Tölts el két műszakot bármelyik kocsiszínben és megtudod.
Mi a probléma? Az, hogy dolgozni kell velük? Vagy esetleg jöhetnek a korszerűbb járművek, a jelenlegi szerelőgárda meg mehet? Valószínű, hogy a műszakos dolgozók döntő többsége csendben örül annak, hogy még ezek a járgányok vannak, újak érkezése esetén ugyanis az ő munkahelyüknek is befellegzene...
Félreértés ne essék, én is szívesebben vezetnék kényelmesebb, magasabb nívójú járművet, de egyelőre ezek vannak.
Ugyan miért? Tökéletesen jól helytállnak abban a szerepkörben, amelyre szánták őket. Az idő természetesen már eljárt felettük, korszerűtlenek, de az idejüket eddig becsülettel leszolgálták, nem lesajnálást és becsmérlést érdemelnek, hanem épp ellenkezőleg. Fölösleges beléjük az utastéri légkondícionáló, meg a WiFi, fölösleges átfurkálni ezeket az öreg járműszekrényeket, nem erre találták ki őket. Új járművek kellenek, előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz a generációváltás.
Új korában ezekben a kocsikban (pontosabban az alapul szolgáló MIX-ben) volt ilyen kapaszkodó oszlop minden ajtónál (és a hannoveri TW6000 prototipus kocsiknál is). Visszatér.
Láttam anno erről "fantázia képeket", milyenek lennének. "Ihaj-csuhaj" pihe-puha ülések, légkondi, LED -es utastájékoztatás, modern beltér, stb. De ezek közül mire nem alkalmas...? :-) Szerintem csak tervezés, alapanyag, meló és pénz kérdése. (Ok, persze a "mi éri meg" az egy másik kérdés...)
A BKK által megálmodottak nincsenek köszönőviszonyban a valósággal. Értsd : a HÉV jelenlegi járműparkja nem alkalmas a korábban tervbe vett átalakításra.
Na de már a Bibliából is tudjuk, hogy "... tornyot csak az építsen, aki előtte költségvetést készített, van e rá pénze." :-) Nem hinném, hogy úgy álltak neki, hogy nem tudták, mibe fog ez kerülni... Valami más (is) lehet a háttérben.
Esetleg tudja valaki, hogy a sokat emlegetett 1131 766 1132 -es szerelvény hogy áll mostanság, mikorra lesz készen...? (Vagy már elkészült és csak én nem fogtam ki eddig? :-) )
A "háromkötetesben" emlékeim szerint mindez benne van, igaz, csak úgy 1986-87-ig. Bár gyanítom, hogy 1949-től már csak együtt, mint BHÉV (illetve '52-'56 között MÁV-BEV), 1968-tól meg mint BKV; tehát nincs különszedve benne vonalanként.
Segítséget szeretnék kérni, a szentendrei HÉV áru- és személyszállítási teljesítményeihez, kezdetektől 1990-ig. Van néhány részadatom különböző tanulmányokból, cikkekből, de 1965 után semmi. A BKV évkönyvekben meg csak összesített HÉV adatok vannak. Ha valaki tud szakirodalmat, könyvet, linket megadni sokat jelentene.
"De persze az én ismereteim a legnyagobb igyekezet mellett is csak felületesek lehetnek, ezért egy ilyen megbecsült szaktekintély barátságos hangvételű helyreigazításának hatására seperc alatt kártyavárként omlik össze bennem minden, amit biztosnak hittem..."
Azt hiszem, ezt a mondatot bekeretezem, és kirakom a falra. :)
Ha arról a középperonról van szó, amire én gondolok, oda hogy tud a hév zavarása nélkül beállni és utast leadni egy 400 méteres vonat? Gyorsan kell leszállni?
A fentrol.hu alábbi képén is jól látszik, hogy nyoma sincs annak a bizonyos peronnak, és mint tudjuk, a teherpályaudvar sem ott volt. Igaz, ez egy 51 éves felvétel... :-)
Mindig tanul valami az ember. Eddig úgy tudtam hogy Filatorigát mh. az 1978-as nyomvonalkorrekcióval épült meg, de most bizonytalan lettem. Meg a betonozott középperon két végénél lévő szelvénykarók értékei között is 400 méter körüli érték mutatkozik, ezt erősíti a milermeter is és az általam ismert helyszínrajz is. De persze az én ismereteim a legnyagobb igyekezet mellett is csak felületesek lehetnek, ezért egy ilyen megbecsült szaktekintély barátságos hangvételű helyreigazításának hatására seperc alatt kártyavárként omlik össze bennem minden, amit biztosnak hittem...