Keresés

Részletes keresés

sínbohóc Creative Commons License 2016.04.22 0 0 61060
etomcat Creative Commons License 2016.04.20 -1 0 61059

Japánban, Koreában elterjedt lehetett a pedálos, gépesített ajtónyitás - gondolom az ottani apró testalkat miatt sokat számít, ha végig mindkét kézzel foghatja a fűtő a lapátot.

 

Itt 6m28s-től mutatják a lapátolást:

 

Előzmény: manhattani (61057)
manhattani Creative Commons License 2016.04.20 0 0 61058

Megnéztem a K-4 könyvet, az a mozdony 3184 Le-s volt... kicsit több, mint az 1500 Le-s határ...

 

A könyv implicite írja, hogy minden K-4 stoker nélkül jött ki, és később szerelték fel rájuk. A 3395-ös, az Alco Pacific át lett alakítva stokeresre, és 59%-kal nőtt a teljesítménye. Persze, mert több szenet kapott...

 

Azt írja a hogyishívják, hogy 1930 körül néhány ilyen mozdonyt alakítottak át stokeresre, és miután az Interstate Commerce Commission megkövetelte, akkor mindet.

 

A stoker beépítése megnövelte a vezetőállás padló magasságát 5 hüvelykkel.

Előzmény: rezgaras (61055)
manhattani Creative Commons License 2016.04.20 0 1 61057

Nem hallottam, hogy Magyarországon használtak volna ilyet. Láttam képet egy pedálról a gőzös konyháján, de az külföldi mozdonyon volt.

 

Azért sem gondolom, hogy lett volna ilyen, mert az ún. "egy lapátos fűtés"-nél a fűtő belevágta a lapátot a lapátjárón a szénbe, kinyitotta a tűztérajtót, bedobta a szenet, és az egy lapátnyi szén után becsukta az ajtót.

Előzmény: etomcat (61056)
etomcat Creative Commons License 2016.04.20 0 1 61056

> Nálunk 2 t szén bedobálását számították egy fűtőre.

 

Az mennyire volt elterjedve, hogy a kazán ajtaját munkahenger nyitotta-zárta? Mert ha kézzel kellett mozgatni minden lapát után, akkor az plusz 2 tonna meló.

Előzmény: manhattani (61054)
rezgaras Creative Commons License 2016.04.20 0 0 61055

Mondjuk ehhez képest a Pennsylvania híres K4 Pacific mozdonyaiból is az első sorozatok még Stoker nélkül jöttek ki. Pedig annak 6,5m2-es rostélya volt! Nyilván két fűtővel üzemeltették, mint nálunk a 601-est és gyakran a 301-est, de erre nem találtam utalást.

Előzmény: manhattani (61054)
manhattani Creative Commons License 2016.04.19 0 1 61054

>Stoker Amerikában már az 1910-es években volt, ...

 

Így volt, sőt, Drury legújabb könyve szerint már 1900-ra elérték az amerikai gőzösök azt a teljesítményt, hogy kézzel nem tudták az annak megfelelő szenet bedobálni a tűztérbe.

 

5000 font, vagyis 2268 kg tömegű szenet engedtek meg egy fűtőre óránként, efölött áttérhettek olajtüzelésre, de ott akkor ez csak kisérleti megoldás volt, így az egyetlen lehetőség a gépfűtő lett. Ennyi szénből 1500 LE folyamatos teljesítményt értek el.

 

Nálunk 2 t szén bedobálását számították egy fűtőre.

Előzmény: rezgaras (61051)
etomcat Creative Commons License 2016.04.19 0 1 61053

> olajtüzelés alkalmazása

 

Ezt Szerjózsa könnyen bevezette, legfeljebb deportáltak néhány, a kaukázusi olajmezők felett lakó népet. Kishazánkban viszont az utolsó csepp olajat is kiszívták Zalában a nácik, nekünk csak a földgáz maradt. Hogy nézne ki, ha a felsővezeték gázvezeték lenne?

Előzmény: fantal (61050)
fantal Creative Commons License 2016.04.19 0 1 61052

Nem azt írtam, h szovjet találmány volt, hanem hogy ezeket - mint írtam- , itthon is szakmai körökben ismert, ámde széleskörűen nem alkalmazott műszaki megoldásokat az 1950-es években úgy próbálták beadni nálunk, mint élenjáró szovjet módszereket. Még ha tudott volt, hogy a szovjetek nyugati műszaki megoldást másoltak le kis változtatással, azt nem volt ildomos megemlíteni...

Előzmény: rezgaras (61051)
rezgaras Creative Commons License 2016.04.19 0 1 61051

Azért jó lenne tudni, mi volt ebből szovjet találmány. Stoker Amerikában már az 1910-es években volt, nem sokkal később bizonyos mozdonyteljesítmény fölött kötelezővé is tették. A csillagfúvóra nagyon büszkék vagyunk, de lényegében hasonló berendezések (pl. Kylchap-fúvó) már az 1930-as évek elejétől léteztek. A csillagfúvót nagy bőszen összehasonlították a régi fúvókkal - ahogy a jegyzőkönyveket olvastam, többször feltűnt, hogy azokat a méréseket, ahol nem a csillagfúvó jött ki egyértelműen jobbnak, egyszerűen hibásnak minősítették - de sohasem hasonlították össze más, hasonlóan fejlett fúvókkal! A vegyszeres vízlágyítás úgy tudom, a MÁV-nál már a 30-as évek végén tervbe volt véve.

 

Előzmény: fantal (61050)
fantal Creative Commons License 2016.04.18 0 1 61050

Gépi tüzelés bevezetése, olajtüzelés alkalmazása, teljesítménynövelő berendezések (csillagfúvó), vegyszeres vízlágyítás.

 

Ezeket persze ismerték a magyar mérnökök is, csak amíg nálunk ezt csak szakfolyóiratokban vitatták meg elméleti síkon, vagy egy-két kísérleti gépnél nem jutott messzebb az alkalmazása, addig a szovjeteknél ezek széleskörűen jelen voltak, és a propaganda mondhatta azt, hogy ezek a szovjetek vívmányai.

 

 

Előzmény: alkotasu (61049)
alkotasu Creative Commons License 2016.04.18 0 1 61049

Egy kicsit komolyabbra fordítva a szót: amit írtál (mozdonyok beforgatása más vonatokra), az nem csak a 424-esekre vonatkozhatott, hanem bármilyen más gépre. A korabeli híradó pedig a 424-es tapasztalatokról szólt. Namármost ott miféle zseniális ötletekkel jöhettek elő a szovjet elvtársak?

Előzmény: fantal (61044)
alkotasu Creative Commons License 2016.04.18 0 1 61048

Sok jó ötlet született a szovjet elvtársak útmutatásai nyomán: 500 km-es mozdonyok (amik alig mentek többet, mint 100 km), 2000 t-ás vonatok (amik igencsak megviselték a vontatójármű állományt), stb.

 

Annyira zseniálisak voltak ezek az ajánlások, annyira hasznosak, hogy az '50-es évek elején szinte totális káosz alakult ki a vasúton...

Aztán szépen kezdték elfelejteni az 500 km-t, a 2000 t-át... Persze a kézi vezérlés azért még maradt, Bárdos Imre pont egy ilyen esetet kutat mostanában. Szép korszak volt ez no, Sztahanovostul, szovjet baráti segítségestül - úgy kellett ez nekünk, mint üveges tótnak a hanyattesés...

Előzmény: fantal (61044)
fantal Creative Commons License 2016.04.18 0 0 61047

Tervezni tervezik, de az anyagiak...

Előzmény: davosbácsi (61046)
davosbácsi Creative Commons License 2016.04.18 0 0 61046

Nagyon köszönöm!
Későbbiekben hasonló felújítását, mint a Nurminak tervezik?

Előzmény: fantal (61043)
fantal Creative Commons License 2016.04.18 0 1 61045

Amúgy  mozgalom névadója, Sztahanov nem volt patásördög, hanem egy átlagnál értelmesebb donyecki vájár, aki rájött arra, hogy nem gazdaságos az, ha ugyanaz az egy bányász fejti ki kézicsákánnyal a szenet, aztán lapátolja be a csillébe, amit végül kitol a tárnából, mert ez túl sok időt vesz el a kitermelésből.

Helyette bevezette azt, hogy egy ember fejtett elöl a frontnál, egy másik lapátolta be a szenet a csillébe, a harmadik meg kitolta a csillét.

Azután saját maga szerkesztett egy pneumatikus kézifejtőgépet, hogy ne kelljen kézzel, emberi erővel csákányozni.

 

Hogy ezt a politika végül hogyan használta ki, hogyan telepedett rá erre az már más kérdés.

Előzmény: fantal (61044)
fantal Creative Commons License 2016.04.18 0 1 61044

Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?

*

Pl. : Állás okozta holtidők kiküszöbölése. A mozdony beforgatása más vonatokra, ahelyett, hogy a vonata beérkezése és visszaindulása közti akár 5-6 órát helyben gőzben állással töltötték volna. 

Erre amúgy már 1945 előtt is rájöttek, hogy gazdaságtalan, születtek is tanulmányok ez ügyben, de akkor nem vezettek be változásokat.

Előzmény: gumidani (61033)
fantal Creative Commons License 2016.04.18 0 0 61043

Múlt héten volt a próbafutása Istvántelek - Göd között, eseti begyújtási engedélyt kapott a Cuha-völgyi útra.

Előzmény: davosbácsi (61041)
krikori Creative Commons License 2016.04.18 0 0 61042

Anno, jó pár éve már volt szó a kanizsai parajosban álldogáló 424-esekről és feldarabolásukról:

https://youtu.be/WV9iL8DPUkA?t=862

davosbácsi Creative Commons License 2016.04.18 -1 0 61041

Uraim! 
Mit lehet tudni a 324-es állapotáról? Hogy haladnak vele- illetve egészen pontosan mit csinálnak rajta?
Köszönöm előre is!
Davos

gumidani Creative Commons License 2016.04.18 0 3 61040

Egy picit elkalandozom.

Az épp uralkodó idegen hatalom szervilis kiszolgálói időről időre hasonló szólamokkal igyekeznek legitimálni magukat.

„Berliben úgy kívánják….”

„A Szovetúnióban ezt így csinálják”

„Az úniós normák szerin ez úgy van”.

"A Korán szerint ....."

Ennek volt egy jellemző vadhajtása az a riportfilm-részlet, amit szóvá tettem. Mert az természetes, hogy a szocializmus építésében lehetett tapasztalatokat átvenni az élenjáró Szovjetúniótól, de a magyar gőzmozdonyok kezelését tőlük megtanulni, az vicc.

Előzmény: etomcat (61039)
etomcat Creative Commons License 2016.04.17 -2 0 61039

>> a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítő képessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető." ...

 > Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?

 

Ha a megfelelő kezelés alatt azt értjük, hogy 4000 kalóriás vacak helyett vorkutai szenet kap a mozdony, akkor a sztahanovistább szovjet elvtárs máris 200% százalékkal túl tudta teljesíteni a tervet, a kevésbé sztahanovista magyar elvtárshoz képest.

Előzmény: gumidani (61033)
Mágus23 Creative Commons License 2016.04.17 0 0 61038

 

Tisztelt fórumtársak, tisztelt gőzmozdony barátok!

A Magyar Királyi Államvasutak első jellegrajz albumából a legutolsó öt példány még megvásárolható.

Az album további kiadására nincs lehetőség.

A kötet ára: 10.000 Ft, azaz Tízezer forint/darab

Vásárlási igénnyel -a készlet erejéig- jelentkezni lehet a 06-30-516-1942 telefonszámon, vagy az itt az oldalon megadott publikus e-mail címen.

Kérem, aki e-mailben kíván jelentkezni szíveskedjen levelében egy telefonszámot is megadni amin a részletek megbeszélése (időpont egyeztetés az átvételre) miatt visszahívhatom.

 

Tiszteletteljes üdvözlettel:

 

Molnár Tibor

Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.17 0 1 61037

Ezen kívül ezzel és az üzem közbeni  lefúvatással nem hiszem, hogy túl nagy újdonságot mondtak azoknak, akik isten tudja hány éve utaztak már különböző típusú gőzösökön.

 

Előzmény: gumidani (61033)
k.novotny Creative Commons License 2016.04.17 0 0 61036

Ez a mozdony házi barkács?

 

Nem házi barkács

Előzmény: Törölt nick (61029)
krikori Creative Commons License 2016.04.17 0 1 61035

Majd elfelejtettem, ki tudja mi hangzott el valójában a személyes találkozásokon, és mit olvas be a narrátor.... Totalitárius rendszerben, ahol egyébként is egy idegen mintára konstruált világmegváltó (megforgató) eszme elérése érdekében minden eszköz megengedett... de azt hiszem ezt nem nagyon kell ecsetelnem senkinek sem.

Előzmény: krikori (61034)
krikori Creative Commons License 2016.04.17 0 1 61034

Nem a vasutasoknak készült a filmhíradó, hanem a tisztelt mozilátogató közönségnek. Ez persze nem oszt, nem szoroz, hogy csak az elvakult emberek és a csecsemők vették be a maszlagot, mindenki tudta, hogy ez csak a rendszer reklámja.

 

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10289 Ez nem rég volt linkelve, vajon Panyin elvtárs mit mondhatott oroszul Lengyel elvtársnak, aki az elvtársi csókon kívül semmit sem érthetett...  

Előzmény: gumidani (61033)
gumidani Creative Commons License 2016.04.17 0 1 61033

"Munkaérdemrenddel kitüntetett mozdonyvezető és Molnár Sándor sztahanovista fűtő kérdéseire, a szovjet vendégek elmondották, hogy a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítőképessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető."

 

Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?

Előzmény: Törölt nick (61032)
Törölt nick Creative Commons License 2016.04.17 0 1 61032
Törölt nick Creative Commons License 2016.04.16 0 0 61031

Szép munka volt, köszönjük! Még így kopottan is szép látvány és milyen lesz majd új köntösben! :-)

Előzmény: 262 (61030)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!