Semmit, a múlt héten végig a szerelő melett álltam. Rátette a tesztert is, de nem volt hibakód. Az motorban 25o e van.
Szerintem levegőszűrő. Octi19 azt állítja, hogy 15e-ben nem bír megtelni a szűrő: pipeline diagramm. Most megnéztem a szűrőt, nem volt tiszta, de se túl szűrke.
Lehetséges az, hogy a mai modernebb API SM motorolajok attól függetlenül is megfelelnek ennek a specifikációnak, hogy nincs a terméklapjukon feltüntetve?
Szerintem akkor jársz a legjobban, ha ragaszkodsz ahhoz, hogy a gyári jóváhagyással ellátott olajat töltsék az autódba.
Az autómba használandó motorolaj specifikációja GM-LL-B25.(OPEL 2.2DTI)
Lehetséges az, hogy a mai modernebb API SM motorolajok attól függetlenül is megfelelnek ennek a specifikációnak, hogy nincs a terméklapjukon feltüntetve?
Az van, hogy 15e km cserélek olajat, olajszűrőt és levegőszűrőt és a csere után meglepően megugrik az autó teljesítménye. Azt hittem, hogy a levegőszűrő miatt van, de az okosok azt állítják, hogy nem és az egész az én képzeletem szüleménye- az autónak nem ugrik meg a teljesítménye.
Akkor marad az olaj, ami elveszíti a kenőképességét 15e km alatt. Vagy hülyeségeket írok?
A szulfáthamu azt méri, hogy egy szerves anyagot tömény kénsavval magas hőmérsékleten izzítva mennyi nemillékony maradék marad - ez általában egy jó durva becslést ad a "szervetlen" komponensek arányára a szerves anyagban. Egy lítium-bázisú kenőzsírban pl. arányos lenne a lítium-só tartalommal. A motorolajban a szulfáthamu-képző komponensek pl. a cink-, foszfor-, kén-tartalmú adalékok, amik igen előnyösen befolyásolják az motorolaj működés közbeni tulajdonságait (antioxidánsok, diszperáló szerek, pH-beállítók-sav megkötők, felületi tapadás-módosítók stb.). Ebből a szempontból tehát jó, ha sokan vannak - magas a szulfáthamu, a SAPS-érték vagy ahogy éppen megadják az adalékolás mértékét.
Viszont a szulfáthamu-képző komponensek valószínűleg a részecskeszűrőn is ott maradnak, és előbb-utóbb, de ha sokan vannak, inkább előbb, eltömik. Ezért részecskeszűrős autóhoz valószínűleg kevesebb "szervetlen" adalékot tartalmazó, tehát alacsony szulfáthamujú olaj való.
Részecskeszűrős 2.o TDI PD (BMM- 2oo8) motorhoz 25oe km-ben, mobil 1 5w3o-as helyett (5o7.oo), milyen olajat ajánlottok. A motor nem fogyaszt egyáltalán olajat, 15e csereperiódust használok.
Valójában mostanában csak olvasgatásra készültem, írtam is, ám megszólítottál. Bár a többiekre is tekintettel kéne lennünk ám!:-)
A C-s olajoknak is van szulfáthamu tartalmuk. Hogy egy hagyományos, nem beszélve egy "felhúzott" motorba ezek megfelelő erősségű, hatékony olajfilmet képeznek-e ...
Maradok annál a teóriámnál, hogy ma a kenőolaj fejlesztőket a környezetvédelmi normák olyan kemény próbák elé állítanak, aminek egyre több járulékos "vesztese" lesz.
Gondolkodásomban viszont megakaszt, hogy részemről(is) mindez csupán feltételezés. Biztosan jó-e a motorunknak, ami jó a kipufogógáz kezelő rendszereknek? Egyáltalán a kipufogógáz kezelő egységek egyre bonyolultabb rendszere nem megy-e a mechanika rovására? (pl. az egyre hatékonyabban működő EGR)
... de hagyjuk!:-)
Szulfáthamu az olajban:
- most is csak a saját megfogalmazásomba tudom adni a választ. Az olajok a különböző igényeknek megfelelő mértékben tartalmaznak fémadalékokat is. Ezek összességének a meghatározására hivatott az a kénsavas eljárás amikor ezeket a fémeket szulfátokká, majd magas hőfokon égetéssel szulfáthamuvá alakítják át. Egy egység szulfáthamu tartalma adja meg az össz. mennyiség %-os szulfáthamu tartalmát.
SLX-350 ezt tökéletesebben össze tudja fogalmazni, én tőlem ennyire futja.:-(
Részemről (is) a lényeg: nem tennék minden feltétel nélkül C-s olajat olyan motorba, amelyhez annak előtte Ax/Bx volt előírva. Ma ennek vagyunk a részesei, sok gyártó évekig esetleg magas szulfáthamu, kén és foszfor tartalmat írt elő. Most a mechanikai rész változatlanul hagyása mellett módosítanak a kipufogógáz kezelő rendszeren - a folyamatosan újuló/változó környezetvédelmi elvárásoknak megfelelni akarván - és ehhez már csökkentett/alacsony SAPS tartalmú olajakat ajánlanak. Mert ugye ezek a szilárd részecskék az égéstermékben károsítják, csökkentik a rendszerek élettartamát.
... de mi van a változatlanul hagyott motorral?
Talán az én egyéni gondom ezzel, hogy mit is áldozunk fel azon a bizonyos oltáron??:-(
... de a lényeg, amit magas labdának véltem, hogy a C-s olajok nem tartalmaznak szulfáthamut. De!:-))
Ebben a megfogalmazásban felkínálod a labdát mantec-nek és ...
Őszintén szólva Mantec magánvéleménye nem nagyon érdekel :-)
Amikor most áprilisban éppen ez a fránya szulfáthamu volt a téma, az volt a konklúzió, hogy a szulfáthamu nem melléktermék, hanem az olaj egyik összetevője.
Te magad ezt írtad (31148):
"Egy Ax/Bx specifikációra tervezett motornál nem biztos, hogy megfelelő egy LOW SAPS motorolaj használata. A Szulfat Ash-Kén-Foszfor (SAPS) jelenléte sok hagyományos dízelnél, jellemző izom-konstrukcióknál az Ax/Bx - nek megfelelő érték, vagy annál magasabb szulfáthamu és fémtartalmú ( pl. cink) adalékolást követelnek meg a megfelelő üzemelés érdekében."
SLX ezt írta (31181):
"a szulfáthamut nyugodtan tekinthetjük a motorolajok "alkatrészének", több-kevesebb (0.50 - 1.50 tömeg %) szulfáthamu minden motorolajban megtalálható (vagyis "gyárilag" kerül bele)."
Igaz, korábban ez is elhangzott, szintén tőled (31146):
"A szulfáthamut nem teszik mint adalékanyag az olajhoz, hanem az a különböző fémtartalmú adalékanyagok szilárd égéstermékei és a motor működése közben keletkeznek."
Én benne vagyok, hogy tovább ragozzuk ezt a témát, mert úgy tűnik, még van benne anyag :-) Jó lenne kiadni a végén egy konszenzussal elfogadott közös nyilatkozatot arról, hogy most akkor mi a franc is az a szulfáthamu :-)
Ebben a megfogalmazásban felkínálod a labdát mantec-nek és ...
Őszintén szólva Mantec magánvéleménye nem nagyon érdekel :-)
Amikor most áprilisban éppen ez a fránya szulfáthamu volt a téma, az volt a konklúzió, hogy a szulfáthamu nem melléktermék, hanem az olaj egyik összetevője.
Te magad ezt írtad (31148):
"Egy Ax/Bx specifikációra tervezett motornál nem biztos, hogy megfelelő egy LOW SAPS motorolaj használata. A Szulfat Ash-Kén-Foszfor (SAPS) jelenléte sok hagyományos dízelnél, jellemző izom-konstrukcióknál az Ax/Bx - nek megfelelő érték, vagy annál magasabb szulfáthamu és fémtartalmú ( pl. cink) adalékolást követelnek meg a megfelelő üzemelés érdekében."
SLX ezt írta (31181):
"a szulfáthamut nyugodtan tekinthetjük a motorolajok "alkatrészének", több-kevesebb (0.50 - 1.50 tömeg %) szulfáthamu minden motorolajban megtalálható (vagyis "gyárilag" kerül bele)."
Igaz, korábban ez is elhangzott, szintén tőled (31146):
"A szulfáthamut nem teszik mint adalékanyag az olajhoz, hanem az a különböző fémtartalmú adalékanyagok szilárd égéstermékei és a motor működése közben keletkeznek."
Én benne vagyok, hogy tovább ragozzuk ezt a témát, mert úgy tűnik, még van benne anyag :-) Jó lenne kiadni a végén egy konszenzussal elfogadott közös nyilatkozatot arról, hogy most akkor mi a franc is az a szulfáthamu :-)
Mazda 6-osom kézikönyvében minimum SL API szintű, valamint A3 vagy A3/A5 ACEA osztályú olaj az ajánlott. Ezek szerint a Castrol Edge Titanium Fst 0W-30 nem ajánlott, mert ACEA C3 osztályú? A Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 ACEA osztálya A5 ami ajánlott, viszont az API szintje "csak" SL, amíg a Castrolé SN. Vajon tényleg a Mobil 1 a jobb választás?
A C-osztályú olajokból hiányzik a szulfáthamu nevű adalék, ezért ezek az olajok csak olyan autóban használhatóak, amik kifejezetten ilyen kenőanyag használatára lettek tervezve.
Ha a Mazdád nem ilyen, akkor a C-s olaj nem lesz jó hozzá.
Én vettem ilyen Titaniumot olajcseréhez, de nincs rajta hologramm. Akkor ez most hamis?
Eddig a csapból is az foly, hogy csak a hologrammos Castrolokban lehet megbízni, bár tavasszal Bécsben vettem utántölteni (jó drágán), és ott is hologramm nélküli volt.
Vagy ezeken nincs is? Mert akkor jól farba rúgta magát, aki ezt az egészet kitalálta.
" ... a termékmegnevezésben sem szerepel egyetlen titanium terméksorba tartozó termék. ... "
Sosem találkoztál még olyan honlappal amelyen nem egészen naprakészek az infók?
Ismétlés a tudás rokona: a Castrol már hónapok óta nem gyártja az érintett termékek titán nélküli változatait így a Bárdi Autó és más forgalmazó sem rendelhet és forgalmazhat régi, titán adalék nélküli terméket.
Amúgy sem a név a fontos: vannak olyan autók is amelyekben vannak titánt tartalmazó alkatrészek de az autó neve mégsem utalt erre.