Hát ha mindenáron.... ránézésre kombinálni akarod a hajtómű tengelyt, a billenő mechanikával. Én azt külön választanám, és a himba lehet bronzpersellyel illesztve, sokkal kevésbé akar majd rezegni, mint egy golyóscsapágyon. Persze akkor már a hajtűművet is a billenőmechanika tartaná. Így lehetne a forgattyúskerék tengelye lépcsős, 20mm induló mérettel, a váll tövénél szigorúan rádiuszosra esztegrálva 14mm (ebben még egy reteszhorony gondolom) a csőtengelyben, szemből akár egy anyával biztonságosan rögzítve. A löketszámot, én nem venném 30 felé percenként, mert hogy rövid a lap, hamar meg fog égni, a 95 nagyon soknak tűnik. Gondolom fémfűrész lenne. Szerintem.
Ha a löket alatt a teljes oda-vissza utat érted, akkor kb 50mm a sugár. Ha a motor 120 wattot leadna, akkor ezzel kb. 30Nm nyomatékod van a fűrészlapon.
Én nem gondolnám, hogy 30Nm annyira szétszaggatná az istrángot.
Egy villanymotor vagy hajtómű esetében azért vékonyabb a tengelyvég, mint a csapágy felfekvő átmérője, mert így a kettő között kialakítható egy váll, ami axiálisan tájol. Pl. meggátolja a tengelykapcsoló-fél elcsúszását a tengelyen (illetve a tengelykapcsoló szétkapcsolódását). Attól most tekintsünk el, hogy mennyire szabad (vagy illik) egy tengelyvéget szíj-, vagy fogaskerékhajtás által oldalirányú erőkkel terhelni, de ezeket az elemeket is tájolni kell valamivel hosszirányban -> standard kiviteleknél tengelykapcsolós az ajánlott alkalmazás. + Más gépészeti oka is van - merevség, gyárthatóság, szerelhetőség, stb.. Egyébként a tengelyvégeknek is a csapágyvállakhoz hasonló tűrésük van (pl.: k6).
Ha létezne 14-es belső átmérővel golyóscsapágy (nem kizárt, de hirtelen én sem találtam a spec. választékban kutatva), annak a külső mérete megegyezne a 15-ösével, tehát nem sok értelme lenne vele tervezni - vagy ha már olyan nagy a "helyhiány", akkor tűgörgősben egy járatos méretnek számít. :)
Úgy, hogy 15-ös anyagból indulsz ki. Vagy 16-osból.
De nézzük a cserekerekeket.
A furatuk 14, igaz? Akkor felmennek egy olyan lépcsős tengelyre, aminek a csapágya bentebb van a végénél. És aminek a csapágya 15 azért, mert a gyártók általában nem akarják azt, hogy egy fél méter kilógású, alacsony felületi finomságú tengelyen kelljen végiggyaszatolni a csapágyakat. Sőt azt sem akarják, hogy egy drágább gyártási folyamatot kelljen feleslegesen végigvinni egy hosszú kilógó tengelyvégen csupán azért, hogy egy csapágyat végiggyaszatoljanak rajta. Ráadásul még kell oda egy reteszhorony is!
Ezért a tengely kilógó vége 14-es, alacsonyabb tűréssel, mint ami egy csapágyhoz kell, alacsonyabb felületi finomsággal, ami egy csapágyhoz kell - és akár 100 -200 mm hosszban is lehet ilyen!! (nyilván nem a te esztergádon)
A csapágyhely rajta 15-ös a hozzá illő tűréssel és felületi finomsággal, de - és ez a lényeg -, csak csapágynyi hosszban! Tehát a csapágy ráesik a lepra tengelyvégen keresztül a szabványos csapágyhelyre, ott szépen felfeszül a helyére, és jól érzi magát.
A fogaskerékben meg miért ne lehetne 14-es luk?
Aztán a hajtóműved....
Miért ne lehetne egy átmenő tengely benne 15-ös csapággyal? Egyik oldalon annyi csapágyhelyet alakítasz ki rajta, amennyit akarsz! Plusz maga a csapágyazott kihajtótengely is csapágyazni fogja, nem?
Nem kötelező azt egy tengelyen két oldalról megcsapágyazni!
Ráadásul ha átmenő jelleg kell, és még kétoldali csapágyazást is akarsz, rakj bele két oldalról két féltengelyt! Mindkét féltengelynek meglesz a két csapágya, hiszen a kimenő hüvely is legalább két csapággyal csapágyazva van, tehát a beledugott féltengelyvég éppen azon a felé csapágyazva van. Sokkal könnyebb szerelni.
De nem lennék meglepve, ha a hajtómű gyári ajánlásai közül hiányozna az olyan felhasználás, amikor az átmenő tengely két oldalon egy-egy csapággyal meg van támasztva. Túl könnyen lehet ebből feszülő tengely, sok macera a sok csapágyat - vagy két csapágyat és a hajtómű házát - egy vonalba állítani. Egyszerűbb kihagyni az ilyen gázos szitukat.
Gyakorlatilag az összes villanymotor tengelye lépcsősen van csapágyazva. Én mást még nem láttam. Lehet innen ered az egész, nem tudom.
De szerintem lehet találni 14-es csapágyat is, csak macerásabb.
És szerintem egy csapágyboltban személyesen még inkább tudnak neked mutatni valamit. Legfeljebb rendelni kell nekik.
DE!
Abban tökéletesen igazad van, hogy ettől még lehetne a csapágyak között 14mm-es is, mert akkor azt meg a 13-as végű tengelyre tolnánk fel!
Szóval végülis fogalmam sincs, miért nincs minden létező milliméter méretben minden csapágyas cégnek csapágya. Hacsak azért nem, mert nincs rá szükség. Meg lehet oldani a feladatokat kevesebb lehetőségből választva is.
14 mm-es illesztett átmérőt csak 14-esnél nagyobb átmérőjű anyagból lehet kialakítani néhány ritka esetet kivéve, ezért nem lehet kihívás a tengelyen csak az interfész-felület hosszát levenni 14-esre, a többi részén pedig vastagabbra hagyni, pl. nagyobb átmérőjű csapágyhelynek. Léteznek 16-18 mm-es tengelyátmérők is, ugyanezzel a módszerrel azok sem ejtik gondolkodóba az embert. Mivel a csapágyakat általában az egyik oldalon egy váll lokálja axiálisan, szinte teljesen elkerülhetetlen a csatlakozásénál nagyobb átmérők jelenléte.
Ha valamilyen okból mégis elkerülhetetlen ez a szokatlan konfiguráció, tűgörgős csapágyakból választhatsz, de ilyenkor edzett, köszörült felületet kell biztosítanod futófelület gyanánt.
Van tehát egy hajtómű, annak a kimeneti oldala egy ⌀14mm hüvely, szóval egy ⌀14mm-es (reteszhoronnyal ellátott) tengelyt kell beledugni. Ez a tengely lehet átmenő is.
Hogyan alakítok ki ezen a tengelyen pl. ⌀15mm-es tűrt felületeket a csapágynak?
Az eggyel lentebbi csapágyméret ⌀12mm volna, de sajnálnám az egész tengelyt elvékonyítani 12mm-re.
De különben is, ez a 14mm teljesen gyakori tengelyméret, pl. az esztergámban a cserekerekek furata is ekkora. Ezért csodálkozom, hogy csapágy meg nincs ilyen.
A motorok tengelyének a mérete mindig kisebb volt a csapágyméretnél azért, mert a csapágynak csak ott alakítottak ki tűrt felületet megfelelő felületi finomsággal, ahol annak a csapágynak futnia kell a tengelyen.
Azt tapasztalom, hogy igen gyakori a 14mm-es tengelyméret, pl. a 30-as szabvány csigahajtómű kivezetése is ilyen. Viszont nincs ilyen csapágy. Az SKF katalógusban csak 15-ös golyóscsapágyakat találok.
Mi erre a magyarázat? Hogyan kell egy 14-es tengelyt csapágyazni?
Nekem szerencsém volt. Sikerült kéz alól (második körben) hozzájutnom egy 380x560-as gránithoz a bolti töredék árán. Állítólag valami (mérő?)gép alaplapja volt fénykorában. Szépséghibája a szélén elhelyezkedő néhány kisebb furat (másik oldala mint az ementáli) , valamint csak 38mm vastag, tehát komoly alátámasztást igényel. Melóhelyen sikerült kimérni és nyugodtan állíthatom, hogy referenciasíkként a használt piacon beszerezhető öntvénylapokat fényévekkel felülmúlja. Háztájiba nekem ideális a mérete is, súlya is.
Bocsánat, hogy belevau, de én a helyedben az újat venném, nem a leharcolt régi cuccost. De én egy a használtpiacban erősen csalódott ember vagyok, aki az eddig látottak alapján azt gondolja - persze sarkitva, tudom - hogy ma amit a használtpiacon lehet kapni, azt a régi szocialista üzemek, felelötlen és érdektelen emberek által elkövetett lerablásából származik, akik a sufniban ázva tartották a dolgaikat, vagy szarrá hajtották sokszor mocsokban állva. Utánpótlás meg alig van, hiszen ez nem egy iparosodott ország. Elnézést mindenkitől, a pszihológus drágább lett volna és jelenleg nem is annyira elérhető...
Pont ezeket nézegettem most megint. Az a baj, hogy bármit megveszel hasznaltan nem tudod mit vettél.
Először vettem egy kb 400*600 as öntvényt 30e. Feri felajánlotta, hogy teszteljük a melohelyén. Az kiderült egyből h igy nekem nem lesz jó, valami gyalugép lapja lehetett. Nem hibaztatom az eladót, külön sztori az Imié.
Aztán volt vmi cég az Alföldön, arultak vmi 400*400 ast azt hiszem. Azt a sztorit le is irtam akkor, fészer, csepegő eső, rozsda, X úr, kamuzás, heló.
Azután Szegeden egy bácsi mezgazd gépeket gyártott de már számolja fel ezeket a dolgait, előtte adta el 2xxx mm tusirlecet. Ő árulta azt a vezetékek teszteléséhez való nagybecsű készletét 300ért amivel csuhás is talalkozott. En megvettem egy 45 fokos 1000es tusirlecet dobozzal meg egy 600*600 as lapot. Egyik se latszott igazán jónak de ha mar mentem 400km t 30+60 e ért beküzdöttük a Honda hatuljába, 10et eszik 100on pláne ha nyomom neki az M5 ön max az anyag megéri.
Aztán még lendületből vettem Velencén egy 300*300 ast 8e ,közepén lathatolag kopott de annyira nem is rossz, már ahogy a 600 assal osszeforgattam.
Na szóval szvsz inkabb vegyel tenyleg egy bótit, ahogy referi mondja, jegyzőkönyvvel. Hegesztesz hizza egy massziv nézem miallvanyt.
Ahogy nézem 150 et elköltöttem úgy h még mindig nincs egy igazan hihető referenciám mert hiába forgatom őket összevissza egymashoz sehogy se az igazi.
A 60fokos vezetékhez valo camelbackra vonatkozó kerdesemre itt sem kaptam valaszt. Kölcsön senki nem fog ilyet adni, ez érthető, egy ilyet egyszer elég odaverni.