Keresés

Részletes keresés

nikodémus Creative Commons License 2015.02.02 0 0 8510

"Szerencsére nem"

 

De bizony. Emlékszel Vedres Csaba Zappa-elemzésére? http://frankzappa.blog.hu/2004/11/09/xx_szazadi_remekmuvek A Vedres által felállított formai, zenei tudatossági és szerkezeti mércét egyetlen Pink Floyd-opus sem éri el. Ez nem baj (nem is azért citálom), s persze nem kell mindenhol mindenkinek ezt a mércét alkalmaznia, de azért nem árt a tényekkel tisztában lenni. De mondok pozitív példákat is: az Emerson, Lake & Palmer, a Gentle Giant, a King Crimson több darabja és pl. a Yes Awaken-je megüti ezt a szintet is.

Előzmény: mmBálint (8509)
mmBálint Creative Commons License 2015.01.27 0 0 8509

"összességében a stílus győzelme a tartalom felett. De a Pink Floyd szerintem mindig is ez volt"

 

Szerencsére nem - amit részben igazol az életmű önálló élete: a hivatkozások, előadások, stb. A "klasszikus" Pink Floyd daloknak nagyon karakteres, sokszor formabontó szerkezete van, okos, ravasz és tudatos építkezése - és ennek az építkezésnek négy fontos pillére a négy, önmagában is karakteres zenész, akiknek azonban az "elegyítése" (mint a főzésnél) nem azok összességévé, hanem valami új minőséggé állt össze.

Előzmény: nikodémus (8506)
Onogur Creative Commons License 2015.01.25 0 0 8508

kaviat Creative Commons License 2014.12.17 0 0 8507

nekem még bejövős az új lemez.. ótózós zenének is bevált

nikodémus Creative Commons License 2014.12.17 0 0 8506

Az új lemez?

 

Csalódás, mint a Yesé vagy Mike Oldfieldé, de sokkal kevésbé kínos vagy sokkoló. A hangzás profi, a zene az, ami (tehát ötletek egymásba fűzése, nem kidolgozott dalok sora), az életműre való (szerintem szándékolatlan) visszakacsintgatás kellemes, összességében a stílus győzelme a tartalom felett. De a Pink Floyd szerintem mindig is ez volt. Igen, jobban esett volna a TDB jubileumi újrakiadásának bónuszalbumaként, és nem sorlemezként, de elfogadom Gilmourék érveit.

Panzermeyer Creative Commons License 2014.12.14 0 0 8505

Is What We Do 2. másodpercétől hallható hang hol van meg? :)

Anisina és Us and them közt van kapcsolat? :)

 

Amúgy én is a zenére koncentrálok, a fikázó elemzések fikázása és azok fikázása nekem nem túl érdekfeszítő.

 

Kb 10. hallgatás után azt mondom, hogy még...

Előzmény: kaviat (8498)
mmBálint Creative Commons License 2014.12.11 0 0 8504

...na akkor ez nem lett egy nagy beszélgetés ;-).

 

Visszatérve az új albumra: tényleg kíváncsi vagyok hogy bárki tud-e mutatni olyan alapos, mély kritikát ami pozitív végkicsengésű az albummal kapcsolatban, és nem áll meg néhány szavas méltatásnál? Ahogy korábban írtam, én azt találtam hogy a nagyobb lélegzetű írások jellemzően inkább negatív kicsengésűek.

mmBálint Creative Commons License 2014.12.10 0 0 8503

Sikerült megnézni? Kíváncsi vagyok bármi kritikára.

Előzmény: Onogur (8502)
Onogur Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8502

Köszi, majd áttanulmányozom a hétvégén.

Előzmény: mmBálint (8501)
mmBálint Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8501

próbálkoztam vele, a nekem kedves lemezekkel ('73-83) és néhány független dal:

 

Előzmény: Onogur (8500)
Onogur Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8500

Szerintem is hanyagolni kellene a személyes(kedő) vonalat és a zenére ill. a Floydra koncentráljunk.

 

Terelő téma:

Létezik-e olyan PF szám fordítás, ami az eredeti angol szöveg ritmusképletével azonos? Egy sorban azonos szótagszám, soron belül az angol szöveg hosszú és rövid szótagjaival megegyező szótagrím (időmérték) és sorvégi rímek összecsengése.

mmBálint Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8499

(nem biztos hogy értem .. :-) az "alapos" alapost jelent, nincs a szónak olyan sok jelentése: részletekbe is belemenő, konkrétumokkal sem fukarkodó, kifejtő... Kitérő: most is kicsit azt érzem mint a korábbi megszólalásodnál: nagyon előtérbe kerül a személy vagy eg ykiragadott apróság az elhangzott vélemény helyett (és az album helyett): ez felesleges, félreviszi a témát, ami itt csak-csak a ZENE lenne. Az iménti valóban szerencsétlen felvezetésű cikket is belinkelte korábban valaki más, legyen ez agy nyomaték arra hogy maga az írás az érdekes és nem a szerző személye, felesleges ezt tovább ismételgetni.

Visszatérve a konkrétumokra: van olyan pozitív értékelés ami [félve írom le...] alapos, részletes és elemző? Szívesen olvasnám, tényleg. BÓNUSZ: tegnap megvettem a Dark Side lemezt a koncertváltozattal, végre - a bakelit, az mp3 után most CD-n is megvan. :-) )

Előzmény: Zolcsi Baba (8497)
kaviat Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8498

a skins-ben érzek egy kis pompei-t, fincsi a dobolás benne..

Zolcsi Baba Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8497

Remélem, hogy egyértelmű, hogy nem az írás tartalmával van bajom (Dirty Harry óta tudjuk, hogy mindenkinek lehet, és van saját véleménye; az már más kérdés, hogy az egyezik-e a sajátunkkal...), hanem a túlméretes ego-ra utaló beharangozással...

A pozitív kritikák/vélemények lehet, hogy nem elég alaposak (bár nem igazán tudom, hogy ez a te szótáradban pontosan mit is jelent), de az általam olvasottakban pontosan az élményszerűséget hangsúlyozzák leginkább (ami egy "hangulatlemez" esetén pozitív kicsengésű az én olvasatomban).

Előzmény: mmBálint (8496)
mmBálint Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8496

Jó írás, korábban is rátaláltam - az "objektív" meg "reális" szerencsétlen szóhasználat - azt mondanám hogy alapos - jól megírt és tág kitekintésű. Kösz!

(sajnálom hogy a pozitív értékelések közül mintha egyik sem venné a fáradságot hogy hasonlóan élményszerűen és alaposan elemezze a lemezt.)

Előzmény: HRI (8491)
Zolcsi Baba Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8495

Ja, és "objektíven".
WTF?
Ki vagy te, Dzsezu Kriszti személyesen?
Brrrr!

Előzmény: HRI (8491)
Zolcsi Baba Creative Commons License 2014.12.03 0 0 8494

Szerencse, hogy komolyan gondolod, "hogy a legreálisabb magyar nyelvű kritika az új lemezről", mert viccnek kicsit erős volna... ;) :-P

 

Az oldalad címének részlete viszont telitalálat (egologo)...

Előzmény: HRI (8491)
Onogur Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8493

Nyitott kapukat döngetsz. Lásd a 8468 hsz-t!

:o)

Előzmény: HRI (8491)
Onogur Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8492

Én nem is a jelenével hasonlítom össze, hanem a '90-es évekkel.

A jelen helyzetet még a torrent is befolyásolja, ezekkel tisztában vagyok.

Előzmény: khatru (8487)
HRI Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8491

Saját blog, de objektíven gondolom, hogy a legreálisabb magyar nyelvű kritika az új lemezről: http://mgzone.egologo.ro/?p=992

kaviat Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8490

így ennyi hallgatás után is az jön le, hogy vannak közben kicsit önfarokba harapó részek (autofelláció), viszont a kevésbé lekötő számok között, jobban eltalált, testesebb nóták is vannak. eddig tetszik : Sum, Skins (jó kis dobolások), allons-Y (1,2) (kifejezetten tetszik a wall féle gitár), Surfacing és persze az uccsó nóta, ami tényleg a végén üt legnagyobbat. továbbra is azt érzem, hogy kicsit több énekkel otthonosabbá tehették volna ezt a lemezt.

mmBálint Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8489

Én kíváncsi lennék, bármikor!

Előzmény: kaviat (8486)
kaviat Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8488

inkább az itunes vásárlások száma számít manapság már..

khatru Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8487

A hetvenes évek lemezeladási adatait értelmetlen összehasonlítani a jelenével. Ebben a közismert okok  játsszák a főszerepet: az illegális letöltések.

Ma ha valaki 1 millió lemezt ad el, akkor a Billboardon garantált számára az listavezető első hely. Míg 30-35 évvel ezelőtt bukásnak számított 1 millió eladott lemez egy Floyd kaliberű zenekar esetében.

 

Előzmény: Onogur (8484)
kaviat Creative Commons License 2014.12.02 0 0 8486

1 - 2 hallgatás után azt gondolom, hogy én szeretem ezt a lemezt. totál floyd. amire figyelni érdemes, hogy vagy valami atom hangrendszeren vagy fejhallgatóval éremes hallgadni, úgy jönnek elő a finomságok. igényes stúdió munka van mögötte. amúgy tényleg olyan, mintha több régebbi lemezből lenne összegyúrva, van kicsi wish you where here, egy kicsit division bell, egy kicsi obscrude by clouds, kis wall de engem nem zavar, ez egy floyd lemez. szívesen írnék hosszabban is, akár számonként de ahhoz több hallgatás és főleg több idő kellene : (( de ez most benne lesz egy darabig a zene queue-ban..

mmBálint Creative Commons License 2014.11.29 0 0 8485

Én mindig meglepődöm a korábbi lemezekhez való hasonlításokon – egyáltalán nem érzem hogy egymás mellé lenne tehető régi és új (a régi nálam a ’84 előtti). Persze, az elegáns billentyűszőnyeg és a szépen formált gitárpengetések ismerősek, de ez nem azonos a Pink Floyddal – ahogy Radics Gigi sem „hasonlít” Koncz Zsuzsához, csak mert mindkettejüknek hosszú hajuk van…

 

Ami a korai lemezeken szereplő számoknak VOLT, ami elemi részük volt és a minőségüket is jelezte, az a SZERKEZET. Nagyon egyszerű elemekből, de nagyon okosan építkező, sokszor meglepő szerkesztésű kompozíciók, amiben minden szenésznek szerepe volt: Wright adta a textúrát, Mason a kíméletlenül pontos ritmust és azok váltásait, néha széles amplitúdóit, Gilmour a mennyei szépséggel elpengetett dallamokat, Waters a meglepő váltásokat, sokszor a vadságot, a szövegeket.

 

Ha ebből részek megvannak, azt azért még nem nevezném olyannak, „mint a Pink Floyd”. A felszeletelt hús kis kupaca sem pörkölt MÉG, ahhoz a többi összetevő és a főzés is kell – ahogy ennél a lemeznél kellene a szerkezet. Egymás mellé pakolt hangulatok kellemes összhatást adhatnak, de valamiféle felépítés nélkül, tudatos építkezés nélkül aligha mondható ki valós párhuzam. Ami marad – ahogy korábban is elhangzott lejjebb – az a hangulat, illetve a sablonok: MINDIG a Shine on-ra emlékeztető textúra, MINDIG ugyanaz a középtempó, MINDIG az ütem elején elinduló dallam, MINDIG ugyanaz a sablon-dobolás. Bárki feljátszhatta volna ezt az anyagot, klassz is lenne bármelyik hotel liftjében – Pink Floydként és albumként inkább szomorú.

Onogur Creative Commons License 2014.11.29 0 0 8484

Anno a gimiben én voltam az osztályban a PF fan (+TD), így a The Wall-ig minden hangjuk, minden rezdülésük benne van most is a véremben. Így a betett cikk alábbi három bekezdését teljes mértékben osztom:

 

A lemezt hallgatva sokszor azon kaptam magam hogy valamelyik régebbi Pink Floyd kedvencemet dúdolom, vannak helyek a lemezen, amikor tényleg az az érzés, hogy ez egy karaoke partira készült kísérőlemez. Van jónéhány szándékos zenei idézet is, de legtöbb esetben egyszerűen csak hömpölyög a langyos lassú Pink Floyd folyam a kényelmes, biztonságos medrében.

 

A hangzás persze vegytiszta Pink Floyd, egyszerűen nincs, amibe belekötni, érezni, hallani egyből hogy öreg harcosok vérprofiságával van kidekázva minden ami a fülünkig eljut. A stúdiómunka és az utómunkálatok, a mastering Andy Jackson hangmérnök keze és füle munkája, róla röviden annyit, hogy a nyolcvanas évek elejétől minden, ami Pink Floyd hangzás (nagylemeztől filmen keresztül világkörüli turnéig) az ő keze alól jött ki, vagyis ha éjjel álmából felverjük, akkor is tudja pontosan mi hol és hogyan kell szóljon.

 

Csakhogy a hangzás nem cél, hanem eszköz. Ez esetben sajnos legfeljebb a hangzásban lehet gyönyörködni, de ez a gyönyör nehezen fenntartható ötvenhárom percig és négy másodpercig. Egyszer meg kell hallgatni, ha nem másért rocktörténeti értékéért, de kétlem, hogy sokaknak ez lesz majd a kedvenc Pink Floyd lemeze. Egyszerűen nem sikerült életet lehelni a húsz éve félbehagyott munkába, nevezzük tehát inkább pinkfloydtörténeti adaléknak ezt a zenei anyagot és ne nagylemeznek.

 

Ennek ellenére már letöltöttem és hallgatom, élvezem a PF-hangzást. De ahogy a lemezeladások is tükrözik, az igazi vérbő és folyton igazi újdonsággal előrukkoló PF utolsó lemeze a The Wall volt. Ez nem jelenti azt, hogy a későbbiek nem profik, csak már nincs bennük igazi zenei innováció. 

Előzmény: falum (8475)
Onogur Creative Commons License 2014.11.29 0 0 8483

Pár éve egy felsőfokú továbbképzés egyik tárgy féléves zárófeladata egy szabadon választott dolog (szakmám miatt egy épület) kritikája (műelemzése) volt. Ehhez semmi instrukciót nem kaptunk, így elkezdtem kritikaelmélet után kutatni. Persze nem sok sikerrel. Amit találtam (filmelemzés), annak a végső konklúzióját így foglalhatnám össze:

Egy kritika legfontosabb eleme nem az ítéletalkotás, hanem maga a műről való értekezés ténye, egyfajta párbeszédre invitálás.

Előzmény: huncut világ (8469)
Panzermeyer Creative Commons License 2014.11.28 0 0 8482

Nos, itt is lepörgött egyszer. Nekem tetszett, sokkal inkább 2x ez, mint egy Final Cut.

 

Azért elgondolkodtató, hogy mennyi Pink Floydot kellett meghallgatnom ahhoz, hogy egy szám egy másodpercének egy hangjából asszociáljak valamelyik régebbi számra. Többször előfordult, hogy valamelyik agyonhallgatott dsotm vagy wywh nóta szólamait várta a fülem egy ilyen hang folytatásaként, de amikor nem azt kaptam, akkor sem csalódtam.

 

Wall, Animals, Dsotm, Wywh: 10/10

Meddle, Atom: 10/8

Division Bell 10/7

Momentary: 10/6

The Endless River: 10/5

Final Cut: 10/2

 

Nálam.

 

Panzermeyer Creative Commons License 2014.11.21 0 0 8481

Nyah milyen az új album?

 

Engem tegnap hívtak a pincéből, hogy megjött a bakelit példányom, mehetek érte :) De csak hétfőn tudok menni, addig viszont direkt nem töltöm le :)

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!