Az óra csak az egyik szempont. A kihasználatlan kapacitás az, amit ezzel tudtak megoldani. Illetve a kocsicserék is közrejátszottak a helyzet kialakulásában.
Nálunk a balatonendrédi kocsik járnak felváltva két fordát: a "hosszú endrédi" az első Balatonendréd-Siófok járattól az utolsó Tab-Balatonendrédig tart, a "zalakarosi" az első Balatonendréd-Tabtól a 18.15-ös Siófok-Balatonendrédig tart. A zalakarosi után visszakezd másnap a hosszú endrédin sofőrbá, aztán két nap pihi. Így vannak meg az órák. Ilyesmi lehet a két tiszafüredi járatos kocsi esetében is?
Most már kiderítettem: Hétfőn a CCR-450 átmegy Füredre Egerből, felmegy Pestre, aztán onnan meg Egerbe. A Budapest-Tiszafüredet meg a GUP-349 csinálja, ő pedig Tiszafüredről tér haza Egerbe. Másnap ugyanez megy, csak fordítva, a sorrend pedig ebben a mintában cserélődik.
Csak van néha, hogy a menetrend változásáról az információs értesül utolsóként. Ismerős vasúti pénztáros mesélte, hogy az utasok jöttek oda hozzá, hogy az óra 30-as vonatra kérnek jegyet. Ő lesett nagyokat, mert addig 50-kor ment az a vonat. Utána rákérdezett, akkor meg jajbocsieztelfelejtettükmondani...
Az lenne az igazán tiszta sor, ha mind a Volánok, mind a MÁV vonalankénti bontásban is kitennék a honlapjukra, könnyen megtalálható helyre a menetrendeket, nem csak egy országos keresőre irányítanának.
Épp a lentiek miatt a múltkor már ott tartottam, hogy megkérdeztem a Keletiben az információs hölgyet, hogy mit ajánl. Kb. életemben először - a digitális világ kellős közepén.
Mondjuk, ha elvesztem a türelmem, hagyom a fenébe az egészet, aztán nézek buszt. Ha millió átszállásos falujáró jön össze, az sem gond. Vagy végső megoldásként, ha az sincs, előrángatok egy MÁV-os ismerőst, hogy nézzen már utána nekem.
Amennyiben az átlag felhasználó megad egy keresést A és B pont között, és több lehetőség van, igyekszik kiszűrni azokat a vonatokat/csatlakozásokat, amelyek nem optimálisak.
Bp és Tiszafüred között az alábbi eljutási lehetőségek vannak:
A: ind. 7:00 érk 9:35
B: ind: 7:30 érk 9:35
Ekkor B kapcsolat jobb mint az A, mivel később indul mint A, és ugyanakkor ér oda. Tehát az elvira igyekszik az A vonatot eltüntetni a listából, mivel az nem optimális.
Van pár eset amikor megjelenik mégis A vonat:
1, Amennyiben A közvetlen vonat X és Y között, mindenképpen megjelenik. Az hogy nem optimális választás, dőlt betűvel jelzi az elvira. (Pl. Bp. Nyugati-Vác-Alsóváros között a veresegyházi vonatok)
2, Amennyiben a gyorsabb B vonat feláras, A meg nem. (Csak a felár megléte vagy nemléte számít, nem a mértéke!)
Ami meghülyítette az elvirát, az a gyorspótjegy. Odáig lát csak el hogy feláras vonat, hogy kicsit vagy nagyon feláras, az már nem érdekli. Tiszafüred esetében tehát régebben a 2, szabály miatt kilistázta az egri sebeshez tartozó kapcsolatot, de most már csak az IC-t listázza ki.
Viszont kötelezve van az elvira arra is hogy mutasson felármentes eljutási lehetőséget. Ilyenkor kerülnek bele a teljesen abszurd, debrecenen-nyíregyházán át vezetett felármentes kapcsolatok, mivel Hatvan és Vámosgyörk között a madár se repülhet át gyorspótjegy nélkül.
Egyik nap az elvira csak IC-t mutatott, ami közvetlen, pótjegy nélkülit csak ceglédi meg mit tudom én milyen átszállásokkal mutatott. Jó, hogy nem írt ki nagykanizsai átszállást.
Az jóféle. Mi ketten vagy hárman mennénk. Akkor ülőhelyen nem kéne veszekednünk. Azt néztem, hogy ez a járat éri meg a legjobban Bp-Tiszafüred között. Km-ben ugyanakkora övezet, mint a füzesabonyi átszállásos IC, viszont se helyjegy, se átszállás. Mondjuk, az meglepett, hogy IC-n kívül nincs más vonat Füzesabony felé. Pótjegy nélküli csak átszállással+kerülővel... Legalábbis 24-ére keresve ez jött ki.
Kapos is kitette a honlapjára a módosításokat. Az évvégi korlátozásoknál kivétel nélkül minden járat szerepel, ami érintett. Néhány honlapon csak nagy vonalakban említik meg a dolgot.