Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Jó lesz ha azt az 1 bar nyomást sürgősen leveszed 0,4 barra mert a kazánod próbanyomása 2 bar volt. A próbanyomás pedig mindig is az üzemi nyomás 5x-e volt Mo.-on!!!!!!!!!!!
Sziasztok! segítséget kérnék, hátha van valakinek infója, elképzelése.
El szeretném adni apám kazánját, van is most rá egy érdeklődő. De nem tudom mennyit érhet. Bükk 45 tipusu lemezkazán. 1986-ban vettük újonan, és 89-ig üzemelt. Utánna megjött a gázprogram. Talán 90? liter HMV-t is előállít a füstjáratában. Nekünk sosem volt megfelelő, mint később kiderült dupla teljesítményt tud, mint amire a házunknak szüksége volt. Valaki szerint a Bükk 45 alapján 45 kW-os. Ami akár lehet is, mert 3-4 vödör szén belefér.
Most is rá van kötve a radiátor kör, állandó 1 BAR nyomáson van zárt, tágulási tartállyal. Szóval mennyit lehet, és nem tulzó kérnem érte?
Végül is egy megfelelő új vásárlása a cél, tehát az árának helye is lenne...
1. Nem csak a tetőt, hanem a födémet is tartják a "főfalak" és ezek a gerendák nem látszanak. Azért a falak vastagságából és a tetőszerkezetből elég sokat ki lehet következtetni.
2. A lakás, mint egy téglatest (pl). 6 oldala van. A meleg mind a 6 irányban elszökhet. "Lefelé 10, felfelé 20, oldalra 30% meleget lehet spórolni." (valaki aki hozzáértőnek tartja magát) Döntse el mindenki milyen a háza, és ezek a számok igazak lehetnek-e nála. A nagy összegnek a 30 %-a jól hangzik, a kicsi-é már biztos nem érdemel ráfordítást.
38-as porotherm tégla+4 cm nikecell 10 éves családi ház 80e ft értékű fával lett kifűtve, napi egyszeri begyújással, puffertartály nélkül. A hőmérséklet nem ment 26 fok fölé, és nem hült 21 fok alá a legnagyobb hidegben sem! (kb 100nm 1 szint+tetőtér, pincében a kazán)
A kazán még nem láttam, de elbeszélésből: a hosszú rönk befér,a 15 cm-est ketté hasítani és mehet be. parazsat nem lekotorni, ha teljesen elég, akkor lehullik magától. A kémény kisméretű téglából van, schiedel béléscsővel.
A 30%-ot sokan mondták, akik megcsinálták, de szellőztetni kell! A modern ablakok akár hermetikusan is zárnak, a régiek meg egy kicsit szeleltek. Nem volt gond, ha nem minden nap nyitották ki az ablakot.
3. Nagyon jónak tűnik a kazán+puffertartály párosítás. El is határoztam, hogy a tetőcsere, ablakcsere és a szigetelés után megvalósítom!
Egy gyakorlati tapasztalat:
Amikor még nem volt ilyen drága az energia, kísérleteztem. Készíttettem egy kis tartályt (kb 3 literes lehetett!) melybe 2 db 1,8 kw-os boyler fűtőbetétet raktam, egy-egy hőfokszabályzóval. Ez az élére állított téglatest a kazánból jövő 70-80 mm-es csőbe lett beépítve. Ha begyújtottam, akkor a megfelelő hőfoknál kikapcsoltak... Amikor már kint -1, -2 fok alá hűlt le a levegő, akkor be kellett gyújtani, mert 22 fok alá hűlt a lakás. Összegezve: 3,6 kw állandóan ment, és lényegesen kevesebb szén fogyott! Az ominózus ház: kb 100nm, betongerendák, a köze salakkal terítve, 2 fal 40cm, 2 fal b30-as tégla. (szinte semmi hőszigetelés) Azt nem tudom pontosan hogy mennyi szénnel fogyott kevesebb, de lényegesen. Valamennyi meleg kimegy a kéméyen, gáznál biztos kevesebb, ennél szinte semmi.
Tehát, ha ésszel fűt az ember, akkor viszonylag kevés energia is elég, csak be, és el kell osztani. (Már évek óta használaton kívül van ez az egység. Talán a számításoknál segítettem vele.)
Én ha már leszigeteltem a házam, akkor a puffertartályt preferálom, talán még a napenergiát is próbálom hasznosítani. (Klasszak a hozzászólások, így tovább!!!)
Persze hogy bele lehet szerelni! Nincs még egy olyan falszerkezet, amibe egyszerűbb lenne! Maróval belevágod a hornyot, belefekteted a csövet, besározod és kész. Tanulmányozd a falfűtések felépítését! Sokkal vékonyabb de több csővel dolgoznak, mint a padlófűtésnél, viszont egyáltalán nem nyomásálló a rendszer.
Igen sajnos azért kell a "falkivételben" gondolkodnunk, hogy fényhez jussunk...
És még egy kérdés, szerintetek a falfűtést bele lehet ebbe "szerelni"? Az nem fogja gyengíteni a falszerkeztet, mert arra tök jó lenne, hogy szárítaná a falat ha kellene..(de lekopogom hogy ne kelljen: kop-kop-kop)
Ez a "kiváltani" általában annyit takar, hogy olyan helyen vagy olyan méretű nyílászárót akarunk beépíteni, amire a falszerkezet nem volt felkészítve, nem 1 egész főfal kidöntését. Ismerve a régebbi vályogházak ablakait, talán érthető, ha külső határoló falaknál ilyen igények felmerülnek. Ehhez általában nem szokás a tetőt levenni. Megfelelő aládúcolás, kibontás, áthidaló elhelyezése után a fal visszaterhelhető.
Főfalat általában nem szokás kivenni. Csúnya dolgokat okozhat a hiánya. :) Persze sokszor van lehetőség azt is kiváltani, de az elég költséges mutatvány tud lenni. Főleg, ha egy tető levétel-visszarakással jár.
Köszi! Tehát az a lényeg, hogy melyik tartja a tetőt. És ha azt ki is szeretnénk venni, azt ha megfelelően alátámasztjuk akár még egy oszlop is belemegy akkor megtartja (persze szakember véleményével!)
Csakis abból, hogy van e szerepe a tető megtartásában. Ez pedig kizárólag a tetőszerkezet alapos elemzéséből derülhet ki. Szükség esetén jó építész átmeneti aládúcolásokkal, áthidaló trükkökkel főfalszakaszokat is ki tud váltani.
Szerintem attól, hogy statikailag fontos szerepe van, tehát teherhordó fal, és nem egyszerű válaszfal...Utóbbit ha kivered, nem történik semmi. Ha teherhordó falat versz ki, akkor össze is dőlhet a ház :-)
- meg kell nézni, hogy belül milyen vastagok a falak, annak alapján lehet következtetni
- ami sokat segít, meg kell nézni a tetőszerkezetet, hogy milyen formája van és hogy ezt hogyan csinálhatták, a fő gerendákat, általában falakra rakták
persze a padlásról is meg kell szemlézni
de egy szakembernek könnyebb dolga van ilyen esetben is
Vályog: szerintem meg könnyű vele dolgozni:) Könnyen furható-faragható, stb...ha kellő vastagságú, akkor csupán jó tiplizés kérdése és minden megáll benne. Persze majd a szakember eldönti.
Szerelő: "Boattis" nevű fórumozóval értekeztem és ő ért a napkollektorok üzembe helyezéséhez is, na és tőle tudtam meg, hogy a falfűtés olcsóbban kivitelezhető, mint a radiátor( nem is hittem volna) Győrben van, annyira nincsen messze, persze közel sem:)
Mivel teljesen új rendszert csináltok, így amennyit tudtok nyerni a falfűtéssel, azt a pénzt rá lehetne fordítani mondjuk egy napkollektor felszerelésére.
Mosáshoz-mosogatáshoz-fürdéshez lenne elég melegvíz. Később pedig ezt lehetne tovább fejleszteni és akár fűtésrásegítést is meg lehetne célozni.
A gázt mindenképp el kell felejteni(csak a főzéshez, esetleg melegvízhez), még ha olcsóbb lenne a konvektoros megoldás( bár most csak tippeltem).
ui: minden fal áthelyezhető ami nem főfal, így azok kivételével bátran lehet variálni:)
Nekem annyira variált a házam, hogy minden megoldás érdekel csak a hőszigetelés nem, még ha tényleg mégis megérné, azaz jó a megtérülése akkor sem. Abban hogy ilyen formán megéri erősen kételkedem.
Igen a falfűtésről már beszéltünk..erre mondtam, hogy vályog a fal...elég nehéz vele "dolgozni"...habár ahogy most áll a helyzet (a hét végén sikerült úgy "megszerkeszteni" a rendelékezésre álló helyiségeket hogy az Ok így nekünk)
szóval azt is mondhatnám, hogy nem is marad fal amihez így vagy úgy ne nyúlnánk hozzá...ajtónyílás befalazás, áthelyezés, ablak áthelyezés, közfal kibontás, közfal felhúzása, bóltívre4 bontás...(persze cask akkor ha statikailag lehet, de még csak mi "amatőrök" teveztük meg...attól tatrok lesz olyana mi nem valósítható meg...
Fejér megye déli része...csak nem tudsz egy jó szerelőt ajánlani? :-)
Mert egy 10 éve lakatlan tégla-vályog házban alakítanánk ki a fűtésrendszert, már ha persze megvesszük egyáltalán- és még nincs tapasztalat arról, hogy mennyiből lehet kifűteni...
És "nagy a szabadságunk" mert csak a villany van bent a házban, (persze azt is újra kell húzni, mert régi...) meg a víz az udvaron...úgyhogy szabad kezet kaptunk hogy mit és hogyan alakítjuk ki a közműveket...ja a fűtés még anno kályháról ment, a falakon ott vannak a lyukak, persze a kályhák már sehol...meg persze nincs vízvezetékrendszer sem...se csatorna...stb. stb....
Más megoldása a dolognak. Kinek a pap kinek a papné.
Épít a bátor emböc egy kis építményt, tömör téglából, vagy vaslemezből, esetleg ha profibban akarja akkor samott belsővel. Megépíti mint régen a vidéki házaknál a kolbász füstölőt, csak egy kicsit nagyobbat szerintem. A felső tartományokba nagy négyszögletes lyukakat hagy. Ehhez kívülről kiszuperált autóhűtőket szerel a ventillátorral együtt. Ezek lennének a hőcserélők. A cirkók is valahogy így műxenek. Alul atűz felül a hőcsrélő, csak ott vizszintesn ekünk megy függőlegesen. Mondjuk a pincében vagy egy kicsit lejjeb lennének a vizes puffertartályok, szigeteltek. Egy lenti szivattyúval az ember felnyomja a vizet a hőcserélőkbe és keringeti. Szabad kifolyással visszacsorgatja a tartályba. A "kazánba" begyújt, jó nagy tüzet rak, a hőcsélőkhöz a füstgáz vinné a meleget amit lekeringet az emböc a tartályba. Ezután ha ügyesen csinálja meg az ember a szivattyú kikapcsolása és a tűz kialvása után a víz visszacsorog leürül a rendszer, csöveket lejtősre (fagyveszély kilőve) A "kazán" szigerelésére se kell akkora gondot fordítani, mivel kevés ideig ég benne a tűz. A tartályokat viszont azért jó kell szigetelni.
A jelenlegi kazánomhoz képest. Egy öreg szar kazánom van és a jobb hatásfokúval amennyivel kevesebb gáz fogyna, az lenne a haszon. A beruházás viszont a vétel, az üzembehelyezés, a kémény, mert ugye újra engedélyeztetni, béleltetni, stb...
A kondenzációs kazán is csak padló és falfűtés esetén ér valamit, radiátornál ugyanaz mint a nem kondenzációs.
Szóval tavaly fűtőttem (akkor is csak részben) utoljára gázzal.
Akinek gondja van az átváltásokkal:Mértékegységek átváltása "Munka, energia, hõmennyiség"-nél MJ-ről átváltunk Kcalra, onnan víz hőtárolóképessége már egyszerű osztás-szorzás dolga. 1 Kcal = 1 kg (1liter) víz x 1 fok. Nem is értem, miért kell ilyen egyszerű, magától értetődő mértékegységek helyett MJ, BTU (ez utóbbi különösen értelmetlen, hiszen angol mértékegység).
Szóval, gázszámla elő, és számold ki mekkora kell a te házadhoz, mert ugyebár nagyon nincs két egyforma ház.
Az anyaga vaslemez, némi merevítéssel, és célszerű hőcserélő spirálokkal belerakni-kivenni belőle a hideget. A szigetelés pl. kőzetgyapot paplan, a többi részlettel kapcsolatban a szakemberek a fűtésrendszered pontos feltérképezése után tudnak segíteni.