A TOS-MN80-asomat átalakítottam ilyenre;? Teljesen saját feljesztés, már többször dicsekedtem vele itt a fórumon.
Az, hogy ,,meg vagyok vele elégedve'', de kifejezés - eszméletlen jól!
Ha a szoftver elég okos (a Vevor esetében azért vannak fenntartásaim e tekintetben), akkor olyan dolgokat is könnyedén meg lehet csinálni vele, ami hagyományos esztergán vagy nagyon macerás (pl. több bekezdésű finommenet) vagy egyenesen lehetetlen (pl. váll mellett tövigmenetet csinálni.)
,,ha egy kissé erős a vágáskor az ellenállás elszinkronizálódik a vonómotor, elcseszi a menetet."
Én closed loop léptetőmotort raktam bele, az ,,elcsúszni'' nem tud, csak, ha teljesen beragad. Olyan meg még nem volt.
,,Meg a sok gombnyomkodás kinyírná hamar a gombokat''
Én jó masszív ipari gombokat tettem bele, ami kibír minden. Plusz egy CNC gépből kiszuperált Sinumerik tekerős állítót, ez utóbbival lehet a numerikus értéket bevinni, meg a szánt mozgatni.
,,meg vajon magától tud elindulni-megállni?''
Na erre mondtam, hogy kérdés, mennyire jó a szoftver. Nálam 3 pozíciót lehet eltárolni: A kezdő, a végpozíciót és egy harmadikat.
Menetvágáskor a végpozíció elérésekor szétkapcsol a szinkron (ezért lehet biztonsággal falig menetet vágni). Kézzel ki kell emelni a kést, gombnyomásra visszamegy a start pozícióba, ott fogást kell venni és a következő gombnyomásra indul az újabb kör.
Egy másik gombbal pedig el lehet küldeni a szánt a harmadik pozícióba, hogy az ellendarab próbálgatásakor ne legyen útba a kés.
Találkozott már valaki a Vevor mx-s450 hobbiesztergával? Nem találok róla elég információt, de olybá tűnik hogy a szán vonóorsó elektronikus kapcsolatban van a főorsóval, vagyis egy léptetőmotor mozgatja. Kíváncsi lennék ez tényleg megbízhatóan működik? Gondolnék arra, ha egy kissé erős a vágáskor az ellenállás elszinkronizálódik a vonómotor, elcseszi a menetet. Meg a sok gombnyomkodás kinyírná hamar a gombokat, meg vajon magától tud elindulni-megállni?
Ugyan az órás eszterga valóban kúpra húzza be a patront - de a befogó patron (ezt megmértem) pontos annyira, hogy egy 8mm-es patronba befogva is ütésmentesen fut - a rátekert, elfúrt tokmány persze már üt, de hát ugye, ennek az esetleges felszabályozásáról értekezünk...
Igazándiból már lemondtam róla, most inkább a kíváncsiság hajt, mit lehet belőle kihozni...
Természetesen ezeket végigjátszottam. A képen látható mérést meg kizárólag azért csináltam, hogy az Aliexpresses reklamációhoz el tudjam küldeni - miszerint üt a tokmány, mint állat...
A probléma ott van egyébként, hogy a tokmány befogatása el van szúrva. Ezt az esztergába egy 14mm-es menetes végű illesztő-patron fogja be, ami még teljesen rendben is van, nem üt, de a tokmánytestbe az illesztő furatot elfúrták-elrontották, nem kellően központos. Pár tized mm pedig órás munkához konkrétan selejtté teszi.
Nyilván felszabályozni is csak úgy lehetne, ha a pofákat szigorúan dedikált helyre végleg betéve, és a rögzítést is fixálva végeznénk el, bármi változtatás újra ütést hozna elő - de így elvileg meg lehetne oldani. A mostani állapotában csak olyan feladatokra alkalmas - amelyeket viszont nem végzek órás esztergán - itt nagyon nagy pontosságot várunk el, tengelyeket nem is tokmányban, hanem patronban készítek mindig - patronsorom van 0.3-14mm között, 77db-os készlet.
Én nem sietnék annyira azzal a köszörüléssel egy réz rúdanyagon történő mérés alapján.
Szerintem méregess még, hogy lásd, mi és mekkora a probléma.
Először is mérd meg az excentritást közvelten a tokmánynál, ne 2-3 cm távolságra.
Aztán próbálj szerezni valami pontosabb rudat. Ha más nincs, a 6-8mm-es ezüstacél rudanyagok elég pontosak szoktak lenni (tipikusan köszörültek), de azt is ellenőrizni kell, hogy egyenes-e (pl. mérőlapon, lámpával alávilágitva). Fontos az is, hogy a vége le legyen törve, ne legyen rajta sorja.
Ha van egyenes mérőrudad, akkor érdemes több helyen is megmérni, abból látszani fog, hogy excentrikus, vagy ferde a befogás.
Érdemes többször is befogni, mindig megmozgatva pofákat. Ha összevissza eredmény jön ki, akkor a köszörülés se fog segíteni.
Azután érdemes különböző méretű tesztrudat is befogni. Ha itt különböző excentritást látsz, akkor csak egy átmérőre fogod tudni kijavítani a hibát.
Azután pedig nézd meg a patron-tokmány kapcsolatot, lehet, hogy ott a hiba, nem is a tokmányban. Szedd szét, és mérd meg a patron ütését. Ha az rendben van, simán lehet, hogy újra összerakva megjavul.
Ha a patron üt, szerintem érdemes megpróbálni szerezni egy másik patront.
Lehet azt is csinálni szoktam én is , a homloklapba beszúrok egy hornyot majd egy gyűrű segítségével lehet esztergálni a pofát kívül belül új tokmánynál szokott működni , ha valakinek nem bírja a gépe meglehet csinálni marógépen egy körasztal segítségével is.
Ja, jómagam is abból indultam ki, hogy a dolog úgy működne, hogy mondjuk a belső lépcsőbe beszorítok egy gyűrűt, felköszörülöm egyenesen futóra a külső lépcsőt, abba fogok be - egy már egyenesen futó - gyűrűt, és utána a belső lépcsőt köszörülöm fel.
Az elvi megoldásra rögtön lett volna ötletem is - viszont a 8mm-es befogónál kellene ehhez ezt a kis tokmányt nagyon-nagyon precízen megfogni (nem tokmányba, hanem patronba), és valami igen merev, erős és pontos, nagyobb gép kellene utána a lépcsők ütésmentes felesztergálására-köszörülésére.
És ehhez nincs eszközöm, magában az órás esztergában ez nem kivitelezhető, egyszerűen gyenge ehhez, de a meglévő kis műszerész esztergám (a kis HYD300-as) sem elég erős és pontos ehhez.
Ezért érdeklődtem, hátha van olyan topictárs is, akinek van nagyobb és precíz-pontos gépe, patronos befogója, és esetleg kedve is ezzel foglalkozni.
Az oldalainak közé nem jó szorítani, mert a normál működéshez képest oldal irányban hibával feszíti elő. Nem lesz jó. Régen én is próbáltam, de utána áttértem a furatos módszerre a rugalmasan deformálódó gyűrűkkel. (Sohasem köszörültem, mert nincs olyan kemény, hogy a vídia ne vinné. Max. 58 HRC - simán esztergálható, ha alkalmas hozzá a szerszám. A másik oka, hogy nekem sincs hozzá megfelelő futáspontosságú és méretben illeszkedő furatköszörű fortunám, amit az esztergáimra fel tudnék tenni. A kézi egyenesköszörűk szerintem felejtősek - azok kézi szerszámok, azokat egészen más pontosságú feladatokra tervezték, elég megnézni a csapágyazásukat.)
A pofák közé téglalap keresztmetszetű, húzott alumínium rúdból vágott darabok vannak szorítva. (ívesre én martam oszlopos fúrón, hogy a köszörűkő ne érje)
Ilyen papírhenger (kb 5÷6 cm átmérőjű) meg van töltve valami gyantaszerű pasztával. A gyantahenger homlokfelületét nekinyomják futás közben a futószíj tárcsával találkozó felületének. Amint a szíj teljes felületén begyantázódott, rögtön jobb lesz a szíj és a tárcsa közötti tapadás.
Ez a kép az én megmentett gyantarudam. A második képen egy árjegyzéki kép van hasonlóról. Ezzel szeretném igazolni, hogy nem kamu.
Régen olvastam egy cikket tokmánypofák felszabályozásáról. Az volt a lényege, hogy a tokmányba bele kell fogni valamit, hiszen a pofáknak megfeszített állapotban kell lenniük. Ott egy 3 pofás tokmányról volt szó, ami egyszerűbb. 4 pofásnál, ha valami keményet fogsz bele, akkor egy pofa jó eséllyel lötyögni fog. Tehát valami puhábbat kell belefogni, ami mind a négyet hátraszorítja.
A másik kérdés az, hogy a külső, távolabbi felületeket így lehet köszörűlni, de a legbelsőt, amibe be van fogva a távtartó darab, azt nem. Valami olyasmi volt, hogy a távtartót a hátsó felébe fogták be és az első felét köszörülték. De nem emlékszem, hogyan csinálták a hátsó felét. Talán egy gyűrűt fogtak a már leköszörült első felébe és a gyűrű lyukján keresztül köszörülték a hátsó felét. De ezt csak úgy gondolom. Mindenesetre nekem nagy szivatásnak látszik...
Mérhető amúgy valamilyen trükkel az eltérés? Én arra gondoltam, hogy kilágyított, vékony rézdrótdarabkákat (3-4et) valahogy rogzíteni a kúpon (ragasztó és effélék nélkül, legalábbis a mérendő részen ne legyen), és úgy felszorítani helyére a tokmányt. Aztán lemérni az ellapult drótok vastagságát és számolni. Biztosabb kiindulópont lenne köszörülés előtt.
Ha csak pár század az eltérés, meg lehet próbálni apránként leköszörülni a hátlapjából. (Sikköszörűn. Ha párhuzamossági hibája is van, akkor nem lesz jó.)
Jó hogy felhoztad a forgócsúcsot , nekem van vagy 10 db persze , hogy mind használt, Orosz , Román , Magyar , Német , Cseh , kicsi nagy mindenféle de a legtöbb javításra szorul van amelyik üt , van amelyiket már sokszor köszörülték és már nagyon rövid van közte berágott is , csapágyazás szerint akad benne kúpgörgős , sima , tűgörgős , támcsapágyas , ahogy időm engedi nekifogok már van amelyiket szétszedtem és már meg is rendeltem hozzá a csapágyakat új tengelyt is kell esztergálnom hőkezelni is kell majd beköszörültetni.
Akarok gomba csúcsot is meg kicsi tengelyekhez való csúcsot is csinálni lesz velük meló.
Kérdésem lenne a gyakorló szakikhoz. Szoktam venni kínai órás szerszámokat, többségükkel elégedett is vagyok, van, amit kiröhögtem - de azok meg mind filléresek is voltak, érdemben kár sem ért velük.
Viszont próbaképpen vettem egy ilyen 4 pofás 50mm-es tokmányt. Sanou - használok a műszerész esztergán másik Sanou 80mm-es tokmányt, ami gyakorlatilag tökéletes, precíz, erős, nem üt, stb.. - ezért volt benne némi bizalmam, de ez ipari hulladék. Aliexpresses beszerzés volt, kb: 200 dollár, tehát nem is teljesen filléres, de órás tokmánynak olcsó (egy ilyen Bergeon tokmány ezer eurós nagyságrend, meg különben is, svájciban csak három és hat pofás van, és a négy pofás óratokok befogására pont kellene, de nincs). Papírforma szerint 0.02mm ütése lehetne, de ehelyett van több, mint fél milliméter - használhatatlan.
Visszaküldeni nem tudtam (a Magyar Posta dicsőségére közel lett volna a visszaküldés ára az áru értékéhez...), az Ali meg visszafizette az ütő, selejt tokmány árának a felét, de akkor is van 100 dollárért egy levélnehezékem.
Elvileg rendbe lehetne hozni - legalább úgy, hogy külső befogásra jó legyen (belsőre nem is fontos, oda van megfelelő 3-6 pofás tokmányom több is) - de fel kellene hozzá pontosra szabályozni, amire viszont a meglévő eszközeim nem alkalmasak. A két belső lépcsőt, és, ha már hozzányúlunk, esetleg a külső pofa-élt kellene tényleg központosra köszörülni - van valaki, aki erre tud vállalkozni? A befogatása a szokásos 8mm-es (M7 menettel behúzó) órás patronos, az egész elég kicsi, amúgy masszív, szépen kivitelezett acél, de ez a konkrét darab pontatlan, ekkora ütéssel gyakorlatilag semmire sem jó.
Egy jó géppel mindig könnyebb gyorsabb kényelmesebb a munka a kedvemet se veszi el , egy szarral meg csak küszködni kínlódni lehet , én nagyon utálom amikor egy gép lityeg-lötyög lóg mindene a holtjátékok már nagyok inkább csak felidegesít most is készülök kicserélni a keresztszán orsót természetesen állítható két anyásra , amilyen kevés meló van nem fog elkopni egyhamar.
Egy ismerősömnek van egy TOS SV18-asa ő szokott is vállalni ilyen melókat általában előnemesített CRMO-ból szokta kiesztergálni.
Lényegében nem áll szándékomban óraalkatrészeket gyártani. Amire kell, azt a gép nagyjából tudja is (az más kérdés, hogy én mit tudok belőle kihozni, mert nem tokmánykulccsal a kezemben láttam meg a napvilágot:)) Ez egy talán könnyebben kijavítható pontatlanság, és ha sikerül helyrehozni, akkor mégiscsak jobb, ha precízebb az a masina.
"Nem tudom, hogy pl egy központfúró mit szólna hozzá, ha így használnám?"
Az rövid és elkészíti a fészkét. A csigafúrót veszi majd igénybe, annak élszalagját, ebből kiindulva bővebb furat az eredmény, vagy tönkretett fúró, pláne a súrlódástól lenyalt élszalag vagy kilágyult fúró, görbe szár ... stb.
Illetve csodálkozás hogy a munkadarab túlvégén nem központosan keletkezik a furat. Relatíve hosszabb furat esetén...