Japánban, Koreában elterjedt lehetett a pedálos, gépesített ajtónyitás - gondolom az ottani apró testalkat miatt sokat számít, ha végig mindkét kézzel foghatja a fűtő a lapátot.
Megnéztem a K-4 könyvet, az a mozdony 3184 Le-s volt... kicsit több, mint az 1500 Le-s határ...
A könyv implicite írja, hogy minden K-4 stoker nélkül jött ki, és később szerelték fel rájuk. A 3395-ös, az Alco Pacific át lett alakítva stokeresre, és 59%-kal nőtt a teljesítménye. Persze, mert több szenet kapott...
Azt írja a hogyishívják, hogy 1930 körül néhány ilyen mozdonyt alakítottak át stokeresre, és miután az Interstate Commerce Commission megkövetelte, akkor mindet.
A stoker beépítése megnövelte a vezetőállás padló magasságát 5 hüvelykkel.
Nem hallottam, hogy Magyarországon használtak volna ilyet. Láttam képet egy pedálról a gőzös konyháján, de az külföldi mozdonyon volt.
Azért sem gondolom, hogy lett volna ilyen, mert az ún. "egy lapátos fűtés"-nél a fűtő belevágta a lapátot a lapátjárón a szénbe, kinyitotta a tűztérajtót, bedobta a szenet, és az egy lapátnyi szén után becsukta az ajtót.
> Nálunk 2 t szén bedobálását számították egy fűtőre.
Az mennyire volt elterjedve, hogy a kazán ajtaját munkahenger nyitotta-zárta? Mert ha kézzel kellett mozgatni minden lapát után, akkor az plusz 2 tonna meló.
Mondjuk ehhez képest a Pennsylvania híres K4 Pacific mozdonyaiból is az első sorozatok még Stoker nélkül jöttek ki. Pedig annak 6,5m2-es rostélya volt! Nyilván két fűtővel üzemeltették, mint nálunk a 601-est és gyakran a 301-est, de erre nem találtam utalást.
>Stoker Amerikában már az 1910-es években volt, ...
Így volt, sőt, Drury legújabb könyve szerint már 1900-ra elérték az amerikai gőzösök azt a teljesítményt, hogy kézzel nem tudták az annak megfelelő szenet bedobálni a tűztérbe.
5000 font, vagyis 2268 kg tömegű szenet engedtek meg egy fűtőre óránként, efölött áttérhettek olajtüzelésre, de ott akkor ez csak kisérleti megoldás volt, így az egyetlen lehetőség a gépfűtő lett. Ennyi szénből 1500 LE folyamatos teljesítményt értek el.
Nálunk 2 t szén bedobálását számították egy fűtőre.
Ezt Szerjózsa könnyen bevezette, legfeljebb deportáltak néhány, a kaukázusi olajmezők felett lakó népet. Kishazánkban viszont az utolsó csepp olajat is kiszívták Zalában a nácik, nekünk csak a földgáz maradt. Hogy nézne ki, ha a felsővezeték gázvezeték lenne?
Nem azt írtam, h szovjet találmány volt, hanem hogy ezeket - mint írtam- , itthon is szakmai körökben ismert, ámde széleskörűen nem alkalmazott műszaki megoldásokat az 1950-es években úgy próbálták beadni nálunk, mint élenjáró szovjet módszereket. Még ha tudott volt, hogy a szovjetek nyugati műszaki megoldást másoltak le kis változtatással, azt nem volt ildomos megemlíteni...
Azért jó lenne tudni, mi volt ebből szovjet találmány. Stoker Amerikában már az 1910-es években volt, nem sokkal később bizonyos mozdonyteljesítmény fölött kötelezővé is tették. A csillagfúvóra nagyon büszkék vagyunk, de lényegében hasonló berendezések (pl. Kylchap-fúvó) már az 1930-as évek elejétől léteztek. A csillagfúvót nagy bőszen összehasonlították a régi fúvókkal - ahogy a jegyzőkönyveket olvastam, többször feltűnt, hogy azokat a méréseket, ahol nem a csillagfúvó jött ki egyértelműen jobbnak, egyszerűen hibásnak minősítették - de sohasem hasonlították össze más, hasonlóan fejlett fúvókkal! A vegyszeres vízlágyítás úgy tudom, a MÁV-nál már a 30-as évek végén tervbe volt véve.
Ezeket persze ismerték a magyar mérnökök is, csak amíg nálunk ezt csak szakfolyóiratokban vitatták meg elméleti síkon, vagy egy-két kísérleti gépnél nem jutott messzebb az alkalmazása, addig a szovjeteknél ezek széleskörűen jelen voltak, és a propaganda mondhatta azt, hogy ezek a szovjetek vívmányai.
Egy kicsit komolyabbra fordítva a szót: amit írtál (mozdonyok beforgatása más vonatokra), az nem csak a 424-esekre vonatkozhatott, hanem bármilyen más gépre. A korabeli híradó pedig a 424-es tapasztalatokról szólt. Namármost ott miféle zseniális ötletekkel jöhettek elő a szovjet elvtársak?
Sok jó ötlet született a szovjet elvtársak útmutatásai nyomán: 500 km-es mozdonyok (amik alig mentek többet, mint 100 km), 2000 t-ás vonatok (amik igencsak megviselték a vontatójármű állományt), stb.
Annyira zseniálisak voltak ezek az ajánlások, annyira hasznosak, hogy az '50-es évek elején szinte totális káosz alakult ki a vasúton...
Aztán szépen kezdték elfelejteni az 500 km-t, a 2000 t-át... Persze a kézi vezérlés azért még maradt, Bárdos Imre pont egy ilyen esetet kutat mostanában. Szép korszak volt ez no, Sztahanovostul, szovjet baráti segítségestül - úgy kellett ez nekünk, mint üveges tótnak a hanyattesés...
Amúgy mozgalom névadója, Sztahanov nem volt patásördög, hanem egy átlagnál értelmesebb donyecki vájár, aki rájött arra, hogy nem gazdaságos az, ha ugyanaz az egy bányász fejti ki kézicsákánnyal a szenet, aztán lapátolja be a csillébe, amit végül kitol a tárnából, mert ez túl sok időt vesz el a kitermelésből.
Helyette bevezette azt, hogy egy ember fejtett elöl a frontnál, egy másik lapátolta be a szenet a csillébe, a harmadik meg kitolta a csillét.
Azután saját maga szerkesztett egy pneumatikus kézifejtőgépet, hogy ne kelljen kézzel, emberi erővel csákányozni.
Hogy ezt a politika végül hogyan használta ki, hogyan telepedett rá erre az már más kérdés.
Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?
*
Pl. : Állás okozta holtidők kiküszöbölése. A mozdony beforgatása más vonatokra, ahelyett, hogy a vonata beérkezése és visszaindulása közti akár 5-6 órát helyben gőzben állással töltötték volna.
Erre amúgy már 1945 előtt is rájöttek, hogy gazdaságtalan, születtek is tanulmányok ez ügyben, de akkor nem vezettek be változásokat.
Az épp uralkodó idegen hatalom szervilis kiszolgálói időről időre hasonló szólamokkal igyekeznek legitimálni magukat.
„Berliben úgy kívánják….”
„A Szovetúnióban ezt így csinálják”
„Az úniós normák szerin ez úgy van”.
"A Korán szerint ....."
Ennek volt egy jellemző vadhajtása az a riportfilm-részlet, amit szóvá tettem. Mert az természetes, hogy a szocializmus építésében lehetett tapasztalatokat átvenni az élenjáró Szovjetúniótól, de a magyar gőzmozdonyok kezelését tőlük megtanulni, az vicc.
>> a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítő képessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető." ...
> Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?
Ha a megfelelő kezelés alatt azt értjük, hogy 4000 kalóriás vacak helyett vorkutai szenet kap a mozdony, akkor a sztahanovistább szovjet elvtárs máris 200% százalékkal túl tudta teljesíteni a tervet, a kevésbé sztahanovista magyar elvtárshoz képest.
A Magyar Királyi Államvasutak első jellegrajz albumából a legutolsó öt példány még megvásárolható.
Az album további kiadására nincs lehetőség.
A kötet ára: 10.000 Ft, azaz Tízezer forint/darab
Vásárlási igénnyel -a készlet erejéig- jelentkezni lehet a 06-30-516-1942 telefonszámon, vagy az itt az oldalon megadott publikus e-mail címen.
Kérem, aki e-mailben kíván jelentkezni szíveskedjen levelében egy telefonszámot is megadni amin a részletek megbeszélése (időpont egyeztetés az átvételre) miatt visszahívhatom.
Ezen kívül ezzel és az üzem közbeni lefúvatással nem hiszem, hogy túl nagy újdonságot mondtak azoknak, akik isten tudja hány éve utaztak már különböző típusú gőzösökön.
Majd elfelejtettem, ki tudja mi hangzott el valójában a személyes találkozásokon, és mit olvas be a narrátor.... Totalitárius rendszerben, ahol egyébként is egy idegen mintára konstruált világmegváltó (megforgató) eszme elérése érdekében minden eszköz megengedett... de azt hiszem ezt nem nagyon kell ecsetelnem senkinek sem.
Nem a vasutasoknak készült a filmhíradó, hanem a tisztelt mozilátogató közönségnek. Ez persze nem oszt, nem szoroz, hogy csak az elvakult emberek és a csecsemők vették be a maszlagot, mindenki tudta, hogy ez csak a rendszer reklámja.
http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10289 Ez nem rég volt linkelve, vajon Panyin elvtárs mit mondhatott oroszul Lengyel elvtársnak, aki az elvtársi csókon kívül semmit sem érthetett...
"Munkaérdemrenddel kitüntetett mozdonyvezető és Molnár Sándor sztahanovista fűtő kérdéseire, a szovjet vendégek elmondották, hogy a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítőképessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető."
Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?