Ez a topik a magyar villamosok képes topikja. Számos villamosos topik van, de itt a magyarországi villamosok képi megjelenítése kap hangsúlyt. Legyen az a villamos régi vagy új, jelenleg is üzemben levő vagy régebbi/nosztalgia (akár lóvasúti kocsi is), nappali vagy éjszaka készült fotón… olyan, amelyik tetszik, azért örökíted meg, vagy éppen különösnek ill. furcsának találtad, azért fényképezted le. Lényeg, hogy korábbi vagy jelenlegi magyarországi villamos legyen rajta :-)
1948. november 21.: hatalmas ünnepség keretein belül felavatták a Rákosi Mátyás hidat, melyet ma csak régi hídként ismerünk. 1948. október 15-ére elkészült a hídszerkezet, a próbaterhelést november 18-án tartották meg. Pillanatkép a híd próbaterheléséről. A híd közepén egy vágányon ugyan, de továbbra is járt az 5-ös villamos.
A legnagyobb respekt a 3720-as gyártáskori állapoba való helyreállításáért, de legalább ugyanekkora tisztelettel szeretném kérni, hogy a viszonylattáblája és alatta a végállomásokat jelző tábla legyen inverz, avagy fekete alapon fehér karakterek! A gyártásának idején ez volt a megszokott (ld. még: http://villamosok.hu/nza/hazi_jav.html), és még sokáig ilyenformátum volt minden típuson; még az első ICS-k is ilyen táblákat kaptak. Ha jól rémlik, valamikor a hetvenes évek elején-közepén tértek át a mai fehér alapon fekete számokra.
Városkép-életkép - Az Oktogon forgalma Budapest, 1969. július 23.
"A Nagykörút forgalma a November 7-e térnél. A 6-os villamos egy UV-szerelvény. A kép jobb szélén a Trajanus oszlopa (1968, Mircea Dragan) című román-nyugatnémet koprodukcióban készült látványos történelmi film reklámját láthatjuk. Az Oktogon a Nagykörút és az Andrássy út kereszteződésében található nyolcszögletű tér. 1872-ig mély gödör állt a helyén, a következő két évben épült fel a teret övező négy eklektikus épület, Skalnitzky Antal tervei alapján. Eleinte Oktogonnak hívták, 1936-tól 1945-ig Mussolini tér, 1945 és 1990 között November 7. tér, 1990 óta ismét Oktogon."
Füzesi Árpád főműhely, XI. Bartók Béla út 135-137. 1972 májusban / júniusban. (Érdekes, máshol az szokott lenni fölírva a gerendára, hogy Éljen a béke, a Párt, vagy valami hasonló...)
Az Orosz Külügyminisztérium értetlenségét fejezi ki a Moszkva tér budapesti átnevezése miatt, amelyet a jövőben – visszakapva történelmi nevét - Széll Kálmán térnek fognak nevezni. Alekszej Szazonov, az orosz Külügyminisztérium munkatársa elmondta: a tér immáron 60 éve Moszkva nevét viseli, s szerinte az elnevezésnek nincs semmilyen ideológiai háttere: „Miközben általában véve pozitívan alakulnak kapcsolatainak Magyarországgal, ez a döntés értetlenséget vált ki.” – fogalmazott Szazonov.
Annak idején némileg meglepődtem ezen.... az igaz, hogy Párizsban az egykori Berlin metrómegálló neve a mai napig Stalingrad, de mikor én szerencsés véletlen folytán előfordultam Moszkvában, még volt ulica Valtera Ulbrihta, ulica George Georgiu Dezsa, talán még ulica Boleszlava Bieruta is, aztán ma már Kalinyin sugárút sincsen, csak Novij Arbat. Magyarról, azt hiszem, nem is volt utca elnevezve.
Azon voltam, írni kéne az ottani Külügybe, hogy, ha nem sajnálnának némi nagyvonalú anyagi támogatást, végül is maradhatna a név Moszkva, elvégre az Oroszországi Föderációnak se lehet mindegy, hogy néz ki a fővárosukról elnevezett tér. Azóta persze, porosodott kissé az ügy, de Putyinnal, ahogy alakulnak a kapcsolataink, még lehet szó róla... :)
"1948-tól egységesítve motor+pót+pót+motor szerelvényeket készítették a távos kocsikból, amihez a Böcker fékes pótkocsikból 20 darabot átalakítottak távos pótkocsivá. Ezek már egy szedővel üzemelhettek. Megoldották a BLVV-s és a BSzKRt-s motorkocsik csatolhatóságát is, sőt a négykocsis szerelvényekben törekedtek mindíg egy BLVV-s ollós szedős kocsit egy líra szedős kocsival csatolni."
Lantáramszedős kocsi 30 volt (a háborus sérülések miatt 28 maradt, később egyet még újjáépítettek), pantográf áramszedős 18, tehát lehetett olyan négykocsis szerelvény, amelyikben mindkét motorkocsin lantáramszedő volt. Akárhogy erőltetem, nem látom a második motorkocsi áramszedőjét.
Az általad írt 1943-as dátumot köszönöm, egyúttal válasz is: biztosan megvolt a Száva utcai kocsiszínből kijövő villamos mögött a repülőtéri út elágazása.
Igen, közben én is továbbgondoltam a dolgot. Az eltérő áramszedők is csak a háború után voltak jellemzőek, ha jól rémlik. Viszont még Beszkártos színezésűek a kocsik, és látni vélem a BSzKRt "logót" is az oldalukon. Ha jól emlékszem, 1949 körül lett FVV (illetve előbb"községi vállalat", FVKV), és bár a fényezésés a cégjelzés még tovább megmaradhatott, de valószínűleg nem túl sokáig (a kor ismert értékítélete alapján...)
A repülőtéri gyorsforgalmi út átadása 1943. november 3-án volt. ;-)
Szerintem az ötvenes évek legeljén készülhetett a kép (azt megelőzően a BSZKRT távos kocsik hármas szerelvényben, a BLVV távos kocsik pedig ötös szerelvényben jártak) ekkor jártak négykocsis szerelvényben a repülőtéri út pedig (a felüljárókkal) már 1941-ben elkészült.
Ezt eredetileg a Síndöcögények, főleg a sárgák oldalon találtam. Ott vannak borzasztó okos emberek, akiktől rengeteget lehet tanulni, és, ha már megtanultad, akkor még utána is; aztán van olyan, aki inkább borzasztó, mint okos. Az ilyenre mondják, hogy okosabb az Istennél is, mert az mindent tud, de ő meg mindent jobban tud. (Erre is egy ilyen választ kapott a posztoló, egy írásos vállrándítást, ami majdnem ugyanaz, mintha a vendéget lehülyézik.)
Én Kuhár Bencét okos embernek tartom, egészen értelmes videoi vannak, ebben kifejti, mi lesz az olyan városrészekkel, ahol a villamos ellenében fejlesztik a metrót. Még a kommenteket is érdemes elolvasni. Lehet vitatni is, persze, de, ha lehet, ne olyanok legyenek a legvehemensebbek, akik fórumozóként a kisbicikli-kisautó fokozatnál tartanak.
De: magyarországi villamos, az FVV/BKV állományában, igaz, nem személyszállító, hanem teherszállító, illetve szolgálati járművek, a személyszállító vonalakkal részben közös, átjárható hálózaton.
Ha a sárga színt hiányolod, akkor sincs igazad: szinte az összes motoros szolgálati jármű ma is szürke, legalábbis Budapesten, mert Miskolcon még a hóeke/hókotró is sárga, de ettől még szolgálati jármű. És van sárga pályakocsi is, nem egy, nem kettő.
Ha a képeket hiányolod, akkor keresünk - lennénk egy páran, akik tudják, hol találhatunk a szóban forgó iparvágányokról is képeket.
Mindent összevéve: kategórikus tagadásod alaptalan, sőt tarthatatlan.
Gyakorlatilag semmi, ebek harmincadján... A rendszerváltás után a Stollwerck vette át/meg, jó ideig ott is virított a hatalmas felirat az Ihász utca felőli tűzfalon.
ON, mert nem villamos a téma, csak válaszoltam :-)
A kőbányai sörgyár (Dreher) mögött, mintegy közös, de elhatárolt telepen (közös iparvágány stb) volt a Dreher csokoládégyár. Amikor nem volt sör szezon (talán télen, mikor nincs komló?) a munkások foglalkoztatása a csokoládégyárban történt, így folyamatos volt. Ez a gyár lett később a Duna csokoládégyár (Százszorszép, Extra Barna stb). Ki tudja, ma mi van a helyén.
Amíg a Sörgyár iparvágánya működött, Mukikkal kiszolgálva, ez a vágány is működött, sőt a Csokoládégyár területén egy újjáépítés nyomai, meg a felsővezeték nyomai láthatóak.
Már évek óta felmerült bennem a kérdés, csak nem foglalkoztam vele (vagy sosem mertem megkérdezni :) Nem tudjátok, hogy ez valami(nek a) nyomvonala lehetett? Nagyon úgy tűnik a helyszínen nézegetve.
Na, ezért írtam, hogy "gyakorlatilag bármelyik kivitel korhű lesz, mert megfeleltethető valamilyen évszám hozzájuk". Nagyon sokszor változott a dizájn, de valamelyik - egykor létezett - kivitelt kellene megvalósítani ezzel a kocsival (mert azért biztosan van olyan kombináció, amely soha nem létezett: pl. "egykarú" áramszedő és alsó ablak nélküli ajtó (de ez tényleg csak példa). Az alábbi képen viszont már ez az áramszedő van rajta, már sárga-fehér, már szürke tetős; de még csepp-indexlámpás, még teliüveg ajtós (fehérben) és még ütköző nélküli. Tehát ehhez képest kicsit későbbi kornak megfelelő lehet ez a "mi kocsink":
Érdekes viszont, hogy a protokocsi(ko)n még(-még) nem csepplámpás az index. Szóval bonyolult ez; lehet, hogy csak a protókon volt az "egykarú" áramszedő, és csak a szériakocsikon jött be a csepplámpa és ez a (szerintem nagyon szép) áramszedő*? Valamikor sok-sok évvel ezelőtt megpróbáltam időrendbe tenni az átalakításokat, de erősen elkeveredtem, úgyhogy feladtam...
* Az akkori UV kocsikon volt mág hasonkó dizájnú áramszedő, de az dupla palettás volt.
Vörösesbarnának mondanám én azt a csíkot. A dupla tetőcsíkra nem is emlékeztem, de itt van, hanem az első típusok teteje ezek szerint fehér volt: http://villamosok.hu/nza/hazi_jav.html Itt az eredeti áramszedő és ajtó is.
Igen, kellene, valamint a tető szélén, az ablakok fölötti vonalban is volt barna csík, ráadásul dupla, különböző szélességű. Ráadásul a tető szürke volt, nem fehér. Viszont több olyan kép is van a neten, ahol az ajtók még "teliüvegesek", de már nem fehérek végig (nekem a fehér ajtó az "igazi"!), hanem végigvonul a sárga-barna-fehér kombináció az egész oldalán. Aztán a korai képeken még más áramszedővel, és ütközők nélkül látható. Aztán: az első, csepp alakú indexburák még az Ik620-as buszról származtak eredetileg. Természetesen az orron a barna csík volt egyenes is, meg a fényszóróhoz csúcsosan lefittyedő is. Sok-sok kivitel és színterv létezett, de a barna csík a sárga és a fehér rész közé biztosan kell! A többi opcionális, gyakorlatilag bármelyik kivitel korhű lesz, mert megfeleltethető valamilyen évszám hozzájuk.
Az alább lévő képen szereplő G kocsi, még szolgálatban, 11-es járattáblával, ugyanott, és akkor még vontatmánya is volt - azt hiszem nyitott peronos EP pót.
A kép egy film - megállított - pillanata, ami további korabeli érdekességek társaságában megtekinthető az Óbudai Platán Könyvtárban megrendezett kiállításon, még június 15-ig.
Hol látsz itt kötekedést? Szerintem kapcsolodni kellene a válaszoknak az előzményekhez, nem "csak reagálni." És az, hogy te állandóan besértődsz, azzal nincs mit kezdeni. Kaptál te dicséretett is, pl. a modelleid miatt, de azt nem hallottad meg. Szóval ha eddig megtetted lépj át, vagy ne félj ha civilbe meglátsz! 😀
Hagyjad, ő imád kötekedni. Ez már a sokadik nickje. :) Pont ezekért nem járok ide, csak ritkán, és most nem tudtam megállni, hogy ne tegyek megjegyzést. Szegény azóta is várja tőlem az igazi életképeket. Nehéz megfelelni...
Most azt, hogy a típusszám-lefaragásnak milyen racionális előnyei vannak, mindenki tudja, mi is. Teljesen más dolog az emocionális kérdés, az ember szívesebben nézegeti, hogy mást ne mondjak, a Wekerle-telepet, mint a Havannát, hogy egy építészeti hasonlatot mondjak.
Ezért nem örültem a Tatráknak én se, meg hát tudta az ember, hogy ez a magyar villamosgyártás végét jelenti. A mozdonyok, teherautók, motorkerékpárok, traktorok után még ez is.
A"Két emelet boldogság"-ra több helyt is rákerestem, mire azt kaptam, hogy a forgalmazó kívánságára a videot levették.
A "TH", vagyis thermál fürdőjárat táblával jelölt 2624-es pályaszámú G sorozatú villamos a Frankel Leó utcában, a Szent Lukács gyógyfürdő megállói visszafogás után indul a Margit körút irányába a Szent János kórházhoz, 2018.05.27-én.
Azért utólag kijelenthetjük szerintem, hogy a Tatrákkal nagyon nem nyúlt mellé a BKV. Kényelmes, tágas és megy, mint a golyó.
A villamosparadicsomhoz csak annyit, hogy ekkora méretű flottánál sem érdemes 2-3 típus fölé menni. A egységsugarú utasnak tökmindegy mi jön, úgyis max a járatszámot nézi (esetleg még hisztizik, ha kifogja a sok ap között közlekedő néhány mp egyikét), az üzemeltetőnek viszont jó, ha egy típusból sok van. Ilyenkor tudnak nagy tételben rendelni és általában szoktak adni mennyiségi kedvezményt az alkatrészekre, illetve a új vezetők oktatása és vizsgáztatása is gyorsul, mert nem 20 típusra kell tanfolyamot és vizsgát csinálni minden vezetőnek, hanem csak 2-3-ra. Tehát az új vezetők szolgálatbaállítása is gyorsul, amirejelen helyzetben igen nagy szükség van.
""Annak idején még örültem, hogy egy típussal több van, aztán, mikor írta az újság, hogy a budapesti villamosokat mind erre akarják lecserélni (így írta!), akkor elhúztam a számat, hogy azért idáig ne menjünk el""
Én a 80-as évek elején a Tátrákkal éreztem ezt, hisz akkoriban nagy ázsiója volt a dolognak, még a régi PAJTÁS újság is foglalkozott vele, hogy a Csehszlovák villamosokra cserélik le a magyar villamosokat, persze mikor kezembe került egy BKV-s villamosos kis prospektus a BNV egyik standján, ott írta a sikeres villamos rekonstrukció után három típus marad! Így kicsit megnyugodtam, bár őszintén, kicsit haragudtam a Tátrákra, hogy érkezésükkel száműzték azt a mindenféle villamosparadicsomot amit itt még akkoriban bővelkedett.
Szegény Bengálinak az egy jól sikerült tulajdonsága a színezése volt. Akkor a bélyeg miatt emlékszem én zöld csíkra.
Annak idején még örültem, hogy egy típussal több van, aztán, mikor írta az újság, hogy a budapesti villamosokat mind erre akarják lecserélni (így írta!), akkor elhúztam a számat, hogy azért idáig ne menjünk el. A technikai színvonalát nem tudtam, hogy milyen, de annyira sokszínű villamosflottája az életben nem lesz Budapestnek, mint akkor volt, ha hátrány az ilyesmi, ha nem.
A kétpótkocsis, ami még rémlik az emlékeim közt, nem a 42-es volt, hanem alighanem az 51-es, bár nekem mindenáron a Gellért tér / Szabadság híd / Kálvin tér adja hozzá a hátteret. Lehet, hogy ez annak az Arz... vagy Alz...(?) nevű németnek köszönhető, akinek a neve szintén nem jut az eszembe.
Az én legjobb tudomásom szerint nem volt zöldben. A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada című monográfiában is csak az akkori NDK mintájú színterv van megemlítve, amit nem csak ezen, hanem a kerek 1500-as motorkocsin és pótján is használtak. Az utolsó tíz évében nagyon sokat beszélgethettem Lovász Istvánnal, aki a villamosok és HÉV-ek egyik legnagyobb szakértője volt, és ő is csak ezt a színtervet említette, amit egy akkori főművezetőnek köszönhettünk, akárcsak az ICS-k 1301-től való számozását.
A szokásostól eltérő vonalvezetésű színtervvel készült még a háború előtt a legelső 1500-as, valamint az Adél, valószínűleg a modernségük hangsúlyozására, akárcsak a későbbi házicsuklósnál. Ezeken kívül más egzotikus fényezésű villamos, úgy tudom, nemigen volt.
Nekem is van ilyen fantomemlékem: sokáig szentül hittem, hogy a piros metrón piros szerelvényeket láttam gyerekkoromban. (Nem a kísérleti Ganzot, mert az tényleg ilyen színű volt.)
Azt akarnám én kihozni a dologból, hogy csak barna csíkkal készült belőle, vagy volt zölddel is, mint jobbra ez a DÜWAG, persze, a V alakban lehozott formával elöl? Mintha rémlene, de lehet, hogy csak nekem...
OK., most sikerült megnyitni zsinórban mindet. Csodaszámba megy, ez könyvtári gép, valami egészen elképzelhetetlenül pocsék módon működik, és a héten még tett rá egy lapáttal.
Az a fehér eredetileg - hivatalosan - elefántcsont-szín volt; fellelhető róla színes kép is a neten, pl. itt. A bélyegen levő zöld szín egyértelműen az alányomat színe (egyébként a bélyegképek akkiroban tipikusan szürkeárnyalatosak voltak valamilyan alapszínen), de maga a villamos is bibis, amolyan fantáziarajz (pl. oldalablakok szélessége a link első képén, vagy az ajtók és üvegezésük, a fenti link második képén hasonló szögben álló kocsin - igaz, ez már a kétirányú, és FVV-sárga/fehér színezésű, de az egyirányúnak csak a leghátsó ajtaja különbözött ettől, az szélesebb volt).
Nincs mit, egy kicsit elhamarkodottan tippeltem a 3000-est, bár épp az is lehetett volna akkoriban. A linkeken ilyen vannak (nekem működik), de most pár kép a könyvtárvillamos belsejéről:
Alien Angel, köszönet mindenért, de, ha ezek linkek, valamiért nem tudom megnyitni (a 62-es térképet sikerült) , ahol kiír valamit, az a Gateway Time Out. Csak gondolom, hogy az egyik kép ez lehet:
A Bengáli lehet akár kocsiszíni menet is a 63-ról. Ha jól sejtem, nincs rajta utas, legalábbis a többi villamoson határozottan látni az embereket, ezen nemigen vélek felfedezni. Mivel Füzesi Főműhely "felújítás" (=gyártás), könnyen lehet, hogy az első példányok - '62 május időben megfelel az első kocsik forgalomba állításának - Kelenföld Kocsiszínben laktak.
Stimm, megvan: 1962. 05., Közlekedési riport 004452
Mindenségit, el is felejtettem, hogy a 19-es '46-'64ig nem volt, utána pedig az Erzsébet-hídon ment. 18-assal még tán utaztam a Moszkva tértől mind a két végállomásra. Az 1500-as tényleg a 42-es lesz, bár, hogy miért emlékszem én mindig két pótkocsira, azt nem tudom.
Az egyirányú Bengáli... passz. A többi képeken nagyrészt a 63-as szerepel, az odáig rendben van, annak mind a két végén volt hurok, de a másikat nem is tudom, mi lehet.
Ha az 1500+pót 19-es, akkor az új Erzsébet híd átadása előtti lenne a kép; de akkor hol volt a másik végállomása a járatnak, ahol hurokban meg tudott fordulni? Nem tudok ilyen útvonalról. A Nyugati pályaudvarnál (Marx tér) volt hurok-lehetőség, de azt a 49-es használta, amíg nem UV volt. Viszont a Bengáli létezése abba korba teszi a képet, amikor a 47-49 már UV volt.
Ha a Bengáli 68-as, akkor viszont 1964 utáni a kép, de akkor már a 19-es sem a Szabadság hídra fodult. Egyébként ez a Bengáli egyirányú kocsi (1100-as psz.csoport, háromajtós*), tehát a másik végállomásán ennek is kellett hurok a forduláshoz. Márpedig a 68-as viszonylatnak kétféle útvonala volt: a Bosnyák tér után Nagy Lajos, Egressy, Vezér utca a Mogyoródi útig (fejvégállomás), illetve később az (E)örs vezér tere (szintén fejvégállomás). Hacsak nem egy - általam eddig nem ismert - 68A pl. Keleti pályaudvarig...
Ami viszont elképzelhető: az 1500+pót 42-es Móricz Zsigmond körtér - Kispest, Tóth Árpád utca között, a Bengáli pedig 18-as (bármilyen hihetetlen), Kelenföldi pályaudvar - Vörösvári út között. Ezeknek a vonalaknak mindkét végén volt hurokvégállomás, és akkor a kép dátumát a Bengáli "megszületése" (1962?) és az új Erzsébet híd átadása (1964. november 7.) közé lehet tenni.
A FAÜ csuklós busz pedig lehet 1-es is, vagy 7-es is, mind a kettő ilyen típusal volt kiadva ebben az időben, és mind a kettő a Szabadság hídon át közlekedett.
* Budapesten a Bengálik népes típusválasztékából csak a háromajtós egyirányú és tízajtós kétirányú (1200-as psz.csoport) közlekedett.
Szerintem 9A, járt arra 3000-es szóló motorkocsi - igaz, nem tudom, meddig fordult ott elő, főleg az eredeti pályavilágítójával. Melyik évből való ez a kép?
2018. május 11-én este megnyitotta kapuit a "Hotel Budafok".
Megfiatalodott a "vendégkör" is, mert a korábbi lakók közül a Kelenföldre költözött Ganz ICS-k ott is maradnak, a Baross kocsiszínbe vándorolt Tátra T5C5-ök nagyrésze helyett korábbi Angyalföldi, és olyan Baross-i Classic Tátrák érkeztek, amelyek eddig ritkán jártak errefelé az utóbbi évtizedben - egyelőre 23 pár...
A legifjabb vendég - az első napon négy db - rövid CAF villamos volt, amelyek a 17-es vonalán járnak, a csatolt Tátrák a 17-es, és a 41-es vonalon közlekednek majd - valószínűleg...
Az újjáépített kocsiszín Fehérvári úti homlokzata.
A 12-ei, szombati pihenős járművek, és a 13-as vágányon egymás mögött négy, selejtezésre kijelölt Ganz ICS. A legközelebb álló a Tátra 4240-es classic T5C5.
Mindenkinek jó munkát, jó élményeket kívánok az új kocsiszínben!
Egy speciális festőkabin. Amellett, hogy speciális elszívóval és szűrővel is rendelkezik, ráadásul még fűtéssel a festéket rá is égeti. Egyedülálló a kocsiszínjeink között.
Szerintem igen, majdnem. Elsőre az a tippem - pusztán a képről -, hogy ez valamikor a két világháború között történt a farkasréti vonalon (a kocsin még nem látszik sínfék, tehát 1938 előtti lehet a kép, de már beszkártos korszakbeli, azaz 1923 utáni), a homlokfal ferde részén véleményem szerint a koszorúszállító kampók látszanak. A leszakadt tető belső részét a bordák hat részre tagolják, s mivel ezek elvileg az oldalablakok oszlopainak tengelyében folytatódtak, ezért valószínűleg hat oldalablakos Q kocsiról lehet szó (ellentétben a másik, zugligeti képeden láthatóval, amelyik a négy oldalablakos, már hegyipályásra átalakított változata ugyanezen típusnak).
Úgy tűnik, a kocsiszínek nagyobb felújítását - érthető okokból - új típus érkezéséhez kötik:
Tátra - Szépilona 1980 körül
TW - Száva 2002 körül
Combino - Hungária 2006 körül
CAF - Budafok, egy kis lemaradással, de ez ugye teljes újjáépítés
A többi maradt olyan, amilyen (Baross, Zugló, Fradi). Talán még Angyalföldön volt némi korszerűsítés a 80-as években? Illetve Kelenföldön az UV-ICS váltással összefüggésben úgy 10 éve.
Jól teszed! Ismerős szitu, anno" a Rákóczi téri OFOTÉRT-nél jártam így rendszeresen, egy 24-es ORWO filmből mindig kihagytak egy-két kockát! Sokáig terveztem, hogy majd valaki hozzáértő segít, de akkor még a fotózás/előhívás ritka volt, és ismeretségem sem volt e témába (1983-1985).
Második adag. Azt tippelem, hogy a Régi magyar villamosok könyvbe ezekből a képekből jópár bekerült, de azé' remélem nem gond, hogy itt újraközöltem :)
Negatívszám: 33491. A KM 72. psz. villamos motorkocsija a MKV telepén az 1981-982 évi felújítás után 1982. VI. 30, Miskolc
Negatívszám: 31498. Villamos a Váci út és Élmunkás híd kereszteződésénél, 1981
Negatívszám: 26794. A Szegedi Közlekedési Vállalat által készített csuklós villamos, 1976
Egy barátom segített előhívatni azokat a fotókat, amiket az OFOTÉRT nem hívott elő, mert a film vége, vagy eleje volt. 40 évig pihentek ezek a negatív kockák. A semminél több, ezért úgy gondoltam, hogy megmutatom ezeket is nektek.
Örömmel tettem, és a köszönetet továbbítom a helyszíni tudósítónknak, akivel a folyékony kenyeret garantáltan el fogjuk fogyasztani. :-) Persze ha még bármi látványosabb változás történik, pl. vaskerekű járművek tűnnek fel, mindenképpen jönni fog a kép.
A múlt pénteken kapott fénykép feltöltésével nem terhelném a Fórumot, mivel néhány homokbucka eltűnésén kívül semmi változás nem látható rajta. Nyári szünet lehet.
Mondjuk felmerül, hogy minek... Ha az új 50 méteres villamosokat is közúton hozzák, akkor az a vágány akkor fog utoljára vasúti kerékpárt látni amikor beszabályozzák.
FB Villamosos csoportban az a válasz érkezett erre a kérdésre, hogy Dec.31 az üzemkezdet (járműkiadás kezdete), október végére pedig elvileg átadják a területet. Gondolom akkortól kezdődnének a költözések, hibajavítások, oktatások stb.
Csatolt Ganz, majd hosszú CAF az 1-esen, próbajáratok az éjszakában, a budafoki remiz újjáépítése, feltúrt Bartók Béla út, lezárt Szabadság híd, nosztalgia ősz, köd a rakparton, meg még ez+az:
Mai állapot. Az előtérből eltakarították az eddig ott deponált anyagokat, lehet, hogy hamarosan megkezdődik a csarnokba hátulról érkező vágányok építése.
A tervezett helyszínrajz egyébként itt látható, a 22. oldalon. Innen lehet tudni pl., hogy a képen látható bal szélső vágány végén egy forgóváz-mosó épül.
u.i.: Köszi a rendszeres jelentéseket, jó látni időnként, hogy hogyan állnak az építkezéssel. Ha megépül a kocsiszín, nem tervezel ezekből a képekből egy összefoglalást valamilyen formában, hogy könnyen végig lehessen nézni a változásokat?
Nem, hanem ahogy írtam, "gyártáskori állapotot megközelítően felújított". A kijelzőn kívül sok másban nem eredeti még: pl. belső kijelző, üléselrendezés, nincs ablakelhúzó gomb és B végi viszonylattábla-tartó... amiket így amatőr szemmel elsőre mondanék. De állítólag ami késik, nem múlik.
Másik topicban írták, hogy majd ha ténylegesen nosztalgiakocsi lesz, akkor visszakapja a célfilmet, az eredeti üléseket, az eredeti kapaszkodókat, leszedik róla a BKK miatt kötelező matricákat. 1-2 nap alatt már befejezhető a gyári állapotúra alakítás.
Ma reggel kaptam a tudósítónktól ezt a szép napfényes képet. A gödörben épített objektumot teljesen befedték, és a nosztalgia épület tetejével is haladtak.
Szerintem egyáltalán nem rossz (nem lassú) a budapesti villamosok sebessége. Persze javítani, fejleszteni mindig lehet, de az utóbbi években azért sokat fejlesztenek is.
Egy másik aspektust említenék meg a villamosokkal kapcsolatban. Nagyon szubjektív leszek, de nekem nem szakmám a közlekedésgépészet, csak egy átlagutas vagyok, akinek viszont van véleménye. Kezdetektől fogva fenntartásaim voltak a Combinókkal kapcsolatban, de ezzel a véleményemmel mindig kisebbségben maradtam. Rendkívül szűk, kényelmetlen, nem praktikus belső elrendezésűnek vélem a Combinókat. Nagykörúti közlekedésre teljesen alkalmatlannak tartom. Az az érv, hogy nem ilyen méretű/mértékű közlekedésre tervezték, szerintem nem állja meg a helyét, ettől még lehetne praktikus egy belső tér. Elég csak A CAF-okkal menni egy kört, hogy lássuk: a spanyol villamosok klasszisokkal jobbak - utasszempontból teljesen egyértelműen. Nagyon csodálkozom és csalódott vagyok, hogy egy Siemens ilyen terméket tudott csak kifejleszteni.
*Ez egy szubjektív vélemény és nem a negatív hozzáállás a célom, csak a véleményem kifejezése. BTW a CAF-ok példaszerűek, a jövőben azt a típust és gyártót kellene előnyben részesíteni.
A 80-as években sokkal rosszabbak voltak a pályaállapotok, mint manapság, mégis jóval gyorsabban mentek a villamosok. Például a körútról a Népszínház utcán át beálló csatolt csuklósok, olyan nagy sebsebéggel robogtak át a házak között, mint a gyorsvonat",jó nagy porfelhőből alkotott kondenzcsíkot húzva maga után.
A felvetett ötlet úgy gondolom, pozitív fogadtatásra talált!
Nos, ha pedig (1) régen volt részem ilyenben, (2) Fotós körútban benne vagyok, ha sikerül összeegyeztetni, (3) én megyek, (4) az eredményeket kibeszélhetnénk egy-két pohár sör mellett -- ez mind szimpatikus gondolat, szóval akkor egy tavaszi napon, kicsit kellemesebb hőmérsékleti viszonyok között (vélelmezhetően április második fele vagy május ilyen lehet) tényleg rendezhetnénk egy ilyen Veterán (indexes nikk-címkére gondolok :) fotósétát!
Egy teljes napban gondolkodom, mindenki annyihoz csatlakozik majd, amennyi ideje/kedve van. Jó lenne, ha aki jön, javaslatot tenne legalább egy (vagy több) viszonylatra, vagy ex-viszonylatra, amelyet szívesen meglátogatna; ebből kialakulhat egy követhető útvonal(terv). Jómagam javaslata: Kápolna tér, a 36-os viszonylat nyomai (már amennyi a leaszfaltozás után maradt) és a 29-es maradványai, leginkább az Expo téren.
Aki még itt (is) maradt a fórumon a régiek közül (Vaves, MVIII, KZsoci, Szakadáskapcsoló, LoviGabi, r_tamas, FAV 20 és még néhányan): egy tavaszi fotósétához lenne kedvetek?
Természetesen emlékszünk, nem is kevesen! Túlzás nélkül állítom én is, hogy a villamosok iránti elkötelezettséged és a profi képeid nem múlnak/múltak el nyomtalanul. Csak tessék folytatni a fotózást és a Pozor! Tramway"-t :)
Az egyik patinás német fórumba felrakok néha egy-egy sorozatot, ott jobb a hangulat.
DSO? Ha igen, ott merre?
Akkor megnézem azt, pedig nekem tetszenek a FB-re feltett képeid is :)
Én meg egy kicsit már "lelassultam", leginkább villamosos téren... Esetlegesen a nosztalgiákhoz még ki-kilesek ha van valami, de például a legutóbbi fényes UV-s évadot letudtam 4 napban (egy 19-es, egy 50-es, meg 2x kimentem a 2-esre, de csak a Kossuth téri többlet díszkivilágítás miatt, és ennyi...); a selejtérett ICS-ket sem üldözöm, ahogy a felújított KCSV-ket sem... Na meg magánéletileg is volt annyi változás, hogy azért többnyire nem akkor járkálok el fotózni, amikor jólesik hanem amikor van időm is rá... Egy cseppet orientálódtam a nagyvasút fele, de ez is javarészt a "közelemben" levő 142-es vonal csörgős vadászataira tevődik, meg néha a KöKin tartózkodás közben 'ami arra jár és érdekes' alapon kattintgatok.
A FB-n nem hoztam létre külön fotós oldalt, az idővonalamon az összes közlekedéses/vasutas témájú képem publikus.
Nos, így olvasva a diskurzust...a magam részéről befejeztem a képek ide rakosgatását. Egyrészt már megint új kritériumok vannak a méretre (nem akarok egy képet négyféle verzióban visszamenteni, mert hol ide, hol oda jók), másrészt elsikkadt a fórum. Közel sem olyan aktív, mint a facebook, és őszintén szólva nem vagyok kíváncsi az ügyeletes rombolókra, akik gáncsoskodnak, kötekednek (néha az "én érdekemben", de a mérleg átbillent, és a pohár is kicsordult már réges régen), és ha nem tetszik mehetek zarándokútra a moderatúrához. A fb-on meg letiltom, elásom, kitörlöm, jelentem, felgyújtom, megsemmisítem. Nagyon fel van hígulva a "szakma", nem csodálom, hogy az öreg motorosok visszahúzódnak, és nem kérnek az okoskodásból. Weblapot se nyitok, úgy sincs időm azt kezelgetni. Fb csoportban szoktam képet osztani, azt is kis méretben, vízjelezve. Sokak kedvelgetik, úgy vélem, hogy biztosan nem csinálom olyan rosszul, de mostanában ott is visszafogottan vagyok jelen képekkel.
Hát igen, kár, hogy nincs valami normális tárhely, a Google jó lenne, csak az sajnos nem webtárhely. Atw-sből nekem is már kettő van, de gondolom a te honlapod nyomott egy pár gigát, azt meg már nem túl kényelmes szétszedegetni.
TWdoktor: Elvileg arra van a kis házikó ikon, meg mellette a sok kis négyzetet tartalmazó.
Nincs "vissza" gomb, vagy kattintási lehetőség, így ha megnyitok egy albumot, be kell zárnom az oldalt, és újra megnyitni, hogy egy másik albumot nyissak meg.
Hát, nem nagyon. A freeweb ingyenes szolgáltatása annak idején megszűnt, az atw-vel próbálkoztam, de nekem nemigen vált be. És olyan kicsi az érdeklődés (te vagy kb. a harmadik (aki nem közvetlen ismerősöm) az elmúlt öt-hat évben, aki kérdezte, hogy lesz-e még ilyen - nem hagyott nyomot a vasútbarátokban az az oldal), hogy nemigen látom értelmét ezzel küzdeni. Továbbá a magyar vasútbarát társaság légköre olyan mérgező, hogy ahhoz sincs kedvem, hogy azt írogassák nekem a gyerekek, hogy milyen bénák a fotóim, miért nem mászom fára stb. Az egyik patinás német fórumba felrakok néha egy-egy sorozatot, ott jobb a hangulat.
A Facebookon van a Pozor! Tramvaj oldal, de mostanában az se frissül sokat; ott azért találni újabb fotókat. Egyébként továbbra is fotózok, bár messze nem annyit, mint "ráérős egyetemista" koromban.
Igen, azért írtam, hogy jellegű, lehet, hogy nem volt túl szerencsés megfogalmazás. :) Mondjuk az övé pont másabb, mert ott többféle tartalom is van (elveszett sínek, stb.) Azt értettem alatta, hogy képes, szöveges beszámolók, jellemzően Arles-es dizájnnal. :) Sajnos nagyon kikoptak az ilyen oldalak, kár, hogy pl. a régi trains.hu vagy KZsoci oldala nem elérhető már. Sőt, az is furcsa, hogy elvileg ma már mindenki fotózik, aztán valahogy én mégse látok olyan hűde sok képet meg videót a neten, még Facebook-csoportokban se nagyon... Amúgy, ha már a témánál vagyunk, ismerek még egy ilyen oldalt, ezt meg nemrég találtam a vasutasban.
KZsoci: Köszönöm, a te oldalad amúgy elképzelhető, hogy valamikor még elérhető lesz valahol?
3 évvel ezelőtt már belinkeltem ide a honlapomat (valószínűleg senki nem emlékszik rá), de utána abba is maradtak a frissítések, most viszont évekre visszamenőleg feltöltöttem a "termést", úgyhogy akit érdekel egy Hamster- vagy KZsoci-jellegű, vasúti, villamosos és buszos képeket, illetve ezekhez tartozó szöveget tartalmazó honlap, kattintson ide.
Íme a mai állapot. Talán a legjelentősebb változás, hogy elköltözött a daru a kép előteréből, amit tavaly augusztusban telepítettek, valamint épül a nosztalgia-tároló oldalfala (jobboldalon).
Igen :-) Gondoltam, hogy modellvasutas kérdésekben másik néven nyilvánulok meg, de hülyeség, mert nem először felejtettem el vissza(szakadás)kapcsolni.
Aki csak futólag jár errefelé, és nem olvas vissza: ezek nem saját képek, egy kedves ismerősöm önzetlenül szolgáltatja hétről-hétre, amit ezúton is köszönök neki.
Ez a kétvágányos kis csarnok eredetileg fényezőműhelynek épült, rövid aknákkal ellátva. Később „motorozó”, azaz a kéttengelyes korszakban a motorok kisüllyesztését végezték itt. A vasút felőli vágánya áthaladt a delta felőli hátsó végfalon, és az itt elhelyezkedő, a két csarnokkal egybeépített, alacsonyabb műhelyépületbe vezetett. Itt tolópad volt beépítve, ami a két szomszédos csarnokból átnyúló vágányokat kötötte össze. A mostani átépítés első tervváltozatain ez a kétvágányos csarnok sem volt megtartva, az udvari vágányok a helyén kifutottak a Forgalmi utcáig. A lakóépület ma már nem tartozik a kocsiszínhez, más a kezelője, ezért maradt meg.
A vasbeton dongatetős nagy csarnok az épp az előbb emlegetett "41-es villamos" kocsiigénye miatt épült 1914-ben (eredetileg Törökbálinton épült volna egy kocsiszín), és még két ugyanilyen hajót terveztek építeni belőle az udvar felé, tehát a maihoz hasonlóan a teljes udvar beépült volna. Nyilván az első világháború miatt nem került erre sor, de a megépült 1/3-ad csarnok udvari homlokzatán, az eresz alatt mindvégig lehetett látni azokat a bekészített konzolokat, amikre a szomszédos csarnoktető íves vasbeton főtartóit rá lehetett volna támasztani a folytatáshoz. Ezt a csarnokot a vasbeton első nagy mestere, Zielinski Szilárd tervezte, aki pl. a margitszigeti víztornyot is, és tető dongahéja a 15 méteres fesztáv ellenére is csak 9 cm vastag volt középen. Szerencsére Zielinskinek ilyen rendszerű csarnoka még van pár, pl. az újpesti, szentendrei (régi) kocsiszínek, az angyalföldit viszont szintén lebontották már.
"". Nagyon szűkös volt a terület az összes megkívánt funkció elhelyezésére, így szerintem gesztusértékű, hogy a régi csarnokok közül, ha csak egy is, de megmaradt.""
Köszi mindkettőtöknek a pontosítást. Tényleg jobban meg kellett vonla nézni a képet, akkor nem írtam volan hülyeséget. Betudható a reggeli kávéhiánynak :)
Hát izé...csakhogy egy kicsit bővítsem ismereteidet...a kép láttán még bőven a háború előtt készült, Kamaraerdő olyankor meg bőven a budafoki HÉV kezelésében volt... :)
Azért három fala, meg a vonórudas Polonceau-fedélszéke eredeti. Sőt eredetibb is lesz, mint volt utoljára, mert elbontják az utólag beépített vasbeton osztófödémet a vaskos pilléreivel együtt, így ismét egyterű lesz. A most még kibontott fala, mivel az vakolt válaszfal volt alaprajzi szerepe szerint, a többi falhoz hasonló téglaburkolatot kap majd a hátsó fal alsó részével együtt, ahová meg az egykori műhely tapadt. Nagyon szűkös volt a terület az összes megkívánt funkció elhelyezésére, így szerintem gesztusértékű, hogy a régi csarnokok közül, ha csak egy is, de megmaradt.
Nem kell semmit firtatni, csak írtam egy röpke megjegyzést, gondolom az 1074-est azért is hoztad példának, mert ez a jármű ami tuti itt fog lakni, az meg, hogy valójában csak az alváz, de inkább már csak a keret, mert a hord mű meg egyebek, már acélvázasításkor sem maradt eredeti, már bagatell. Inkább arra válaszolj, van e információd, hogy az említett járgányon kívül, melyiknek lesz még ott a pihihelye?
Az egykor mellette álló csarnokkal gyakorlatilag össze volt nőve, ezért a képen felénk eső falát tényleg újra kell építeni, a tetőszerkezetre szintén ráfért a komolyabb beavatkozás.. ilyen korú és ennyire elhanyagolt épületeknél ez már csak így megy, attól még több mint 100 éves épület marad :)
És ne kezdjük el firtatni, hogy mondjuk a 1074-es villamosból mi az eredeti, vagy egy 30+ éves Ikarusból mi az eredeti.. az értékük alapvetően nem ezen múlik.
Én úgy tudtam, ez minden érdeklődőnek szólt, persze az életszerűség szabályait betartva, de itt inkább olyan érzése volt az embernek mint ha regisztrált menet lenne, némi fotós effektussal.
""Véget ért a nosztalgia szezon, de októberben három ráadás programmal várjuk az érdeklődőket.....
...Október nyolcadikán a 2624-es tesz néhány kört a Szent János Kórház-Bécsi út-Lehel utca-Angyalföld kocsiszín útvonalon. Indulási időpontok a Szent János kórháztól: 10:00, 12:30, 14:30, Angyalföld kocsiszíntől 11:00, 13:30, 15:30.""
Angyalföldi kocsiszín indulási időpont 11:00!
Gratulálok a villamoson dolgozó személyzetnek, hogy nagy ívben lesz@rták hogy fel is akar e valaki szállni, jöttek, rohantak és húztak is tovább. Továbbá gratulálok az ott dolgozó biztonsági őrnek, hogy lila gőze sem volt, hogy jön e a villamos vagy elment e már (10:50). Na de a szervezőknek s legjobb gratulációm, hogy az Agyalföldi kocsiszíntől", az mit jelent? Megálló? Vagy az északi oldal ahogy ahol befordul a telephelyre? Vagy a déli ahol megy vissza? Gondolom az ülésekbe ragasztott csontifanok", azok ezt biztos másképp látják. Ők mint a korosabb idős hölgyek az sztk rendelőkben úgy ragaszkodtak a kinézett ülőhelyeikért, le sem szállt senki (de fel sem!!) . Többen várták a 2624-es csodát, és milyen jó, hogy végre nem a 2-es (kicsit unalmas) vonalon lehet vele utazni, de felszállás mikéntjét nem tudva, hol a megállóban, hol a kapukban lestek, sajnos, mindig rossz helyen, mire ideért, még nem volt, mire oda már az előző helyen volt, mire célba vette, már áthúzott a remiz felé, persze a megállóból négyen, köztük 2 hölgy futni kezdett, de látható volt a reménytelenség. Mire a sorompóhoz ért(tek) húzott is a csontifan nosztalgia!
Köszi, megtisztelő :-) Azért egyébként is érdemes néha ide benézni, bár mondom pont én, aki saját képet hónapok óta nem tett közzé. Mondjuk ha belegondolok, szinte nincs is saját villamosfotóm kb. január óta...
Az építkezésben most valóban nincs sok változás hétről-hétre, de ha már megígértem, pakolom a képeket. Lehet játszani, hogy "Mi a különbség a két kép között", úgy 30 éve is volt ilyen a Hahotában :-)
Ha az nem is, de valami slideshow-t majd megpróbálok összehozni. :-) Nincs zsákbamacska, kb. minden képet publikálok, úgyhogy ezekből kell majd dolgozni.
Szegény 1515 62A-ként balesetezett a Fűrész utcánál... :( Egy autó kanyarodott elé... Az IHO-n látott képek alapján annyira nincs összetörve, maximum az eleje egy kicsit. Remélem, hamarosan újra forgalomba állhat!