Megelégszem azzal is, ha levezeted algoritmikusan (jellegéből adódóan ugye 100%-os pontossággal) tetszőleges élethelyzetből kiindulva az első 10 végtagmozdulatot... :Đ
Most pörgetik fel a tömegmodell gyártását, ha most nem lesz nyereséges, akkor bajba kerülnek,, szóval pár hónapon belül kiderül a dolog, annyit csak tudsz várni..
A Teslaval kapcsolatban itt sokan türelmetlenkednek ,holott ők haladnak az EV gyártás terén a leggyorsabban, a világon. Az más kérdés, hogy Musk méggyorsabban haladna, de az részéről egy motivációs módszer is, a cég alkalmazottai számára.
A kiinduló kérdés az volt, hogy "hoz-e döntést"... ugye minden értelmezés kérdése :)
... ha szerinted az előre programozott döntési útvonal követése, mindenféle eltérés lehetősége nélkül önmagában is döntések sorozata... akkor igen, egyébként meg nem
A bibliai időkben nem volt technika, de okostelóval egyenértékű gagyiságok biztosan léteztek. Ez törvényszerű, minden civilizáció itt végződik. Jónás könyve végén szemléletesen úgy fogalmaz, hogy
1.Jón 4,11 Én pedigneszánjamNinivét, a nagy várost, a melyben több van tizenkétszer tízezer embernél,
a kik nem tudnak különbséget tenni jobb- és balkezük között, és barom is sok van?!
Elég régóta hallom már ezt. Mindig idén lesz nyereséges a TESLA, mindig az aktuális évben. Úgy mint a fúziós reaktor. Állandóan a megvalósulás küszöbén áll .... gyerekkorom óta.
És? Akkor több pénz lesz a tőke piacokon a bankoknál is. Más lesz a baj, az olajtermelők egyre többet esznek meg belőle. A lényeg nem az ár nagysága hanem az, hogy mennyi az amiért csak számla egyenlegekkel aranyozott ferrarrival egyebekkel kell fizetni és mennyi az az olaj amennyiért mennyi kenyeret kell sütni nekik?
Kb. így áll a jósolgatás most AI-ügyben is - vagyis fingunk sincs milyen gyökeres újdonság jelenik meg az évek alatt - ami irrelevánsá tesz bármilyen mai ésszel készült prognózist.
"mesterséges" intelligencia létrejöhet pl az interneten összekapcsolódó számítógépekből is. Vagy akár a facebook és közösségi akármikkel összekapcsolt természetes intelligenciák hálózatán is. Vagyis a mesterséges és az intelligencia egymást kizáró fogalmak, ami lesz vagy már van is (annak része már ez is ahogy írom és olvasod?) azt gép fogja tervezni és azt is ami tervezi. Tehát nem olyasmi mint pl egy grillsütő aminek a létrejötte teljesen emberi döntések eredménye ....habár? ....lassan kétséges már az is, hogy tekinthető e mesterségesnek?
Igazából az emberi intelligencia is javarészt "előre megírt" algoritmusok szerint dolgozik - ami meg még nincs megírva neki, azt megtanulja ...
Van olyan elkepzeles is, ahol az emberi gondolkodast vissza kivanjak vezetjni "if ... then ... else" döntesekre. Akik ezzel foglalkoznak, azok ugy gondoljak, hogy ~1,3-1,4 millio ilyen döntesröl lenne szo (ami relatime-ban meg mindig nem tul sok akkor, ha a döntesi alap mintaja egyertelmü).
Szerintem viszont van meg "finomhangolas" is, ahol az adott szemely elöreprogramozott, immanes tulajdonsagai (bator, gyava, bevallalos, mutyi, totojazo, ovatoskodo, benazo gyakorlott, ...) igen fontos tulajdonsagok hatarozzak meg, hogy pl. adott szituacioban a fekre, vagy a gazra lep az illetö.
Kb. így áll a jósolgatás most AI-ügyben is - vagyis fingunk sincs milyen gyökeres újdonság jelenik meg az évek alatt - ami irrelevánsá tesz bármilyen mai ésszel készült prognózist.
Peedig eleg egyszerü a mai prognozis. A legnagyobb teljesitmenyü (hagyomanyos) komputerek kb. ezekben az evekben erik el az ember agyanak a (saccolt) teljesitökepesseget. ~10 ev mulva ennek az ~1000-szereset, 20 ev mulva pedig az ~1 000 000-szorosat.
Tovabba ... az meg lesz valositva, amit MEG LEHET VALOSITANI.
Ezen a területen dolgozik es erölködik vilagmeretben es jelenleg nehany szazezer informatikus, mernök, AI "tudos". Nagyon kicsi a valoszinüsege annak, hogy evtizedes munkajukbol az egvilagon semmi nem gyün ki.
Különben a "mult" technologiai javallatai leginkabb azert sültek el maskeppen, mert a technologia (elektronika, felvezetötechnika ...) exponencialis "viselkedeset" linearisan interpolaltak. Pl. az ATT egy igen dragan (talan 1985-ben) elkeszitett szakertese arra az eredmenyre jutott, hogy a mobil telefonra 1995 körül az USA-ban kevesebb, mint 1 millio elöfizetö erdeklödhet majd. Az elert szam pedig ~120 millio volt. Hat ez nem "mellekes", vagy pinduri tevedes, hanem egy teljesen hibas következtetes ...
Mas területeken pedig (pl. az atomenergia területen) tul optimistan vetitettek elöre a "lehetösegeket" ... aztan kiderült, hogy minden fontos parameter figyelembevetelevel a valosag egeszen maskent nez majd ki. Különben itt nem a fejlödes exponencialis tulajdonsaga dominalt, hanem az derült ki, hogy egy optimistan megitelt szint (ahol nehany "mellekes" parametert optipistan elhanyagoltak az ´50-es, ´60-as evekben) sem tarthato, ha azt kerekdeden es hosszutavon kivanjuk müködtetni ... (nem veletlen, hogy pl. mind a mai napig miert nincs sugarzo szemet vegtarozo ... az ok nyilvan az, hogy a problema nem egyszerü akkor, ... söt, közel megoldhatatlan akkor, ha kibontjuk a temakör ÖSSZES szirmat es nem hanyagolunk el fontos parametereket).
A repülőgépek robotpilótája nem hoz döntést. Egyet sem. Az előre programozott válaszok közül a szintén előre programozott
szempontok alapján végrehajt egyet.
Ha így közelítjük meg - akkor eljutunk oda, hogy az önvezető autó (a repcsihez képest) csak az utasítás-készlet mennyiségi felskálázásából áll.
Vagyis ha egy repcsibe mondjuk 800 darab helyzetre van előre megírt cselekvési terv... akkor egy közútiban legyen mondjuk 20 ezer helyzetre beprogramozott válasz.
És ebben a különböző helyzet-kombinációk és helyzet-egybeesések is benne vannak.
A mai (főleg cél-) hardvereknek nem gond ennyi adatot valós időben kezelni és ezekből úgymond "döntést hozni".
Igazából az emberi intelligencia is javarészt "előre megírt" algoritmusok szerint dolgozik - ami meg még nincs megírva neki, azt megtanulja :-)))
A repülőgépek robotpilótája nem hoz döntést. Egyet sem. Az előre programozott válaszok közül a szintén előre programozott
szempontok alapján végrehajt egyet. Pont AZÉRT tud sokkal biztonságosabb lenni egy algoritmus által "vezetett" jármű, mert "nem hoz döntést" hanem csakis abból az utasításkészletből dolgozik amit készen kapott, ezáltal kiszámíthatóan cselekszik.
Ha ezt megsokszorozod, akkor nem nehéz belátni, hogyha minden jármű szabályosan ÉS kiszámíthatóan mozog akkor a közlekedés
dinamikája már ETTŐL képes önmagában jelentősen javulni. Ha kiszámíthatóan és ezáltal könnyen összehangolhatóan IS mozog,
Pl. szerinted a repülők robotpilótája minek nevezhető?
Ráadásul ma jósolni 1-2 évtizedre előre ebben a témában pont olyan kockázatos, mint a 80-as években TV-ügyben jósolgatni.
Hisz akkortájt az LCD képernyő még a Holdban sem volt.... az általános digitális TV-zés meg talán még ott sem.
Hogyan is jósolhattak meg bármit is kompetensen - ezek ismeretének a hiányában?
Kb. így áll a jósolgatás most AI-ügyben is - vagyis fingunk sincs milyen gyökeres újdonság jelenik meg az évek alatt - ami irrelevánsá tesz bármilyen mai ésszel készült prognózist.