Keresés

Részletes keresés

rferi Creative Commons License 1,5 órája 0 0 53443

Ha eljut hozzám a fénymásolat, csinálok belőle pdf-et.

Előzmény: MUM.21 (53437)
sarktibsi Creative Commons License 2 órája 0 0 53442

Köszi szépen , szerintem sokunk számára hasznos információkat írtál le.

 

Arra már nem nagyon emlékszem milyen bordáskerekeket használtam fel ha jól rémlik nem voltak egyformák. 

Előzmény: jalpar (53441)
jalpar Creative Commons License 6 órája 0 0 53441

,,Vajon ez csak véletlen?''

 

Félig véletlen.

A 2 modulos fogaskeréknél a tengelyek távolsága éppen a fogszámok összege mm-ben. (Általában: tengelytáv=m*(z1+z2)/2)

 

Fogasszíjnál, ha egyforma a két kerék, akkor a tengelyek távolsága a fogméret*(k-z)/2, ahol k a szíj fogszáma, z pedig a kerék fogszáma.  Szóval a T5-ös szíj (fogméret=5 mm) a tengelyek távolsága a 2.5mm többszöröse lesz, illetve tipikusan (páros fogszámú szíj és kerék esetén) 5 mm többszöröse lesz. Magának a keréknek a mérete nem kerek érték milliméterben.

A nem egyforma a két kerék, akkor hülye számok fognak kijönni a tengelytávra.

 

Szóval, egész (1,2,3,...) modulos fogaskerekek esetén, ha a fogak 5-tel oszthatók, akkor helyettesíthető lesz T5-ös szíjjal.

Ha egyforma volt a két fogaskerék, akkor még az áttétel is megmarad.

 

Előzmény: sarktibsi (53440)
sarktibsi Creative Commons License 7 órája 0 0 53440

Egyszer átalakítottam egy fogaskerekes hajtóművet a 2-modulos (ha jól emlékszem)  fogaskerekeket kicseréltem T5-ös szíjakra   kerekekre a dolog lényege az , hogy nem kellet feszítő hozzá a régi tengelyek távolsága pont megegyezett a T5-kerekek plusz szíj méretével.

 

Vajon ez csak véletlen? Vagy eszt a mérnökök direkt így számolták ki!

 

Mindenesetre évekig működött a gép. 

Előzmény: jalpar (53436)
toothgaabor Creative Commons License 8 órája 0 0 53439

Túlterhelés elleni védelem. A SUI40 esztergában, a D40x6-os vezérorsó hajtását egy D3mm öntöttvas pöcök adja át. Inkább ez törjön, mint egy figyelmetlen menetvágás következtében teljes amortizáció következzen be.

Előzmény: jalpar (53431)
Gesterto Creative Commons License 11 órája 0 0 53438

Köszönöm a választ .

Előzmény: jalpar (53436)
MUM.21 Creative Commons License 19 órája 0 0 53437

Csak fénymásolat van .

Előzmény: Pityesz(001) (53430)
jalpar Creative Commons License 20 órája 0 1 53436

Ha van mondjuk egy 1 modulos fogaskereked, azon a fogak (a gördülőkörön mérve) pont π mm-re (3.141mm-re) vannak egymástól. Ha ehhez akarsz csinálni egy csigahajtást, akkor annak 3.141mm-es menetemelkedésűnek kell lennie. Ez a modulmenet.

 

Lehetne fordítva is: hogy a menet a metrikus és a fogaskerék fogait igazítják ehhez.

 

Két okból szerencsésebb a modulmenet:

1. Egy akármilyen menetemelkedésű menetet könnyebb csinálni mint egy fura fogméretű fogaskereket. A fogaskerék gyártáshoz a fogméretnek megfelelő szerszám kell, az esztergapadon meg bármilyen menetet lehet csinálni.

2. Modulos fogaskerék és modulmenet esetén mm-ben kerek értékekre jön ki a tengelyek távolsága.

 

Pl. egy 50 fogú 1 modulos fogaskerék gördülőkörének az átmérője 50mm (a külső átmérő 52mm). Ha ehhez kapcsolódik egy 20mm középátmérőjű modulmenet (névleges átmérő: 22mm), akkor a két tengely távolsága 25mm+10mm=35mm lesz.

 

 

Előzmény: Gesterto (53435)
Gesterto Creative Commons License 21 órája 0 0 53435

Kösuönöm. Erre a felhasználásra gondoltam én is , de nem nagyon találtam infót.

Előzmény: Őpoiuztrewq12 (53434)
Őpoiuztrewq12 Creative Commons License 22 órája 0 1 53434

Gyerekkoromból úgy emlékszem rá, hogy csigahajtásnál használják a modulmenetet. (Az én esztergám föl van készülve arra is, hogy modulmenetet vágjon. Én mégse vágtam még vele modulmenetet.) A csiga, mint egy fogaskerék jellemzően modulra épül.

 

Modulra. Ezért nevezik modulmenetnek. De úgy látszik csigamenetnek is hívják.

 

Előzmény: Gesterto (53433)
Gesterto Creative Commons License 23 órája 0 0 53433

Elmagyarázná nekem valaki , hogy mi a modulmenet ? Hol alkalmazzák ?

Pityesz(001) Creative Commons License 23 órája 0 0 53432

Valószínülegl!

A képen látható karikázott rész lehet a ludas, mert a videón latható hogy a kúp szára forog előtolásnál mindkét irányban de a tengely nem mozdul meg, Rá nézek amint lesz időm,

Köszönöm!

Előzmény: sarktibsi (53427)
jalpar Creative Commons License 24 órája 0 0 53431

,,lehet elnyíródott a retesz"

 

Pont ez történt nálam a múlt héten. Az ALG-100-asban ez a "retesz" a maga konkrétságában egy 1mm átmérőjű drótdarab.

 

Előzmény: sarktibsi (53427)
Pityesz(001) Creative Commons License 25 órája 0 0 53430

Köszönöm, egyenlőre PDF formátumban szeretnék, az lenne?

István

Előzmény: MUM.21 (53429)
MUM.21 Creative Commons License 26 órája 0 0 53429

MUM.21  3 napja    0 0 53408

Szia !

 

Kérsz papíralapú gépkönyv másolatot ?

 

Üdvözlettel  MÜM.21

Előzmény: Pityesz(001) (53404)

Előzmény: Pityesz(001) (53428)
Pityesz(001) Creative Commons License 1 napja 0 0 53428

Köszönöm, 

ilyesmi jellegű problémára gondolok, mert a hajtás fel megy oda az Orsóhoz , váltásra reagál , de mintha megszakadt volna a kapcsolat , asztal nem mozog, de kézzel megy rendesen

Előzmény: sarktibsi (53427)
sarktibsi Creative Commons License 1 napja 0 1 53427

Ezt a típust nem ismerem , lehet elnyíródott a retesz szét kell szedni és kiderül, nekem is volt ilyen jellegű problémám nekem az orsóba ki volt kopva a horony de csak ott ahol sokat volt használva egy lapos reszelővel satuba fogva mindenhol egyformára reszeltem a hornyot , majd csináltam egy új reteszt (C45) a kereket is hozzá igazítottam. Nekem ez a módszer bevált sokba nem került de a sok idő ráment.

Előzmény: Pityesz(001) (53426)
Pityesz(001) Creative Commons License 1 napja 0 0 53426

Fejlemény marógéppel kapcsolatban, Amikor mentem megnézni a gépet az előtolás az asztalnak oldal  irányban szépen működött, mondjuk terhelés nem volt rajta, 

de ma próbálgattam és oldal irányban szaggattottan ment, majd egyáltalán nem , a kapcsolókar működik rendesen lehet látni hogy forog egy persely szerű de  a tengely nem, hol keressem a hibát? Ezzel tisztába voltam hogy lesznek ilyen dolgok,

Töltöttem fel youtubra videót kérlek nézzétek meg, köszönöm!

 

https://www.youtube.com/shorts/WsotPusCHW0

Pityesz(001) Creative Commons License 1 napja 0 1 53425

Szerdán megyek össze pakolni délután a cuccokat, megkérdezem, ahogy láttam a szerelő akna felett van a csörlő, valószínüleg az aknába azzal engedték le a dolgokat vagy motor kiemeléshez, 

Előzmény: toothgaabor (53422)
sarktibsi Creative Commons License 2 napja 0 2 53424

Nekem van egy jó pár db balos fúróm , beleszakadt tőcsavaroknál vagy sima csavaroknál is jól jön kifúráskor sokszor volt rá példa , hogy a balos fúró kitekerte az adott csavar maradványt. 

Előzmény: Pityesz(001) (53418)
ruzsa janos Creative Commons License 2 napja 0 0 53423

Csak félve kérdezem: készített már valaki közületek kis teljesitmenyű vízsugaras vágógépet?

Igen, tudom hogy az "igazi" az 2000 bar fölött működik, de ettől még....

Talaltam egy diy videot (ami lehet persze kamu), amiben emberünk egy hagyomanyos mosót megbuheralt, kicsit feljebb tolta a nyomast (de csak úgy 220 bar köré), illetve vett hozza egy fejet fúvokaval.

https://youtu.be/Lg__B6Ca3jc?si=1-MIm61YLzjL_Tv1

 

toothgaabor Creative Commons License 2 napja 0 0 53422

Az emelő, aminek ott lóg a kapcsolója a gép előtt, eladó?

 

Előzmény: Pityesz(001) (53415)
ruzsa janos Creative Commons License 2 napja 0 0 53421

Hát amikor megvettem valami piacon, csak az árát vettem eszre.

Az autoban ülve már feltűnt, hogy látvanyra nem az igazi. Aztán leesett :) 

Előzmény: Vetesi75 (53420)
Vetesi75 Creative Commons License 2 napja 0 0 53420

"Hagyományos" automataesztergás környezetben nem ritkaság a balos fúró - mondhatni, hogy egy tök általános dolog. Marós felhozatalban már ritkább a balos sarokmaró - ma már nem egyszerű a beszerzése sem...   Próbáltam olyan példát írni, ami egy hétköznapi "jobbos?" szerszám esetében is indokolhatja a balra forgatást. (Asztalosoknál a sorozatfúró adapterben minden második hely balra forgó.)   :)    Utólag?   :D

Előzmény: ruzsa janos (53419)
ruzsa janos Creative Commons License 2 napja 0 0 53419

Nekem pl van úgy 5-6 darab 10-es balos.

Amire utólag jöttem rá :) 

Előzmény: rferi (53417)
Pityesz(001) Creative Commons License 2 napja 0 0 53418

Gondolom léteznek ha így írtad ! 

De kicsi az esély hogy használjuk itthon, nem?

Előzmény: rferi (53417)
rferi Creative Commons License 2 napja 0 2 53417

"Illetve a forgás irány váltás mire szolgál a marógépen?"

 

Miért gondolod, hogy nem léteznek balos marók, ill. csigafúrók?

Előfordulhat olyan szitu, amikor a megfelelő felület elérése érdekében a fordított irány lesz a megfelelő.

Előzmény: Pityesz(001) (53413)
Vetesi75 Creative Commons License 2 napja 0 2 53416

Pl. : Ha van egy jó kis osztófejes meló és szeretnénk látni is, hogy mit csinálunk, akkor a marótárcsa a gépész és a munkadarab közé kerülhet. Ellenirányú maráshoz ragaszkodva, a tárcsa lapjára fordul 180 fokot és forgásirányt váltunk.  (De a vízszintes tüskére is feltehető fordítva a tárcsa, ha úgy a kezelőnek jobban kézreesnek a dolgok - homlokpalástmaró esetén is előjöhet, hogy trükközni kell.)

Előzmény: Pityesz(001) (53413)
Pityesz(001) Creative Commons License 2 napja 0 1 53415

Tudom Pusztulatnak néz ki, de jó lesz ez csak idő kell hozzá :)

Előzmény: Pityesz(001) (53414)
Pityesz(001) Creative Commons License 2 napja 0 0 53414

Másik dolog ! 
Voltam ma megnézni egy ismerősöm apukájának a hagyatékát! Sajnos elég sok mindent hagyott hatra!

Emu 250 gép illetve összes tartozék alapanyag szerszám ami a géphez köthető az vásároltam meg, árat nem írok mert ! A gép gyártásban nem dolgozott , oktató volt az illető erőműben és megkapta a gépet nyugdijba vonuláskor , kinézetre csúnya szerkezetileg minden működik rajta már amennyire lehet próbálni , csere kerekek bábok sík tárcsa , tényleg mindene megvan, 

Egyenlőre míg a marógépet nem állítom talpra nem tudok vele foglalkozni csak annyira hogy haza hozzam,

 próbálok gépről képet tölteni

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!