Keresés

Részletes keresés

gertam Creative Commons License 2016.04.07 0 1 61002
etomcat Creative Commons License 2016.04.07 0 0 61001

> nem értem, hogy miért lenne a 16 2/3 Hz-es trafó háromszor akkora, mint az 50 Hz-es.

 

Itt adnak magyarázatot, általánosan és a vasútra vonatkozóan is:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer#Effect_of_frequency

 

By operating at higher frequencies, transformers can be physically more compact because a given core is able to transfer more power without reaching saturation and fewer turns are needed to achieve the same impedance.

...

Frequencies used for some railway electrification systems were much lower (e.g. 16.7 Hz and 25 Hz) than normal utility frequencies (50–60 Hz) for historical reasons concerned mainly with the limitations of early electric traction motors. Consequently, the transformers used to step-down the high overhead line voltages (e.g. 15 kV) were much larger and heavier for the same power rating than those required for the higher frequencies.

 

A nagyobb frekvencián üzemelő trafók kisebb méretűek lehetnek, mert a vasmag több energiát tud átadni a telítésbe menés nélkül és kevesebb menetszám kell azonos impendancia eléréséhez.

...

Egyes vasúti villamosítási rendszerekben történelmi okból csökkentett frekvenciáét használnak (pl. 16,7Hz Európában, 25Hz az USA-ban), mivel a korai [univerzális kapcsolású egyenáramú] vontató motorok nem viseltek el többet. Emiatt a felsővezeték feszültségét (pl. 15kV-ot) lecsökkentő trafók sokkal nagyobbak és nehezebbek voltak azonos teljesítmény szinten, mint a magasabb [50-60Hz] frekvencián üzemelők.

 

Konkrét példaként a svéd Arlanda reptéri expressz vonatokba az ABB cég olyan 2790 kVA-s trafókat szállított a 15V/16,7Hz felsővezeték rendszerben, amelyek egyenként 6800 kilósak és 3,7m hosszúak, 2,26m szélesek, 81 centi magasak. Kihívás lehetett ezeket a padlózat alatt elrejteni.

Előzmény: manhattani (60999)
manhattani Creative Commons License 2016.04.07 0 1 61000

Egy ilyen villanygőzös rendelkezésre állása jóval nagyobb, mint egy szenes vagy olajos társáé, hiszen

-nem kell tisztítani a tűzcsöveket,

-nincs tűzkezelés, nincs gond a salakkal,

-nem kell lapátoli a füstszekrényből a pernyét :-)

manhattani Creative Commons License 2016.04.07 0 1 60999

>A trafó szekundér tekercsének úgy saccra 64x64mm-es réz profilból kellett lennie.

 

Ez kb. 3 A/mm2 áramsűrűség. Vízhűtéssel több is megengedhető :-)

 

Amivel viszont gondom van:

magam ugyan csak 50 Hz-es trafókat méreteztem, de nem értem, hogy miért lenne a 16 2/3 Hz-es trafó háromszor akkora, mint az 50 Hz-es. Ahogy láttam osztrák villamos mozdony főtrafóját, láthatóan nem volt nagyobb, mint a Szilié. Az is kérdés, hogy a 15 kV-ra tervezett Gigantnak jóval nagyobb trafója lett volna.

 

A dolog csak első pillantásra OFF, mert gőzmozdony trafójáról van szó :-)

Előzmény: rezgaras (60996)
rezgaras Creative Commons License 2016.04.07 0 1 60998

Érdekes. Az eredetije a fellelhető Internetes dokumentumok szerint 1936-ban készült, ugyanakkor, mint a 242-es.

 

Előzmény: GOLAZ111 (60997)
GOLAZ111 Creative Commons License 2016.04.07 -1 0 60997
rezgaras Creative Commons License 2016.04.07 0 1 60996

Kösz a cikket, látom, így volt. Eléggé hajmeresztő. A trafó szekundér tekercsének úgy saccra 64x64mm-es réz profilból kellett lennie.

 

Előzmény: etomcat (60995)
etomcat Creative Commons License 2016.04.06 -2 0 60995

A német Wikipedia kifejezetten írja, hogy a svájci villanygőzös 20V-tal és 12kA-rel ment (ez utóbbi gondolom trafónként értendő, amiből kettő volt?)

 

Magyarázatként azt írja a szócikk - ha jól gépi fordít a Google - hogy a 20V-ot egyszerűen rákötötték a vizet keringető csövekre, ezért nem lehetett nagyobb feszültség. Lásd:

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Elektrische_Dampflokomotive

 

Mindenesetre villanygőzös 242-es nem lenne jó? Húzhatná a háromkocsis IC-t, hamarabb leérne, mint a Szili...

Előzmény: pg54 (60994)
pg54 Creative Commons License 2016.04.06 0 1 60994

A viccet félretéve: úgy képzelem, hogy inkább 200 V lehetett, s akkor a 2400 A már elképzelhető.

Előzmény: pg54 (60993)
pg54 Creative Commons License 2016.04.06 -1 0 60993

Alumíniumkohóban: 40 000 A... bocs! :-)

 

Előzmény: rezgaras (60992)
rezgaras Creative Commons License 2016.04.06 0 0 60992

Ez a 20V nem hangzik hihetően. A fűtőelemek teljesítménye 480kW volt, 20V mellett 24'000 Amper folyt volna. Láttál már ekkora áramot? :-))

Előzmény: kihúzóvágány (60990)
szalamander007 Creative Commons License 2016.04.05 0 0 60991

Tiszteletem

 Köszönöm a kimeítő választ. Mivel több gépet készitek igen eltérő pályaszámokkal,az élethűség szempont-

jából érdekelt volna a dolog. Körül-belül be lehet határolni, hogy mikor módosítottak?

 

Üdv: Kertész L.

Előzmény: Mágus23 (60988)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.04 0 0 60990

Mégis volt rajta transzformátor, ismereteim szerint úgy 20V körüli feszültséggel fűtötték a kazánt.

Előzmény: etomcat (60987)
Mágus23 Creative Commons License 2016.04.04 0 0 60989

 

Üdvözletem!

Tisztelt Almássy Úr!

Válaszlevelemet az itt megadott címére tisztelettel elküldtem.

Üdvözlettel: Molnár Tibor József

Előzmény: vasútfila (60971)
Mágus23 Creative Commons License 2016.04.04 0 0 60988

 

Üdvözletem!

A 424 sorozatú mozdonyoknál volt olyan kivitele a gőzfúvófejnek amely magába foglalta egy központi un. fúvóöntvényfejen belül a segédfúvót és a légszivattyú fáradtgőz kivezetését.

Azoknál a mozdonyoknál ahol a légszivattyú fáradt gőzcsöve a füstszekrénybe van bevezetve ott ezt a megoldást alkalmazták. Ez azonban nem vált be, ezért később a légszivattyú fáradt gőz kivezetését a kémény mellett külön kivezető csövön vezették el. A kivezető cső rögzítése a kémény alakban és a kémény oldalában alkalmazott megfelelő bilincsekkel történt.

Előzmény: szalamander007 (60986)
etomcat Creative Commons License 2016.04.04 0 0 60987

> Transzformátor...

 

Sőt, a svájci vasúton egyharmad frekvencia van (16 2/3 periódusú rendszer), így a villany-gőzösre szükséges trafó súlya náluk 3x akkora, mint a magyar 50Hz-es 16kV (25kV) rendszerben lenne!

Előzmény: kihúzóvágány (60985)
szalamander007 Creative Commons License 2016.04.04 -1 0 60986

Urak!

A 424 es épülő mozdony modellem kapcsán kérnnék egy kis szakmai segítséget:

A légsűrítő fáradtgőz elvezetéséről lenne konkrétan szó. Olyan felvételeket találtam,

ahol 028 tól 076 ig a füstszekrény jobb oldalába van bevezetve, 077 től pedig a kémény

mellé van felhozva a cső. (A készülő gépen a légsürítő még a vezérmü felett van,egy ké-

ményes körfúvós kivitel lesz.)

Ez igy ebben a formában igaz e?

 

A válaszokat előre is köszönöm.

Üdv. K.L.

kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.04 0 0 60985

Transzformátor...

Előzmény: rezgaras (60984)
rezgaras Creative Commons License 2016.04.04 0 1 60984

Azért szigetelés technika szempontjából nem lehetett teljesen triviális megoldás. Mert azt nem nagyon hiszem, hogy 1db. 15kV-os fűtőtestet használtak.

Előzmény: Vendégsín (60979)
324540 Creative Commons License 2016.04.03 0 0 60983

Köszönöm.

 

m61-008 maki Creative Commons License 2016.04.02 0 1 60982

Persze :)

 

az eredeti 284-es 424 07-esként volt fűtőgép, jelenleg ezen a számon áll Istvántelken a csarnokban (amelyikben most is javítják a járműveket, nem a romcsarnokra gondoltam)

az eredeti 285-ös 1999-től 2005-ig üzemelt 287-es számon, jelenleg ez is a csarnokban áll, darabokra szedve.

az eredeti 287-es 1996-ig üzemelt, 2004-től 284-es számon kiállítva Istvántelken: https://www.flickr.com/photos/teetee1986/22918146976/in/photostream/lightbox/

Előzmény: 324540 (60981)
324540 Creative Commons License 2016.04.02 -1 0 60981

Sziasztok. Valaki Elmagyarázná, hogy melyik a 424.287-es, melyik a 424.285-es, és melyik a 424.284-es?                                                     

manhattani Creative Commons License 2016.04.02 0 0 60980

Jaa, 15 kV-ról persze hogy megy. De 16-ról!!   :-)

Előzmény: RhB (60977)
Vendégsín Creative Commons License 2016.04.01 0 1 60979

Már sok éve, hogy először mondtam azt, hogy ezen szeretnék fűtő lenni...

Előzmény: RhB (60977)
RhB Creative Commons License 2016.04.01 0 0 60978

Ha esetleg már unjátok a sok egyhangú fekete gőzöst... :-)

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9126831&la=139132693

 

RhB Creative Commons License 2016.04.01 0 0 60977
Előzmény: manhattani (60973)
v_peti Creative Commons License 2016.04.01 -1 0 60976

Nagycenken most is lehet legálisan, csak amíg korábban mindig gőzös ment, addig mostanában csak havi 1-2 hétvégén.

Előzmény: fantal (60967)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.01 0 0 60975

Nézz utána: szertartályos mozdonyon használták; úgy, hogy még szabályszerűen tüzelve is tudott menni a mozdony.

Előzmény: manhattani (60973)
gumidani Creative Commons License 2016.03.31 0 1 60974

Meg lehetne csinálni szekeret áramszedővel. A felsővezetékről vett delejjel működne egy magnó, ami mondaná, hogy "Gyia!"

manhattani Creative Commons License 2016.03.31 0 0 60973

>Pantográf a védházra, merülő forraló a kazánba

 

És a főtrafó a szerkocsiba? :-)

Nem hinném, hogy a nálunk szokásos 16/25 kV-os feszültségről közvetlenül lehetett volna fűteni a vizet. Nomeg akkoriban a vonalak nagy része nem volt villamosítva.

Előzmény: etomcat (60970)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!