Elõször is elnézést a tegezõdésért így az ismeretlenség homályából, talán így a forumon egyszerûbb a kommunikáció:
Bocsánat, a cinizmus inkább a furcsa reakciódnak, mint bármelyik másik, vagy konkrétan a békéscsabai kiállításnak szólt.
Az a véleményem, hogy semmi értelme a viszonyítgatásnak, hogy ingyenes, vagy mennyit kellett fizetni, mindenkinek a maga
dolga, hogy eldöntse, megérte vagy sem.
Abszolút értem azt is, hogy Debrecen - Keszthely nincs közel, de ha arra jár az ember és érdekli a kiállítás, akkor én úgy gondolom,
hogy ár-érték arányban teljesen rendben van a dolog.
Problémák, hiányosságok vannak, nem is kevés, de arra alapozva, hogy 2 éve egy mozdonynak milyen hangja volt (egyébként tényleg így volt, emlékszem rá, az utolsó napjait élte szegény)
azt kijelenteni, hogy de jó, hogy írtátok, mert így már nem is érdekel, szerintem egy kicsit felületes vélemény.
Erre próbáltam rávilágítani, és ismétlem, nem akarlak rábeszélni, hogy gyere el, ezt majd Te eldöntöd.
Békéscsabára is el kell jutni, az is pénzbe kerül, tehát semmi nincs ingyen, és azt nem hiszem, hogy bármelyik kiállításon
70 vonatot hiphop simán futtatnak minden hiba és nyikorgás nélkül, siklás, zárlat nélkül...
Szerintem egy vasutmodellezöt már az asztal nagysága, és teljes digitáli vezérlés ámulatba ejti.
Az árakrol meg annyit,hogy 500ft ot simán elkértek Szolnokon egy 4 dilikörös kiállitásért.Gyerekek élvezték rendben ,de az 1100 ft ehez képpest ingyen van.Az,hogy Debrecent messze rakták le Keszthelytöl az egy dolog,én is elmentem Debiböl,és megérte azt mondom.A nyugat europai asztalokat meg ne vegyük viszonyitásnak,mert egy más világ.Én láttam az iszonyatos munkát az asztalon,a folyamatosan járkálo Martisz Gáborral együtt.Nyáron ment minden,és valljuk be egy siklás , vagy leállás nem katasztrofa otthon senkinél ,föleg nem egy ekkora asztalon.
Az a helyzet, hogy itt a forumon, és magyar net bugyraiban rendkívül szélsõséges vélemények alakultak ki a Keszthelyrõl.
Sokan - veled együtt - pénzkidobásként gondolnak rá, és rendkívül lesújtónak vélik, ezt mindenkinek a szíve joga eldönteni, leírni, egyébként meg is tudom érteni õket, igazatok lehet, ha
úg gondoljátok, hogy ez a kiállítás egy lapon említhetõ a Miniatur Wunderlanddal, vagy akár a LOXX-al.
De azért 5 év alatt azért történt ez-az, errõl itt olvashatsz, képeket nézhetsz:
És csak van 500 négyzetméternyi terepasztal és közel 70 vonat, ami folyamatosan üzemel, és azért olyan ritkán fordul elõ, hogy 10 percnél többet állna valamelyik asztal.
Ez viszont egy nonpforfit, állami múzeum, ahol sikere ellenére is mostohagyerek a vasútmodell-kiállítás.
Így nincs tízezer led, meg félmillió Preiser figura az asztalon, ami elvonja a figyelmet az éppen álló asztalokról, vonatokról, mint Hamburgban.
Mert bizony ott is álltak fél órát is egyes részek, amire sikerült mûködésre bírni a szemem láttára a mûszaki részt, addig viszont DJ Bobo adta a koncertet, így senkit nem érdekelt a dolog :-)
De nem akarlak gyõzködni, hiszen a két héttel ezelõtti gyakori megállások és egy 2 éve történt nyikorgó mozdony látványa tudtán én is pénzkidobásként szarnám le a maradék 69 nem nyikorgó mozdonyt és
100 négyzetméternyi új látnivalót. Pestrõl egy szép vasárnap, jó idõben vonattal 5000 Ft a jegy oda-vissza, 1100 Ft a belépõ, egy jó ebéd meg 1500-bõl kijön fejenként. Séta a kastélyban, a Balatonparton, este haza...
Tiszta pazarlás...
Fõleg, hogy pont ugyanennyiért papírvonatokat is lehet látni pizzásdobozban valamelyik színvonalasabb kiállításon...
De ott van Hamburg, abban egyetértünk, hogy az nem pénzkidobás, pazarlás, egy nap simán megjárható bárkinek 120-130 ezerért repülõvel, belépõvel, kajával..
Nos, próbálok objektíven válaszolni, nem úgy tûnve, mint aki foggal-körömmel védi a mundér becsületét...
A mozdonyok átlagosan 5-600 valós kilométert mentek már, kb 1/3-ban már motorcsere vagy dekóder csere volt, ezek adták fel legelõször. Más alkatrész hibája egy-két eset kivételével nem túl gyakori, az általatok említett kopóalkatrészek egész jól bírják.
A 2008-as megnyitásra (nem általam) beszerzett, eleve selejtes konstrukciók (köztük az említett TRIX Taurus is) már selejtezve lettek, helyettük többnyire Roco és Piko mozdonyok lettek vásárolva.
Legtöbb hiba az elkoszolódásból és az áramszedõ lemezek kopásából adódik, illetve a ritkán, legtöbbször már a totális leállás-leégés után, és nem a megelõzésbõl elvégzett karbantartás miatt.
A hibák oka nagyrészt a humánerõforrás és az ebbõl fakadó hozzáértés hiánya.
Két éve még 5 ember dolgozott a kiállításon, nem mintha ez nagy szám lenne, de volt
2 teremõr, 2 üzemeltetõ és egy, aki csinosítgatta, fejlesztette a látványrészeket.
Ebbõl tavaly hármat kirúgtak, létszámleépítés végett, egy pedig kilépett idén februárban.
Maradt 1 félállásban dolgozó üzemeltetõ. Õ a nyitás óta itt van, megbízható, korrekt, de ha az abmíciója és ezzel együtt a hozzáértése a jelenlegi háromszorosa lenne, akkor is kevés lenne ahhoz, hogy mindent rendben tartson. Õ nem javít és nem végez karbantartást, csak a tudásához mérten igyekszik az apróbb hibákat elhárítva a három asztal között, alatt pattogva biztosítani a folyamatos üzemet.
Õ egyedül a jegyszedõ, teremõr, kezelõ, tárlatvezetõ, hibaelhárító egyben.
Én kéthetente hétvégén 2 napot tudok ott lenni, akkor az elõzõ két hétben elromlott, a kolléga által az asztalra pakolt dolgokat igyekszem javítani, ha nem kell hozzá alaktrész.
Ha kell, akkor rendelek és 2-3 hétig mellõzni kell vagy helyettesíteni, ha éppen van mivel.
Persze a kolléga szabadnapon van ilyenkor, így sokszor üzem közben, a látogatók szeme láttára megy a szervízelés.
Ha hétközben az asztalon romlik el valami, akkor általában 200 km-rõl telefonon próbálom elmagyarázni, hogy mit hol próbáljon állítani, cserélni, stb...
Két hete végre feladtak egy álláshirdetést, jön a nyári szezon, heti 7 nap nyitva a múzeum, napi 9-12 órán keresztül.
Csak azt felejtették el az állásinterjú során, hogy legalább egy kicsit konyítson a vasútmodellezéshez az új kolléga. Rosszat rá sem tudok mondani, rendkívül ambíciózus, lelkes, tényleg látszik rajta, hogy meg akarja tanulni a dolgokat, csak sajnos életében eddig ötször ült egyáltalán vonaton..
Most ott tartunk, hogy tanulja, mi a Gigant, a Szili és a Csörgõ, meg Traxx és Taurus, szóval legalább fél év, amire haladó szintre ér. Viszont sokszor egyedül kell vinnie az egész kiállítást. Informatikus a végzettsége, talán a szoftveres rész már könyebben fog menni neki, de még rengeteg idõ kell ehhez.
„...a MiWuLa mintájára...”
A honlapjuk szerint 180-200 PROFI alkalmazottjuk van, és többmilliós éves költségvetésük – euróban
Keszthelyen rajtam kívül egy alkalmi építõ (aki saját költségén jár le néha ingyen dolgozni), egy haladó és egy kezdõ adja az állományt, évente az egymilliót nem éri a költségvetés – forintban.
Ha döcögõsen is, de mûködnek az asztalok, lassan, de fejlõdik a látvány is...
A Miwulások szerintem tátanák a szájukat :-)
Szóval továbbra is ez van, olyan „magyarosan” vagyunk.
De van évente azért 65-70 ezer látogató, többségük elégedetten távozik, nem gyõzik a betelt vendégkönyveket cserélni újra (volt, hogy az sem volt pár hétig, mert nem volt rá állítólag pénz...),
...illetve egyáltalán végeznek-e valami féle beavatkozást a gyári mozdonyokon bevetés elõtt – a MiWuLa mintájára. Persze tudom, a pénz nagy úr, de jó kédés, megtérülne-e valamiféle megegyezés egy kisvállalkozóval, aki pl. esztergál egy marék (teflon)csapágyat, kardáncsuklót, satöbbit (gondolom a keszthelyieknek nagyobb tapasztalatuk van a kopóalkatrészek terén, mint nekem), amit indulás elõtt be lehetne szórni a mozdonyok kritikus helyére; berendelni egy rakat jobb minõdégû motort, ilyenek.
Amikor ott jártam, egy Piko Taurus próbált meg vánszorogni a pályán, de a motor csapágyazása annyira kész volt, hogy a mozdony többet "sírt", mint haladt, mûszaki érzésekkel minimálisan megáldott embernek a hideg futkározott a hátán (arról nem is beszélve, hogy ilyen állapotban a csapágyak rohamosan meghalnak, tehát ilyenkor már nincs értelme erõltetni a dolgot). Az ott üldögélõk meg vigyorogtak rajta nagyokat...
Mi voltunk párommal 2 hete. Azelõtt 2 évvel voltam. Nagy változásokat, építéseket vártam. Egy-két dolog talán épült, szépült a magyar szakaszon Keszthely környékén, de sajnos nem sok minden. Gondolom nincs pénz.
Ami igazán zavaró, hogy a vonatok nagyon gyakran leálltak, egész szakaszok akadtak meg, mindegyik területen. Gondolom nincs pénz a karbantartásra vagy a mozdonyok már a belüket is kijárták már. Tényleg, ha Martisz olvassa, meg lehet tudni, hogy mennyit mentek már a gépek?
Nem lehetne további fejlesztésre pályázni? Vagy programokat szervezni és annak keretében kisebb fejlesztéseket eszközölni?
Segítséget szeretnék kérni. Megtaláltam a nagyon rég Märklin villanyvasutamat. Önök szerint mennyit érhet most a piacon?
Mellékelten küldöm az egyik mozdonyról a képet, de van még egy másik gõzmozdony is. Állomásépület, pullman kocsik, tartálykocsik, szenes kocsik, pontosan nem is tudom milyen és menyi, váltók, sínek (egyenes és hajlított),és az eredeti trafó is. Ha esetleg érdekli önöket akkor tudok pontos leltárt adni róla. Ez utóbbi (ha jól emlékszem) át lett tekercselve, vagy 40 évvel ezelõtt, mert eredetileg még egyenárammal üzemelt. Ez egy 3 sínes típus, nagyon-nagyon régi.
Mondjuk, ha csak ez a mozdony lenne, ezért mennyit ajánlanának fel? Kérem legyenek korrektek, mert nem vagyok a téma szakértõje!
2 év után idén õsszel ismét ellátogattam a kiállításra. Idén végre egyedül (család és minden kísérõ nélkül) jutottam el, így mivel senki sem sürgetett több mint 2 órát tudtam nézelõdni többször is visszatérve egy-egy helyre. Nagyon sok újdonságot láttam mióta nem jártam ott, ezúton gratulálok Martisznak és mindenkinek aki foglalatoskodik vele.
Már egy pár hete szemezek az épülõ kertivasúti pályával, részleteket lehet róla tudni? Látom már utasokat is vitt az elmúlt pár napban, csak még nem volt idõm bemenni. Majdnem minden nap látom :D