Ami engem illet suliba járok, Linuxot használok, és köszönöm szépen, nekem az állam ne fizessen egy fillért se MS szarokra!!! Ha ingyen lenne se kérném!!!!
Tandíjat viszont fizetek - most már legalább tudom hogy kinek!!!
Hol követelhetem vissza a tandíjamból a windóz cuccok árárt?
"Hiller István óriási szerződést szeretne kötni a Microsofttal... ...A Microsoft államigazgatási üzletéről eddig nem hoztak nyilvánosságra adatokat, de piaci becslések szerint 12-15 milliárdot is kitehet."
http://index.hu/gazdasag/magyar/hillms12/
ha ez így van, az azt jelenti, hogy az Ukrajnai modellt választjuk...
Felhasználói oldalon lehet, valóban (bár valami ActiveX rinyálás nekem is rémlik), de ha adminisztrálni kell, az már nem annyira egyértelmű, és az már egyetemi tanszékenként legalább egy fő...
Én azt hallottam hogy kell Active X a Neptun használatához..
Kezdek pesszimista lenni... Sztem a kormány megint a mutyit választja. megduplázza az összeget, mindenkinek befogja a száját és tömi pénzzel az MS-t tovább...
A régebbi Neptun Citrix-alapú volt, a mostani pedig webes. Kliensoldalon bármi használható. Hogy maga a rendszer min fut, az meg kb. lényegtelen, mert venni egy pár vindózos szervert nem tétel.
Azt olvastam, hogy a legutóbbi ország, aki aláírta a Campust központilag, Ukrajna volt, míg Nyugat-Európában nem is volt SOHA központi aláírósdi.... az iskolák külön-külön szerződtek, tehát abban voltak érdekeltek, hogy - hacsak lehet alacsonyan tartsák a, költségeket... Nevetséges, hogy miközben itt is számtalan iskola és diák használ Linux-ot, az állam utánuk is kifizeti a központilag hasraütött számlát a Microfosnak... most éppen 5 milliárd... az 50.000 diák éves tandíja! hoppá hoppá.... szép szép.... szegény diáktól elszedik, hogy aztan jól odaadják a Bill zsebébe... komolyan pert kéne ez ellen indítani...
Sokat forgattam mostanában a BECTA tanulmányati a kezemben - http://www.becta.org.uk/ - háistennek úgy tűnik, hogy nem kell feltalálnunk a spanyolviaszt... a problémák amiket leírtál részben megjelentek az ő tanulmányaikban is...
próbálom tömören összefoglalni a válaszokat:
MS nyilvántartó programok Tényleg le kell fejleszteni a nyílt forrású megfelelőket, a költséget az állam kell hogy vállalja
Droidok a felsőoktatásban Átképzés, Oktatás, Oktatás, Oktatás - szintén állam kell hogy finanszírozza
MS, mint oktatási versenyelőny Ha vmelyik iskola ezzel akarja hirdetni magát - szerintem nem annyira abszurd a felvetés - , ám legyen, de tegye azt a saját ktgvetéséből - ne az állam finanszírozza
Gondolkodás Olvasgattam szorgalmasan egyetemi fórumokat, ahol arra a kérdésre hogy miért kell az MS, az volt a válasz, hogy azért, mert az iskola azt írja elő.... na ez az abszurdisztán!!! :) sztem az emberek gondolkodása ebben a korban a legrugalmasabb, ezért KELL itt kezdeni!
Tisztaszoftveren MS és nyílt forráskód A BECTA szerint ez nem megy, ha ingyé van (az iskolának) az MS is, akkor nem vált, csak ha muszáj... Egyetlen módja van annak, hogy az egyetme is érdekelt legyen a takarékoskodásban, ha az ő pénze forog kockán.... Angliában éppen ezért nem írtak alá központi szerződést - hadd legyenek pontosan tisztában a sulik azzal, hogy mennyibe kerül a szoftver
Először is az egyetemek borzalmas pénzeket öntöttek ezekbe a tanulmányi nyilvántartó csodákba (Neptun, ETR), amelyek ha jól tudom, csak Windows-környezetben mennek. Persze nyilván át lehetne alakítani ezeket, de azt a gyártó cég érthető okokból nem fogja ingyen megcsinálni, az egyetemek meg érthető okokból nem akarnak még egy kalap pénzt kifizetni ezért.
Marha sok hülye droid "dolgozik" a felsőoktatás ilyen-olyan szintjein, akit végigtoltak egy ECDL-vizsgáig (ez már rögtön egy rossz vicc, különösen, hogy az is marha sok pénzbe, állami pénzbe került), hülye mindenhez, de tud különböző típusú táblázatokat gyártani a Word-del, meg szöveges dokumentumokat az Excel-lel (yeah! :-D). Az ideális állapot persze ezek kirúgása lenne a legtöbb esetben, de az ugye megint problémás, mind politikai, mind pedig szervezeti szempontból... Na most ha ezek alatt kicseréled a szoftvert, ott csúnya hepaj lesz...
Nem vagyok benne biztos, hogy egy átfogó csere egyébként hozná azokat az előnyöket, amik feledtetnék a hátrányokat. Én sem kedvelem a MS-t, de a munkahelyek (nem csak a közigazgatási munkahelyek) igen jelentős részénél akkor is ez a standard, ha a fejünk tetejére állunk. Na most megjelenik lelki szemeim előtt, ahogy egy iskola azzal hirdeti magát, hogy "versenyelőny, mert nálunk egyenesen rögtön a Word-öt és az Excel-t tanulhatja a gyerek, ami aztán majd kell neki". Abszurd, de simán lehet.
Az emberek gondolkodása. Nyilván nem véletlen a türelmi idő a szerződésben, de nyugodtan kezelhetjük úgy, mintha nem lenne. Amíg Magyarországon a túlnyomó többség azt hiszi, hogy az eredeti CD birtoklása a szoftver tulajdonlását, és abszolút használhatóságát jelenti, addig én inkább nem építenék arra, hogy a lakosság bősz legalizálásba kezd, ha eltűnik alóla a licensz... >:-)
Én azt tartanám jobb megoldásnak, ha az állam, tekintettel arra, hogy a Campus és egyéb programok jelentős reklámot jelentenek a MS számára (és így folyamatosan erősítik piaci pozícióját), valamennyit visszavenne a pénzből, és az így felszabaduló összeget arra fordítaná, hogy párhuzamosan a Campus és egyéb programok mellett kidolgozná azok nyílt forráskódú megfelelőit, amiket aztán ugyanúgy tenne hozzáférhetővé. Pl. a tisztaszoftver.hu oldalról a MS-tal párhuzamosan lehetne minden más csomagot is megrendelni, ne adj' isten létrehozni és fenntartani ehhez egy support központot, stb.
Itt jegyzem meg: az utóbbi 2 évben 4millió oktatási gépen álltak át az EU-ban, mondván, hogy nem MS szoftverek használatát kell megtanítani, hanem MÁRKAFÜGGETLENÜL a szövegszerkesztést, táblázat és prozentációkészítést...
Ahogy ha vezetni tanulsz, ott sem 6 sebességes, automata-váltós Porsche használatot tanítanak, hanem vezetést - azaz azt, hogy bármilyen kocsiba ha beülsz, rájöjj, hogy hol a kormány váltó, melyik a gáz stb...
Ez érdekes: én láttam egy tanulmányt, ami arról szólt, hogy a cégek (és önkormányzatok...) főleg azért használnak MS-t, mert a végzett diákok csak ahhoz értenek (merthogy makrózni pl. StarOffice-szal ugyanugy lehet - én azt használok) és panaszkodnak, hogy a suliban nem tanulták meg a Linux-ot.
... és itt egy picit körbeforog az MS érvelés...
Oktatják, mert azt használják Azt használják, mert azt oktatják.
... szerintem minden cégvezető boldog lenne, ha nem kéne milliókat költenie MS szoftverre :) vagy szted a cégek imádnak pénzt költeni?
Masrészt az EU sem véltelenül ajánlja nyílt forráskódot - merthogy az egész közösség versenyképessége nőni fog, ha licenszdíj mentes szoftvereket használunk majd (cégek, vállalatok, iskolák, intézmények egyaránt)...
Azért nem annyira tartom valószínűnek hogy a M$ hajtóvadászatot inditana a végzett diákoknál hogy word van-e otthon vagy OpenOffice. Másrészt igazából szövegszerkeszteni odahaza nem olyan nagyon kell, kivéve ha céged van de az egy másik ügy. Nekem már 15 éve van számítógépem és nyomtatóm idehaza, ez alatt max. 2-3 oldal olyan szöveget írtam ami nem a cégemmel kapcsolatos - ehhez pedig elég akár a wordpad is. Az e-mailt az ember nem word-del írja. Másrészt egy ahhoz hogy egy hivatalos levelet megírj az ooo segítségével nem kell egyetemi diploma, annyira nincs nagy különbség az ooo és bármi más között. Olyan munkára pedig ahol már makrók és egyebek kellenek úgyis M$ Office-t használ minden cég, de ez otthonra teljesen felesleges. Szvsz azt kell tanítani a gyereknek amit a munkahelyén fog használni és nem azt amivel odahaza ingyen hobbizhat.
Az MS-nél levőp adatbázisban nyilván benne van, hogy ki végez az oktatásban. Márpedig a Campus csak az oktatásban részt vevő hallgatók számára biztosít licenszet... aki végez a suliban szinte azonnal számíthat egy BSA attakra...
Aki otthagyja az egyetemet, választhat:
- vagy friss munkakezdőként azonnal vesz egy MSOffice-t 80.000 HUF-ért (mert ez már nem akciós!!!) - tehát gazdag - vagy illegálisan használja azt amit a suliban használt... - tehát tolvaj - vagy megtanulja a nyílt forráskódú irodai szoftverek hazsnálatát (StarOffice, OpenOffice...) - es közben atkozottul szidja a sulit, hogy miért ne ezt tanitották neki
Összegezve: az állam elég nehéz helyzetbe hozza szegény diákokat... költségekbe veri vagy lopásra készteti őket, ahelyett, hogy olyan tudást adna, amit utana is tökjól használhat...
Ez nem ésszerű az állam részéről!!! Olyan tudást kell adni a diák kezébe, amivel utana digitális írástudó lehet úgy hogy akkor is legális szoftvert használhat, ha egyébként nincs 100.000 forintja az MS cuccokra....
Utánannéztem, a szerződésben az áll, hogy a kerestszerzodes megszunese utan 12-36 hónapig lehetnek még legálisak a szoftverek. Ez azt jelenti, hogy ha valaki az oktatásban 2007 januárban igényelt MS szoftvert, akkor az legálisan használható 2010 januárjáig...
Én simán el tudok képzelni egy olyan többlépcsős átmenetet, ahol: 1. a tananyag pl. 2008 szeptember 1-tol kezdve nem MS szoftverek oktatását tartalmazza, hanem szövegszerkesztést, táblázatkezelést stb - tehát márkafüggetlen elemeket. Igy a tanulóknak már nem kell MS szoftvereket használni (s így az MS-nél tárolt felhasználói adatok elévültnek tekinthetők), az iskolákban a hallgatói gépeken 2008 nyarán megtörténik a váltás 2. Az intézmények a meglévő licenszeket 2008-2009-ig az iskolai adminisztrációt ellátó gépeken használja 3. 2008 elején állam bácsi megfogalmazza a specifikációkat és elkezdi kiírni az admin és egyéb oktatási rendszerekkel kapcsolatban a pályázatokat... 4. 2008-2009-ben az adminisztráció is átáll, 2009-re teljesen függetlenül műxik az oktatás
Nem az az igazán érdekes, hogy ki kefélte el - legalábbis szerintem - hanem az, hogy a megoldása sajnos már messze nem olyan egyszerű, hogy most liberálisak vagyunk, vagy nem...
Ha valaki a Campus keretében jutott jogtiszta szoftverhez, azt regisztrálták, ugyanis az hozzátartozott a folyamathoz. Azaz a Microsoft nagyon jól tudja, hogy kik is használják most jelenleg jogtisztán a szoftverüket. Ha megszűnik a szerződés az állammal, ezek az emberek (az intézményekről nem is beszélve) rögtön jogtalan felhasználóvá válnak, és nagy többségüknek nyilván nem az lesz az első dolga, hogy elrohan venni egy jogtiszta Office-t, de tovább fogja használni, ahogy addig is... Na, ez ellen a regisztrált nagy tömeg ellen simán lehet célzott ellenőrzéseket vezetni, és igen komoly sikerrel kecsegtet a dolog, a fentiek okán...
Úgyhogy állambácsinak sajnos nem azon kell gondolkodnia, hogy éppen mennyire liberális, hanem azon, hogy kitesz-e párezer embert a fenti veszélynek, majd utána vállalja ennek politikai következményét. :-(
Szóval persze, hogy szar van a palacsintában, de a kérdés az, hogy hogyan lehet azt a legegyszerűbben kiszedni úgy, hogy a palacsinta ehető maradjon. Szerinted mennyi esély van rá? :-((
".... igen nagy gyorsasággal vált a Microsoft egy igen jelentős felhasználói réteg összes adatának birtokosává...."
Tamás, boldog lennék, ha ezt kicsit kifejtenéd, mert nem értem... első hallásra ez úgy hangzik, mintha a Microsoft a felhasználók adatait (pontosan milyen adatokra gondolsz???) BIRTOKOLNÁ, és ezekkel az információkkal visszaélve ZSAROLNÁ az államot...
Ez borzasztóüan hangzik...
Már mástól is hallottam ezt az érvelést, de őszintén nem értem tisztán...
Másfelől, ha ez tényleg így van, akkor ez még egy érv, hogy mielőbb megszabaduljunk ettől a tehertől, vagy nem?
Tehát a FIDESZ kötött egy rossz szerződést, és most már amíg világ a világ csak MS-t használjunk???? Felhivom a figyelmedet arra, hogy az EU-ban 4 Millió iskolai gépen álltak át nyílt forráskódra! Pedig ők is sokáig használtak MS-t! Ezek szerint lehetséges, s ha így van, követendő az átállás!
A BSA felvetésedet pedig egyszerűen nem értem - ha egyszer nyílt forráskódot használ egy iskola - akkor a BSA annyit tehet, hogy bemegy az iskolába, jónapot kíván, elnézést kér a zavarásért és továbbáll...
Nem a megoldás a Microsoft szoftver megvásárlása, hanem a probléma maga!
És ha nem lépünk ki ebből a szarból az már Kóka felelőssége, még akkor is, ha Orbánék kefélték el az ügyet...
Hadd legyen szabad felhívnom a figyelmedet arra, hogy a Campus nem a Kóka-féle liberalizmus, hanem az Orbán-féle nemtudommi eredménye... És miután emiatt igen nagy gyorsasággal vált a Microsoft egy igen jelentős felhasználói réteg összes adatának birtokosává, a hosszabbítás kérdésének már senkinek semmilyen liberalizmusához nincs köze.
Ha nem hosszabbítják meg, abból lesz a büdös balhé, ugyanis a BSA a lista alapján szépen elkezd végigjárni párezer egyetemi hallgatót, oktatót, és a többit. Ez pedig innentől már nem liberális kérdés...
Kiváncsi vagyok vajon a Kóka féle liberalizmusba belefér-e az, hogy a monopolhelyzet fennmaradásáért kifizessen a GKM megin évente pár milliárdot...
Ha meghosszabbítják, az nagggyon nnaggyon büdös balhé lesz - kiváncsi vagyok, hogy az 1%-os SZDSZ népszerűségén javít-e, ha bejelentik, hogy nyílt pályáztatás nélkül írnak alá szerződést többmilliárd forintról... Szerintem ha aláírják, az SZDSZ búcsúzhat a parlamenttől
Nekem egy kérdésem lenne, azokhoz akik Campus licenset használnak.
A szerződésben az áll hogy a Win Xp az csak frissítés(upgrade) illetve hogy a 2001 december után vásárolt gépeken kell lenni valamilyen legálisan vásárolt Windows rendszernek. (2001 után valszeg winXP, de akkor mi értelme az upgrade-nek ?)
Kérdés hogy ellenőrizék-e ezt már valakinél ? (a lényeg hogy honnan tudják hogy a gépem 2001 elötti vagy utáni)
School software licences under review July 04, 2006, 10:25 BST
Does Microsoft Campus give good value for money?
The British Educational Communications and Technology Agency (Becta) said on 3 July, 2006 that it has teamed up with management consultants PricewaterhouseCoopers (PWC) to find out whether colleges and schools are getting the best "value" out of using the dominant educational licensing product, Microsoft Campus.
A spokesperson for Becta said: "Becta has always recognised the importance of ensuring schools and colleges have access to a range of products and services that represent good value for money.
"In areas where a single supplier is dominant, particular vigilance is necessary to guarantee that this happens and that institutions do not find themselves inadvertently locked in to a particular supplier via, for example, a licensing mechanism."
Participating colleges will be asked to complete an online survey, along with a four-hour interview on campus.
The deadline for interested parties is the middle of July and the results of the review will be released in September 2006.