Tudod ne vedd rossz néven - de tényleg ettől száll el az agyam...
Akkor most azt mondom neked, hogy az átlagember szíve mondjuk 70-et ver, tehát akkor egy permanensen 70-et verő szív tökéletesen megfelel az átlagembernek, nemigaz?
Hát nem, ugyanis ezzel sem nyugodtan aludni, sem egy rohadt lépcsőn felmenni nem lesz soha képes az átlagemberünk..
Qrvára érdektelen, hogy az átlagautó mennyit fut egy átlagos nap - ez maximum annak lehet vigasz, aki az EV-t második-harmadik kocsinak tudja tartani, és amikor hétvégén hosszabb útra megy, akkor nem azt veszi elő...
Ragozhatjátok, ameddig akarjátok - de a jelenlegi EV-k a felhasználók egészen szűk körének felelnek csak meg - ez látszik az eladási adatokon is, ezrelékes, ahol nagyon megy, ott is csak százalékos nagyságrendű piacot tudnak kihasítani most még. Én sem vettem EV-t most, pedig az évi átlagos futásteljesítményemet a használati napokra leosztva egy 2-250km hatótávolságú EV-nek simán elégnek kellene lennie. Ja, csak a gyakorlatban meg heti két nap kint maradnék valahol lemerülve a semmiben - köszönöm...
Ezek azok a dolgok, ahol a statisztikai átlagokkal semmire sem mész, pont annyit ér, mint ha kiszámolnád, hogy egy 90 éves ember meg két újszülött átlagosan pont 30 évesek, ergo van három élete virágában lévő kiváló munkaerőd - a gyakorlatban meg van három ellátásra szoruló, munkaképtelen-magatehetetlen...
Nem csak az USA létezik mint EV piac. Kicsit túloztam a 4/1 aránnyal, de az tény, hogy több db "rohangálós" autót lehet venni a T3 árából (USA-n kívül léteznek piacok, ahol nem kell minimum 2 tonna és sokszáz lóerő egy átlagautónak).
Az ár csökkenését nem tudom mennyire lehet taksálni, de nem biztos hogy nagyon jelentős lesz.
A "folyamat" nem fog lezárulni 6-7 év múlva, ezt meg merném jósolni.
Az ICE üzemanyagok árát nem tudjuk évekre előre, de az EV-t sem. Ha a "folyamat" lezárulna, akkor az EV üzemeltetés költsége is magasan kellene legyen. Jelenleg tényleg olcsó az EV üzemeltetés, de ez ne tévesszen meg.
Egy hagyomanyos autogyarto se tud kis darabszamban nyereseget elerni. Vagy, ha igen, akkor annak az ara igen magas ... de az EV eseteben az a lenyeg, hogy a darabszam növelesevel annyira lecsökken az ar, hogy a relatov hasznalati erteke kedvezöbb klegyen, mint az IICE jarmüveke.
De van olyan, itt is reklámoztak egy kis indiai elektromos autót ólom vagy lítium akkumulátorral, azt egy olyan gyár gyártja aminek 200 dolgozója van és nyereséges.
Nem passzol az, egyik oka az hogy ennyiért nem látott még senki T3-at, másik meg az hogy 4db kisautót lehet a (valós) árából venni. A harmadik meg az, hogy a 35000-es Teslán szerintem nem lehet pénzt keresni még Musknak sem.
Ennek a ket mondatnak szinte minden szava hibas. :-(
Az USA-ban senki nem jar 9000 $-os (ÚJ) autoval. Eddig kb. ~20 000 T3 keszült el. Ez az ertek növexik jelenleg hetente ~2500-zal. A gyartokapacitas megvan, letezik, csak meg kicsit tuningolni kell ahhoz, hogy siman keszülhessen evi ~200-250 000.
Ha a darabszam felfut, akkor lehet vele penzt keresni (hiszen a fajlagos gyartasi költseg csökken). Egy hagyomanyos autogyarto se tud kis darabszamban nyereseget elerni. Vagy, ha igen, akkor annak az ara igen magas ... de az EV eseteben az a lenyeg, hogy a darabszam növelesevel annyira lecsökken az ar, hogy a relatov hasznalati erteke kedvezöbb klegyen, mint az IICE jarmüveke. Ez ellen az autogyartok nyilvan kezzel-labbal kapaloznakk ... pedig a folyamat ~2025-re kb. lezarul. Nehany ev ide-oda azert lehetseges, mert a fosszilis üzemanyag arat nem lehet pontosan elöre meghatarozni ...
Különben az EV-hoz elete soran hozza lehet meg szamolni ~10 000 $ elönyt (üzemanyag, service ...).
Vagyis egy, mondjuk 40 000 $-os EV-t egy ~30 000 $-os ICE-vel kell összehasonlitani.
Nem passzol az, egyik oka az hogy ennyiért nem látott még senki T3-at, másik meg az hogy 4db kisautót lehet a (valós) árából venni. A harmadik meg az, hogy a 35000-es Teslán szerintem nem lehet pénzt keresni még Musknak sem.
Azert az igazsaghoz hozzatartozik hogy az elmult 20 evben a NOx-szennyezes a varosokban jelentosen, atlagosan 30%-kal, de van ahol tobbel csokkent.
Csak a hatarertek is csokkent, ettol nagyobb mertekben...
Most a NOx a divat, majd ha azt lenyomtak akkor hirtelen felfedezik majd a benzolt, es akkor majd a benzinmotorok lesznek a gonoszak. Aztan felfedezik majd a finomport, es rajonnek hogy annak a nagy resze a fekekbol es az utkopasbol jon, akkor meg majd a nehez villanyautok lesznek a gonoszak...
Ténykérdésként kell kezelni azt, hogy az EV még nem váltóképes állapotú technológia. Az még 5-10 év lesz, mire árban és használhatóságban azzá válhat - és még ezt is csak feltételes módban lehet leírni. Amit ma kapni lehet - az még NEM ALTERNATÍVA.
Az autósok zöme meg sem tudná fizetni még a legcsököttebbeket sem, miközben a többségnek hétköznapi használatra megfelelő hatótávolságú EV meg 1-2 létezik még csak, de azokat az autósok 99%-a elvileg sem tudná megfizetni.
Majd ha annyiért fognak kínálni egy 500+ km hatótávolságú EV Corsát, Swiftet, Golfot - mint most a benzines, nagyjából alap modelleket (tehát még csak nem is a jól felszerelt nagyobb dízeleket) - akkor lehet minden mást "betiltani".
Persze, egyetértek azzal, hogy nem lehet a gyártókat hibáztatni azért - ha nem megfelelően átgondolt, kidolgozott előírásoknak kellett megfelelniük. Nyilván a bizonyítottan tudatosan csalók ez alól kivételek.
Másrészt azért, ha jogilag nehezen is megfogható, azért morálisan bizony van felelőssége annak a gyártónak, aki nagyon célirányosan egy hülye és életszerűtlen mérési ciklusra úgy optimalizálja a járműveit (és még a hivatalos méréseket is erre a célra szerződtetett, trenírozott-gyakoroltatott "autóversenyzőkkel", sokszor szintén célirányosan előkészített terepeken-feltételek között úgy végezteti, hogy a kocsik zöme valóban hétköznapi sofőrökkel és utakon szigorúan a ciklusban mérve sem menne át...) - hogy azokról pontosan tudja, hogy a valós hétköznapi használatban az állítólagos határértékek sokszorosát fogják kieregetni... Szóval azért ez nem ennyire szimpla kérdés... Ezzel együtt jogilag valószínűleg nem megfoghatók.
Viszont ott van egy másik kérdéskör, mégpedig az egészséghez, normális környezethez való jog - és ugyebár az egész felvetés úgy jött elő, hogy azon városi/belvárosi területekről, ahol permanensen határértékek feletti szennyeződéseket mérnek, kitiltanák azokat az autókat, amelyek nem képesek a tényleges, hétköznapi használat körülményei között is megfelelni a határérték-elvárásoknak. Nem mondták azt, hogy "betiltják a dízeleket", még azt sem, hogy kötelező lesz átalakítani - de ha valaki mondjuk München vagy Stuttgart, Berlin belvárosába, belső kerületeibe be akar hajtani - akkor azt esetleg nem teheti meg az nem "feljavított" dízel kocsijával. Akinek ez nem gond, vidéken él, autópályán ingázik, nem is akar a nevezett területekre bemenni - vagy csak olyan ritkán, hogy azt meg tudja oldani máshogy - az nem kell, hogy foglalkozzon a kérdéssel - más meg igen.
Ezzel együtt szerintem jobb lenne most már előre menekülni, ne a már legyártott, létező kocsikat üldözzék, csodát tenni ezekkel már úgysem fognak tudni - inkább erőszakolják ki mondjuk azt, hogy pár éven belül EV meg hibrid legyen csak gyártásban.
A városba behajtás nem szerzett jog, nem az autós autójának a határértékét változtatják meg, hanem a város közlekedési rendjét. Semmi köze a dízel tulajdonosnak hozzá.
Csakhogy a németek az ICE-EV szakadékot 3-4 kis lépésben akarják leküzdeni, ami nem megy. Azt át kell ugrani egy menetben. Magyarul amin görcsölnek, az egy kis akkumulátor, de a kocsi főleg ICE. Ettől lesz kurva drága, sokkal szarabb és nem környezetkímélő. De ha már nem bírnak lekattanni az ICE-ről, akkor kifejleszthetnének egy-két szabványosított REX-et és azzal lehetne nagy hatótávú villanyautót is gyártani.