Keresés

Részletes keresés

vasúttörténet Creative Commons License 2023.10.07 0 2 2421

Off
FORTEPAN kép belinkelése:
(A böngésző címsora sajnos lapozás esetén a Fortepan-on nem frissül jelenleg.)
A megjelenő képen jobbra fent a link megosztás "gomb"-ra feljövő menüben (segéd ablak) a hivatkozás másolása a legalsó, az jól működik.
On

Előzmény: rezgaras (2390)
rezgaras Creative Commons License 2023.10.04 -1 0 2420

2387

Előzmény: Atomcsapássy Edömér (2419)
Atomcsapássy Edömér Creative Commons License 2023.10.04 -2 0 2419

> Erre a képre gondoltál?

 

A fotó teljes méretben letöltve 20MB-os és ha 1:1 méretarányba kinagyítva megnézem, nekem úgy tűnik, mintha a mozdonynak lekerekített sarkú ablakai lennének. Elvileg ez csak az első 3 (vagy 4?) Kandó példánynál volt így?

Előzmény: Alien Angel (2389)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2418

Ha látszk a hídfő, ahogy a fotón is, akkor könnyű azonosítani a jobb és a bal vágányt. Az elsőnek épült szerkezet hídfőjében egy boltozat van. Ez van a jobb vágányban. A 14 évvel későőbb épült második hid feljárójában viszont már két boltozat van. Feltételezem, hogy ez a megoldás a jobb terheléseloszlást szolgálja, mert az első híd építésekor annak mindfkét ellenfala megcsúszott a völgy felé. Ez a híd van a bal vágányban.

Előzmény: trebront (2411)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2417

"1932 szeptember 12-én Komáromig a villamos üzemet felvették. E naptól gőzmozdonyok mellett rendszeresen jártak a biatorbágyi hidakon a nagy tengelyterhelésű V40 és V60 sorozatú villamos mozdonyok is. Ez a jelentős terhelés növekedés, illetve a fejlesztés alatt álló, a Kandóknál is nagyobb tömegű V44 sorozatú mozdonyok tervezett üzembe állítása 1941-re szükségessé tette a hídszerkezet további erősítését."

Előzmény: rezgaras (2415)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2416

A Cegléd - Szolnok és a Rákos - Újszász szakasz elejétől fogva jobbjáratú volt. Viszont az Újszász - Szolnok - Szajol vonalrész baljárattal indult, ott később álltak át jobbjáratra.

Előzmény: rezgaras (2414)
rezgaras Creative Commons License 2023.10.04 -1 0 2415

"A poligonális öv majd 1941-ben kerül mindkét híd alá."

 

Ebben nem annak volt szerepe, hogy már készültek a jóval nehezebb V44-re?

Előzmény: Bárdos Imre (2398)
rezgaras Creative Commons License 2023.10.04 -1 0 2414

Kösz. Akkor már csak a szajoli vonal története hiányzik. :-))

OT

1969-ben "dolgoztam" figuránsként a gödöllői HÉV vonal mentén. A mostani Őrs vezér tér és Nagyicce között mértük fel a közműveket a pálya áthelyezéséhez. Akkor úgy mondták, hogy utána jobb járatú lesz a HÉV. De akkor még a kis Földalatti is balra ment...

Előzmény: Bárdos Imre (2408)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2413

Közben rájöttem...

Előzmény: trebront (2411)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2412

Ha jól sejtem azt gondoltam rosszul, hogy a fényképen a biatorbágyi viadukt Győr felé menetirány szerinti bal vágánya látható, és ezért jár a helytelen vágányon a V40, mert a jobboldali a helyes vágány.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2410)
trebront Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2411

ha a men.ir.szerinti jobbon haladna, akkor látnád mögötte a másik pályát. de nem látod. ezért a bal pályán megy

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2410)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.04 -1 0 2410

Én úgy tanultam, hogy azt, hogy egy vágány helytelen vágány-e, mindig a menetirány szerint kell értelmezni.

F2 utasítás:

1.2.36. Helyes és helytelen vágány
Kétvágányú pályán a kezdő vagy végpont felé tekintve egyaránt a jobb
oldali vágányt helyes vágánynak, a másikat helytelen vágánynak
nevezzük.

 

Tehát az ominózus fényképen a V40-es a menetirány szerinti jobb vágányon halad és rajta van a helytelen vágányon történő közlekedést jelző tábla, tehát abban az időben, amikor a fénykép készült a bal oldali vágánynak kellett lennie a helyes vágánynak. (vagy nem értek valamit)

Előzmény: Bárdos Imre (2408)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.04 0 1 2409

De, Déli - Kelenföld között technológiai oka van a baljáratnak, a tolató mozgások így nem az érkező vonatokkal szemben közlekednek.

Előzmény: G368 (2406)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.04 0 1 2408

Nem, teljesen vegyes volt a kép. A Budapest- Vác -Szob vonal pl. már a második vágány kiépítésétől fogva jobbjáratú volt, a a miskolcin viszont 1948 körül álltak át a jobbjáratra. A képhez visszatérve: a több szakaszban, különböző időkben történt kétvágányúsításoktól fogva a hegyesi oldal Győrig baljárató volt, de a Győr - Hegyeshalom második vágány 1926-os átadásától kezdve azon a szakaszon már jobbjátrattal vették fel az üzemet. Viszont a Kelenföld - Győr szakasz több lépcsőben, a villamosítási munkálatokkal egyidőben végzett átépítésekkel lett jobbjáratú. A villamos vontatás 1932-es megindulásákor a vonatok még Bicskéig baljáratban, onnatól jobbjáratban közlekedtek 1932 novemberéig, amikor Kelenföld - Bicske között is átálltak a jobbjáratra. (Az adatokért köszönet Oppenheim Gábörrnak.) A fotón a vonat az ekkor már helytelen bal vágányon tart Győr felé, ezért van a gép orrán a tárcsa és ezért biztos, hogy a felvétel az 1932 novemberi átállás után készült. Az már a hidak történetéhez kötödő érdekesség, hogy bár a kétvágányúsításkor a meglévő vágyány jobb oldalára került az új vágány, Torbágynál mégis a régi hídtól balra épült meg az újabbik viadukt és a régi híd került a jobb vágányba. 

Előzmény: rezgaras (2399)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2407

A Múlt-kor ebben a cikkben taglalja az 1941-es jobboldali közlekedésre történő áttérést és azt írja:

"A zártpályás rendszereknél még sokáig megmaradt a bal oldali közlekedés, jelenleg már csak a gödöllői HÉV vonalán van így."

 

 

https://mult-kor.hu/amikor-magyarorszag-attert-a-jobb-oldali-kozlekedesre-20160706

Előzmény: Alien Angel (2404)
G368 Creative Commons License 2023.10.04 0 1 2406

A Déli nem azért balvágányos, mert Kelenföld felől érkezve jobbra vannak a tárolóvágányok, és ha ki akartak vontatni egy szerelvényt, akkor keresztben kellett volna az érkező vonatok előtt?

Előzmény: John Howard (2405)
John Howard Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2405

Érdekes felvetés. Ha csak a Keleti és a Nyugati pályaudvart nézzük, az érkezési és indulási oldalak (a pénztárcsarnokok elhelyezése) miatt a Nyugatiban jobboldali közlekedés lehetett a kezdetektől, míg a Keletiben baloldali. Utóbbi Rákosig ma is balirányú; bár ez inkább egy érdekes "örökség" a hatvani és az újszászi - eredetileg egyvágányú - vonalak ottani találkozása miatt. (De mintha a Déli és Kelenföld között is balirányú lenne...)

Előzmény: Alien Angel (2404)
Alien Angel Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2404

Lehet, hogy tévedek, de Magyarországon nem a kezdetektől a mai rendszer szerint történik a közlekedés a kettősvágányú nagyvasúti pályákon?

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2403)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.04 0 0 2403

Közben aludtam rá egyet. Nem mond ellent a kép és az eddig tárgyaltak. Hegyeshalom felől nézve a szerelvény a jobb vágányon az akkori szabályok szerint a helytelen vágányon közlekedett, tehát stimmel a tárcsa és valószínű, hogy 1941 után cserélték a vonatközlekedésben is a bal oldali közlekedést jobb oldalira (kivéve gödöllői HÉV).

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2401)
Alien Angel Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2402

Köszi!

Előzmény: Bárdos Imre (2398)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2401

Ez viszont így ellentmond a képnek és az eddig tárgyaltaknak.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2400)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2400

Magyarország 1941-ben tért át közúton a jobb oldali közlekedésre, tehát esélyes, hogy a vasúton addig a jobb oldali volt a helytelen vágány.

Előzmény: rezgaras (2399)
rezgaras Creative Commons License 2023.10.03 -1 0 2399

Kösz. Akkor, az 1930-as években a magyar, kétvágányos vonalakon jobb oldali közlekedés volt? (azaz a bal volt a "helytelen"?) Mert úgy tudom, Ausztriában bal oldali volt az Anschluss-ig. Svájcban és Franciaországban mind a mai napig bal oldali közlekedés van. A vicces ebben az, hogy Svájcban a vezér némelyik mozdonyban a jobb oldalon ül, némelyikben a bal oldalon (a gőzmozdonyban viszont jobb oldalon volt!) mig Franciaországban a bal oldalon (és a francia gőzmozdonyokon bal oldalon volt a kormánymű, a fűtő a jobb oldalról lapátolt)

Előzmény: Bárdos Imre (2395)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.03 0 1 2398

Nem, az a jobb vágányba került, az 1884-ben épített régi felszerkezet helyébe. A poligonális öv majd 1941-ben kerül mindkét híd alá.

Előzmény: Alien Angel (2397)
Alien Angel Creative Commons License 2023.10.03 0 1 2397

Már az ex-baroki felszerkezet, de még aláfeszítés nélkül?

Előzmény: Bárdos Imre (2396)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.03 0 2 2396

Igen, ez a bal vágányban lévő "új" viadukt, aminek a feljáróján Matuska robbantott 1931-ben. A felvétel 1932 novembere és 1941 között készült.

Előzmény: Qqberci (2393)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.10.03 0 4 2395

Helytelen vágányon közlekedő vonat elejét kellett megjelölni fehér szegényű vörös tárcsával az akkori 41. sz. jelzési uasítás szerint.

Előzmény: rezgaras (2386)
C50 Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2394

Igen.

Előzmény: Qqberci (2393)
Qqberci Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2393

Ez az a bizonyos biatorbágyi viadukt?...

Előzmény: Alien Angel (2389)
Alien Angel Creative Commons License 2023.10.03 0 0 2392

Ezek szerint már nem csak a mozdonyokat számozzák át :)

Előzmény: rezgaras (2390)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!