Sima négyszögacélból meg tudod csinálni a karokat. Az enyém valami öreg motor szelepemelő himbáiból készült. Megláttam a méh telepen egy kupac olajos motor alkatrész között, és rögtön gondoltam hogy ez lesz belőle.
Nem megjárni kell ötször, hanem odanyomni, és hagyni, hadd forogjon, aztán lassan, finoman adni neki egy kis fogást, ahogy a csavaron érzed, hogy enged, majd megint hagyni, hadd forogjon. És így tovább, ameddig jó nem lesz. Közben ne vedd el róla!
Én van, hogy egy percig is forgatom, mire jó lesz.
Írtam (a fórumon), hogy vettem egy kínai osztókészüléket (125-ös tokmányhátlappal.)
Ahogy méregettem az osztóköröket meg az illesztő peremet, a kínaiak más szabványt használtak.
A tokm. felfogó csavarok furatainak osztóköre ø107,62 mm, az illesztőperemè pedig ø 95 mm. Hát erre nem szerelhető a TOS tokmány. De ez még hagyján!
A hátlap meredek kúppal szerelt a készülék orsójára. D41, d39, l11,3 mm, fél kúpszög ~5°-ra jön ki. De ami furcsa, hogy a sikok (orsó és a hátlap) között még meghúzott csavaroknál is jól látható rés van. Jó ez így? Nem húzódhat el a tokmány hátlapostól?
A csavarok elég nehezen "járnak" a menetekben és mocsokul meg voltak húzva! Az orsó amiben a három menet van edzett. A hátlap öntvény.
Szvsz az ilyen recéző nem való csak nagy gépre, mert kinyírja a szánban a menetes orsót. Készíts egy ollós recézőt, az alig terheli a szánt és a főorsót és sokkal nagyobb erőket tud. A recézésnél egy kicsit játszani kell az átmérővel hogy ne több bekezdésű recét készíts.
Ja... ha belegondolsz, az átmérők arányának passzolniuk kell, azaz egész számra kell kijönniük, mert ahogy fordulnak, nem fognak találkozni a kezdőpontok. Ezt egyszerűsíti, hogy a recézés osztásköze miatt sokkal több hányadosra is működik, de ha például 11-es átmérőt akarsz recézni, az nagy eséllyel ilyen lesz.
Jó látni ezeket a régi szerszámokat, hogy van még becsületük. Nálam is akad egy-kettő, bár inkább csak a faipari vonalon (hagyaték) - kihaló szakmák mára már mellőzött eszközei, sokuk ismert eredettel (helyi ipartörténeti relikviák)...
Vettem egy 34 éves kínai osztókészüléket "kissé" koszos de elfogadhatóan jó állapotban. Tisztítás miatt nem nagyon! szétszereltem. Néhány apró javítható hibát találtam. Az olaj is eléggé "lepedékes" volt. Kicsurgattam és féktisztítóval valamennyire kimostam. Azt kérdezem, milyen olajat tegyek bele? A csigakerék öntvènyből van.
A tokmányhátlap rövid kúpos ø125-ös. De az illesztő pereme csak ø95, a TOS-é pedig ø100 ezért csinálok egy másikat. Rövid kúpot már esztergáltam. Ez menni fog. A felfogó csavarok furatainak helyét egy újabb módszerrel jelölöm meg.
Itt egy ábra Görbe Mihály középiskolai tanártól:
Akinek kedve van megnézheti a számolást a köré írható körnek a weboldalon.
Én inkább a "MechTab appot" használom amit már többször is ajánlottam itt a fórumon.
Csak két furat távolságát meg a 120 és csak az egyik 30 fokot kell beírni. És már meg is adja a köré írható körnek a rádiuszát. Az app több mehanikai adattal és táblázatokkal is rendelkezik!
(A beírt adat nem a 125-ös 2 furat távolsága hanem a camlockos csatlakozású eszterga főrsón lévő 2 furattávolság!)