Ezek az órák Csepelbe, Ikarusba, a váci hajógyár vízibuszaiba, Dutrába, légkompresszorokba szivattyúaggregátokba és még egy sor egyéb járműbe (kisvasúti dieselmozdony, katonai generátor) volt beszerelve. Standard mérőórák voltak, többféle felhasználásra.
Most hétvégén lesz a Polgári találkozó. A Facebook Old-Ikarus oldalon a következő olvasható:
X. Ikarus, Csepel, és Veteránjármű találkozó, főnap 2017.09.02. (szombat)
Helyszín: Folyás, Templom-tó.
Belépőjegy 1400Ft, gyermekjegy 400Ft, veteránjármű tulajdonosoknak + 1 fő ingyenes.
Kérjük a rendezvényre jövő kiállítókat, az ikarustali@gmail.com címre jelezzék megjelenési szándékukat, segítve a szervezőket a járművek látványos elhelyezésében.
Aki tud több részletet, információt, kérem, írja le!
Segítséget szeretnék kérni! GAZ66.80 típusú teherautóm, egy évnyi teljes felújítás után, a gyári fix platóját levéve egy Csepel 450 (452) típusú teherautó 3 oldalra billenő platóját kapta, melynek terhelt billentés közben, a munkahengere ereszti az olajat.
Kérem segítségeteket abban, hogy a munkahengerben lévő karmantyúkat hol tudnám beszerezni, mert a forgalomban lévők között nem találtam hasonlót.
Ha a fülke nincs szétrohadva akkor főbb részei D344essel megegyeznek (motor a segédberendezéseivel, váltó, hátsó híd,felnik). Van pár spéci része pl. a fékpedálszelep. Nagy hátránya hogy a fülkét nem lehet felbillenteni így minden motort érintő szerelést szűk helyen kell végezni. Ritka darab kevés maradt meg belőle de ennek ellenére nem túl értékes.
Az első munkahelyemen a 60-as években az egész garázs (kb. 100 tgk) egy, vagy két melegvízcsapról töltögette fel meleg vízzel reggelente a Csepeleket, Zileket, Gazokat és az apróságokat (Nysa Zuk, Framo). Ki volt adva 15-20 locsolókanna és azokat adtuk kézről kézre. Vagyis aki kézbe kaparintott kettőt, megtöltötte őket meleg vízzel, odacipelte a kocsijához, betöltötte és átadta a kannákat az őt kisérgetők közül a "rangidősnek". Természetesen a melegvíz-csapnál is sor állt. A Csepelekhez nem kellett két teljes kanna, a Zilek elnyelték a két kannányit, a Gazra már nem emlékszem. Aki meg Roburral járt, az üres kézzel odasétált a kocsijához. Egy időben volt egy olyan Csepelem, amelyik hidegben is könnyen indult. Azzal meg lehetet azt csinálni, hogy az elhagyatott hidegvíz-csapból sorállás nélkül vettem vizet. Víz nélkül beindítottam és azonnal feltöltöttem vízzel.
Nem tudom lenne e otthon akkora edényem amiben annyi meleg vizet lehetne forralni és beönteni amíg a blokk fel nem melegszik...:)
Az olajról nem is beszélve :) A személyautómba vettem egy 230V 1800W hűtőkörbe építhető keringető szivattyúval is ellátott vízmelegítőt, 20perc alatt 35fokosra melegíti az egész blokkot -17fokban.
Régi szakik! Hozzám került egy valamilyen autó váltóból épített ékszíjas áttétel. Esetleg valaki meg tudná mondani hogy milyen autó váltóból csinálhatták. Az öntvény jelek nem igazán segítenek.
Az alábbi Csepel alkatrészekkel találkoztam ma. Nem hoztam el, én nem üzletelek vele! Akit érdekel, nyilvános az e-mail címem, arra írjon vagy telefon (harminc394hetvenhatötvenkettő):
Valóban!Nem sokkal vagyok fiatalabb Nálad,de akkor sem emlékszem rá.Buldogfülkés nyerges fixesem volt. Még egy fotó,érdekes hogy ezen is ki van törve a szélvédő osztó léc.
Két pótkerék volt a fülke mögött és fehér volt a felni. A rácsos eleje is fehér volt. Még a kerékcsavarok is látszódtak. Piros fehér volt a kocsi. 85 forintba került, és neijlon zacskóban volt. Nem volt papír doboza.
Egy vállalkozás felszámolásából maradt egy komplett Csepel D 752 teherautóhoz való, hibátlan fülke szélvédő szettem (összes ablak). Innen, vagy esetleg valakinek az ismeretségi köréből érdekelhet valakit? http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/files/teherauto/d752.htm A fenti linken szereplő típusból való. Üdv.: Dávid
Üdv Mindenkinek!Hosszas tárolás után eladnám 344be való főtengelyemet a hozzátartozó csapágysorral,lendkerék,kuplungszerkezettel, tárcsával ,ékszíjtárcsa, olajszivattyú,víz előmelegítő.Az alkatrészek bontottak,tartalékba voltak de nemvolt rájuk szükségem.
Fiúk! Felhívott egy illető és "öszvér"(majdnem D -469),lassú járművére Ikarus -55 lég szervót keres! Megígértem neki,hogy közhírré teszem kérését. Azt hittem megtaláltam a harmadikat,de csak négyhengeres motor van a 344-es vázba
Igaz, hihetetlen, hogy felment a Pannóniák ára, de igaz ez az összes szocialista járműre is. Hol vannak már az olcsó ezeröcsik?!
Egyelőre csak érdeklődöm, kíváncsi vagyok/voltam mennyire nagy munka egy ilyet felrestaurálni. Édesapám régen ezzel a teherautóval fuvarozott. A jármű sajnos egy telken van a szabad ég alatt, már évek óta. Tudom jobbat érdemelne, de az anyagiak egyelőre nem engedik a felújítást. Ebből következik, hogy teljes restaurálás kéne neki, szétszedni darabjaira és felújítás után egy fedett helyre tenni, ahol nem eszi az idő vasfoga. Sokan mondták már, hogy adjuk le vasba, de azt sem én, sem édesapám nem akarja.
A felújítás ha úgy nézzük anyagilag nem érné meg. Jelenleg elég kis eséllyel lehetne akár nullszaldósan is eladni. Viszont ki tudja mi lesz 10év múlva, ahogy a 80as években kutyaszart ért egy Pannónia most pedig divatcikk lett lehet hogy kisebb léptékben de bekövetkezik ugyanez a teherautóknál is. 2000körül a régi magyar biciklik fillérekért mentek, most ahhoz képest sok100% emelkedtek az árak. Szóval ki tudja.Viszont ha van hozzá valamilyen kötődés akkor a lakatosmunkát leszámítva nem a munka nehézsége hanem a nagy és nehéz alkatrészek ami gondot okozhatnak. A hajtáslánca D344 motor D344 váltó D344 hátsóhíd, ezeket nem gond szerezni.A fékrendszere viszont más.
Persze még nem árultad el hogy milyen szintű felújításra gondolsz, darabjaira szedni és újra összerakni vagy csak egy szükség szerinti javítás és festés?
Van itt nálam avatottabb hozzáértő is a témában, remélhetőleg majd hozzászólnak.
A fülkére ránézek ha megyek legközelebb arrafelé, sajnos a gazda telefonszáma nincs meg.
Mennyibe kerülne? Igazából megérné egy ilyet felrestaurálni? Mert mondta, hogy nem igazán keresett. Fogalmam sincs mennyibe kerülne egy ilyen teherautó felújítása és utána mennyit érne. Motorokkal, autókkal kapcsolatban viszonylag tájékozott vagyok, de sajnos teherautókban nem.
Érdeklődnék, hogy milyen árban mozognak a 452-es Csepelek? Sajnos nem tudom behatárolni sem, pedig nézegettem oldalakt, de nincsenek eladók. A válaszokat előre is köszönöm!
De elképzelhetõ, bár az általad említett két méret között csak majd' két centi a különbség. Azután meg nem vagyok benne biztos hogy volt e egyáltalán 9/20"-os gumi/felni az Ikaruson (erre vonatkozóan sehol nem találtam hivatkozást), mert ez azért még valamivel nagyobb. Ha már, akkor inkább lefelé a mérettel és Robur 6,5/20. Bár ezt is kizártam mára. Az itteni topiktársaknak igaza lehet az eredeti mérettel, a fényképek mindíg becsapják az embert.
Hajlok afelé, sõt megkockáztatom hogy kezdek benne biztos lenni, hogy eredetileg keskenyebb hátsó híddal volt a busz ellátva és csak amikor már Szegedrõl is kifutott - azért a kardán sem él örökké -, lehetett valakinek az az ötlete hogy még mielõtt belakják a méhek kicserélik a hidat. Esetleg egy olyanra ami még nem tojik be egy kis hegymenettõl.
Dícsérni jöttem Cézárt, nem temetni! Hogy megfordítsam az idézetet.
Köszönöm az eddígi észrevételeket és hálás vagyok minden konstruktív hozzászólásért.
Ezen a topikon (Csepel Auto) tulajdonképpen a projektemnek csak egy részéhez kértem segítséget, hogy egyáltalán el tudjak indulni. Nevezetesen a futómûvekhez. A busz többi része már az eredeti topik tárgya, az Ikarus fan Club-é. Ott bõvebben leírtam miért is kezdtem bele ebbe a munkába.
Szerintem már maga az egy elismerés hogy valaki ennyire részletesen érdeklõdik egy (ilyen különlegesen szép) jármû után és mint korábban már írtam, az ilyen embereknek, mint Finta és "jambooo" Úrnak nagyon sokkal tartozik a buszok iránt érdeklõdõ emberiség.
Nagyon szeretném ha ezek a jármûvek (mert "jambooo" Úr keze több buszt ébresztett már fel csipkerózsika álmából) minél többek számára legyen megismerhetõ.
Egyik célom nekem pontosan ez is, kihasználva az internet adta lehetõségeket. Megadva az esztétikai élményt azoknak is akik esetleg nem tudják személyesen átélni e jármûvet. Körülbelül úgy mint "f.domino_ " az õ Ikarus 620-asával az Ikarus Fan Club oldalain.
Hadd ne menjek itt bele abba hogy hogy s mint halad a projekt, de azt azért megosztom veletek, hogy nem a futómû részletes adatainak az ismerete volt az elsõ begyûjtendõ információ. Rajzok és gyakorlatilag méretek teljes hiánya miatt fényképekrõl, a 0-ról indultam én is. Az egész kb egy fél éve indult és felhasználok hozzá látszólag irreleváns programokat is. Na meg egy számológépet és vonalzókat is... Lassan el tudom kezdeni az érdemi munkát, mert már van annyi adatom. Persze ezzel párhuzamosan rajz is készül, ami tulajdonképpen bizonyos programok "mellékterméke".
Mégegyszer nagyon sajnálnám ha valaki félreértett volna!
Tudom. S ha nem lennék fülig szerelmes ebbe a buszban, el sem kezdtem volna a kutatást. Azt is tudom hogy hatalmas munka volt és le a kalappal előtte! Az Ikarus Fan Club topikján már részletesen leírtam miért vagyok ennyire kíváncsi a buszra. De megrajzolom 3D-ban meghatározott cigánygyerekek potyognak is az égből.
Nem értem a problémádat,van egy igényes pali aki vesz egy méhészethez használt átfaragott MÁVAUT Ikarus buszt.Elmegy a tervezőjéhez aki annak idején le is jött Tatára.És csinált belőle valami olyat ami egyszerűen gyönyörű. Az hogy veled nem akar beszélgetni ne tévesszen meg. Tök jó ember!!
Félek tőle hogy nem kifelyezetten ebbe a topikba tartozik, de valahol csak Csepelről szól. Lehet, sőt biztos vagyok benne hogy a teherautóknál ez a pici eltérés nem nem sokat számított, viszont az Ik-Mávaut busznál igen. Különösen -amit erősen valószínűsítek- hogy a jármű valamikor kapott egy szélesebb hátsó futóművet. És a ma élő példányt már így újították fel szépen az értő kezek. Ami miatt ez foglalkoztat az az hogy a régi képeken még bérért a kerékdobba a dupla hátsó kerék a domború dísztárcsával. A felújítottba meg már csak úgy hogy a dísztárcsát belapították. Én ezzel arra következtetek hogy az eredeti híd keskenyebb volt a mainál.
A katonai Csepelekkel igazad lehet. Régen volt és eléggé hasonlítottak egymásra.
"anno a honvédségnél a nyolcvanas évek elején (Szeged UHÉ/ÁLLÉ) voltak terepgumis Csepelek is."
Igen, csak azok Csepel D 344-esek lehettek.
Mostanáig gyűjtöttem a bátorságot arra, hogy bevalljam a következőket. Ha egymás mögé állítanának a szerelőaknán egy 1630 és egy 1720 mm-es hátsó nyomtávú buszt, én tutti, hogy észre sem venném azt a 9 cm különbözőséget. Eltekintve attól, hogy ha a két hátsóhíd eltérő formájú.
Az Ikarus Mávaut-ot 1963-ban építették, tudomásom szerint mind a kettõt, de érdekes amit írsz.
"A nyomtávra vonatkozóan az Ik 31-hez 1962-ben kiadott kezelési és karbantartási utasítás elöl 1740 mm-t, hátul 1630 mm-t ír. Az első hidat Csepel 350 típusúnak, a hátsót 380 típusúnak nevezi. Az Ik 311hez 1967-ben kiadott kezelési és karbantartási utasítás elöl 1740 mm-t, hátul 1720 mm-t ír. Az első és a hátsó hidat egyaránt MVG 31L-nek nevezi."
Igen könnyen el tudom képzelni hogy Finta Úr és stábja 1963-ban kapott két már 311-es alvázat, de estleg még a "régi" Ik31-hez tartozó 350/380-as futómûvekkel. Itt csak az tûnik fel hogy 110mm-es eltérés van az elsõ és hátsó nyomtáv között.
Topiktársunk "jambooo" a jelenlegi tulajdonosa a busznak.
Igen erre gondoltam. Ismerem elég jól a hátteret, sõt a jelenlegi tulajdonossal is kapcsolatban voltam (pár hónapja ugyan nem válaszol) de a jelenlegi kérdéseim csak nemrég lettek aktuálisak.
Csak futólag említem meg hogy anno a honvédségnél a nyolcvanas évek elején (Szeged UHÉ/ÁLLÉ) voltak terepgumis Csepelek is. Hadgyakorlatokon mentünk velük hegynek föl, hegynek le meredek szekércsapásokon pl a Bakonyban, meg az alföldön a homokban.
Ha félreértettem az írásodat, akkor sem veszítesz vele, ha megkérdezed.
Lehet, hogy szőrszálhasogatásnak tűnik, de jelzem, hogy az Ikarus 31/311 önhordó kocsiszekrényű, így nem épült semmilyen alvázra. Másrészt a Csepel D 420 sem volt terepjáró, közönséges országúti gumikkal használták őket.
A nyomtávra vonatkozóan az Ik 31-hez 1962-ben kiadott kezelési és karbantartási utasítás elöl 1740 mm-t, hátul 1630 mm-t ír. Az első hidat Csepel 350 típusúnak, a hátsót 380 típusúnak nevezi. Az Ik 311hez 1967-ben kiadott kezelési és karbantartási utasítás elöl 1740 mm-t, hátul 1720 mm-t ír. Az első és a hátsó hidat egyaránt MVG 31L-nek nevezi.
A véletlen és a szükség hozott erre a részére a fórumnak.
Én igazándiból egy ma már csak egy példányban létezõ buszhoz keresek adatokat. Sajnos sem rajzom, se gyakorlatilag semmiféle adatom nincs errõl a jármûrõl, csak néhány régi fekete-fehér fotó és a felújításról színes képek, ráadásul külföldrõl kutatok. Azaz nincs lehetõségem személyesen megnézni a buszt és mérni.
A lényegre térve. Egy 3Ds rajzprojekthez gyûjtök mindenféle adatot, s így jutottam el odáig hogy:
- A busz (Ikarus Mávaut panoráma városnézõ) az Ikarus 31 (egyes adatok szerint 311, ami tulajdonképpen ua csak erõsebb) alvázára épült.
- Mint kiderült, ez a busz Csepel 420-as erõátvitelt és futómûvet használt, csak nem terepgumikkal, hanem sima országúti 825/20.
- A tengyelytáv persze más lett a buszokon (4650 mm) de ezt tudom.
Kérdésem hogy mekkora volt a hátsó híd (komplett tengely) szélessége a fékdobok külsõ széléig. Valamint mekkorák voltak a fékdobok, szélesség és átmérõ? Pár régi Ik31 rajzból ugyan képernyõn le tudtam mérni, de ezek nem tuti adatok. Jó lenne biztosra menni.
Egy másik ide tartozó kérdés a nyomtávról, amirõl a teherautós és a buszos fórumokon eltérõen vélekednek.
Az elsõ tengely nyomtávolsága (szerintem) a gumik futófelületének a közepétõl a másik oldali gumik közepéig. Vagy az acélfelni középtõl középig, vagy a gumik külsõ szélétõl széléig. Hajlok az elsõ definíció felé.
A hátsó tengelynél (hídnál) ugyanez a gondom. Az Ikarus 31-re a rajzok 1740 elöl 1720 hátul, a Csepel 420-hoz azonban 1740 elöl, de hátra 1630-at kapok a netrõl.
A központ furat benne maradt,meg azt hiszem felül is úgy voltak az áteresztő furatok, mint lent! A donor dugónak már oda voltak fúrva! Kicsit bajba voltam az eredeti ovalitással is ,de nem akartam a gyári felületet megesztergálni. Két dugó összeházasításával tudtam megoldani!
Ezen már rendes csapatszállító plató volt mikor leselejtezték. Keresztben vannak a a padok. Az oldalra felcsavarozott kétcolos deszka,arra ülnek rá a keresztben lévő padok a kinútolt helyükre.
AFIT 1-ben dolgoztam a Váci úton. Sok honvédségi kocsi platót készítettem. Ezeknek mind keresztben kivehető ülései voltak. 1975-1977. Ami neked van olyan akkoriban itt nem készült.
67ben még fehér számlapos műszerek voltak. Kapott valamikor egy nagyjavítást és akkor tehették bele a feketét. A futott km így bármennyi lehet. De nem kell aggódni nem mindig a keveset futott autók működnek a legjobban.
A könyvemben csak az lgv (légvédelmi) gépkocsi került, de az ZU-2 légvédelmi géppuskával lett felszerelve ami kisebb méretű eszköz. Azon valóban nem voltak ilyen módosítások csak a járda gépkocsin.
Ja kb.egyszerre írtunk azért nem láttam a válaszod,de a képek is magukért beszélnek. Azóta megnéztem a könyvben is,bár ott egyiken sincs az a DOBOZ A PÓTKERÉK ALATT. Igaz azt én vasárnap úgy levágtam mint a szél.
Így már értem hogy maradt ilyen állapotban a fülke és az egész autó. Nyilván valahol éveket állt tető alatt a honvédségnél. Selejtezés után is lelkiismeretes gazdája volt tető alatt tárolta. Baromi jó alapnak tűnik egyelőre, ha kitavaszodik folytatjuk a felújítást, platós lesz a drágám.
Bár egy kérdés piszkál, hogy a fenébe került bele 20.000 Km. Fekete számlapos műszerek vannak benne, nem tudom voltak e már 67-ben?
Nahát micsoda praktikus extra a csörlő a platón! Gondolom egy rámpára kitolták a légvédelmi ágyút a Csepellel meg csak odatolattak és felcsörlőzte. Vagy feltudta a földről is venni valami rámpa segítségével?
Az imént írtam,mi mire szolgált, lehet nem olvastad el,nem nézted meg a képeket. A plató utólagosan került rá, mivel a selejtezéskor - még annak idején - azokat leszerelték.
Néhány kép pluszbanAz autót így vettem. Elvileg gyári platós. 67-es évj. 89-ben selejtezték.
Így néz ki a bal oldali vázon lévő levágott konzol .Így a jobb oldali letört.És így mindkettő.
Más csepeleken én sem láttam hasonlót még, de ez nagyon gyárinak tűnik.Gyári a görgőcsap benne lánc bitzosítással gyárinak néz ki a festése is . A ráfújt zöld alatt ott van a gyári fekete.Nem tudom az üzemanyagoson és a vizesen hogy van felfogatva a pótkeréktartó lehet hogy ezek annak a csonkjai csak valaki rátett egy görgőt.
Ha jobb lesz az idő visszaállítom a letörés előtti állapotot és csinálok néhány képet. Aki ezt hegesztette az tudott hegeszteni és árama is volt hozzá az biztos.
Nos - a helyes válasz a kérdésre. Ez egy merev oldalfalú platós tehergépkocsi volt. Speciálisan kialakított, elnevezésében "járda gépkocsi" ZU-23- 2 légvédelmi gépágyú hordázására, rakfelületről történő tüzelésre. A csörlőkötél a fülke mögött, az alváz hossztartóira hegesztett bakra lett felvezetve, az eszköz mozgatására. A fülke tetején pedig volt egy védőlemez a hüvelykivetés miatt.A pótkeréktartó alatt a fegyverzet egyéb tartozékai tárolására szolgáló doboz. Pártíz db. készült belőle. Nem a gyár csinálta, hanem azt hiszem Gödöllő de gyárinak mondható.
Bár szoktam olvasni a topikot, de hozzászólni már nem nagyon szeretek. Most mégis megpróbálok segíteni.
Én 1981-83 között a mátyásföldi AFIT-ban (I. AFIT, 3.üe.) dolgoztam, ahol nagyrészt a Cs-344-et újítottuk fel, kezdve a nullától az összerakást. Munkaidő után pedig másodállásban a felújításra beérkezett kocsikat bontottuk teljesen szét. Pár száz darab autó megfordult a kezem alatt...
A fényképeken úgy néz ki, hogy ez eredetileg egy platós alváz (pl. a pótkeréktartó elhelyezésén).
Ettől függetlenül biztosan tudom állítani, hogy az általad kérdezett két felhegesztett konzol utólag "rákókányolt" dolog, eredetileg nem volt ilyen egyik fajta alvázon sem (sem a platós, sem bármelyik dobozos, sem vegyvédelmi v. tartály változaton).
A kocsi oldalra nem tudott csörlőzni, hanem alapvetően csak előre. Az irány megváltoztatásához (hátsó csörlőzés) a csörlőkötél-hurok szorító közcsavar miatt -bár kétféle méretben létezett- valóban nem volt egyszerű kifűzni a kötelet elölről a lökhárítón át. Főleg ha már besegített az idő vasfoga is.
Az a felhegesztett vas inkább talán billencs platónak volt ütközője. Ez az oldalra csörlőzés azért alap esetben elég körülményes mert a csörlőkötél végén van egy hurok ami nem fér át a lökhárítóba épített görgők között tehát le kell szerelni. De egy kb 32es anya szorítja bele egy kúpba, satu nélkül kétlem hogy le lehet szerelni. Esetleg fűrésszel el lehet vágni de utána is valami kéne rá hogy rögzíteni lehessen...
A hétvégén a tavaszi időben elkezdtek vetkőzni a csepelek.(legalább is nálunk)Lenne egy kérdésem.
Pőresgében felfedeztem egy-két érdekességet.Ez a két fülke mögötti csörlőkötél vezető az oldal irányú csörlőzést szolgálta? már mielött levágták ill. letört? Vagy rosszul gondolom?
Üdvözlöm a 4. buldogfülkés Csepelt Kiskőrösön! A Patkó maradhat úgy, ahogy eddig, hisz, ha több évtizedig tudott vigyázni a Kázmérra, ezután is fog. Különben is, ha felfelé fordítod, beleesik az eső!
Hogyne. Egyetlen feltételem az, hogy ha valahol valaki rálel, akkor tudassa velem a lelőhelyet. Ugyanis csupán a kétkötetetes mű hiányos második kötetét birtoklom. És igen érdekelne a többi része is.
Ahogy keresgéltem, rátaláltam erre az oldalra. Nosztalgiázom egyet! Másodéves katona voltam, amikor örököltem egy D 344-t. Három éves volt, 1970-et írtunk. A féken kívül semmi bajom nem volt vele, a motor szépen ketyegett, csak felső tankja volt, de a napi sok kilométert ledaráltam vele. Aztán a MOM előtt
elkezdtem fékezni, a mai Bach csomópont felé, a féklevegő mutatói rögtön alapra mentek. A váltója mint a vaj, dobáltam vissza rendesen, majd a villamos bal oldalán, mindenki félelmére felkanyarodtam a hegyalja útra. Itt már hatásos volt a kézifék, hátra egy kő alapnak gurultam. Na ilyenkor vert ki a víz!
Másnapra úgy ítéltem meg, kihúzom a fékkulcsokat, mert azok is csak akkor működtek, ha rugdaltam a pedált, javult a helyzet, sokkal jobb nem lett. Másnap, szombat, nyugis időszak, szétszedtem a főfék szelepet. "2 m2-en terítettem szét, membránok , rugók, szelepek!" Ugye ilyenkor van balhé, az őrnagy meglátogatta csemetéit! Megvárom míg összerakja, azt már nem láthatta, hogy minden, egy tepet rozsdás sár volt. (Ekkor legóztam először!!) Gondoltam, de rá ér, lehet hogy holnapra sem lesz kész! Aztán haladt a meló, jó fél óra alatt, fel is szereltem. Menjünk, müszakizzuk le! Nekifutás, fék, majdnem kirepült az ablakon, én is! Akkor a többinek is ez a baja? Valószínű, mondtam, hogy elfelejtse, a 30 nap fogdát!!!
Én is néztem mi van a Kázmér platón.Túl sötét és gőzölög,nem lehet só,ha salak akkor meg csodálatos eredmény lehetett.A két ember jól elfáradhatott az biztos.
A kenyeres felépítményeket Székesfehérvár gyártotta. Az Eszetrgomi Labor Műszeripari Művek komolyabb felépítményeket készített,illetve meglévő gyártmányokat alakított ki speciális célokra. Valóban a kenyeresre hasonlítana, de baj van a rekesz kiosztással. HA Labor MIM felépítmény, akkor inkább lehetséges valam szakfelszerelés szállítására kiképzett jármű kialakítása.
Ahol találtam (már elfelejtettem, hogy hol) műhelykocsinak illették. De azt nem hiszem el. A Te ötleted sokkal valószínűbb. Valami rémlik, hogy Esztergomban (ahol a kép is készült) volt valamilyen cég, amelyik különleges felépítményeket készített.
Csatlakozom a hozzászólásodhoz. Az én gyerekkoromban is -a 60-as, 70-es években- a közelünkben levő (Bp. XVI. ker.) kis hentesboltba is olyan hozta még a jeget.
Emlékszem, hogy gyönyörűen ápolt, vörösfenyő burkolatú, rézveretes "hűtőszekrény" volt a boltban.
Mikor gyerek voltam a 70-es években, ilyen felépítményű pótkocsis összeállítás rendszeres vendég volt a Népszínház utca- Teleki tér környékén, igaz Csepel 450-es fülkével. Emlékeim szerint olyan szürkés-világoskék színe volt.
Köszönöm a tippet, gyűjtöm őket igen. Azt hittem azok a betűk szintén alumínium öntvények beleöntött acél csavarokkal. STAR-on vannak hasonló betűk de azok teljesen műanyagok a pöckeik is.
Sziasztok! Keresek Csepel 452/465 homlokfalára való "C S E P E L" betűket. Cserébe tudok adni gyári új kék színű 750-es sorozatra való CSEPEL feliratot vagy pénzt.
Van egy olyan sejtésem,hogy a Peruba exportáltnak 344-32 tipus nevet adtak ,az itthoni minimális darabszámnak meg 469-et? Ugyan is mindkettő STAR fülkével,összkerékkel, hathengeres motorral,ballonos kerekekkel és légszervóval volt ellátva. A különbséget nem találom!!!
Köszi,de ez a két tipus nálunk is itt áll az udvarban! Én a 344 utáni 32-es tipusú jellemzői után érdeklődök.Leírásból ismerem csak,de képet nem láttam róla. Körmendy Ágoston (még élt), azt mondta Peruba vitték ki őket. Nem sokat gyártottak belőle.
Így már talán neked is sikerül az összehasonlítás, én nem részletezném ki.
Én 1981-83 között dolgoztam a mátyásföldi AFIT-ban autószerelőként (mivel ez a szakmám), ahol a nulláról szereltük készre, újítottuk fel főleg a különböző 344-eseket, bár más típusok is beestek, főleg a 700-asokból. Azért biztosan más is van aki ismeri (akár jobban) a típust. Az ott eltöltött két évben jártam a különböző részegységek felújító részlegeiben is, de az idő 2/3-át a jármű összeszerelő műhelyben dolgoztam végig. A hivatalos munkaidő után -másodállásban- pedig a felújításra behozott kocsik szétbontásában is részt vettem. A mai napig rengeteg részletre emlékszem még.
Van itt olyan akit komolyan érdekelne több banános doboznyi irat a gyárból? Mindennapi élet, mindennapi dokumentumok, történések, aláírt papírok egyszóval minden amit őrizgettek a gyárban történt dolgokról. Eredeti, belső anyag.
Megnyílik a kép,lehúzod az egeret az egeret a -piros-letöltés gombra,majd rákattintás után előjön egy nagyító és is kattintva még nagyobb lesz a kép. Jó szórakozást a többi képhez is! :) Üdv.
Szeptember 3-án és 4-én lesz Polgáron az Ikarus, Csepel és hasonlóak találkozója (Csirketelep). Visszaolvastam áprilisig, nem találtam részleteket. Más oldalon van szó róla?
Az a gond,hogy azok az alkatrészekből ,amit a fiatal szerelő összerakott,már nagyon kevés jön szembe velünk!! :-( Már csak azért sem ,mert nagyon sok mindent ki kell cserélni,újra kell gyártani.
Azért elképzelném azt a jelenetet, hogy 1968.-ban az akkor újonc autószerelő tanulónak azt mondja a főnöke: aztán úgy rakd össze, hogy lehet, 50 év múlva egyszer szembejön veled! Aztán eltelik 48 év, és tessék, tényleg:-DDDD
A facebookon egy embernek megadtam a telefon számodat,mert azt mondta egyik barátod,hogy nem tud elérni ,mert nyaralni vagy! Nem tudom,hogy ő volt-e aki segített?
Igen, nagyon jó szándékú az I-cell igazgatója és szeretni a veteránokat. A beszerelt fedélzeti egységre már töltöttem is pénzt, idénre szerintem elég lesz.
Üdv. Mindenkinek! Segítséget kérek, nagyon nagy szükségem lenne Csepel D 750 hátsó rugókötegre, de legfőképp szemes és takarólapokra... Köszönöm, a legjobbakat ! kiscsera
Köznépi kérdés: Volna-e néhány Csepel/Dutra/Hasonlóak boldog tulajdonos aki szívesen csatlakozna egy Falunaphoz? Fő attrakció: Helyi gazdák traktoros felvonulása. Ezen felvonulás színesítésére lenne alkalom. Utána tarló-party kifulladásig. Helyszín: Bp XV. kerület. További info nálam: gmh2012 kukica gmail pont HU.
Nem emlékszem, hogy ilyet ex catedra ki mertem volna jelenteni, de könnyen lehet, hogy az a kék csoda egy Star, főleg, mert a lengyelek betonpumpájáról képet is prezentál a google:
Tisztelt Kollégák! Adva van ez a dombormű amely valamikor a Csepel autógyár munkásszállójának a kertjét díszítette a már leszerelt vörös csillaggal együtt. Ezt a szállót később megkapta a Rendőrség, ami most átköltözik az új helyére. Félő, hogy az épület elhagyása után végleg az enyészeté lesz ez a nem olyan jelentős, de megmentésre mindenképpen érdemes alkotás. Ha valakit érdekel, e-mailban keressen meg.
Ferihegyen is volt több darab Cs-754, még LRI-s (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) időszakban, belterületi használtban.
Kettő a tűzoltóságnak (frsz: Start-1; -2). Ezek "Elzet" gyártmányú, poroltós-tűzoltó felépítményűek voltak. Selejtezésük után az egyik Siófok-Kiliti repülőtérre került át szolgálatba (képen), ami akkor még szintén az LRI-hez tartozott. Mindig jó kis kirándulásnak számított, ha innen Pestről le kellett ruccanni javítani valamit rajta! Elég sokszor előfordult... Ferihegyen Mercedes-Rosenbauer váltotta őket.
A másik képen szereplő sárga billencs eredetileg szintén LRI-s, a Jármű o. állományából származó két szóró autó egyike lehet. A repülőtéren ezek só(karbamid)-szóró autók voltak. A szóró felépítmény Schmidt-Nidó gyártmány volt (amik aztán Iveco-kra kerültek át). Bár volt rajtuk hóeke előlap, felszerelve sosem volt rájuk.
Volt továbbá egy házi gyártmányú, "Praga" automata váltóval épített hómaró Cs-754 és egy üzemanyagos/tankolós tartály Csepel-754 autónk is.
Érdekesség képpen: Akkoriban a repülőtéren belterületi használatra szánt, újonan vásárolt járművek szinte egyike sem volt soha forgalomba helyezve, felrendszámozva. Ezért szükség esetén (pl. a tűzoltókat hitelesítésre) próbaszámmal vittük ki a repülőtérről őket.
(Képek a netről, majd keresek esetleg sajátokat is.)
Egyszer mintha egy írásomra Mwin fórumtárs azt nyilatkozta volna: Csepel 452-es alvázra nem építettek betonpumpa felépítményt. Jelentem tévedtél,a fotó Kapuváron a Húsárugyár bővítésekor készült. :)
Annál is inkább emlékezetes, mert mostanság többször láttam, hogy az FKFV utód cége által nemrégen kapott Scania és MB Arocs kukásautókba a könnyebb kukákat szintén kézzel öntözgetik be. Persze nem kell már feladni a másik kollégának, hanem a földön állva teszi az úr. Gondolom gyorsabb mint a billentő mechanikával...
Ez a világon mindenhol így van, és itt a tárolás az egyik fő szempont, de aki akar az talál "igazi" tejet is, még olyan tehén meleg, zsíros fajtát is, ahol a higiénia kérdőjeles(?)
Ha már szóba került a 452, érdeklődnék újfent, hogy esetleg valakinek nincs még elfekvőben fotója 453-ról, vagy esetleg gyáriszerű felvételek 452 témakörben?
Miután ez egy Csepel teherautó, teljesen indifferens, hogy a Rába termékeinek mi volt a színe. Főleg, hogy a váltó soha nem volt Rába gyártmány, ellenben Csepel termékként látott napvilágot. A színes Csepel 750- es prospektusomban a futóművek, a váz feketék, a váltó rozsdavörös.
Kezdetben még az IFA is piros alvázas volt. Az AFIT 1-ben mindig ezeket csodáltam. Felújítás után minden Csepel, és IFA fekete alvázzal és kerekekkel jött ki.
Köszönöm a képeket,és a jókívánságot is.Úgy gondolom igazi szép ÁFOR-os képet nem találtam(lehet hogy nincs is)viszont kitaláltam 1 színt,majd látjuk hogy egyben hogy mutat.Most 2 részlet
Szakik! Nagy munka meg sok idő volt de legyártattam a Csepel teherautó gyári sárfogógumijait 350 352 420 450 és 700as széria típusara is jó. 5eft/db postán is tudok küldeni belőle. Modern friss UV álló anyagból van.
Nem tudom, hogy azóta sikerült-e színes fotót találni, de ezeket most osztották meg a Facebookon.
Íme:
" ÁFOR-os fotóit folytatva ugrunk a 1970-es évekbe, amikor is bemutatták az új Csepel 700-as családot. De folytassa inkább ő itt: "Ennek nyerges kivitele húzta a 2x7 m3-es szivarból álló pótot. Alvázas változata a híres "púpos" pedig 10 m3 üzemanyagot szállított."
" következő fotóján szintén egy Csepel 705-ös irányította szerelvényt láthatunk oldalról és tartozik hozzá egy kis gondolat is, amely a fűtőolaj szállításról szól. - Íme: "A 1970-es és 80-as évek lengedás forró fűtőolajat hőszigetelt tartályban szállító Csepel szerelvénye. A sofőrök elmondása szerint akkor naponta 3 Budapest-Baja fuvart is megcsináltak..."
eléggé nagy a csönd erre felé!A fakarusz miért fakarusz?Gyermek koromban,eléggé sokszor megfordultam Ajka környékén.Keresztapám az Ajka-Csingeri garázsban volt garázs mester.Ott csupa fakaruszok hordták a bányászokat.Miért fakarusz?Azért,mert fa ülések voltak benne,semmi párnázás,meg műbőr!
A 60-as években Bázakerettyén laktunk és tudva levő,hogy az is bányász település.Ott is voltak fakaruszok,azzal jártunk a színjátszó körrel a környező települések kultúrjait.
Az ÁFOR színe piros fehér volt, de a kocsik piros és sárgák voltak. Röplabdáztam egyidőben az áfor csapatában és játszott ott egy söfőr is. Ott is vita volt a színek tekintetében, mert a csapatzászló piros fehér volt.
Szépjóestét! A héten fényképeztem Kőszegen ezt a Csepelt. 2 hete áll már itt,a tartalyából (Budamobil-Woma) cseppenik a víz. A kabin mögött és a felépítmény közötti részen (váltóház) 1986.11.19-es dátum szerepel. Jobb ajtóról a kilincs,baloldalról a tükör hiányzik. Lehet itt a városban robbant le,mást nem tudtam róla kideríteni.
Üdvözlöm az CSepeleseket! Nem biztos, hogy CSepel van a képen! Az ÉPFU-nak,a -volt szovjet technika mellett- többnyire Jelcz típusú nyergesvontatói voltak.Budapesten a XX. kerületi Helsinki úti telepén, tudtommal nem volt CSepel./Ettől máshol még lehetett!/A Rábát, Csepelt gyengének találták a feladatokhoz.Esetleg a párt ajánlotta a szovjet technikát?
Heló érdeklödni szeretnék hogy tudnae valaki segiteni aban hogy van egy 4hengeres csepelem dinamo van rajta 24 voltos inditásu hogyan tudok rá töltést varázsolni hogy viszatoltse az aksikat és hogy mijen cucok kelenek hozá segitségeteket elöreis megöszönöm.