni és nincs kondikazánod (vagy olyan ami enginernek van :)). Ehhez viszont nálad lényegesen nagyobb felületű radiátorok kellenének.
Én falfűtéshez terveztem ilyet: 200 l tartály, minden helyiségben (kivéve a fürdőszobát) termosztát amik termomotorokat vezérelnek. A fürdő köre mindig menne. De lehetne bonyolítani egy vezérlőegységgel is, ami a szivattyút is kapcsolná 0 hőigény esetén.
Soxor írtam már, de Te (ezekszerint) lemaradtál róla. Menet közben a termoszelepek soha sem zárnak le teljesen! Le lehet zárni, de az nem üzemi. (mert ebbe is belekötöttek már itt az érthetetlenek) Nem úgy kell elképzelni a működésüket, mint egy digitális termosztátnak. Ezek nem kapcsolgatnak, hanem szabályoznak. Nagy különbség! (Sokaknak nehéz ezt felfogni/értelmezni.) És amikor van 5-6-8 radiátor termoszelepekkel? Mindig van keringés a rendszerben. Még mielött MZperYpsz belekötne, közlöm, hogy nem a nyári kánikuláról beszélek, hanem a téli fűtési szezonról. Aztán ugye ott vannak már az alphaszivattyúk, meg a túláramszelepek. :Dl
Azt már nem is merem megemlíteni, hogy én még úgy tanultam, hogy a szivattyú toló ágában a folytás nem okoz gondot. Arra kell figyelni, hogy kenés szerinti áramlás meglegyen.
Nekem (is) évek óta megy igy a szivattyúm és köszöni szépen, jól megvan.
Ez klassz! Annyira nem drága szerintem, középkategóriás ára van.
Viszont a képből ítélve ez alatt valószínűleg nem lehet kezet mosni.
Akkor marad valami öszvér megoldás, pl konyhai kifordítható karos csap. De annak meg nincs zuhany része. Akkor kell egy külon zuhany is. Ilyenekre nme gondolnak a gyártók? Bénák!
Sajnos nem olvastam régebben a fórumot, így nem voltam képben, hogy miről folyik a vita itt veled kapcsolatban. Most már megértettem. Nekem tetszik ez a megoldás, amit te használsz. Nekem csak radiátoros fűtésem van, és asszem komfortosság szempontjából biztosan jobb lenne, mint a mostani helyiségtermosztát vezérlésű. Gondolom, hogy az ilyen puffertartályos cuccban minden radiátoron termoszelep van, és azzal állíthatom be a helyiség és a bent tartózkodók igényeinek megfelelő hőmérsékletet. Kérdés, hogy mi van akkor, ha minden termoszelep lezár. Mert bizonyára előfordulhat ilyen eset is. Akkor mi történik? Van valamilyen nyomáskapcsoló ami esetleg lekapcsolja a szivattyút, vagy van esetleg egy megkerülő ág ilyen esetre, vagy nem kell vele foglalkozni, előbb-utóbb úgyis nyit valamelyik termoszelep. Másik kérdés, mekkora puffertartályban kell gondolkodni egy tisztán radiátoros rendszernél, meg egy olyan nem kondenzációs turbós 24kW-os kazánnál amely papíron kb. 10 kW-ig tud lemodulálni? Jut eszembe ujabb kérdés: neked milyen kazánod van kondenzációs? Egyelőre ennyi. Köszi.