A Danuvia gyártmányok barátainak legnagyobb és legrégebbi netes találkahelye, legyen az motor, óra, kitűző vagy lakat :)
Tanácsok, túrák, börzehírek, csevegő, alkatrészek, pénteki csajok...
D.Zoli! Mekkora az átmérője a bandázsolt vezetéknek, olyan kellene ami nem az töltésé. Sikerült vennem, de szerintem ez egy számmal vékonyabb, mindenesetre örülök, hogy egyáltalán van.
Ilyen mély tudás előtt meghajlok! :D) Megadom magamat. Egy viszont biztos, a Zsiguli nem Fiat! Már eleve a motorja nem az, egészen más.
Sose volt Zsigulim (hálistennek) ezért nem is vitatkozom a szakértőkkel.
(Egyszer vezettem Zsigulit Szentes Cegléd oda vissza távon, egyszer pedig nagy Polskit Budapest- Pécs oda vissza távon. A Polski egy élmény volt, a Zsiguli nem annyira, mert a kormányával birkózni kellett. Nem tetszett.)
Erősen rászáradt szennyeződésnél: Famentes papírtörlőt teszek a felületre és átáztatom sima ablakmosó folyadékkal. Pár perc alatt a szennyeződések fellazulnak és óvatosan a nagyját letörlöm. A többi maradékot csak erre használt mikroszálas törlőkendő és ablakmosó megfelelő kombinálásával tisztává varázsolom.
Vízlepergető csodaszereket elengedtem, mert csak nagy sebességnél működnek. Alacsony tempónál a kiülő vízcseppek kifejezetten zavaróak.
Autón is csak az oldalsó és a hátsó ablakon használom.
A továbbfejlesztés meg max. egy gyenge facelift volt, műanyag lökhárítók és nagyobb és rondább hátsó lámpák.
Az elavult kifejezés talán a Fiat 125 esetében, de ott is csak részben igaz, mert szinte egyszerre került gyártásba a Fiat 125 és a Poski Fiat 125p, de a licenccel nem kapták meg a modern DOHC motort és a 4 vagy 5 sebességes padlóváltót, hanem a korábbi típus, a Fiat 1300/1500 OHV motorját, kormányváltóját, lázmérős műszerfalát és talán futóművét kapta meg, ami viszont a szocialista autóknál a hatvanas évek fordulóján még messze nem számított elavultnak. Persze 1991-ben, a gyártás leállításakor Olaszországban a Regata is kifutott, már a Temprát gyártották, ami hasonló méretű autó volt...
Pont a Zastava 101 és a Polski Fiat 126p esetében ez nem így volt...
Inkább az az állítás igaz, hogy a licencelt modelleket 15-20 évvel tovább gyártották az olasz gyártás leállítása után.
A Fiat 128 1969-ben került gyártásba, a Zastava 101 pedig már 1971-ben. A Fiat 128 még 1985-ig gyártásban maradt, a Zastava 2010-ig, tehát 25 évvel tovább...
A Fiat 126 1972-ben került gyártásba, a Polski Fiat 126p pedig 1973-ban. Sógorom első autója egy 1974-es Kispolski volt, tehát 1 év után már exportra is jutott. Bár 1980-ban az olasz gyártás leállít, a Fiat 1993-ig árulta a lengyel összeszerelésű 126-ost a saját hálózatában, csak a Cinquecento érkezésével törölték a választékból. Lengyelországban 2000-ig gyártásban maradt. A BIS változatot 1987-től csak néhány évig gyártották, zömében nyugat-európai piacra (nálunk hivatalosan nem forgalmazták, pedig mi voltunk a 126-os egyik - ha nem a legnagyobb - exportpiaca), simán Fiat emblémával árulták, csak hátul volt egy miniatűr felirat, hogy Made by FSM...
Még az 1966-tól bevezetett Fiat 124 is gyártásban volt 1970-ben (1974-ig), amikor a VAZ-2101 (Zsiguli 1200) gyártása beindult 1970-ben. Nővérem keresztszülei kapták az egyik első átadott autók egyikét 1971-ben Debrecenben. Idézet a Közlekedési Múzeum-tól: "A Zsigulik, vagy exportra szánt néven a Ladák sorozatgyártása 1970 augusztusában indult meg. Magyarországon az első Zsigulikat 1971. június 14-én adták át: Debrecenben dr. Zsadányi Ottóné kapta meg az IH-12-26-os rendszámú autó kulcsait, Budapesten dr. Kurcz Árpád állatorvos vehette át az első Zsigulit IH-54-01 rendszámmal." A nővérem keresztszüleié az IH-14-08 volt. Érdekesség, hogy 1982-ben cserélték le egy LADA 1300S-re, az meg az első kockák egyike volt, KD-00-02 rendszámmal... 😁 Bár a kereklámpás 1200-ast csak 1988-ig gyártották, a kocka klónok egészen 2012-ig készültek...
Egyébként a Seat 124 is 1968-tól gyártásba került, a Tofas Murat 124 1971-ben...
Azért elavult, mert miután eladták, a Fiat már a továbbfejlesztett vagy teljesen új tipusokat gyártottak. Nem futott egy időben azonos konstrukció itt is ott is.
Se a szovjetek se a jugók nem koppintottak a Fiatról, hanem a Fiat jó pénzért illetve ócsó vaslemezér' eladta a gyártási licenszet az elavult tipusairól.... :D)
Valószínű.Szinte minden Fiat koppintás volt a Zastavánál.A 101-es a Fiat 1100 koppintása,a Zaszti 1300-as is,Fítyó is.Ez a kombi is.Saját fejlesztés tudomásom szerint a Yugo 45,55,65 volt,persze a motor olasz másolatával.Az utolsó sikeres fejlesztés a Florida volt,akkor modern autónak számított.Abban már hazai motor volt.Nem sokat gyártottak belőle,mivel kitört a háború 91-ben.
András Kis " ˇ Veterán autós-motoros találkozót és börzét tartunk.Dunaújváros INTERSPÁR parkoló bal fele.Időpont : 2025. szeptember 21.-én, 6:00-tól 14:00- igInfó : Rácz lászló 06 305379402"
Volt hatvanas Yugo is.Én láttam mindhármat.A 65-ös volt a legerősebb,65 lovas.A 45-ös Fítyó motorral volt ellátva,csak egy kicsit nagyobb köbcentivel.A hatvanas,hatvanötösben 101-es motor volt,ja meg az 55-ben is.65-ös nagyon kevés volt,miért,nem tudom.Kétajtós Mediteránból sem volt sok.A nyolcvanas évek legelején abbahagyták a gyártását.
Valakinek ha igénye van rá, lehet licitálni a Facebookon egy szép Mátra alkatrészkatalógusra. Kíváncsi leszek a záróárra. Nemrég hirdették meg, de nem lesz olcsó...