Böff: Pont az. A villamos nagy tömegeket mozgat meg, ám rövidebb távokra van tervezve. Az elővárosi vonat nagyobb távolságokra is kényelmes, ám el tudja szállítani a napi egy-két alkalommal jelentkező nagy utasmennyiségeket is. Vagy végigülnéd az órás utat a villamos széken, ne adj' isten, kis kapacitású jármű esetén végigállnád azt?
Továbbá a csekély forgalmú H6-os héven pont nincs szükség gyakori vonatokra, míg a nagy forgalom a H7-es vonalon sűrű követést indokol. Vagy az M2 helyett is végig lehetne szalajtani a Rákóczi úton 1 azaz egy darab buszkonvojt?
Az egyik 40 km hosszú, inkább elővárosi vonat, ott mehetne zónázó, sebesvonat stb. mint régen akkor utasvonzó lehetne.
A Csepeli meg alig 9 km hosszú, és mindkét oldalt átszállás szempontjából lyukba megy, nem épp átszálló és úticél egyik végállomása sem. Integrálva a villamoshálózatra viszont már mehetne forgalmas csomópontokra, addig is, ameddig megszületik az ötös metró és integrálva lesz abba.
Most oszinten, mi abban a logika, hogy a csekely forgalmu soroksari agon nagyvasut jellegu jarmu kozlekedjen, es a nagysagrendekkel nagyobb forgalmu csepeli vonalon villamos?
Oda nem is kéne villamos, a kevei inkább elővárosi vasútvonal kéne legyen, nagyvasúti rendszer, és pl. Flirtek vagy hasonló motorkocsik.
Villamos az a csepeli lehetne, az inkább ahhoz áll közelebb, már csak azért is, mert villamosüzemre áttérve ott elég volna a TW6000 ill. könnyen össze lehetne kötni a 2-es vonallal és máris lenne egy átszállásmentes hosszú vonal, ami a belvároson át megy és forgalmas csomópontokon megáll (Fővám tér, Kossuth tér, Jászai).
Jól figyelj: min. 2700mm szekrényszélesség, és punk-tum!
Nekem hot teljesen mindegy a szekreny szelesseg, csak ne kelljen fel 7 utan fel orankent jaro vonalakhoz igazodnom ha a varosban kozlekedek, mert akkor inkabb az autot valasztom.
Jajj. Ha van egy gerincvonalam, ahol nem 5 percenként, hanem 30 percenként járnak viszonylag nagyobb kapacitású vonatok, akkor arra kell igazítani a ráhordó / elosztó hálózatot.
Akkor miert nem jaratunk az osszes budapesti villamosvonalon HEV-szerelvenyekkel megegyezo kapacitasu jarmuveket, fel oras kovetesekkel? A te logikad szerint ez teljesen jo lenne.
A sûrû követés nem axonos a gyors eljutás biztosításával.
Te egy adott vonal menetidejerol beszelsz. En meg eljutasi ido alatt azt ertettem, hogy a varos A pontjabol a varos B pontjaba mennyi ido alatt jutok el. Azt hittem, ez egyertelmu. Szandekosan nem menetidot irtam, hogy ne legyen felreertheto.
Arról nem beszélve, hogy sűrűbb, és több jármű=drágább üzemeltetés, karbantartás, nem beszélve a beszerzésről. 20 vonata van kevének, helyette kéne 40-50 tw vagy hasonló lom. A jövő természetesen egyik sem, hanem egy normális, nagyvasúti jellegű, vagy metró jellegű (ötös metró? Hm?) elővárosi vonat.
A sûrû követés nem axonos a gyors eljutás biztosításával. Persze a a ráckevei vonalon lehetne úgy süriteni, hogy az egyik szerelvény ne akadályozza a másikat, hiszen a megállásrend közel azonos. A reggeli csúcsban Soroksártól befelé már fel sem lehet férni.
Azonban a dologhoz hozzátartozik, hogy van alternativa a 66/23as buszokkal, igy tkp. 5 percenként a csúcsban be lehet jutni a belvárosba. Emellett a Hõsök teréröl és Pesterzsébetröl a reggeli csúcsban 2 percenként indulnak a Volánbuszok...
Jajj. Ha van egy gerincvonalam, ahol nem 5 percenként, hanem 30 percenként járnak viszonylag nagyobb kapacitású vonatok, akkor arra kell igazítani a ráhordó / elosztó hálózatot. A példánál maradva, Vácon ehhez csatlakozik a busz, Bp-en meg nem az fog érdekelni, hogy elérem-e a 6-os villamos F5-ös járatát...
Szvsz. az eljutási időd nem fog csökkeni a sűrűbb követéssel, legfeljebb jó pesti polgár módjára viselkedhetsz tovább, hogy "kiálltam a megállóba, már jöhetne végre" bármilyen menetrend normális tanulmányozása nélkül.
Jaj. Amit irsz, az akkor lenne igaz, ha az emberek kizarolag az egyik HEV-megallotol a masikig utaznanak, mindenfele atszallas meg csatlakozas nelkul.
Ráckeve és Vác lakói között a Budapesttől mért vasúti utazási távolság alapján elég könnyen lehet párhuzamot vonni
Igen, konnyen lehet parhuzamot vonni, de minek, hisz en nem errol beszeltem, hanem a varoson beluli kozlekedesrol.
Szvsz. az eljutási időd nem fog csökkeni a sűrűbb követéssel, legfeljebb jó pesti polgár módjára viselkedhetsz tovább, hogy "kiálltam a megállóba, már jöhetne végre" bármilyen menetrend normális tanulmányozása nélkül.
Ráckeve és Vác lakói között a Budapesttől mért vasúti utazási távolság alapján elég könnyen lehet párhuzamot vonni: Ráckevéről nem jó ezek szerint, ha fél óránként tudok bejutni Bp-re, Vácról tökéletes.
Vácról rossz a bejutás, mert ritkán jár a vonat? OK, de 25 perc alatt itt van Bp-en óránként és 45 perc alatt félóránként.
Ehelyett szerinted inkább 5 percenként utazhassak 'kevére 72 perc alatt? Csábítóan hangzik...
Hetkoznapokon a Budapesten beluli szakaszon csucsidoben negyedorankent jar ma a HEV, napkozben 20 percenkent, este fel 7 utan fel orankent, fel 10 utan pedig orankent. Ez egy varosi kotottpalyas vonalnal nagyon szereny. Pont ezert lenne indokolt inkabb kisebb kapacitasu jarmuveket surubben inditani. Ugyanis a varoson beluli kotottpalya legfobb celja elvileg a gyors eljutas. De az ilyen ritka kovetes pont nem a gyors celbaerest segiti elo.
Elmondom húszezerszer is, én egy TW 6000-el nem mennék le Ráckevére, ahol Szigetszentmiklósig tömve van a vonat, és Tökölnél kezd szellős lenni az utastér.
Megmondom, hogy melyik esetben lesz tomve a vonat Szigetszentmiklosig. Akkor, hogyha olyan kovetesi idot vezetnek be, amely mellett tomott lesz a villamos. ELLENBEN: ha olyan kovetesi idot alkalmaznak, amely mellett nem lesz tomegnyomor, akkor nem lesz tomegnyomor. Ilyen egyszeru.
Az, hogy tomegnyomor van-e vagy nincs, nem az uzemmodtol es nem a jarmu befogadokepessegetol fugg. Hanem a jarmu befogadokepessegetol ILLETOLEG a kovetesi surusegtol EGYUTTESEN FUGG.
Egy eléggé szakbarbár kérdéssel fordulnék hozzátok! Tudja-e közületek valaki (vagy ismerős ismerősének az ismerőse...), hogy mely HÉV vonalak lettek először felszerelve URH adóvevőkkel a '80-as évek elején (1981-1985 között) és az akkoriban honosított Stornophone 900-as motorkocsi rádió ill. Stornophone 4000-es kézirádió típusok mikor lettek beszereze ill. később selejtezve? Érdekelne továbbá bármilyen infó erről az első szériás rádióhálózatról (mely azt hiszem először a szentendrei vonalon lett kísérleti jelleggel üzembe állítva).
Az infókat előre is köszönöm!
E-mail címem publikus, ha valaki oda írna a közös helyett.
Ennek a HÉV-járatnak kb. addig volt értelme, mint a telkes járatoknak. A nyolcvanas évek végéig - kilencvenes évek közepéig, amíg az volt a felfogás, hogy szabadidőben irány a telek, de saját jármű híján csak addig, amíg a tömegközlekedés még kényelmesen el tud vinni. Aztán ahogy jött a motorizáció, meg a "hobbikert" a konyhakert helyett, az egyéb más, nívósabb foglalkozás, úgy zuhant ezen járatoknak a kihasználtsága. Én még bőven jártam arrafelé akkor, amikor még volt utas Szigetmajorban, az Egyetemi tangazdaságban, Angyaliszigeten, a Horgásztanyáknál, de sajnos az MVIII-asokról már lemaradtam. :(
A létesítését nem tudom, de üzemeltetés címén a villamosos nem sok jóra számíthat, ellentétben a HÉV-es (nagyvasúti) biztberrel. (Ismerve az egyik cég hírét, aki ezzel foglalkozik, van egy tippem egyébként az árszínvonalra is.)
Jó, akkor ahol kicsi a forgalom, tegyünk be konzervdobozokat, elég az is oda, mi?? De: a villamosnál jellemzően kis távolságokat utaznak az emberek, sűrűn cserélődik az utastömeg (van egy átlagszám, hogy mennyit utaznak egy villamoson), és ott talán nem olyan probléma a heringjárat. De ha valaki az agglomerációból utazik, fél órát, vagy annál többet, az ne nyomorogjon már ilyen elméletek miatt, a jó isten verje már meg! Elég lesz a városban nyomorogni, hát utazzunk Szigetszentmiklós-gyárteleptől egy tökig kisámfázott tetű 2400 széles kis szarban, mert elég az oda??? Busz analógia: A városi járművek sok ajtóval, kevés ülőhellyel rendelkeznek, mert az ott átlagban utazással eltöltött iső kevés. Távolsági busz: Kevés ajtó, sok ülőhely a KÉNYELEM miatt, hiszen több időt tölt ott az ember. Sajna manapság városi jellegű szarokkal rakják tele az agglomerációs vonalakat...hogy értsd: Aki messzire utazik ki a városból, az hadd üljön már le egy kényelmes, tág utasterű járműben, ne csak az a 12 utas, aki volt olyan szerencsés, hogy elsőnek érkezett. Ez a BKK koncepció új HÉV utastérrel is csak az ülőhelyek számának csökkentésével számol. Majd kapaszkodunk állva, milyen jó is az!
Hagyjuk ezt a szöveget, a körúton is többen utaznak, mint mondjuk Pécs felé, mégse villamos van Pécsre, nem kellene ilyen idióta összehasonlításokba belemenni. Mindegyiknek megvan a maga funkciója és az ahhoz szükséges infrastruktúra igénye.
A HÉV maradjon csak meg a jelenlegi infrával, min. 80km/h-ra alkalmas pályával és járművel, a jármű meg kicsit legyen tram-train jellegű dinamikusabb, mint mondjuk a jelenlegi járműpark. Utaskomfortja meg elővárosi jellegű.
A csepeli HÉV-en meg lehet gondolkodni, hogy mit szeretnénk vele hosszútávon kezdeni.
Lehet komoly nagyvasutasdit jatszani, csak amig a "jatekvasut" 50-es villamoson ketszer annyian utaznak mint a kevein, racionalis alapja a dolognak nincs.