Igazgasd, ahogy írták, mert nem vonalzóval készült lábad, és még az se biztos, hogy hibátlan. Nézegess ortopédost, de olyat amelyik tud és szokott is kerékpározni :) Sima pedálon önkéntelenül is mindenféle módon rakosgatod a lábad, a stoplival viszont nem tudod úgy.
Eltekertem ma is arra, és rosszul emlékeztem, csak "10 km/h" az úton lévő felirat, de a 0 és a k közé nem fér el még egy nulla, így maximum 110 km/h-t lehet belőle csinálni. Ugyanakkor az egyik jacht kigurító helynél is van egy érdekes tábla, egy piros szegélyű fehér háromszögbe írt 20 km/h, ami szintén nem KRESZ kompatibilis jelzés.
Próbáld meg egy kicsit kintebb tenni a stoplit azon a cipőn, akkor a lábad annyival bentebb lesz a pedálon. Nekem akkor fájdult meg a térd külső rész amikor túlzottan kifelé volt a lábam.
Szeretném kikérni a nálam tapasztaltabb kerékpárosok véleményét. Pár hónapja kezdtem el használni stoplis cipőt, és az utóbbi tekeréseknél figyeltem meg,hogy a jobb térdem külső része egy idő után el kezd fájni. Amíg utcai cipőben egy egyszerű taposó pedállal mentem, akkor nem volt ilyen. Lehet, hogy rosszul van beállítva a stopli a cipőn? Mi okozhat ilyet ?
Én is tekertem mostanában egy párszor arra, a molinón és a (talán rózsaszínnel?) kézzel felfújt, kb. "maximum 10 km/h" pingáláson jót mosolyogtam, de a csiborral sajnos még nem találkoztam, pedig az is érdekes jelenség lehet.
Tegnap egy bringásnak öltözött csibor hadonászva kiabált rám a Lupa-szigettel szemközti bringaúton, hogy csak tízzel szabad kerékpározni.
Persze. Tíznél már felborulok. Pajkos gyerekek felfestették a bringaútra, hogy 10km/h, meg kifeszítettek egy molinót, hogy tudjuk, lakott terület. Nem hiszem, hogy a KRESZ-ben van civilek által meghatározható, felfestéses sebességkorlátozás.
Amúgy jó, ha hússzal gurulhattam, mert a csónaktárolóból éppen akkor vontattak ki egy törpeyachtot. Azok sem tízzel mentek keresztül.
Én nem tudom, kik tervezik ezeket a csomagtartóra szerelhető átlagos biciklistáskákat, de a felfogatásnál mindig kiszakad. Van amikor csak a műanyag szegecs feje fogja, kb 8 mm átmérőjű és csak az egyik oldalon van valami erősebb de flexibilis műanyag. Na nem is tart sokáig, főleg, ha meg is van pakolva a táska. Ha egy fület több szegeccsel és nagyobb teherelosztó és erősebb műanyag vagy fém lemezzel csinálnák, ami kb 300 forinttal drágítaná a táskák gyártását, akkor nem kéne házilag szopakodni ezzel, ami nem is lesz esztétikus végül és a vízállóság sem tartható már így a megbontással.
Hát igen, a harmadik lemaradt 2 perccel. A Tour de Francon van rendezői felvezetés és útvonalbiztosítás. A beláthatatlan kanyarba is teljes sebességgel kell beleesni, és mindenképpen egymás mellett ugye.
Naszóval a két bringás egymás mellett mehetett, úgy ahogy illik ugye. Majd jött szemből a jogsi nélküli marha és egyik se tudta hogyan merre. Mindkét fél hozzátette a maga részét maximálisan.
Azért az autó sérülései alapján feltételezhető, hogy a kerékpáros sporttársak sem úgy csorogtak lefelé, hogy az általuk belátott távolságon belül meg tudják állítani a járművüket.
Ahogy a vezetéstől korábban már eltiltott autóvezető sem úgy közlekedett, hogy az általa belátott távolságon belül meg tudja állítani a járművét.
---
Hasonló szituációból - szerencsére a sebességkülönbség és a résztvevők miatt nem halálos kimenetellel - már kettőt is láttam az "Erzsébet királyné útja - aluljáró" nevű objektumban, bevágódik a bringás a Hungária felől, érkezik a lejtőn Zugló felől, a kanyarban meg találkoznak, mert mindketten az "ideális" íven mennének...
Azt olvasom, hogy "Az autóban utazó egyik személy azt mondta, hogy az egyik biciklis az út egyik oldalán ( nagy sebességgel ment az autó is meg a biciklisek is), a másik a másikon érkezett szemből, és már nem tudták elkerülni az ütközést." https://index.hu/kulfold/2023/07/17/szlovakia-baleset-kerekparos-kozlekedes/ Az autó sérüléseiből nyilván megállapítható, hogy egymás mögött, vagy egymás mellett mentek. Utóbbit nehezen tudom elképzelni. nagy sebességgel egymás mellett belemenni egy beláthatatlan kanyarba. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de szűk szerpentinen ereszkedve mindig felötlik bennem: Mi van, ha épp akkor érek utol egy lovaskocsit ( tojásszállító furgont, stb.) egy kanyarban, amikor épp mellé ér egy szembejövő kamion?
Én meg nem értem, hogy legalább a Európában miért nem pontosan ugyanaz a kresz és ugyanaz a táblázási-festési metodika mindenhol, értelemszerűen a balosoknál logikusan fordított kiegészítéssel.
Angoloknál hülyére van táblázva, festve, máshol meg lószarsemmi sincs.
A Kresz nagyjából nemzetközi, legalábbis sokkal több a közös vonás, mint az országonkénti különbségek. Kerékpárrendszám már sehol nincs Európában (az 1930-as években még akadt, de már mindenhol megszüntették, nyilván nem véletlenül). Nem lehet ekkorát különcködni és egyedül bevezetni, még ha jó ötlet lenne, akkor se.
Ez alapvetően társadalmi probléma ebbe az országban. Az a gáz, hogy szerintem most romló a tendencia. "Verseny" van, rohanás, egymáson keresztül, letaposni a másikat minden áron. Fejétől (is) bűzlik a hal sajnos.
Puckandúr topiktárs hozzászólásával abszolúte csak egyetérteni tudok.
Alapvetően nem is a bringás és autós szembenállás a baj, mindkét csoportnak megvannak a maga veszélyes és csoportra jellemző szabálysértései, melyeket nagyobb arányban követ el, mint más közlekedő csoportok, a baj az ego, az ignorancia, a "még belefér" és leginkább az, hogy a közlekedést versenynek tekintik a csoportok egyes tagjai, és nem együttműködő rendszernek.
A közlekedés oktatása kapcsán alapvetően az előzékenységet, a közös gyorsabban haladás megoldását kellene keresni, ehelyett sokan azonban a "jogos elsőbbségem kikényszerítése" mentén autóznak. Igen, elsőbbséged van az autópálya külső sávjában a gyorsítósávról érkezővel szemben, attól még az az optimális, ha bemész a belsőbe, beengeded a másikat, vagy ha a belső tele van, elveszed a gázt és villantasz, hogy menjen. Sokkal veszélyesebb, ha a gyorsítósáv elfogyásával ott áll 0 km/h-val és fel kellene csatlakoznia pályatempóra.
Én magam - mivel magabiztosan vezetem az autóm - szoktam figyelni a környezetemet is, és igyekszem időben reagálni arra, hogy előzékenységgel másnak is jobbá tudom tenni a napját. Vagy felismerem, amikor nem kell előzékenynek lenni - egy keskeny 2×1 sávos úton, ha jön szembe bringás, nem húzódom le, így a szembejövőnek, bringás mögött jövő autónak nem hagyok helyet arra, hogy centizze a bringást - ha viszont elég széles az út, én lehúzódok teljesen jobbra, így a szemből jövő úgy tudja megelőzni a bringást, hogy tud rendes oldaltávot tartani.
Bringásként egyébként meglepően sokat tapasztalom az előzékenységet az autósoktól - a körúti kerékpársávban MINDIG áll valaki elakadásjelzővel és ha hátranézek, kirakom a kis kacsóm, 10-ből 9-szer beenged az autós a saját sávjába - pedig elsőbbsége van benne! A nagykörúti sáv vége a Petőfi hídnál elsőbbségadás táblás a bringásnak, de 10-ből 6-7 autó megáll és átenged!
De egy egy jobbra kisívű kanyarodásnál, amikor gyalogos vagyok, egy-egy autót elengedek, ha én vagyok az aktuális első gyalogos a zebrán - ha kikényszerítem az elsőbbségem, akkor, mire átérek, odaér a következő gyalog és így tovább, a forgalom meg állhat mögötte, egy-egy lámpát 0-2 autó jut ki a forgalmas helyeken. Egy intés, hussan, én meg kb. két lépésnyi időt veszítek.
Az ilyen szituációk felismerését és magabiztos kezelését kellene oktatni. NE legyél előzékeny, ha NEM ismered fel magabiztosan az ilyen helyzeteket, de legyél az, mert mindenkinek gördülékenyebb, gyorsabb, nyugodtabb a napja, ha nem erőből közlekedsz...
és akkor ott vannak a szűk derékszögű utcán kanyarodó buszok, ahol nem férnek el a sávban és átlógnak a másik irányba is - az Ógyalla köznél a trolik és busz fordulása a BVSC felé és ezernyi helyszín, ahol egy kis figyelmességgel és tudatossággal lehetne segíteni a közlekedést.
Ez nem működik a közúton versenyzőknél, a járdán gyalogosok közé bevágódó bringásnál, vagy aki a busz előtt csakazértis 5 km/h-val teker és véletlen sem húzódik ki annyira, hogy a mögötte lévő busz 50-100 emberrel haladhasson.
"Nem mellékesen, ha visszanézzük a tüntetés képeit, vajon a kerékpárok hány százaléka felel meg a KRESZ egyértelmű előírásainak?"
Nem csak itt. "Kedvenceim" a gyíerekhurcolászós utánfutók. Kb kivétel nélkül szabálytalan annál a roppant egyszerű paraméternél fogva is, hogy a bicikliutánfutó max szélessége 70cm lehet. Ezek pedig szinte kivétel nélkül német importok, ottani szabályoknak megfelelvén szélesebbek és piros háromszög sincs rajtuk. Persze a kereskedő mindent kimagyaráz, csak vegyék a szarját.
A kerékpárutak pedig nem ezekhez a 90 centi szélesekhez vannak méretezve. Meg egyébként is... utánfutón nem lehet jelenleg mo-on személyt szállítani. Bicikliutánfutón sem. Dehát ezt is pont azzal az érvel mgyarázzák ki mint az 50 helyett gyorsabban száguldozók, akiknél az a lényeg, hogy mikortól büntet a rendőr. Azt mindják mindig, hogy még sohasem szóltak érte.
Az iskolákban is csak papíron van KRESZ oktatás. Tantónéni talán azt sem tudja, miről is kéne beszélnie. Meg amúgy is inkább matekból töriből ismételnek, mert ott van lemaradás.
Érdekes a kerékpárosklub érvelése a rendszám tekintetében. Szerintük a lopások ellen nem nyújt megfelelő védelmet, és az ittas kerékpárost, ha elkapja a rendőr, amúgy is megbünteti. Csak arról nem szól a fáma, hogy az utolérhetőség/felelősségre vonás lehetősége némileg visszatartó erő is lehet. Ha bármilyen egyedi hatósági azonosítóval a piroson áthajtó kerékpárost azonosítani lehetne, kevesebben kockáztatnák meg. Mert aki tudja, hogy mit veszélyeztet, annak nem ez lesz a visszatartó erő, hanem a józan gondolkodása. De aki ezzel nincs tisztában, azt csak úgy lehet jogkövetésre kényszeríteni, ha a jogsértésnek következménye van.
Nos, három az a kettő. A közút valóban nem versenypálya. És ennek a szörnyűségnek nem lett volna szabad bekövetkeznie.
Most beindult egy kampány, amiben kerékpáros szervezetek szigorításokat és több, még több traffipaxot és egyéb térfigyelő kamerát követelnek. Bár motorizálva, de én is gyakran közlekedem két keréken. Pontosan tisztában vagyok azzal, hogy mennyire védtelenek vagyunk. Ami egy autón csak az irányjelző, vagy egy karistolás, az két keréken akár az életünkbe is kerülhet. Ezért a követelést támogatom. De ne legyen az egyoldalú és részrehajló! Miért is?
Mert a KRESZ nem kérés, vagy ajánlás, hanem mindenki számára kötelező, aki részt vesz a közúti közlekedésben.
Mert a biciklisek nélkül egy mégoly tökéletesen felépített változás sem ér fabatkát sem.
És akkor ezeket kivesézve: Napi 60 km-t közlekedek. Nincs olyan nap, hogy legalább 2-3 kerékpáros át ne suhanna a piroson. Akár körültekintés nélkül is. Bár a körültekintés a szabálysértés tekintetében nem oszt és nem szaroz. Bartók Béla, Múzeum krt, egy pirosnál álldogálva akár ott helyben is meg van a 3 bringás tilos áthajtás. Blahán szembeforgalom és záróvonal, majd helyes közlekedési irányban 45 fokban keresztbe áthajtás. (ez 6 sáv, ha összeszámolom) Zebrán áttekerés és büszke szülők erre tanítják csemetéiket. Körülnézés, irányjelzés elfeledése. Sorolhatnám, mennyi veszélyes manővert látok naponta. Nem mellékesen, ha visszanézzük a tüntetés képeit, vajon a kerékpárok hány százaléka felel meg a KRESZ egyértelmű előírásainak?
Remélem, hogy senki nem veszi személyeskedésnek és nem is úgy reagál szösszenetemre. De tegyük a kezünket a szívünkre! (mert fordítva, ha a szívünket teszik kézbe, már nagyon késő lesz) Igaz az az állítás, hogy rendszer szintű a probléma. De ebben a rendszerben benne van a kétkerekűek egy részének rendszeres és veszélyes szabálysértése is. És bár az elején az index kontra kerékpáros életével indítottam, azért ez a másik irányban sem veszélytelen. Mert ha reflexből és érthetően a mentés szándékával autósként elrántom a kormányt, mert természetesen nem akarok balesetet. Akkor akár én is feltekeredhetek egy villanyoszlopra és akkor rajtam sem segít sokat a kaszni.
Mint írtam, támogatom a törekvéseket. De nélkületek semmi eredménye nem lesz. A jogkövetés nem kedv kérdése. Viszont annak elmaradása drága lehet és nem a bírságra gondolok. Amíg pedig megtörténnek a változások, szerintem bőven megtenné a jelenlegi előírások maradéktalan betartása is. Nemde?
Ezek a hülyék rossz bringást karikáztak be. Nem annak ment neki, hanem egy másiknak, aki szemből jött. De ilyenkor azért van egy kérdés. A bringás mégis hova a lófaszba nézett??? Mi a lószart csinált? Nem látta, hogy jön szemből valaki, meg kereszteződés és ott talán nem kellene ezerrel tekerni, hanem felkészülni egy esetleges manőverre? Autósra is ugyanez vonatkozik.