De van megoldás, duplikalni kell az eszközöket :) Mondom ezt én, aki mikor otthon ( a szüleimnél) pl autót tart karban, mindig morog, hogy az ottani akna nem elég mély, és mennyivel könnyebb itthon, mert minden szerszám a kezemhez szokott :)
Amennyire én tudom, az 1-es fokozatra nem jellemző, hogy elkopik, inkább a kettesre. De akárhogy is, azért én kísérleteznek az állítócsavarokkal, az nem nagy meló, veszteni valód meg nincs. Egyébként ez a dobálás érdekes, nekem a Schwalbén mikor megvettem, nagyon dobálta a kettest, (vettem is fogaskerekek hozzá) konkrétan itt Almádi mellett a "Megyehegy" dombján kidobta 3-4x. Nem akaródzott szétszedni, és elhagyta. Azóta ment legalább 35e km-t, (meg fiatalabb lettem majdnem 10 évvel) és bár többször szét kellett szednem azóta, a váltóban minden maradt az eredeti. Még a csapágyak is DKF-ek, a 6000-est kivéve, mert jók voltak. Szetszedni főtengely miatt kellett, meg berúgószerkezet miatt. Nem érdemes a guruló motort berúgni, ez volt a kellemetlen tanulság. Hazafelé a dombon mindig leállítottam, és ahogy gurult, berúgtam, akár ilyen 30 km/h nál is. Az eredmény az lett, hogy a berúgó fogaskerék persely berágódott.
Mivel a blokk jól van összerakva - gondolom, hiszen eddig működött-, a kapcsolókerék körmeire tippelek sajnos.
Aztán kitudja.
Én olajat cserélek a fecskén, de mint kiderült, nincs készleten szimering, meg a paszta is a hegyen van... Ki van a tököm ezzel a soklakisággal. Holnap este folytatom.
A nagyot is ki kellene suvickolnom, mert szombaton motoros tali lesz.
Szia! Sajnos ahogy beszéltünk nekem meló van. Amúgy sem vagyok túl jól hét elején táppénzre sikerült vágni magam.😭. Hétvégén meg meló. Majd legközelebb remélem összejön.
ugyanezt linkeltem én is lejjebb, és közben kaptam egy választ is egy olyan valakitől, aki már fétféle tekercset is készített magának:
"Az eredeti gyári gyújtó tekercs vasmagja egy vicc! Gyakorlatilag az a kukába való. Helyette használhatóak a világító tekercsek mind két típusa. Én eddig csak a régi legszélesebbet használtam. A GPracing oldalán van egy cikk az újabb kiadású keskeny világító tekerccsel készült gyújtásról amit ajánlok a figyelmedbe. Ugyan készítettem én is olyanra tekercset, de még nem használtam, így arról nincs konkrét tapasztalatom. Nekem eddig 2darab, a régi típusú legszélesebb világító tekercs vasmagjára készült tekercsek vannak használatban. Ezek két eltérő huzal átmérővel készültek. Az első a legrégebbi már 40éve működik. Ez 0,25mm duplán zománcozott tekercselő huzallal készült. A második verzió kb. 20éve van használatban, az van enduró motoromban. Az 0,2mm huzallal készült. A lényeg az, hogy mindkét esetben új, az eredinél nagyobb átmérőjű 1mm vastag üvegszálas, réz fólia nélküli nyák lemezből készült oldalsó szigetelő lapokat kapott. A tekercselés a teljes rendelkezésre álló teret maximálisan kitölti. Tekercseléskor soronként lakkozva van. A különböző keresztmetszetű huzal miatt, természetesen más elektromos paraméterekkel rendelkeznek. A vastagabb huzallal készült a kevesebb menetszám és nagyobb keresztmetszete miatt kisebb belső ellenállású, kisebb induktivitású, alacsonyabb gerjesztő feszültségű, de nagyobb áramú a vékonyabb huzallal készülthöz képest. Ezért nagyobb indító fordulat és magasabb alapjárat kell neki. Viszont magasabb fordulaton nagyobb a szikra teljesítmény. A vékonyabb huzallal tekert kisebb indító fordulaton stabilabb a szikra, de 10000 fordulat felett már nem célszerű a használata. Magyarul, a tekercsek is a felhasználási területeinek megfelelő céllal készültek."
Nem árt figyelembe venni babetta vs. simson gyújtást, összevetve a szikra előállításán túl, hogy egészen más jellegű lesz a motorozhatóság. Simson féle nagy lendkeréktömeg kontra pillekönnyű babszi.
Ugye, a simo két emberrel is elindul, a babszi indulása egy személlyel pörgetve is leginkább mint a "gyermek rennlauf" biciklis jellegű. Ezt nem csak a teljesítmény különbség következménye. A nagy lendítőtömeg, -kb. 1kg a simsoné- segíti a rétegezett csúszókuplungon keresztül átvinni a felgyűlt mozgási energiát- nyomatékot a kerékre. (lendkerekes kisautó)
A babettánál - és a kis robogókon- az induláskor a variátor nagy áttétele segít az optimális nagy fordulatra felpörgetett motor energiáját elvinni a kerékhez. Később áll rendelkezésre a megfelelő nyomaték.
Használat, ízlés kérdése kinek melyik jön be inkább. Plusz hol használatos. Sík, hosszú, megállás nélküli úton, vagy gyakori megállás (pl. város, lámpák) elindulás. Szóval meggondolandó.
Nekem nem jön be a pörgetés ezért a ducati, kb.20 dekával könnyebb lendtömegét megnöveltem egy ráf rátételével. Ha jól emlékszem ~1,2 kg lett. Közepes fordulaton, terepviszonyok közt is könnyű az indulás. Néha felgallyaz még egy személy hátra, nem gond.
Még eszembe jutott ez is: Lehet használni gyújtásra a világító tekercset is. Ehhez transzformátor kell, a 6V-ot kell jócskán felemelni, mondjuk 200V-ra. Ezt sikerrel megcsinlátam már a Simson tekercseivel, de tuti működik a Babettával is. A lényeg, hogy impedancia-illesztett trafót kell csinálni primér oldalon, hogy kihasználhassuk a világító tekercs teljesítményét (ami nagyobb, mint a gyújtótekercsé). Én ezt porvasmagos kivitelben készítettem el, de egy hiperszil vasmag is biztosan elég, itt nincsen igazán nagy frekvencia. A trafók menetszám-feszültségáttétel aránya lineráis, vagyis 6V-ból akkor lesz 180V, ha a tekercsek menetszáma kiadja a harmincszoros arányt. A primer kört kell illeszteni, de valamilyen szintem még egy csengőreduktor is dolgozni fog. Ezzel bonyolódik a rendszer, de semmivel nem lesz megbízhatatlanabb, ha jól megcsinálja valaki. (Egy transzformátor örökéletű szerkezet jó kivitel esetén.) Van egy kellemes mellékhatása is. Lehet kétutas egyenirányítás a kondenzátor előtt, mivel a transzformátor leválasztó is egyben, azaz a kis és nagyfeszültségű kört elválasztja, és levágja a testelésről. Így kétszer akkora kondezátort is feltölt egy fordulat alatt. Ebből pedig kövérebb szikra ugrik ám elő, ideális esetben pont akkor, amikor kell! :-)
Ha meg lehet tudni a menetszámot ami a gyakorlatban is bevált, az egyszerűsíti a dolgot, de anélkül is sikerül ha kellően elszánt valaki. A Babetta világítótekercsek névelges 6V-ra készültek, annak a menetszámát ha meszámoljuk, akkor pl. 60V annak tízszeresésnél lesz, 180 V pedig harmincszorosánál. (De ha induktivitást tudunk mérni, abból is lehet számolni, ott négyzetes összefüggés van a menetszámmal, egy elhívatott hobbi elektronikás biztosan tud segíteneni.) A feszültség nagyjából arányosan változik a fordulatszámmal, ezt lekezeli az áramkörben lévő varisztor.
Más: Valahol régebben olvastam, hogy utángyártott PHBG karburátornál nem működött rendesen a szívató. Én nemrég vettem egy 19-es példányt, elvileg lengyel gyártmány. Tényleg szép és jó is, más dimenzió, mint a Kentse 19-es BVF koppintása. A szívatóval én is így jártam, nem működött. Kivettem a fúvókát, de nem láttam rajta semmit, viszont megszúrta az ujjalmat a belső vége. Nagyító alatt látható volt, hogy az autamata amelyik gyártotta, kicsit félre volt beállítva, ugyanis a leszúráskor a fúvóka hamarabb leesett, mint ahogy kés a furatig ért volna. Az ottmaradt anyag letakarta a furat kb. 70 százalékát. Óvatosan le kell simítani a fóvóka orrát, és már működik is tökéletesen. Indítás remek, fogyasztás csökkent, gázrekció jobb a KENTSE cucchoz képest, és a teljes fordulatszám tartományra be lehet karburálni a rendszert. (Gondoltam, hátha valakinek ez segít.)
Valamelyik simsonos facebook-csoportban kaptam egyszer egy telefonszámot (volt valaki, aki direkt ilyen tekercseket gyártott, de meghalt, elvileg átvette valami rokona az üzletet - az ő számát kaptam meg). Próbáltam 5-6 alkalommal hívni, de sose vettte fel
Viszont lehet, hogy van még valaki, akit meg tudnék kérdezni, mopedcrosson szoktunk találkozni (kérdeztem is tavaly, hogy gyárt-e eladásra, de nem; azért talán az adatokat elárulja).
Köszönöm hogy megírtad ezt, ez bizonyítja hogy miért jó a Te gyújtásod. Korábban olvastam hogy volt aki gyártott ilyent, nem tudom hogy még megtalálható-e a szaki. Aki ilyen gyújtást szeretne, érdemes felkeresni a gyártót, vagy ha már nem csinálja, legalább az adatokat kellene megszerezni Tőle. Nem annyira bonyolult megcsinálni egy ilyen tekercset.
és basszus, tényleg, ezt ha itt a képen jól számolom, 9 lapkából áll a vasmagja, viszont az eredeti csak 5 lapkából (kifutottam a garázsba megnézni egyet)
Így ránézésre a vasmagja 2x akkora mint az eredetié. Ha a menetszáma nem nagyobb, az már akkor is dupla teljesítményt jelent. Nincs már meg ez a tekercs?
Nagyon jól fogalmaztad meg a lényeget. Az eredeti Babetta gyújtótekercset Babettához tervezték, ami egy nagyobb teljesítményű motorhoz már kevés. Nagyobb teljesítményű gyújtótekercs kell. Nagyobb vasmaggal, több menetszámmal. Neked sikerült egy ilyet találnod. Szerencséd volt. Azért érdekelne hogy mekkora a vasmag és kb. mennyivel több menetszámú a tekercs? Tudnál képet küldeni róla? Az sokat segítene.
A régebbi (Schwalbe / Star / S50) blokkon? Jobb oldalon a lánckerék mögött a két láncvédő között van egy szép nagy csavar. Azt csavarhúzóval kitekered, az a szint. Egyenesen álló motornál ott éppen szivárogni kell(ene).
- van egy S51B-s motorom, amit úgy vettem már, hogy babetta gyújtás volt rajta. A világátását átalakítottam ledesre a Tamás-féle megoldással, azóta is minden ok vele. Viszont szerintem ezen a gyújtótekercs nem gyári, hanem valaki újratekercselte
- aztán amikor az öcsémet sikerült rábeszélnem, hogy ő is mopedrallyzzon, a Starját babetta gyújtással akartuk megcsinálni, de nem jött össze, mert a gyári gyújtótekercs szerintem gyenge. Volt nagyon szép alapjárat, de attól nem sokkal nagyobb fordulaton már dadogott, mintha kihagyogatott volna - leszedtük róla, és megcsináltuk ducatival
Szóval szerintem kellene tudni csinálni hozzá spéci gyújtótekercset, akkor jó lehetne
NDK? :) meg most is zümmögnek sok helyen Simsonok a volt NDK területén, és nem csak hobbiból! Jártam Waltershausen ( ha jól rémlik a település neve) környékén, volt Simson service :) ez kb 10 éve volt. De pár éve Zittau-ban voltunk, ez egy kisváros a Lengyel-Cseh-Német határon, ott gyártották a Roburokat. Németország, de azért eléggé jelen van a múlt, leppukkant épületek, inkább kelet-Magyarországra emlékeztet bizonyos szempontból, mint a 21. század Németországára. És ami ott volt Simson fronton! Az utcán rendes napi használatban futottak. Az utcán sétálva rendszeresen elzümmött 1-1 Simson, nem egy utánfutóval! Volt ott egy középiskola, előtte legalább 10 Simson! És nem is csupán a fiúk játéka, egyikkel másikkal fiatal lányok/nők robogtak.
Mondjuk a motorok állapota nem magyaros volt, mindegyiken látszott, hogy vigyáznak rá, szép fényezés, láthatóan jó állapot. Meg ne sértődött senki, biztos sokan láttátok már tipikus kocsmai Simsont, horpadtan, kopottan, a motorja egy olajos sáros göb, szakadt üléssel...