Apríték adagagoló építése .Ide lehet írni tapasztalatokat kérdéseket ebben a témában.Sok embert foglalkoztat a kérdés .hogyan lehet kiváltani a gázfűtést ,hogy a komfort azért megmaradjon.
Szia! Nem könnyű teljes összehasonlítást tenni, mert te a fóliát is fűtöd, ha jól tudom. Ha ez igaz, akkor igazán nem sok az ami elfogy! Én csak a házat fűtöm, így megy percenként 25g (4percenként 100g), óránként 1,5kg, azaz kevesebb mint a fele fogy fűrészporból, aminek jó ha 10MJ/kg a fűtőértéke, azaz 15MJ/óra, ami így még kevesebbnek tűnik. De ismétlem, nem nagyon lehet ezt így össze hasonlítani a két teljesítményigény miatt.
Ma hazaértem délután és 21fok alatt volt a ház egy kicsivel. A hideg megtette a hatását és a fej is szórakozott egy kicsit, mert a nyelv elakadt a hamutól(nagyon ritka esemény, de mivel mechanika, előfordul). Ezen felbuzdulva elkezdtem kidolgozni a már régóta forgatott ötletet, miszerint vegyítem az időosztásost a füsthőfok figyeléssel. Próbáltam egy olyan algoritmust leírni, ami minden eshetőséget lekezel.
Kész a program, de holnap tudom kipróbálni, mert ma már késő van.
Röviden a következőt eszeltem ki. A kezdeti tüzelő szintet nyelv hiányában szemrevételezéssel lehet egy gomb nyomkodásával beállítani. A tűz meggyújtása után A PID kör igyekszik a venti fordulatával beállítani a megadott füsthőfokot. Ha ég a tűz, és van elég anyag akkor a füsthőfok emelkedik. Eközben a beadagolási szünet idő telik. Ha lejár, akkor megnézi, hogy a füsthőfok emelkedik-e. Ha igen, várakozik addig, amíg már nem emelkedik, valamint azt is megnézi, hogy a beállított érték alatt van-e a füsthőfok. Tehát csak akkor adagol be, ha a füsthőfok a beállított érték alatt van és nem növekszik. Ez a túladagolás ellen véd és mindig megfelelő időpontban adagolja be a szükséges mennyiséget.
Beadagolás után vizsgálom, hogy a füst emelkedik-e, és ha nem, akkor még kétszer beadagolok a beállított ütemekben. Ha ezek után a füst nem emelkedik az két dolgot jelent. Vagy elaludt a tűz, aminek nem sok esélye van, de ha megtörténik, akkor nem tölti tele a kazánt fűtőanyaggal, vagy elfogyott, esetleg elakadt a tüzelő. Mindkét esetben STOP-ra vált.
Ezzel a kiegészítéssel már nem a levegőben lóg az időalapú vezérlés, hanem jól kezelhető lesz a tüzelő mennyisége és az egyéb hibák is le lesznek kezelve. Holnaptól tesztelem, finomítom.
(Mielőtt a felületes olvasók a - no lámcsak még is időalapúnál kötöttél ki - kárörömmel bombáznának, gondolják végig, hogy ez nem időalapú, ez füsthőfok alapú, ami időalappal is kombinál. Sima időalapút nem használnék, aminek objektív okai vannak, nem lelki...)
"-Mi annak a zsinór formályú anyagnak a neve amivel manapság a kazán és kandalló ajtókat tömitik?"
Tüzimadzag, tűzálló kályhazsinór, azbesztes kályhazsinor, azbesztes madzag, valami ilyesmi a neve.
"vagy tudtok még egyéb hőálló anyagot ajánlani ami jó lehet?"
Nálam egy grafitos, szögletes tömítés van az ajtónál tömítés gyanánt. A nevét sajna nem tudom.
"Aki régebb óta fűt ilyen rendszerrel kommentálja már hogy menyire lehet hatékony az égetőm?"
Ezen értékek alapján könnyű kiszámolni: 1 m3 gáz 10 KWH teljesítményre képes 34 MJ/m3 fűtőérték esetén. Ez alapján a többi fűtőanyagot át tudod számítani, mintha gázzal csináltad volna meg.
"Egy-két fafajta fűtőértéke 15%-os nedvességtartalom esetén: Bükk: 15,12 MJ/kg Tölgy: 15,12 MJ/kg Akác: 14,76 MJ/kg Gyertyán: 15,12 MJ/kg Nyár: 15,12 MJ/kg Lucfenyő: 15,84 MJ/kg Ez csak viszonyítás, hogy mennyit csökken a fűtőértéke a víztartalom függvényében: Víztartalom % 10 15 20 30 40 50
Szia! Szerintem jó eredmény lenne a 2,5zsák fűrészpor, ha nem ment volna le a hőfok 20-ra. Ha jobban szigeteled majd a lakást, 22fokkal lesz ugyanennyivel, ami már megfelelőnek mondható. Ettől sokkal kevesebbet csak kondenzációs spéci megoldásokkal lehetne szerintem elérni.
sziasztok , tanácsot szeretnék kérni . van vegyes kazánom és tudnék fürészport szerezni szárazat és sokat. El lehet valahogy elégetni apriték égetö fej nélkül stabilan folyamatosan ? elöre is köszönöm a segitséget . jános
-Az égetőmet még tudtam volna egyszerűbbre is csinálni egy erősebb motorral. Akkor a kúpkerekek egyből a bolygatót hajtották volna a lánckerekek nélkül, de mondom spórolok az erőforrással, ha nagy az áttétel vinnie kell a mosógép motornak is.
-Mi annak a zsinór formályú anyagnak a neve amivel manapság a kazán és kandalló ajtókat tömitik? túl sok fars levegő megy be az ajtón. Akkor is ég a tűz a fejben mikor nem megy a venti. A fűrészpor pislákolva de a szotyi pellet rendesen ég tűztartás üzemmódban no meg kormol rendesen. vagy tudtok még egyéb hőálló anyagot ajánlani ami jó lehet? Ez így nem gazdaságos hogy a kémény huzat kiszíjja a meleget a kazánból. No meg lehet hogy jó lenne közbe iktatni egy füstcsappantyú pillangó szelepet is a füstcsőbe.
-Egyébként van egy 24 órás teszt eredmény. Pont egy tele hordó száraz fűrészpor fogyott el vasárnap-hétfő. Másfél zsák nyár és egy zsák tölgy lett felöntve (liszteszsák). Nem tudom ez hány kiló lehetett. Amikor fölöntöttem a fűrészport előtte pellet ment 23,5 fok volt a házba. Fűrészporral le ment 20-20,5 re. Analóg időkapcsolóval vezérelve. Má nem is tudom fél vagy háromnegyed óra fűtés, egy negyed óra tűztartás ez utóbbi biztos. Kis axiális ventilátor nem olyan jó kicsit gyenge. Folyamatban van a radiális beszerzése
-A házam nem nevezhető jól szigeteltnek. Egy félkész házban élek. / 6 db 150X150-es és 3 60X90-es ablak fából mérsékelt szélnél is mozognak a függönyök. 38-a poroterm tégla, malter vakolat, szigetelés nincs. Alul pince fölül tetőtér ami még nincs kész A lépcsőház le a pincébe és föl a tetőtérbe még nincs kész deszkával karton papírral nájlonnal és csak a tetőtérin űveggyapot paplannal van lefedve, de a fal mellet biztos hogy slisszol a levegő. Radiátorok nagyok vannak minden ablak alatt teljes szélességben, ez a rész túl van méretezve főleg így hogy a tetőtér még nincs kész így a 35 Kw-os kazán ide tolja a meleget. Ám ha kialszik a tűz rögtön észrevenni hogy hül a ház A házam alapterülete 91 m2 mínusz a falak, ami konkrétan fűtve van az 60 m2 elöszoba közlekedő lépcsőház fűtetlen de ezek a ház közepén találhatóak úgyhogy a belső falakon és ajtókon át oda is jut egy kis meleg. Ennek fényében talán még tűrhetőnek nevezhető a tüzelőanyag fogyás. De lesz ez még jobb is tömités módosítgatás finomhangolás után.
-Aki régebb óta fűt ilyen rendszerrel kommentálja már hogy menyire lehet hatékony az égetőm? Mihez igyekezzek igazodni. -Esetleg nem tudtok valamiféle táblázat szerű adattal szolgálni hogy hány MJ = 1KW? Ebből már én is ki tudom számolni a tüzelő anyagra vonatkoztatva mennyi energiát használtam el / hasznosítottam.
Amugy mi a szent szar az a dimmer? Gyorsítani lehet vele? Me nekem inkább nagyobb légnyomás kellene a több levegő adásához de az is jó lehet ha nagyobbra fúrnám a lyukakat. Azért így se fagyok meg.
Ma lemértem a tényleges adagolást. 15 g/sec-re jött ki. Ha az ocsú fűtőértékét kb 20 MJ/kg-nak veszem, akkor 1,7 kg kell belőle 1 m3 gáz (34 MJ/3 fűtőérték mellet) helyettesítésére.
Percenként (4sec bedagolás/min) 60 g megy be. Egy óra alatt 3,6 kg, azaz 72 MJ/h. Ez megfelel 2,12 m3/h földgázfogyasztásnak. 1 m3 földgáz 10 KWH/m3 teljesítményre képes. Ez azt jelenti hogy a 4 sec/min beadagolás 21 KWH teljesítményre képes (*hatásfok!) elméletileg.
Ha úgy számolok úgy számolok hogy 10 KWH/m3 / 1,7 kg = 5,88 (6,00) KWH/kg teljesítményt képes leadni egy kg szotyi. Az eredmény ugyanaz, csak aegy lépéssel rövidebb.
Kicsit soknak tűnik a három nappal ezelőtti egyhe időben. Mondjuk a ház nem túlságosan szigetelet (a kazán sem).... Annak ellenére jó eredmény. (22 °C lakáshőmérséklet).
Amióta szotyi ocsúval fűtök megemelkedett 200-220°C-ra a füsthőmérséklet még tiszta kazánnál is. Rájöttem mi az oka. Hosszúak a lángok és kicsapnak a lángterelő túlsó fele alól és a harmadik táska alatt a füstcső felé törnek. Ezt tapasztaltam kis teljesítménynél is. Ez kirajzolódik a kazán hátsó falán látható kirakódásokból is.
Ma összeraktam ennek orvoslására egy kb 40*44-es samott lángtörő falat a maradék téglákból. Az eredmény, a füsthőfok stabilan 180°C kis ingadozással. Ez már jó. Javult a hatásfok. Holnap kipróbálom nagyobb teljesítménynél mennyire emelkedik.
A másik gond hogy számításaim szerint ebből a samotos fejből a 60 KW/h jön ki elméletileg. Ami a mai tesztüzemkor (lángtörö fal nélkül) kevésnek bizonyult (2 óra alatt is csak 35-38°C-os vízhőfok).
Holnap fölteszem a régi vas fejet samott takarással. Már majdenem kész. Kikalapáltam kihegesztettem egy két repedést. Eléggé lepukkant formában van. Kapott egy belső keretet a téglák tartására. :) Ezzel már elvileg hozható a 80 KW/H. Ami már éppen elmegy nem nagy hidegben.
Ha valaki ezt csinálja pár évig, nem nagy dolog, ez még az egyszerűbbek közül való.
A 2/6 lábakon 0..5V os 31,25KHz-es négyszögjel van, aminek a kitöltési tényezőjét tudom módosítani 10bites felbontásban 0..100% tartományban. A fordulatszám nem egyenesen arányos a kitöltéssel, de ez nem érdekes, mert a PID kör megkeresi a megfelelő kitöltést, ami a megfelelő fordulathoz, azaz levegőmennyiséghez vezet, hogy a beállított füsthőfok beálljon.
Nem vettem kötözködésnek, csak meg akartalak győzni, hogy ez valós adat.
Az égetőfejjel sokkal hatékonyabban lehet a hőt adagolni. A nyereség több oldalról keletkezik. (alacsonyabb füsthőfok, állandó vízhőfok, állandó szobahőfok.) Biztosan érdemes építened egyet, ha van mit égetned, főleg!
Mint azt említettem nem kötözködni akartam és én az év minden napjára számoltam /nyárra a melegvizet a medencébe is../csak a mázsát cseréltem össze a tonnával :))
Én kazánba lapátolgatom még egyenlőre a faaprítékot és nekem kb.30-40 kg apriték meg egy jó nagy tejesláda gallyfa megy el a jó öreg vinyisztóban....szeretnék idén már egy égetőt de nem valami űrtechnikásat csak valami "alapgépet".
Gally van mindig,darálóm/aprítóm van akkor miért ne használjam ki.
Hát ja! Igen szép és átgondolt munka! El is mentettem későbbi felhasználásra. No nem mintha után akarnám építeni, de vannak részletek, amelyek hasznosak lehetnek később.
Halkan jegyzem meg, én ilyen bonyolultságú áramkört már lusta vagyok építeni. :-( Fapad rulez. Pár relével meg ezzel-azzal majd jól letudom az egészet. Na jó, egy LOGO talán lesz benne, úgyis csak pakolgatok egyet itt már évek óta.
Ha meg szabad kérdezni, milyen fesz/jelalak van az 555-ös 2/6-os lábán 10, 50 és 90% motorfordulatnál?
Szia!Gratulálok az átalakításhoz,ügyesen megoldottad!Még annyit,hogy ha a ventillátort le tennéd a tartály mellé akkor a tüzelőajtó nyithatóvá válik és üzem közben is megfigyelhető lessz az égés!Üdv.
Számoltam, nem 12,8q( azaz 1,28t), hanem 61,2q(azaz 6,12t), ha egy szezon 6hónap és 30nappal számolok átlagban. Én 25kg-ot számoltam naponta, azaz jobb esetben a fogyás 4,5t. Ez szotyihéj esetén 36m3. Én 40m3-re számítottam volna, de csak egyet adtak eddig. :( . Ezért fporral fűtök, ami nem teljesen száraz. Ebből fogy 34kg/nap. A 6,12t kb. 34m3. Ebből is inkább 40m3-re számolok, akkor az 112ezer/év fuvarral. Negyede a gáznak úgy, hogy nem 21°C-ban didergek egész télen! Ezek számítások, a valós fogyást a szezon végén kiszámolom, és megírom...
:) Akkor emberi nyelven: saját fejlesztésű programozható áramkört 12V-os egyenáramú ventilátor motorral és egyéb kiegészítőkkel a kazán vezérlésére.
Neked mivel 220V-os a motor, ezért a korábban taglalt előtétellenállásos módon van lehetőséged fordulatszámot módosítani egy szűkebb határon belül, ha bírja a motor(olvass vissza pár oldalt, milyen megoldásokat ajánlottak a fórumtársak!).
Másik megoldás a zsalus, ami a szívó oldalt szűkíti. Ha csak két állapot kell, akkor akár egy relével is lehetne mozgatni a zsalut, mechanikus ütközőkkel, ami a két általad megálmodott állapotba mozdulna az üzemmódot vezérlő elektronika jelére.
Az a baj, hogy nálam nem merültek fel ilyen -számomra nem egyszerű- megoldások, így csak ötletelek. A többiek biztosan egyszerűbb és kézzelfoghatóbb megoldást tudnak majd ajánlani.
EZt ha letudnád egy laikus számára írni úgy, hogy érthetőbb legyen azt megköszönném.
Nekem egy 220v-os ventim van ezt szeretném folyamatos üzemhez használni úgy, hogy megy a felfütés eléri a beállított hőfokot, átvált folyamatos üzemre, ha netán kevés lenne a szobahő vissza kapcsol felfűtésre.
Az ocsúnak 20MJ/kg a fűtőértéke, ezért a 34kg kicsit sok, de nem vészes! Nálam a 34kg nyers fűrészporból fogy, ami legjobb esetben is 10MJ/kg.
Mindegy, lényeg, hogy az elért fogyasztásod már most is nagyszerű eredmény az előző adatokhoz képest! Ha a hőfokon tudsz faragni a radiátorok miatt 40...50°C közé a kinti -5..+5°C tartományban, akkor a fogyásod is 25..30kg közé fog esni, remélhetően! Kíváncsian várom a fejleményeket!
Nekem is annyi, miért meglepő ez, sokat írtunk erről (van aki azt állítja, hogy 50liter megy el neki 24óra alatt. Nekem ez hihetetlen, de ha kondenzációs lenne a rendszer, még el is képzelhető, azaz nem álítom, hogy valótlan!). De vedd figyelembe, hogy eddig 0-5°C között volt a kinti hőfok!
Gratulálok a fáradtságokkal teli eredményes munkához! Kicsit koszosnak látom a kazánt belül. Ettől is lehet magasabb a kilépő füstgázok hőfoka. Érdemes lenne jól kivakarni.
Szia! Hát nem semmi, amit dolgoztál az biztos! Szorítok, hogy javuljon a felület növelésével a hőfok, annak ellenére, hogy a 30-34Kg az már egy megfelelő eredmény! Egy észrevételem van, hogy a hamuzó ajtót jobb lett volna oldalra tenni, mert így nem tudsz hamuzni, csak ha kihúzod a beadagolót. De lehet, hogy csak a kép csalóka.
Hát úgy látom nem a képek maradtak le hanem az amit írtam.
Neki kezdek még egyszer.
Az elmúlt 2hétben nem nagyon unatkoztam, megemeltem a kazánt 50cm- rel így már az első bordához 45cm re van a fej ami az anyag fogyásban jelenkezett, 30-35kg-ra esett vissza, de a füstgáz és a víz hőfoka nem változott (350-400°C 60-70°C).
Na, ez után jött a radiátor csere kb 25-30%kal növeltem a méreteket pl DK22 600/1200-es DK22 600/1600-ra.
Remélem, hogy lesz jelentősége!
Jövöhéten hétvégén megcsinálom a folyamatos üzemet, független mit eredményez a radiátor csere.