Most olvasgattam es ezt is dicserik jo paran.... Errol valakinek velemeny? Jobb mint a Castrol Titanium fst vagy pl. Mobil vagy barmelyik?
Hm, az Eneos olajok... visszatérő téma :-)
Egy csomó dolgot könnyű mérni: például egy autó gyorsulása elég egzakt, könnyen érthető mérés. Vannak területek, ahol a szubjektív elemek dominálnak, például a boroknál, de ott is sok tekintetben biztosra lehet menni, amikor valaki megítéli a terméket.
A kenőanyagok nem ilyenek: mérni gyakorlatilag semmit nem lehet (háztartásban előforduló eszközökkel semmiképp), szubjektíve megítélni szintén nincs mit - az olajok közötti különbség több ezer, de inkább tízezer km lefutása során értékelhető, a motorblokk bontásos vizsgálatával. Ilyet senki nem csinál otthon a garázsában.
A zajszintet, fogyasztáskülönbséget, hasonló paramétereket hitelesen mérni szintén rettenetesen komplikált dolog, házilag ez sem kivitelezhető, már csak azért sem, mert az olajgyártók ugyan büszkén hivatkoznak csökkenésre, de arra kínosan vigyáznak, hogy annak mértéke a hibahatáron belüli legyen - az Eneos Sustina olajok fogyasztáscsökkentő hatása is pont 2%, azaz a 3% hibahatáron belüli.... nahát.
Innentől kezdve az olaj bizalmi termék, hiszen értékelni sem objektív, sem szubjektív módszerekkel nem egyszerű.
Bizalmat építeni sokféleképpen lehet, de talán a legfontosabb a kommunikáció. Az Eneos és a mögötte álló JX Nippon Oil vállalat kommunikációja semmiképpen sem tűnik meggyőzőnek.
Itt van például ez a hivatalos oldal:
http://www.noe.jx-group.co.jp/english/company/brand/index.html
Ez bizony gagyi, stock fotókkal a fejlécben, és egy teljesen súlytalan szöveggel a cég logóját illetően....
De az anyacég híroldala sem nagyon meggyőző:
http://www.noe.jx-group.co.jp/english/
Itt ugye simán fent van egy 7 hónapos hír, hogy a cég "közreműködött" egy vietnámi általános iskola építésében.... Az igazán nagy globális vállalatok központi oldalán ennél sokkal nagyszabásúbb projektek szoktak lenni. Az Eneos európai FB oldalának 243 lájkolója van, de a központi oldal 8,306 követője is komolytalan egy világcéghez képest (ez a szám a Castrol lájkolóinak 4 százaléka, a Shellének pedig 0,15 százaléka).
A magyar képviselet oldala még gyászosabb. Stilisztikai borzalom, helyesírási hibákkal, egymásnak ellentmondó mondatokkal. A szokásos marketing maszlag is elég fájdalmas: eleve a szlogenjük, a "Japánban a legnépszerűbb" is a levegőben lóg, semmilyen forrást, felmérést, kimutatást nem linkelnek, ami bármit alátámasztana.
Ez így botrány.
A műszaki rizsa a Sustina termékcsaládról egy újszülöttnek biztosan új, de egy közepesen kiművelt autószerelőt már sem a "W Base alapolaj" sem a "ZP adalékolási technológia" nem fog lázba hozni: ha nem is ilyen néven, de ezek széles körben elterjedt technológiák.
Persze az egész weboldal csúcsa a Vélemények rovat, ahová különböző fórumokból idéznek hozzászólásokat, ilyeneket, hogyaszongya:
"Opel Agila B szgk van, azaz Suzuki Splash. Többféle ismert, full syntetic motorolajat próbáltam már! Úgy írnám le, h utca hosszal veri mindet, ahogy le van írva! Köszönöm az ENEOS nak, mert jobb az autómnak, meg Nekem is!"
A vállalati kommunikáció legalja.
Természetesen nem akarom azt mondani, hogy a FB oldal látogatottsága vagy a honlap helyesírási hibái miatt ne lehetne egy olajban megbízni, de egy magát komolyan vevő globális cég legyen szíves kifizetni néhány száz/ezer eurót egy tisztességes honlapért vagy FB profilért. Ha erre nem gondolnak, vagy csak simán sajnálják a pénzt, akkor miért hinném el, hogy olyan baromi jó adalékokat fejlesztenek, és ha már kifejlesztették, nem spórolják ki az olajból?
Az a cég, aki a bizalmi termékei mellé nem fizet meg egy profi kommunikációs céget, arról vajon elhiszem-e, hogy a legjobb mérnököket, termékfejlesztő szakembereket viszont megfizeti?