Keresés

Részletes keresés

01-300 Creative Commons License 2002.06.14 0 0 119
Kedves Pulaizs. !

Az Én szárnyam teljes sodronyzását Zolika 270 e Forintért akarta vállalni, plusz az ép vitorlát rögtön cserélni akarta. Ez így már egy új szárny ára ! Ha akarod , akkor magánban megírok egy-két dolgot, ami előreviszi az ügyed !
Üdv
TAa

fuhur1 Creative Commons License 2002.06.14 0 0 118
Szia Paulizs!

Nem Győr fele mentem-jöttem, hanem Rábafüzes :(

A kiképzés 10 órája sosem volt hivatalos! Az 30 óra volt, csak esetenként -ha a növendéknek jól ment- ettől eltekintettek és 10-12 órára is beütötték a pecsétet.

A CX valóban nem modern szárny, de jóindulatú és tanulni is jó vele. Ugyanakkor "Zolika" (Egerben) elég lassan fejleszt, bár vannak már neki a CX-nél modernebb szárnyai is.

A bevizsgálást nem hinném, hogy megvárhatod. Valószínű azzal fogja kezdeni, hogy a sodronyokat lecseréli. Szerintem leglább egy hét.

Ezt az egyedi dolgot nemigen értem. Ha a trrike Zolika gyártmány, meg a szárny is az, akkor megkapod rá a megfelelő okmányokat. Ha egyedi gépről van szó, akkor az hihetetlen szívás. Én ebbe nemigen mennék bele. Az Apolló gépek típusengedélyesek, ezért egy sor vizsgálatra nincs szükség, viszont egy egyedi konstrukciónál rengeteg vizsgálat kell!

A számomat privátban küldöm.

Üdv,
Fuhur

pulaizs Creative Commons License 2002.06.14 0 0 117
Ma történt egy kis előrelépés a sárkányos ügyemben:

Kimentem a péri reptérrel és megkaptam a sárkányos szakosztály vezetőjének a telefonszámát. (Ezt köszönöm Győriné Piroskának ezúton is!)

Felhívtam és elmondta, hogy semmi akadálya, hogy a szakosztályuk tagja legyek, jelenleg 21 tagjuk van, én vagyok (leszek?) a 22. tag. Ezt hamarosan el is fogom intézni.

Viszont ért egykét kellemetlen meglepetés is. Állítólag most van a "változások kora", azaz senki nem tud semmit. Azt mondta az illető, hogy a kiképzés időtartamát felvitték (vagy most viszik fel) 40 órára! Ez rengeteg, ha jól tudom eddig 10 óra volt! Megtudtam azt is, hogy egy motoros sárkány óradíjja 6-7E Ft + oktatói díj.

Aztán amik "mellbevágtak":
Mivel a sárkányomhoz semmmi papírt nem kaptam, ezért Egerbe kell cipelnem a sárkányomat, ahol bevizsgálják és kiállítják erről a bizonyítványt. Azt javasolta, hogy nyilváníttassuk egyedi építtésűvé (holott nem az!) és úgy vizsgáztassuk a trike-ot. Gondolom ennek díjjai vannak + nem beszélve az időről + Győr-Eger szállítás. Szerintetek ezt ott megvárhatom vagy vissza kell mennem érte valamikor? Hallottatok már ezekről? Vélemények? (Tudom a bevizsgáltatás fontos, hisz az életemmel játszom és ezt vállalom is, de ha tudom, hogy ennyi minden cókmók van vele, akkor maradok a Cessnánál :-) ).

Várom a segítséget, most mihez kezdjek? Végigcsinálta ezt már valaki? A "változások kora" miatt tudtok valami biztosat a kiképzésről? Nekem "szakszósnak" is kell elméleti vizsgát tennem? Egyéb? Várom! Thx!

zilo Creative Commons License 2002.06.13 0 0 116
Mölders:

Hagyományos trájkhoz, pláne kétszemélyeshez, én sem tudok jobb megoldást mint az apolló CX vagy CXMD. Azt nem értem, miért nem fejlesztik a motoros szárnyakat, a CX kb. 15 éve készült, azóta óriási volt a fejlődés. Pl. lehetne áramvonalas trapézokat használni, árbócnélküli is lehetne a gép, lekerekíthetnék a szárnyvégeket, szárnygeometria, stb. Volt némi fejlődés, a 40 kg-os CX-ből lett a 65 kg-os CXMD!

Régen én is kisipari módszerekkel készült magyar gépekkel repültem, most egy made in USA szárnyam van, olyan a kettő között a különbség, mint a lada és a mercedes között. Gyártanak kompozitból készült nagyon könnyű áramvonalas motoros sárkányokat, ezek max 4-5 litert fogyasztanak. Itt találsz néhány érdekes gépet: http://www.trike.net

z.

Előzmény: Mölders (114)
Mölders Creative Commons License 2002.06.13 0 0 115
zilo: tudsz esetleg valami olyan weboldalt ami szárnyfejlesztésekkel foglalkozik, meg az új technológiákkal. már ha van ilyen.

üdv: M.

Mölders Creative Commons License 2002.06.13 0 0 114
zilo:

írtad, hogy a mostani gyalogszárnyak rengeteget fejlődtek az utóbbi két évben, és hogy 2x annyit siklanak mint az apollo cx.
akkor az apollo cx már "elavultnak" tekinthető? lehet hogy lamer kérdés de én azt hittem az egyik legjobb szárny, mert nagyon sokan repülnek vele.
Akkor milyen szárnyban lenne érdemes gondolkozni, tekintettel arra, hogy a gyengébb motornál hatványozottabban számít a szárny siklása.

üdv:

Mölders

Mölders Creative Commons License 2002.06.13 0 0 113
sziasztok

pulaizs: köszi az invitálást, de nekem Győr kicsit messze van. A trabi olajzásáról annyit, hogy véleményem szerint bejáratás alatt 1:33 keverési arány kell, utána pedig a folyamatos használathoz 1:40. Ha picit több az olaj benne, annak a füstölésen kivül annyi hatása lehet, hogy a motor "beköpi" a gyertyákat, azaz az el nem égett olaj az elektrodák között megakadályozza a megfelelő ívkisülést, és ezáltal előbb durrogni, prüszkölni kezd a motor, majd leáll. Ezekután csak úgy indítható újra, ha a gyertyákat megtisztítod. Ha viszont kevés a keverékben az olaj, akkor az a motor élettartamát jelentősen csökkenti (nincs megfelelő kenés, fokozott kopások, berágódás).
A kipufogóról... a 2 ütemű motoroknál nagyon fontos a megfelelő folytással méretezett kipufogó, mert ez jelentősen befolyásolja a motor ún. "öblítését" (az elősűrítés-henger feltöltődése benzin levegő keverékkel-kipufogás folyamatás) ezáltal a motor teljesítményét, hatásfokát.

Még a trabi motor üzemeltetésről annyit, hogy fontos a pontos gyújtásbeállításon túl a tiszta légszürő és a gyertya hőértéke (240-es hőértékkel megy a legjobban a trabi motor)

üdv:

Mölders

pulaizs Creative Commons License 2002.06.13 0 0 112
A rotaxhoz nálunk 98-as benzint, és aral olajat használnak

Én is aral motorolajat, a 2T változatot rakom a benzinbe. Akkor a jelek szerint ez jó bele :-) Viszont még mindíg nyitott a kérdés, hogy 1:40 arányba, vagy 1:50 arányba keverjem? Mi van ha kicsit több a benziben az olaj? Csak annyi, hogy jobban füstöl? Vagy van más hátulütője is a dolognak?

Az hogy a trabant motoron mekkor kipufugó van jelent valamit? Van ennek valamiféle folytása a motorra illetve a teljesítményre nézve?

Előzmény: zilo (110)
zilo Creative Commons License 2002.06.12 0 0 111
>Mölders!

A kutaknál kapható keveréket én még a trabant motorba sem tenném, megéri azt a kis plusszköltséget a nyugalom.

A trabant motor egyszemélyes géphez szerintem elegendő, de én csak "A" keretes, túl nehéz trájkokra láttam felszerelve. Van a klubban egy nagyon könnyű, kb. 20 kilós kis trike, egy 450 cm3-is motorkerékpár motor lesz ráépítve, de egy tarbant motorral is jól repülne. Szerintem az áramvonalas konstrukció, a jól méretezett légcsavar+áttétel, és a lehető legkisebb súly sokkal fontosabb, mint azt sokan gondolnák.

A gyalogszárnyak az utóbbi években rengeteget fejlődtek, kb. 2x annyit siklanak mint egy apollo CX. Vízszintes repülésnél a 2x nagyobb siklószámú sárkánynak fele annyi a tolóerőszükséglete. Régen ugyanazzal a szárnnyal repültünk a hegyről és motorral, csak a gerincet kellett megerősíteni.

Előzmény: Mölders (104)
zilo Creative Commons License 2002.06.12 0 0 110
>>pulaizs!

A motoros sárkányomat egy vitorlázó pilóta vette meg, azt mondta tud Ő repülni, csak mutassam meg hogy kell. Felvittem, átadtam a kormányt és repült. Leszállás után egyedül akart repülni, ezt nem engedtem, felültem mögé. A gép nem volt kiképzéshez átalakítva, a pedálokat csak az elöl ülő tudta kezelni. A felszállás, az iskolakör rendben ment, még a kilebegtetés is jó volt, de alig gurultunk pár métert, felborultunk. A gép elég rendesen összetört, mi megúsztuk karcolás nélkül, de néha ha rosszat álmodok, eszembe jut!

Szóval, vigyázni kell azokkal a gurulásokkal! Az oktatód nem segít összerakni, berepülni a gépet?

A rotaxhoz nálunk 98-as benzint, és aral olajat használnak, Molnár Zoliék szerint ez megfelelő, de van aki a castrolra esküszik, igaz az kb. 2x olyan drága.

Előzmény: pulaizs (107)
pulaizs Creative Commons License 2002.06.12 0 0 109
"Ennek megfelelően már nem igaz az, hogy "gagyi" olaj is jó"

A trabi motor ugyebár keverék üzemanyaggal megy. Milyent érdemes bele tenni? Olvasom, hogy a "gagyi" olaj nem OK, melyik OK? Az előre elkészített keverék (amit a benzinkútnál lehet kapni) az jó bele? Vagy inkább vegyek 95-öst és keverjem be én? Ez esetben 1:50 vagy 1:40 arány javasolt?

fuhur1 Creative Commons License 2002.06.12 0 0 108
Most olvastam. Válaszoltam is rá.

Azt elfelejtettem írni, hogy ha magad próbálod összerakni a szárnyat, akkor arra figyelj, hogy a latnikat ne erőltesd. Ha megakad a latni, miközben tolod a helyére, akkor meg kell emelni a szárnya és hirtelen visszanyomni a földre. Közbe az alászorult levegő hasonló alakot hoz létre, mint amikor repül és a latni ezen rövid idő alatt viszonylag könnyen a helyére csúszik. Egy kis gyakorlat kell hozzá, de nem nehéz. Ha amúgy erölteted, akkor könnyen kiszakadhat a latnizsák.

Előzmény: pulaizs (107)
pulaizs Creative Commons License 2002.06.12 0 0 107
Motoros sárkány kiképzésem még nincs! PPL-A kategóriám van Cessna 150-re. Tudom az nem ugyanaz, sőt pont ellenkezőleg mennek a kormányok, stb, stb. Most álltam neki a kiképzésnek, még csak egy órát repültem sárkánnyal. A gurulgatásokat persze finoman csináltam, és szárny nélkül. Éreztem, hogy a három kerekű szerkezet labilis, ezért is nem nyomtam neki.

fuhur1: megkaptad az emailem? tegnap küldtem egyet neked privátba. nos?

Előzmény: fuhur1 (106)
fuhur1 Creative Commons License 2002.06.12 0 0 106
Szia Pulaizs!

Cgőrhöz igen közel a Péri reptér. Azt hiszem ott vannak sárkányosok, igaz én csak föntről láttam:)

Ne haragudj, hogy megkérdem, de ki vagy már képezve? Csak azért, mert írod, hogy gurulgattál a trájkkal. Vigyázz arra, hogy a szárny nélkül a háromkerekű szerkezet igen borulékony! Ha meg felteszed a szárnyat, 60 Km/óránál már felszáll és akkor csnálni kell vele valamit, különben perec van és akkor még olcsón megúsztad!

A trabihoz még egy gondolat. Nem vagyok ellene, de ne felejtsétek el, hogy a tuning fokozott terhelést jelent a motor elemeire. Ennek megfelelően már nem igaz az, hogy "gagyi" olaj is jó. A csapágyak erősebben terheltek, az ékszíjas meghajtás miatt a főtengely csapágya jóval hamarabb tönkremegy, mint amúgy!

Üdv,
Fuhur

Előzmény: pulaizs (105)
pulaizs Creative Commons License 2002.06.12 0 0 105
zilo:
sajnos nem vagyok semmilyen klub vagy szakosztály tagja. hol lehet ezt megtenni?

én amúgy győri vagyok. ismertek itteni sárkányosokat?

mölders:
leírásom van hogy hogyan rakjam össze a szárnyat, de azért az első összerakásnál nem szeretnék egyedül lenni! persze ha van kedved gyere nyugodtan! :-)

Előzmény: zilo (101)
Mölders Creative Commons License 2002.06.12 0 0 104
még valami a trabi dologhoz:

ha az ember felpolirozza a szivócsatornát, azzal elérhető némi teljesítménynövekedés. Valamint azzal is, ha a hengerfejek illeszkedési felületéből leesztergálnak, ezáltal javul a motor sűrítési végnyomása, így a teljesítménye. Ezek nagyon olcsón kijönnek és azért az a 20-30% plussz kraft :)) is jól jön.
és a trabi motor nem is kényes annyira az olaj minőségére, tehát mehet bele az olcsóbb is.

M.

Mölders Creative Commons License 2002.06.12 0 0 103
még a trabi motorrol annyit, hogy ha elérkezik a felújítás ideje, a generál sem gond, mert néhány villás és dugós kulccsal meg lehet csinálni és kész van kb 2 óra alatt. és semmi célszerszám nem kell hozzá, csak a gyújtás legyen hajszálpontosan beállítva és megy mint az óramű:)
szóval nekem szimpi ez a trabi ügy, mégha leheletnyi a teljesitménye is, de egyszemélyezni el lehet vele. ja és 'occsó'....:)

üdv: Mölders

Mölders Creative Commons License 2002.06.11 0 0 102
pulaizs: merre laksz, hol lenne ez a sárkánypróba?
mondjuk én nem vagyok tapasztalt egyáltalán, viszont szivesen megnézném:)

zilo: igen, igazad van, az anyagiak nagy úr, és sajnos az összes rotax nagyon drága (még az 503-508 a legelérhetőbb fajlagosan) nekem a bogár motor azért tetszik, mert léghütéses, nincs elektronikája, egy lendkerékmágnessel táplálható a gyújtás, ergo csak a motor kella stróffal, és ennyi a hajtási egység. mindazonáltal én azthiszem trabival fogok kezdeni, mert a motorjához elég jol értek (autoszerelő az eredeti szakmám) szoval nem lesz gond a javitás felujitás, és ezáltal hamarabb is kezdhetek (nem kell drága motorra gyüjteni). és különben sem akarok kétszemélyezni az oktatói papirig (hamarabb nem is lehet) addigra mire ezt megszerzem meg lesz normális motorom is...

üdvözlet a "kolléga" uraknak :)))

Mölders (a felhők szerelmese)

zilo Creative Commons License 2002.06.11 0 0 101
>pulaizs!

A kérdéseidből úgy tűnik, mintha nem lennél sárkányrepülő klub, vagy szakosztály tagja! A klub műszaki vezetője és a vezető pilóta elintézi a papírmunkát és a berepülést. Milyen minősítésed van motoros sárkányra?

hali,
zilo

Előzmény: pulaizs (99)
zilo Creative Commons License 2002.06.11 0 0 100
A legjobb megoldás a rotax 582, de több mint egy milla, és nálunk kb. 2-3 évenként fel kell újítani. A rotax 40 kg, de ehez is hozzájön a hütő, víz, önindító, akku. Lehetne kézzel is indítani, de nálunk mindenki lecserélte a berántót önindítóra, ár: 120ezer.

Akik nem tudtak ennyit motorra költeni, eddig VW, subaru, kawasaki motorokkal kisérleteztek. Biztosan volt más is, de ezeket láttam. A kawa kivételével mindegyik elég nehéz, a subaru nagyobb teljesítménye sem ellensúlyozza ezt. A kawasaki olyan meredeken emelkedett, hogy a karburátoból kifogyott a benzin, és nem ment a motor. Ezt a problémát meg lehetett volna oldani, de a tulajdonosa inkább eladta a szerkezetet.

A suzuki swift 3 hengeres 1000-es motorja teljesen aluminiumból készül, könnyebb 4 üteműt nem nagyon lehet találni elérhető áron. Versenyváltozatait több mint 100 Le-re tuningolják, de gondolom így az élettartama drasztikusan lecsökken. A rotaxhoz elég drága olajat kell használni, egy négyüteműbe csak tiszta benzin kell, ez is egy szempont lehet.

Előzmény: Mölders (97)
pulaizs Creative Commons License 2002.06.11 0 0 99
MÉGEGYSZER A KÉRDÉSEK:

Na akkor egy kis segítséget kérek:
- mi van ha nincs szárnytörzskönyv?
- mi van ha nincs üzemi napló?

Csak adásvételim van, de szeretném ezeket "tisztázni". Mi a teendőm? Kivel tudom "berepültetni"? Ő kiállít egy üzeminaplót? Vagy azt nyissak én és ezentúl írjak mindent? Hol lehet és hol érdemes biztosítást kötni rá? (Amit írtatok 6E Ft/év az nem tűnik soknak, ebbe "belemennék" :-) )

Várom a segítségeteket amit előre is köszönök!

pulaizs Creative Commons License 2002.06.11 0 0 98
senki nem tudja a kérdésemre a válaszokat vagy csak "lustul" a társaság? :-))

ma kivittem a mezőre a gépet, délután 5 felé már szépen sütött a nap és a szél sem fújt. rengeteget gurulgattam vele, 60-70 km/h sebességgel is. szárny nélkül kicsit labilis, gondolom a szárny fog rajta majd eleget. csütörtökön szeretném a szárnyat összerakni, de ehhez segítség kellene. ki tudna eljönni és segíteni nekem? (valaki tapasztalt sárkányos kellene), aztán meg is próbálhatnánk a masinát. ekkor csinálom a képeket, ma nem volt velem a fényképező.

szóval akkor még mindíg várom a válaszokat, köszi!

Mölders Creative Commons License 2002.06.11 0 0 97
sziasztok!

pulaizs: várom(juk) a képeket, bár nem tudom nálatok milyen idő volt, itt Érd-Budaőrs környékén viharos szél fújt, ez nem rep.idő a sárkányozáshoz:(

zilo: érdekes dolog ez az automotor-ráépítés. én azon gondolkodtam, hogy rendben, a motor szárazon 45 kg, de olajjal, hűtővízzel feltöltve, a vízhűtő súlyával + indítómotor, akku (gondolom ezt nem lehet berántással indítani), valamint az üzemanyagtartály+ üa. súlya.... szóval nem lesz kicsit nehéz?

üdv a felhőlovagoknak:

Mölders

zilo Creative Commons License 2002.06.10 0 0 96
Sziasztok!

Egy ismerősöm akar 1000 cm3-is, 3 hengeres suzuki swift motort a sárkányára építeni, a súlya víz és hűtő nélkül 45 kg, a teljesítménye kb. 50 Le. Viszonylag olcsón lehet beszerezni, és eléggé üzembiztos, nekem 8 évig volt ilyen autóm, és soha nem volt semmi baja.
Ez a motor sokkal korszerűbb mint a VW vagy a horizont, -elektronikus gyújtás, üza.befecskendezés stb.-, szerintem érdemes vele kisérletezni.

Tavaly készült nálunk egy dieselmotoros gép is, de hamar megragadt, és a tulajdonosa nem javíttatta meg. Nem tudom hogyan repült, de valószinűleg túl nehézre sikerült.

pulaizs Creative Commons License 2002.06.10 0 0 95
Igen, ez az a gép! Megvettem! :-) Tényleg nagyon szép állapotban van, a motor pöccre indul, a szárny szinte új! Ma elég sokat gurulgattam vele, szárny nélkül, csak a trike. A tolóerővel absz. meg voltam elégedve, pillanatok alatt gyorsult és alapjáraton is elég jól gurult. Azt hiszem a gurulásokkal már nincs gond, jól mennek a fordulók, kis helyen megfordulok vele, érzem a pedálokat, tudom adni rendesen a gázt neki, stb. Holnap összeszereljük a szárnyat és kipróbáljuk.

Nem semmi: több mint egy misit ráköltöttem a motoros PPL-A kiképzésemre, és most meg sárkányozom,mi? :-) Na azért a Cessnát is hajtom, nem kell aggódni :-)))

Fotóm még nincs róla, holnap feltétlen csinálok róla jópárat és egyet belinkelek ide is!

Előzmény: Mölders (92)
Mölders Creative Commons License 2002.06.09 0 0 94
01-233 Péter: írtad, most vetted át az új trikeodet. mesélj már róla egy kicsit, ha van kedved. mik a paraméterei, mennyibe került stb.

üdv:

Mölders

Mölders Creative Commons License 2002.06.09 0 0 93
01-233 Péter: sok érdekes dolgot írtál, köszönöm az információkat. azt hiszem, mire gépvételhez kerülök egészen "kiművelt" sárkányos leszek:))

üdv minden felhőlovagnak:

Mölders

Mölders Creative Commons License 2002.06.09 0 0 92
pulaizs: ez az a gép, amiről valahol egy korábbi hozzászólásodban írtad, hogy gondolkozol a megvételén? azt hiszem egy személyes teljesen felujitott trabimotoros gép 380 ezerért. végülis megvetted? és mesélj milyen? repültél már vele? fotód van róla?
pulaizs Creative Commons License 2002.06.09 0 0 91
Más:

Nekem APOLLO CX szárnyam van. Nekem mint kezdő sárkányosnak ez nem sokat mondd. Tudtok róla bármi infót is? MINDEN dolog érdekelne róla! Hogyan repül, mennyire megbízható, milyen tulajdonságai vannak, mik a "rákfenéi", mennyire jó egy kezdőnek, egyéb??? KÖSZÖNETTEL!!!

pulaizs Creative Commons License 2002.06.09 0 0 90
Na akkor egy kis segítséget kérek:

- mi van ha nincs szárnytörzskönyv?
- mi van ha nincs üzemi napló?

Csak adásvételim van, de szeretném ezeket "tisztázni". Mi a teendőm? Kivel tudom "berepültetni"? Ő kiállít egy üzeminaplót? Vagy azt nyissak én és ezentúl írjak mindent? Hol lehet és hol érdemes biztosítást kötni rá? (Amit írtatok 6E Ft/év az nem tűnik soknak, ebbe "belemennék" :-) )

Várom a segítségeteket amit előre is köszönök!

Előzmény: 01-233 (89)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!