Keresés

Részletes keresés

Aventinus Creative Commons License 2010.03.02 0 0 6871
Töröltem a hozzászólások java részét, személyeskedés, zsidózás, offolás, és más egyebek miatt. Ismételten megkérek mindenkit, hogy maradjunk a témánál.
többedik Creative Commons License 2010.03.02 0 0 6870

Hááááát, szegény topik erősen ellaposodott már enélkül is.

Azért is dobtam be a László király csináltatta ötletet.

De ez ugye nehezen cáfolható, egyetérteni meg nem illik errefelé, így aztán érdektelenségbe fulladt. Madhogynem topikostul.

Előzmény: Törölt nick (6868)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.14 0 0 6818
Ne érts félre! Nem lenézem, hanem logikátlannak tartom.
Előzmény: többedik (6817)
többedik Creative Commons License 2010.02.14 0 0 6817
Akkor te bezárod magad előtt a megismerés lehetőségét, beszűkíted a látókörödet. Ez rendben is van, hisz a te gondod, de azért még nem kell lenézni azokat, akik nem így gondolkoznak.
Előzmény: Törölt nick (6816)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.14 0 0 6816

Én azt gondolom erről, hogy tényként kellene kezelni a tényeket, és feltételezésként a feltételezéseket. Ezt sajnos komolynak tűnő kutatók is szeretik összekeverni.

 

Az alapvető tény az, ami maga a Szent Korona, és nem az a feltételezés, hogy másmilyen volt, de mostanra megváltoztatták.

 

Magam, minden olyan feltételezést komolytalannak veszek, amely alapvetésként egy feltételezéssel indít, mégpedig azzal, hogy ez a korona, nem az a korona.

Előzmény: többedik (6815)
többedik Creative Commons License 2010.02.14 0 0 6815

Amit leírtam, nem minden alap nélküli, hanem a koronán látható jeleken, és ismert történelmi tényeken alapul.

Miután irásos forrás nincs róla, nyilvánvalóan nem tényként kell kezelni a következtetéseket, hanem valószinüségként.

Mindenesetre a további vitát, és a valószinűség növelését jelenti, ha az egyes szcenáriók hiányosságaira, hibáira mások rámutatnak, azt kiértékeljük.

 

Nos, kezdhetjük azzal, hogy a görög és latin korona egy alkotás-e, vagy térben időben elkülönülve készültek.

Én az utóbbira szavazok. El is mondtam miért. Nem csak szelemisége, de az anyaga is különbözik.

A Dukasz kép eredeti, vagy utólagos felszerelés?

Sztem utólagos, hisze egyedüli kép a koronán, amit szegecseléssel rögzítettek, és nem is illik az eredeti keretbe. Ha ezt elfogadjuk, akkor már lehet fantáziálni, mi lehetett ott eredetileg, hol volt eredetileg a Dukasz kép.

 

Amiben sikerül konszenzusra jutni a vitapartnerek közt, arra már mint igen erős valószinüségként (kvázi tényként) lehet alapozni további feltevéseket.

A feltevéseknek azonban minden esetben ellentmondásmentesnek kell lenni, vagyis összhangban kell állnia a tényekkel, és a "kvázi" tényekkel.

 

Ha így haladunk, akkor nem olyan ingatag alapokon történik az "elméletépítés".

Előzmény: Törölt nick (6814)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.14 0 0 6814
Sajnos nincsenek források róla. Amit én is kisakkoztam magamnak, és ami részben összevág mások elméleteivel, annak jórészét a megismerhető adatok és események összegzéséből sikerült kikövetkeztetni, azokkal jól egybevág. De van, amin alapul, nem csak légbőlkapott történet. Tehát a sérülések, javítások és behatások nyomai nem azonosítható időpontban keltkeztek a koronán. Amit mérlegelni lehet és érdemes, az a megismerhető eseményekhez való köthetés valószínűsége. De már ez is nagyon ingatag alapokra való elméletépítés.
Előzmény: többedik (6812)
többedik Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6813
Épp ideje.
Előzmény: Aventinus (6809)
többedik Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6812

"Géza koronájáról nem tudunk semmit."

Talán valamit. Ott vannak a képek róla a Szent Koronán.

Lehetséges, hogy Géza kapott egy diadémot Dukasztól, és ...jobb híján azzal koronáztatta meg magát.

 

"László koronázásáról csupán annyit adnak elő a források, hogy nem történt meg."

 

Az lehet, hogy Kálmán koronázásakor használták először a mai koronát. Ahhoz viszont el kellett a koronázásig készülnie.  

Előzmény: Törölt nick (6808)
Akozs Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6811

Tisztelt Carolus58!

 

 

     

 

 

 

A 6171 után a képeket kicsinyíteni és igy közzé lehetett tenni. 

 

Üdvözlettel: akozs

Előzmény: Carolus58 (5353)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6810
Köszönöm!
Előzmény: Aventinus (6809)
Aventinus Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6809

Kerüljétek a személyeskedést.
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6808

Ha, a Szent Korona abroncs része  női korona volt eredetileg, és Géza bizánci feleségével érkezett hazánkba, akkor Géza koronájáról nem tudunk semmit. László koronázásáról csupán annyit adnak elő a források, hogy nem történt meg.

 

Én még mindig Kálmánnál látom azt a komplex csomagot, amibe a Szent Korona elkészítése is beleférhet. Bár kétségtelen, hogy még László indította el ezeket a folyamatokat.

Előzmény: többedik (6806)
többedik Creative Commons License 2010.02.13 0 0 6806

Egy újabb verzió. Pontosabban egy régi felmelegítése.

Szt László nem a trónralépésekor, hanem jóval később koronáztatta meg magát.

Miért?

Sanszos, hogy nem igazán felelt meg neki Géza koronája e célra.

Ellenben igencsak alkalmas lett volna Szt István koronája.

És pont László idejében bontották fel a szentté avatáshoz István sirját.

Mondjuk, hogy volt ott egy korona, ami az apostolok zománcképeiből állt, azonban megrongálódott állapotban.

Ezeket az apostolképeket építette be egy meglevő abroncskoronára az ötvös. (És csinált hozzá keresztpántot, meg egy pantokrátor képet.)

 

Erre a koronára már okkal mondhatta László, hogy Szt Istváné volt, és ezzel koronáztatta meg magát.

 

Ellenvetés?

Előzmény: többedik (6805)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.12 0 0 6804

˝Szóval. Dukasz küld egy használt (női) koronát Gézának, amire rászereltette a saját- és Géza képmását is. Ha már Dukasz szereltette fel a saját képét a koronára, akkor legkésőbb neki kellett a keresztpántot is megcsináltatni. Igaz?˝

 

Nem igaz. Sajnos képtelen vagy a logikus következtetésre.

 

A többihez, a fentin kívül a korábban a téged követendő színvonaltartási képességeimre tett korlátaim vonatkoznak.

Előzmény: többedik (6802)
enkies Creative Commons License 2010.02.12 0 0 6803
Egyetértve veled abban, hogy ÍGY EGYÜTT semmiképp sem küldhették a koronát Dukasz M. udvarából, kiegészítésképpen hadd hívjam fel "tudós" (és másokhoz szokott módon "udvarias") Schyta barátunk figyelmét két dologra:
1/ László Gyula rámutatott: a császári udvari ékszerész-műhelyből ik nem kerülhetett semmi az ellenőrző fémbélyeg nélkül. Több lépcsőben, többnyire 3 bélyeg (fémjel ahogy manapság hívjuk) került a darabokra, és a téma kutatói eddig még nem találtak olyan nemesfém-tárgyat, ami biztosan Bizáncból származott, e fémjelek nélkül!! ....márpedig a mi koronánk abroncsában nincs ilyen!! Ez arra utal (egyértelműen), hogy még ha a képeket másról leszerelve tették is a koronára (és azok természetesen származhattak Bizáncból), MAGA AZ ABRONCS NEM BIZÁNCI KÉSZÍTÉSŰ!
2/ Ha Dukasz Mihály szereltette volna fel a képét (és a másik kettőt), akkor hogyan képzeli T. Schyta barátunk, hogy ezt a császári udvarban ilyen hevenyészett, primitív módon tették volna???....átfúrásával mintegy megszencségtelenítve a császár isteni személyét??!!
----de lehet, hogy az ilyen "mellékes" dolgok nem zavarják az ő nagyívű és "szerény" tudományosságát!
Előzmény: többedik (6802)
többedik Creative Commons License 2010.02.12 0 0 6802

Nos, utána néztem itteni munkásságpdnak. A sok pocskondiázó mocskosság mellett ezt az érdemi részt találtam:

 

"Géza tehát bajban van. .....Dukász Mihály római császárnak ekkor épp kapóra jön egy ˝leszerelhető˝ magyar uralkodó, akit szövetségesként, híveként tudhat a Római Birodalom szomszédos uralkodójának. Támogatása jeléül egy római nemes leányt házasít a magyar herceghez(fejedelemhez) és vele a római birodalom kincstárából egy aktuális legitimációs üzenettel ellátott koronát küld, amelyen a saját társuralkodójával egyenrangú uralkodóként ábrázolja a független Turkia királyát, Geobicaszt(Geicaszt), vagyis Gézát. Ezért cserélték le a három képet a görög feliratú koronarész hátulsó részén, ahol minden bizonnyal korábban más képek kaptak helyet, esetleg egy meghatározott vallási-kulturális koncepció következetes elemeiként."

 

Szóval. Dukasz küld egy használt (női) koronát Gézának, amire rászereltette a saját- és Géza képmását is. Ha már Dukasz szereltette fel a saját képét a koronára, akkor legkésőbb neki kellett a keresztpántot is megcsináltatni. Igaz?

 

"a Salamon elleni döntő győzelmet és így az uralkodói hatalom átvételét isteni ítéletnek tartja, amely teljességgel elfogadott szemlélet volt abban a korban, s a korona küldésének isteni látomásával előlegzi meg a valószínűleg már a következő évben Magyarországon megjelent koronát, és igazolja az azzal való koronázás jogosságát. Magam részéről elfogadhatónak tartom, ha ebben a helyzetben Géza a koronázás alkalmával ezt a koronát használja, bár tudom, hogy ez vitatható azon az alapon, hogy eredetileg, római használatban ez női korona lehetett, és létezik egy elv, mely szerint király nem viseli a saját képmását. Esetleg épp ezt kikerülendő alkalmazták a ˝Geobicasz, Turkia hí királya˝ feliratot a ˝Geicasz, Magyarország hí királya˝ felirat helyett. De ez rrészemről már csak önkényes spekuláció."

 

Egyetértünk.

 

Már csak azért is, mert te is felsorolod a saját izzadságszagú spekulációd ellentmondásait. Női korona, saját képmás, idegen uralkodók képmása.....szóval sok sebből vérzik ez a blődi mahaság, ami figyelmetlenségből, vagy tudatlanságból fakadóan kibuggyant belőled.

 

Ez így összességében egy uralkodónak olyan gyenge legitimációt ad, ami a nullához konvergál. És azt még nem is tudjuk meg ebből a gyengus gondolati fércműból, hogy mi célból is küld Dukasz egy ilyen gyenge "királycsináló" koronát Gézának. Ő már csak tudhatta, hogy néz ki egy valódi királyi korona.

Vagy nem is annak szánta, hanem csak egy diadémmal megerősíteni akarta a Gézához füződő baráti magatartását?

 

Ja, de akkor nem (kész) koronát küld, nem hatalmi jelképet küld, hanem egy jelentős ékességet. Egy diadémot.

És a gondolati légvárad máris  kártyavárként dőlt össze.

 

Előzmény: Törölt nick (1663)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.12 0 0 6801

Majd pont a te személyiségzavaros és gyenge szellemi képességeket tükröző vezérkedésed lesz útmutató a számomra. :D :D :D

 

Egyébként, csak amiatt, hogy lehetnek, akik komolyan vesznek téged, én mindenféle tartózkodás nélkül leírtam az én elképzelésemet. de butáskodni még a te kedvedért sem leszek hajlandó. Ahogy látom, te sem szorulsz segítségre benne.

Előzmény: többedik (6800)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6800

"ha visszatérsz, és aprómunkával elmagyarázod nekünk, hogy mi is a korona valódi története. "

 

Szóval akkor a korona történetével kapcsolatban nincs mondanivalód.

 

Értem.

Előzmény: Törölt nick (6799)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6799

Írtam már neked, hogy nem tudom követni az általad diktált színvonalat. És még egyszer köszönöm a kedvességed és nagylekűséged, mellyel tudtomra adod, hogy téged mi zavar, vagy mi nem ebben a nyilvános topicban.

Előzmény: többedik (6797)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6798

"1. A "Pantokrator" ugyanis egy szigorúan szabályozott képtípus. Létezhetett másik kép is, amit másoltak."

 

A két kép hasonlósága nem (csak) nekem tünt fel. A hasonlóság állítólag indokolatlanul nagy.

A nagy hasonlóság magyarázata meg kézenfekvő.

 

"2. Maguk a bizánci zománcképek is megfordulhattak Itáliában."

 

Ezt úgy gondolod, hogy az abroncs nélkül?

Előzmény: Törölt nick (6794)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6797

"Látom, eddig is sikerült már valamiféle szívonalat elérni."

 

Igen. Amig nem rontottad itt a levegőt, addig előfordult, hogy valaki a koronával kapcsolatos gondolatait leírta, mások meg megmagyarázták, mi a hiba a gondolatmenetében. Ebből aztán időnként több-kevesebb vita alakult ki, sőt,....nagyritkán még meg is győztek itt valakit.

 

Bizok benne, hogy - immár nélküled - visszaáll a régi rend.

De engem az se zavar, ha visszatérsz, és aprómunkával elmagyarázod nekünk, hogy mi is a korona valódi története.

Előzmény: Törölt nick (6793)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6793
Tovabbi sok sikert a megfelelő színvonalú társasagban kultúrálódáshoz. Látom, eddig is sikerült már valamiféle szívonalat elérni.
Előzmény: többedik (6792)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6792

Lehet még huszat ide beírni.

Én csak örülni fogok neki.

Mindenesetre én nem hőbörgőkkel, ex katedra igazsághirdetőkkel, hanem érvelőkkel szeretek, és néha tudok is vitatkozni.

Főleg azért, mert tőlük tanulhatok is.

 

A nagypofájuakra viszont nagy ívben.sz...teszek.

Előzmény: Törölt nick (6789)
Akozs Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6791

Tisztelt Többedik!

 

- A hozzászólás nem "sértés", hanem pontosítás okán történt.

- A szakmával kapcsos kérdéseire az említett két könyv ad.

A Szent Korona szerkezetére vonatkozóakat pedig először és bővebben: ZOMÁNC Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep Katalógusában, Kecskemét 1985. 37.oldaltól, később (az aranyműves - csoport közös elemzése nyomán) Csomor Lajos: Magyarország Szent Koronája c. Vaja, 1986. kap.

 

Üdvözlettel: akozs

 

 

Előzmény: többedik (6786)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6790
Butaság, butaság hátán.
Előzmény: többedik (6781)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6789

˝A korona keletkezésére két időpont maradt talpon.˝

 

Na, ez meg úgy nem igaz, ahogy van.

Előzmény: többedik (6776)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6788
Nagyon köszönöm a lehetőséget. Micsoda nagylelkűseg!!! :D
Előzmény: többedik (6777)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6787

(Pap Gábor)

"ha egy elméletben sokan hisznek az érdekes. "

 

Ez így van. Tényleg érdekes.

 

"Fura egy magyar sajátosság, ha csak nekünk van ilyen, hm, kettő dologból összerakott korona. "

 

Igen. Az a természetes a "normális", hogy egy korona egységes alkotásként készül.

Hogy a magyar korona e tekintetben miért kivétel, érdekes találgatásokra adhat okot.

Mindenesetre ha egységes alkotás lenne, akkor nem kellett volna a latin korona szegecselésével bajlódni, egyszerüen a még disztelen abroncsot és kereszpántot össze lehetett volna forrasztani. Pont úgy, ahogy a száz másik korona készítésekor megtették.

 

De a magyar korona készítői nem így csinálták. Miért?

(Mert a görög és latin részek az összeszereléskor már tele voltak diszítésekkel, ami a forrasztást lehetetlenné teszi.)

 

"Úgy emlékszem, középsuliban mintha III. Béla idejére tették volna a keletkezést, aki ügye Imre elődje volt. "

 

Én ezt most hallom először.....na igen, attól még igaz lehet:-)))

 

Előzmény: TomDantes (6785)
többedik Creative Commons License 2010.02.11 0 0 6786

"- Az említett két képet nem Pap Gábor "mondta", hanem mint feltevés lehetőségét közölte egy kisérlet eredményeként "

 

Bocsánat a szóhasználatért.

Bár a "mondott" vagy "közölt"valamit közötti jelentéskülönbség összekavarása szerintem nem üti meg a sértés fogalmát.

 

" Az egyugyanazon helyen és időben készített tárgy esetében az aranyművességben nem kizáró ok a kétféle anyagminőség használata"

 

Ez nyilván így van, ha valamilyen funkciója van a kétféle anyag használatának. Esetünkben a különböző anyaghasználat funkciójára még tippet sem ismerek.

Előzmény: Akozs (6784)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!