Pusztán egy szösszenet erejéig: a motor- és hajtóműolajok SAE besorolása távolról sem tartalmazza az összes viszkozitással kapcsolatos információt, csupán némi támpontot nyújt a kiválasztáshoz.
A motorolajok adatlapjainak egy része a hidegen való szivattyúzhatóságot jelző ún. CCS viszkozitási értéket is tartalmazza amelyet a 0W-s olajoknál -35 oC-on, az 5W-s olajoknál -30 oC-on a 10W-s olajoknál pedig -25 oC-on mérnek.
Egy ACEA A3/B4 és egy A5/B5 minősítésű SAE 5W-30-as motorolaj CCS értékei között akár 20 %-os eltérés is lehet.
Hasonló a helyzet a 150 oC-on mérhető HTHS viszkozitással: az ACEA A3/B4 és az A5/B5 minősítésű SAE 5W-30-as motorolajok HTHS viszkozitása ugyancsak nagyjából 20 %-os eltérést mutat.
Akkor most már ellenőrizni is tudod eme mondatok igazságát?
"Az emberek sokszor azzal hozakodnak elő, hogy mivel a kezelési kézikönyv 10w-40-es olaj használatát írja elő, így soha nem gondolnának 0w-40 olaj használatára.Ismét elmondjuk: Mindkét olaj, tehát a 10w-40 és a 0w-40 is azonos vastagságú, normál működési hőmérsékleten (motor).
Te idézted mint fétist.
... amúgy meg márkák között előfordul, de nem általánosítható.
" ... motorolajok adatlapján általában a 100C- és 40C-on mért kinematikai viszkozitás szerepel ... "
Mivel a motorolaj gyártók ebben állapodtak meg és ezek az adatok a publikusak, így itt mint felhasználóknak szóló fórumon csak a gyártók által megadott hivatalos adatokból gazdálkodhatunk.
... de ez persze nem jelenti, hogy ne lenne lehetőség ennél alacsonyabb hőmérsékletnél egy-egy motorolaj kinematikai viszkozitásának kiszámítására. Létező program van erre!
Amikor én 40°C-on mért értékeket írtam be, tettem azért, mert az mindenki számára hozzáférhetők az adatok az technikai lapokon. Számításokkal had' ne borzoljam egy átlag felhasználó idegeit. Az autósok 80-85 %-a nem agyalgat ilyen részleteken.
... és azt nem állítottam, hogy -10°C-nál ne a 0W-s, magasabb viszkozitásindexű olaj lenne "hígfolyósabb". Ez már 10°C- nál bekövetkezik.
Nyugodtan megadhatnák -50-120C-ig a görbét és mindenki döntse el, hogy melyik tartományt nézi. Ahogy elektronikában is pl. szépen ott vannak a görbeseregek még a 20Ft-os alkatrészek adatlapjain is.
Továbbá miért nem adnak meg a kenőanyaggyártók a 40C helyett pl. -5C-on mért viszkozitást, hiszen a téli időszakban ez egy általános hidegindítási hőmérséklet. Engem speciel nem érdekel a 40C-on mért viszkozitás, viszont annál inkább a -5C-on és a 100C-on mért.
Addig eljutottam, hogy azt írod, "egyszerűen valótlanságot állítottál."
Mindezt egy olyan hozzászólásomra linkelve (31 866), ahol azt írtam, hogy a kérdezőnek 2006-os Mazda 6 autója van, 2.0 literes benzinmotorral.
Ha valamit rosszul olvastam, javíts ki.
Ez a hozzászólásom arra vonatkozott, amit SLX írt (31 865): a legújabb Mazda motorok 0W-20 olajra vannak kitalálva. SLX ezt azért írta, mert elfelejtette, hogy én is pont innen indultam az egész thread legelején (31 836):
"Érdemes megnézni, egyáltalán elfogadja-e a Mazda a 30-as melegoldali viszkozitású olajat. Feltehetően igen, azok a Mazda motorok, amiket ismerek, 0W-20-ra is specifikálva vannak, de jobb meggyőződni róla."
Miután a kérdező utánanézett, és bemásolta a gyári ajánlásokat az autójához (31 839), így folytattam:
"Mivel az autódhoz a gyár nem specifikál 0W-s olajat, csak 5W-set, ezért én SEMMIKÉPPEN NEM HASZNÁLNÉK 0W-s olajat. A legfontosabb mindig a gyári előírás betartása. Hidd el, nem véletlen, hogy nem említenek 0W-s olajokat. A 0W-s olajok már ezer éve léteztek 2006-ban is, nyilván nem a feledékenység miatt maradtak ki a listából."
" ... volt, aki beírta, hogy ez nincs feltétlenül így, nézzek utána. ... "
Nem gondolom, hogy ezt sértően tettem volna, de ugye gyarló emberként mindenki magát fényezi.
" ... Oké, de ha az 5W-30-as hidegben - szerinted is -- kevésbé folyékony, mint egy 0W-40-es, akkor a melegoldali viszkozitás hatását az olaj hidegoldali viszkozitására már túl is tárgyaltuk :-) ... "
Ugye erre reagáltam?
Akkor itt egy kicsit nézz körül. A New Life 0W-40 40°C-on 75cSt, az ESP Formula 5W-30 pedig 72,8 cSt.
Azért általában jogos amit írtál, de reagálásom annak szólt, hogy ez azért nem általános tény.
Szerintem mindenki örömére szolgálna, ha nem személyeskedéssel kellene itt szórakozni.
Az olajjal, kenéssel, karbantartással kapcsolatos kérdések nagy része konkrétan megválaszolható. "Milyen olaj kell a Tsitsamitsu 1.6 literes benzinmotorjába?" "ACEA A3/API SL/Tsitsamitsu szabvány ABC-123." "Hány kilométerenként kell cserélni?" "25 ezer."
Ebben is lehet tévedni, de ha valaki téves információt lát, szép nyugisan korrigálja, esetleg támassza alá a javítst valamilyen dokumentummal. "Az 1.6-os Tsitsamitsu motor olaj követelménye valóban az ABC-123 volt, de 2007. január 1 után az ABC-124 az érvényes."
Oszt akkor rendben van.
Vannak aztán azok a kérdések, amik érdekesebbek, mert nem egyértelmű a válasz. Vagy legalábbis nem mindenkinek egyértelműek. Leírtam például, hogy egy 0W-40 olaj hidegben folyékonyabb, mint egy 5W-30. Az állításom alapja az a SAE J300 táblázat, ami az olajok viszkozitási osztályba sorolását mutatja. A 0W-s olajok maximális ASTM viszkozitása a D5293 DIN 51337 szabvány szerint mérve 6200 mPas.s, az 5W-seké gyengébb, 6200 és 6600 mPas.s közötti.
A táblázat alapján úgy tűnik, tetszőleges 0W-s olaj folyékonyabb hidegben, mint tetszőleges 5W-s olaj.
Ugyanakkor erre az állításomra volt, aki beírta, hogy ez nincs feltétlenül így, nézzek utána.
Ez szerintem nem korrekt. Mindenki tévedhet, és teljesen normális, hogy egy kifejezetten a kenéstechnikában, tribológiában jártas szakember többet tudjon egy szakmai kérdésről, mint egy olyan, aki mondjuk "csak" pár százas autóflották karbantartásáért volt felelős. Ha kijavítunk valakit szakmai alapon, indokoljunk, lehetőleg konkrét linkkel az okosság forrására.
Ennek a topiknak addig van értelme, amíg a beeső kérdezőknek korrekt és releváns információt tudunk adni, illetve a törzsgárda megosztva tudását, jártasságát, képes egymás tudásának fejlesztéséhez hozzájárulni.
Egymás csesztetése, egymás szemében a szálka keresése, egymás hozzászólásainak a szövegkörnyezetből való kiemelése teljesen mellékvágány. A beeső érdeklődőket csak összezavarja, a belsősöknek meg szerintem ennyi év után semmi szükségük a farokméregetésre.
Lehet hogy régebben nem ajánlották de a Skyactive benzinmotorokhoz már a 0W-20-as olaj az elsődleges ajánlás.
...viszont a kérdező autójában nem Skyactive motor van.
Természetesen nem arról van szó, hogy ha a Mazda gyár kapujában a biztonsági őrök meglátnak valakinél egy 0W-s olajos flakont, akkor egyből a földre vetik magukat, megszólalnak a szirénák és a vörös villogók... de a 2006-ban (is) gyártott 2.0 benzines motorhoz annak idején nem ajánlották a 0W-s olajokat. Ez pedig - a kérdező által beidézett adatok alapján - tényként kezelhető.
"Ismét elmondjuk: Mindkét olaj, tehát a 10w-40 és a 0w-40 is azonos vastagságú, normál működési hőmérsékleten (motor)."
Ez nem igaz, kész, nem részletezem, próbáljátok,teszteljétek, vagy amit akartok de az így hazugság....tök mindegy mit írnak oda , ez nem így van...tapasztalat...
Néhány idézet innen, aminek az egyik fórumtárs ellentmond, őt pedig közületek nem cáfolja senki
A kérdésnek lehet egy műszaki és egy filozófiai értelmezése.
Ami a műszaki vonalat illeti, azt szerintem sem itt, sem egy mazdás szaktopikban, sem egy Mazda márkaszervizben nem tudják megmondani, miért nem szerepelnek a 0W-s olajok azok között, amiket a gyártó ajánl az autódhoz.
Ez egy nagyon furcsa helyzet, mert ha az embernek azt mondják, hogy valamit ne csináljon, akkor szeretné megérteni, hogy miért ne csinálja. Pláne műszaki területen, ahol az a normális, hogy egy állításnak legyen kézzelfogható, logikus, érthető matematikai/fizikai/kémiai magyarázata.
A filozófiai értelmezés viszont némileg túlmutat ezen. Még egyszer mondom: a Mazda nyugodtan beírhatta volna az olaj jóváhagyásai közé a 0W olajokat. Ezek az olajok 2006-ban már teljesen elérhetőek voltak, sőt, azok voltak már akkor is, amikor a motorodat tervezték.
Én egy olyan (szintén 2006-os évjáratú) autóval járok, aminek a gyári olaj előírása a 0W-30 viszkozitási osztály. (Más viszkozitási osztály nem használható.)
Az általad hivatkozott cikkben leírt állítások is széles körben ismertek voltak, a motortervező mérnökök számára legalábbis egészen biztosan.
És, láss csodát, a Mazda mérnökei valamilyen ok miatt mégsem ajánlják a 0W-s olajokat. Megtehetnék, nem kerülne nekik pénzbe.
De nem teszik.
Ez azért elgondolkoztató.
Függetlenül attól, hogy hányan cáfolják az általam leírtakat, abban azért eddig is teljes volt az egyetértés a topikban, hogy olajválasztásnál az alfa és az omega a gyári előírások tejlesítése. Amikor itt a kollégák olajat ajánlanak, csakis és kizárólag olajokat ajánlanak, amik a gyári előírásnak 100%-ig megfelelnek.
Én azt gondolom, hogy ez annyira alap és egyértelmű, hogy ezért nem is reagáltak erre a mondatomra.
Már többször olvastam. Köszi. Nagyon jó írásnak tartom. Ennek többszöri olvasása alapján támadt ötlet az olajváltás.
Néhány idézet innen, aminek az egyik fórumtárs ellentmond, őt pedig közületek nem cáfolja senki:
"Az emberek sokszor azzal hozakodnak elő, hogy mivel a kezelési kézikönyv 10w-40-es olaj használatát írja elő, így soha nem gondolnának 0w-40 olaj használatára.Ismét elmondjuk: Mindkét olaj, tehát a 10w-40 és a 0w-40 is azonos vastagságú, normál működési hőmérsékleten (motor).A 0w-40 viszont sokkal kevésbé sűrűsödik (vastagodik) vissza, miután leállítottuk a motort."
" Egy 0w-40 és egy 10w-40 jelzésű motorolaj között az egyetlen lényeges különbség, hogy a 0w-40 kevésbé vastagodik vissza a motor leállítása után."
"Egyforma-e a 0w-20, 0w-30, és 0w-40 jelzésű motorolaj viszkozitása 0C fok melletti motorindításkor? A válasz: nem"
Ja és ennek a fórumában is ajánlja a gyári szerviz a 6-os mazdába a 0W-30-as olajat.
Az ESP 0W-30-ra tekeredtem rá, nem a Fuel Economy 0W-30-ra. Végzetes hiba!:)
Függetlenül én egy benzinesbe továbbra is a 0W40 New Life olajat használnám. Dízeleknél más a helyzet, azok főleg városban ritkán érik el - főleg télen - az üzemi hőmérsékletet. Céges autóm Octavia II 2.0 TDi olyan néha, mintha nem lenne benne termosztát. Ergo átértékelem az átlag téli üzemeltetéskori viszkozitás fogalmát.