A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
@Ooz1: hát igen, az egy szép gép! :) Alkalomadtán, ha fénygép is lesz Nálad és lesz kedved hozzá, csinálsz majd néhány képet? :)
Tegnap sikerült elkapnom egy Liebherr 71 EC szerelését, illetve csak a végét. Már ott voltam, amikor a gémet emelték be, de sajnos pont lemerültek az akksik, így futhattam egy közeli lerakatba elemekért... :D Ennyit még sikerült elkapnom:
Igen, az ilyen vékony önszerelőkön - amennyiben a fülke az oszlopban van - szinte mindig állnia kell a kezelőnek, ülés többnyire nem fér ott el. :) Az a kis Potain is ilyen (egyébként közben sikerült beazonosítani, Potain GTMR 334), ami a Kőröshegyen készült képeken látható. Bár létezik ennél durvább megoldás is, az olasz gyártók ugyanis régebben nagyon sok olyan állóoszlopú (tehát ellengémes) típust gyártottak, amiben az oszlop tetején hasonlóan van elhelyezve a fülke, csakhogy ugye az oszlop nem fordul, szóval a kezelő állva fordul a gém után, és mindig más "ablakon" néz ki, iránytól függően. :)) Ilyen például az Edilmac E-401 is, ami nálunk is viszonylag nagy számban előfordult.
...Itt pedig négy kép a BPR GT-600-ról, ezeket még Kispesten készítettem tavaly nyáron. :) A képre kattintva valamivel nagyobb változatban is meg tudjátok nézni.
...Ez a kis - szintén francia, bár az alábbi Potain-nél jóval öregebb - Cadillon 33-26 pedig ott van az előbbi gép közvetlen közelében. :) Az utolsó képen látható még a 3-as villamos, illetőleg a gém mögött egy Malév Fokker-70-es... :D Gépkavalkád! :DD
Tegnap megnéztem közelebbről, mi is látható a Nagy Lajos és az Erzsébet sarkán. :) Ezt a Potain F15/15C-t szerelték fel ott. :) Mivel az alvázon lévő központi ellensúlydarabokon az UNEX felirat látható, ezért feltételezhetően a gép Kecskemétről érkezett (www.unex.hu). :)
(Ez a típus egyébként elég elterjedt, itthon és külföldön egyaránt. Ami még hasonlít rá, és itthon láthatjátok, az az E10/14C DM. Könnyű őket megkülönböztetni, mert az E10/14-nél egy húzószalag tartja a gémet, az F15/15-nél pedig kettő, amint itt is látható.)
@Ooz1: köszi előre is a képeket!! :) A piros egyébként nemrégiben még a Kőbánya-Kispest metróvégállomás közelében dolgozott, néhány képet készítettem róla én is, bár ott nem nagyon lehetett olyan nézőpontot választani, ahonnan szépen belefért volna az egész daru a képbe. Mindenesetre majd én is előkeresem az ott készült képeket! :)
Megkérdeztem, hogy mi célt szolgál a Potain MDT-k ellengémjén az az "uszony": valóban a széllel kapcsolatos, de épp az a funkciója, hogy üzem közben kelljen a fordítóműnek kisebb erőt kifejteni azáltal, hogy az ellengémre ható fordítónyomatékot növeli, így valamennyire ellensúlyozza a gémre ható - jóval nagyobb mértékű - forgatónyomatékot. :)
Úúú, az jó volna, köszi! Ez ugye Csepelen van? A vonatból szoktam látni! Főleg a magas piros masina itt az érdekes, egy BPR GT-600, elvileg már az egyetlen! :)))
A toronydarukat egyszerűen a szél fordítja a megfelelő irányba, mindig a gém áll be szélirányba, akár forgó-, akár állóoszlopú gépről van szó. A kezelési utasításokban rendre szerepel, hogy üzem végén a fordítómű fékeit oldani kell, hogy üzemen kívül a gép szélirányba állhasson (ha mégsem teszik, akkor egy erősebb vihar az oszlopot elcsavarhatja, akár el is törheti, ahogy ez annak idején Magyarországon is több ízben megtörtént)... Szóval tulajdonképpen üzemen kívül minden toronydaru szélkakas. :)))
Amit pedig a Liebherr-eken (vagy akár a Wolff-okon) látsz az ellensúly mögött, az a teheremelőmű: motor, fék, áttétel, teherkötéldob, illetve kapcsolószekrények. Azért kerülnek sok esetben oda leghátulra, mert - mivel az emelőmű úgyis szükséges tömeg - nagyobb erőkarral jobban "besegít" az ellensúlynak, amiből így valamivel kevesebb kell. :)
bár konkrét tudásom nincs róla, de azt gondolom (gondolnám) hogy szélirányba nem úgy áll, mint a szélkakas, azaz nem a szél forgatja be a megfelelő irányba, hanem v.miféle széliránymutató+elektronika+a gép saját motorjai. De ezt csak gondolom, lehet, hogy nem így van.
Néha Liebherreken is látni egy olyan álló dobozfélét leghátul a lefelé lógó ellensúlyok mögött, én azt hittem, az valami elektromos szekrény vagy mi. Itt ez a furcsa ék viszont mintha alulról üres lenne.
Erre én is gondoltam, viszont az ellengém mindig épp széllel szembe fordul... Ez a kis felület viszont így kicsit pont ellene dolgozik... :)) Néha épp azért szerelnek afféle kis "táblákat" a gém végére, ha egy gépet nagyon rövid gémhosszra szerelnek, hogy az segítsen a gémnek szélirányba állni az ellengémre ható szélerő ellenében... Itt viszont pont az ellentétét érik el! Furcsa mindenesetre! :D
@Fokhagymabors: igen, a Déli közelében állót én is szoktam látni a vonatból! :) Ezek egyébként Potain MDT-k, a Potain-nek a csúcsnélküli szériája, még viszonylag "frissek". Említettem már egyszer Franc Jost konstruktőr nevét, aki a Budapesten is sok helyen látható fehér-piros csúcsnélküli Comedil-eket is tervezte. Ő előtte a müncheni székhelyű BKT-nak tervezett hasonló gépeket, a BKT-t azonban hamarosan "megette" a francia óriás, a Potain (mint megannyi más konkurensét is, erről majd egyszer írok bővebben). A Potain-nek addig nem volt csúcsnélküli szériája, így szerzett magának. Ez lett az MDT széria (T = Topless). A korai MDT-k valójában tehát BKT-k voltak, később azonban a Potain kibővítette és frissítette a portfólióját az ezek alapján továbbfejlesztett saját tervezésű csúcsnélküliekkel. Ma már - azt hiszem - csak ezeket gyártja, és Te is egy ilyen újabb MDT-t kaptál el! :) A pontos típusjelzést ennél sem tudom. A Potain egyébként néhány éve furcsa módon nagy hangsúlyt fektet a formatervezésre, mármint valódi esztétikai értelemben: igyekszik "dizájnos" darukat a piacra dobni (www.potain.com, nézzétek meg az MDT és az IGO szériákat :D). Ennek egy érdekes megnyilvánulása az ellengém végén, az ellensúly mögött látható furcsa áramvonalas izé is, aminek a funkciójára eddig nem jöttem rá. :DDD
Én is vadásztam már egy ilyen MDT-re, nemrégiben sikerült is "lőni" párat az Árpád híd közelében:
ezt még pénteken lőttem, igaz vonatból, már két helyen is láttam ezt a nagyon dizájnos Potaint. A Délitől nem messze, és az M3-asról befele jövet egy pár percre is van egy, élénksárgák, és nagyon formatervezettek, különösen az ellengém. A kép azért ilyen gyenge, mert vonatból készült. De érdemes megnézni!