Az óra csak az egyik szempont. A kihasználatlan kapacitás az, amit ezzel tudtak megoldani. Illetve a kocsicserék is közrejátszottak a helyzet kialakulásában.
Nálunk a balatonendrédi kocsik járnak felváltva két fordát: a "hosszú endrédi" az első Balatonendréd-Siófok járattól az utolsó Tab-Balatonendrédig tart, a "zalakarosi" az első Balatonendréd-Tabtól a 18.15-ös Siófok-Balatonendrédig tart. A zalakarosi után visszakezd másnap a hosszú endrédin sofőrbá, aztán két nap pihi. Így vannak meg az órák. Ilyesmi lehet a két tiszafüredi járatos kocsi esetében is?
Most már kiderítettem: Hétfőn a CCR-450 átmegy Füredre Egerből, felmegy Pestre, aztán onnan meg Egerbe. A Budapest-Tiszafüredet meg a GUP-349 csinálja, ő pedig Tiszafüredről tér haza Egerbe. Másnap ugyanez megy, csak fordítva, a sorrend pedig ebben a mintában cserélődik.
Csak van néha, hogy a menetrend változásáról az információs értesül utolsóként. Ismerős vasúti pénztáros mesélte, hogy az utasok jöttek oda hozzá, hogy az óra 30-as vonatra kérnek jegyet. Ő lesett nagyokat, mert addig 50-kor ment az a vonat. Utána rákérdezett, akkor meg jajbocsieztelfelejtettükmondani...
Az lenne az igazán tiszta sor, ha mind a Volánok, mind a MÁV vonalankénti bontásban is kitennék a honlapjukra, könnyen megtalálható helyre a menetrendeket, nem csak egy országos keresőre irányítanának.
Épp a lentiek miatt a múltkor már ott tartottam, hogy megkérdeztem a Keletiben az információs hölgyet, hogy mit ajánl. Kb. életemben először - a digitális világ kellős közepén.
Mondjuk, ha elvesztem a türelmem, hagyom a fenébe az egészet, aztán nézek buszt. Ha millió átszállásos falujáró jön össze, az sem gond. Vagy végső megoldásként, ha az sincs, előrángatok egy MÁV-os ismerőst, hogy nézzen már utána nekem.
Amennyiben az átlag felhasználó megad egy keresést A és B pont között, és több lehetőség van, igyekszik kiszűrni azokat a vonatokat/csatlakozásokat, amelyek nem optimálisak.
Bp és Tiszafüred között az alábbi eljutási lehetőségek vannak:
A: ind. 7:00 érk 9:35
B: ind: 7:30 érk 9:35
Ekkor B kapcsolat jobb mint az A, mivel később indul mint A, és ugyanakkor ér oda. Tehát az elvira igyekszik az A vonatot eltüntetni a listából, mivel az nem optimális.
Van pár eset amikor megjelenik mégis A vonat:
1, Amennyiben A közvetlen vonat X és Y között, mindenképpen megjelenik. Az hogy nem optimális választás, dőlt betűvel jelzi az elvira. (Pl. Bp. Nyugati-Vác-Alsóváros között a veresegyházi vonatok)
2, Amennyiben a gyorsabb B vonat feláras, A meg nem. (Csak a felár megléte vagy nemléte számít, nem a mértéke!)
Ami meghülyítette az elvirát, az a gyorspótjegy. Odáig lát csak el hogy feláras vonat, hogy kicsit vagy nagyon feláras, az már nem érdekli. Tiszafüred esetében tehát régebben a 2, szabály miatt kilistázta az egri sebeshez tartozó kapcsolatot, de most már csak az IC-t listázza ki.
Viszont kötelezve van az elvira arra is hogy mutasson felármentes eljutási lehetőséget. Ilyenkor kerülnek bele a teljesen abszurd, debrecenen-nyíregyházán át vezetett felármentes kapcsolatok, mivel Hatvan és Vámosgyörk között a madár se repülhet át gyorspótjegy nélkül.
Egyik nap az elvira csak IC-t mutatott, ami közvetlen, pótjegy nélkülit csak ceglédi meg mit tudom én milyen átszállásokkal mutatott. Jó, hogy nem írt ki nagykanizsai átszállást.