Keresés

Részletes keresés

division by zero Creative Commons License 3 órája 0 1 67359

Nem, ez Parajd.

Előzmény: pgetti (67358)
pgetti Creative Commons License 12 órája 0 0 67358

Mi az aktualitása? Ez nem a Pilisszentiváni Erzsébet-akna? Pgetti

Előzmény: Sosuke (67352)
eMPet Creative Commons License 1 napja 0 4 67357

Ó, de jó visszaemlékezni, mi 2016 augusztusában utaztuk be a vonalat.

Első nap Szófiából eljutottunk a végére Dobrinistyéig, ott a fordulóidő alatt szétnéztünk és találtunk a parajosban egy Ganz motorkocsit, majd visszamentünk egyet Banszkoig, ahol a szállásunk volt.

Banszko kiépülőben lévő téli síközpontos üdülőfalu volt akkor, nyáron szinte nulla túristával.

Másnap mentünk vissza Szeptemberbe, majd tovább Pazardzsikon át (trolizás) Plovdivba.

Én is melegen ajánlom mindenkinek az utat, az augusztusi "földszinti" 40 fokhoz képest kellemes volt az idő a hegyek között.

 

 

 

Előzmény: Fizolti (67353)
219 CLH-690 Creative Commons License 4 napja 0 4 67356

Felraktam egy videót a nagybörzsönyi vasútról: https://www.youtube.com/watch?v=P1YW7zSjYPU

Fizolti Creative Commons License 2025.06.03 0 4 67355

Köszönöm. 

Én mindenkinek tudom ajánlani a vonalat, aki Szófia környékére látogat. 

Az is tény, hogy a kétszer 4,5 - 5 órás menetidő azért elég nagy menet, ezért érdemes jól összerakott programmal készülni. 

Illetve ha valaki pl. családdal van, akiknek egy oda-vissza kör már sok, már lehet valami alternatív, gyorsabb visszaútban gondolkozni. 

Előzmény: rezgaras (67354)
rezgaras Creative Commons License 2025.06.03 -1 3 67354

Kösz az érdekes leírást! Nagy élmény lehetett...

Előzmény: Fizolti (67353)
Fizolti Creative Commons License 2025.05.31 0 12 67353

Akkor egy kis Septemvri-Dobriniste:

 

Septemvriben meglepően jó csatlakozások, a Szófiából jövő, és oda menő gyorsvonatok keresztje után nem sokkal indul a keskeny nyomközű vonat, így csak rövid idő van itt.

Ennek hátránya, hogy a kisvasút végállomását nem nagyon tudtuk jól megnézni. 

 

 

 

Első állomásunk Velingrád volt. Itt egy fényjelzős kulcsrögzítő biztosítóberendezés üzemel sebességjelzési rendszer szerinti jelzőkkel, 4 fővágánnyal. Egykor volt itt járműtelep, iparvágány, ma már vonatkeresztek sincsenek, ellenben egy betétjárat szerelvénye itt éjszakázik. 

Az állomáson pénztár és jegyautómata is van, ami amúgy nagyon ritka a vonalon.  

A vonalon egyébként 4 pár vonat megy végig, illetve a Septemvri-Velingrad mellett van egy pár Dobriniste-Razlog vonatpár is. 

Nyári félévben ezen felül egy Septemvri-Avramovo vonatpár, amolyan kirándulóvonat jelleggel. 

 

Következő állomásunk Avramovo volt, a vonal, és a Balkán félsziget legmagasabban fekvő állomása. Az átmenő fővágány a harmadik, de e mellett nincs peron, nem is nagyon használják, minden vonat kitérőzik. Kereszt nincs, csak a helyben fordulós jár körbe.  

 

 

 

Innen visszautaztunk Cvetino állomásra. A két állomás között van az egyik legszebb, önmagát keresztező szakasz, viszont ez nem valami jól fotózható a vonatból. Korábban volt Avramovo és Cvetino között még egy kis állomás, valószínűleg ott kaptak a nehéz vonatok tológépet.

 

Cvetinóban az Avramovóban forduló vonat keresztezik a végigmenőkkel, mindkét irányban.

 

Itt kisétáltunk az egyik bejárati jelzőhöz is.  Bolgár vaúthálózaton már csak itt üzemelnek alakjelzők, a vonal 12 üzemelő állomásából 8 alakjelzős, ezek nem biztosított bejárati jelzők, előjelzőik, kijrati jelzők nincsenek. 

A jelzőket a váltókörzetek mellőli, általában kulcsfüggés nélküli emeltyűkről kezelik. Általában állomásonként 1 szolgálattevő és 1 váltókezelő van (kivéve pl. Velingrádban). 

Pályamunkás, vonalbejáró viszont nagyon sok van, néhány kilométerenként találkozott eggyel a vonat. A vonal mentén sűrűn vannak számukra pihenőhelyek: padok, esőbeállók, illetve megszűnt állomások épületei közül is használnak egyet-kettőt. 

 

 

 

Továbbmentünk Razlogba, itt volt a szállásunk. A szürkületben megfigyeltük, hogy a jelzők, váltók, vágányzárójelzők estére ki vannak világítva. 

 

 

Razlogban találtunk egy buszmenetrendet is, ami esetleg jól jöhet a későbbiekben, máshogy elég nehéz tájékozódni a környéki buszokról. 

 

 

Dobriniste kissé kiseő helyen van. Fényjelzős állomás. Csak szűk 20 percet voltunk itt, a reggeli betétjárattal visszamentönk Bansko állomásra. 

 

Egy korábbi Indóház magazinban olvastam, hogy itt vannak központi állítású váltók és fényjelzők.  

Annyi igaz ebből, hogy fényjelzők vannak, viszont a váltók nem csak helyszíniek, de megfigyelésünk szerint mégcsak függésben sincsenek a jelzőkkel. Feltételezzük, hogy elkezdtek összerakni egy komolyabb berendezést, és menet közben elfogyott a forrás, vagy az igény. 

A Dobriniste felőli oldalon van a bejárati jelzőn és előjelzőjén felül van egy közös jelző kijárati irányban, minden bizonnyal a sorompó miatt. 

 

 

 

Vonatkereszt Jakorudán:

 

 

Behaladás Konstandovo állomásra:

 

 

Visszaérkezés Septemvribe. Az állomáson irányjelzési rendszer szerinti fényjelzők vannak.

Érkezés után egy állomási/fűtőházi tartalék jellegű mozdony húzza be a kocsikat a járműtelepre. Szétnézni megint nem volt időnk igazán, mert hamarosan jött a Plovdivba tartó vonatunk. 

 

Sosuke Creative Commons License 2025.05.31 -1 2 67352

Aktuális...

zjakabfi Creative Commons License 2025.05.31 -2 1 67351

A fenyvesi gv-n melyik (két) pár szerelvény lesz garantált klímás? :)

kilometerko Creative Commons License 2025.05.30 0 3 67350

https://www.youtube.com/watch?v=5W0hIdq9AJE

 

Nagybörzsönyi Kisvasút újraindulása - 2002

 

2002-ben állt össze az a pénzügyi csomag, aminek köszönhetően 10 év után újraindult a kisvasút. 1998-as hegyvidéki hajtányos felvételekkel gazdagítjuk az indulásról szóló bejelentést. A kisvasutak támogatási rendszeréről is beszélgetünk, hiszen volt olyan nap 2002-ben, amikor egy napon szűnt meg és indult újra kisvasút.

zjakabfi Creative Commons License 2025.05.29 -1 2 67349
Előzmény: RCH01 (67323)
Fizolti Creative Commons License 2025.05.28 0 4 67348

Bal oldalon, a nagyvasúti vágányok és a buszpályaudvar, illetve a MÁV üzemi parkolók között:

"Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő keskeny nyomközű vasút fejlesztési területe"

Előzmény: király2644 (67346)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.05.28 0 2 67347

Még az átépítés előtti gödöllői állomáson vittem oda egy ismerősömet a volt veresi vonal ütközőbakjához, hogy „látod, normál nyomtáv, nem kisvasút!” – csak akkor hitte el.

 

Az illető arrafelé lakik, de már jóval a vonal bezárása után költözött oda, csak hírből ismerte, kisvasútként.

Előzmény: Dreamy (67343)
király2644 Creative Commons License 2025.05.27 -2 0 67346
BahnScorper Creative Commons License 2025.05.27 0 3 67345

Plovdiv önmagában is megér egy látogatást, főleg az óváros miatt. 

Előzmény: Fizolti (67333)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.05.26 0 2 67344

Sok helyen nevezték kisvonatnak a HÉV-eket, egyébként analóg módon a német nyelvterületen sem feltétlenül keskeny nyomközű vasutat jelent(ett) a Kleinbahn, sőt...

Előzmény: Dreamy (67343)
Dreamy Creative Commons License 2025.05.26 0 1 67343

Közben rájöttem, hogy kis vonatnak nevezik a normál nyomtávú Veresegyház - Gödöllő HÉV-et. Ez olyan, mint a csepeliek villamosnak nevezik a Pesterzsébet - Csepel HÉV-et. 

Előzmény: Dreamy (67342)
Dreamy Creative Commons License 2025.05.26 -1 1 67342

Újabb kérdés: gödöllőiek szerint "nem HÉV, a mai Cseh-Magyar út helyén régen kisvonat járt Gd-Veres között. Az volt a “Kismuki”."

Miféle kis vonat lehetett az, ami nem a HÉV?

Zolcsi67 Creative Commons License 2025.05.25 0 2 67341

Na, akkor az Ördögbánya tippem megállta a helyét. A dunai rakodó pontos helye még mindig kérdéses azonban :-(

Előzmény: Komlósfecskés (67340)
Komlósfecskés Creative Commons License 2025.05.24 0 5 67340

Alapvetően követ hordtak vele uszályokra:

https://erdeszetilapok.oszk.hu/00819/pdf/EL_1986_04_160-163.pdf

Előzmény: Zolcsi67 (67339)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.05.24 0 1 67339

A kiindulási pontja nem az ún. Ördögbánya volt az Apátkúti-völgyben? De hogy hol és mire rakodtak: passz, régi hajózási térképeket kéne keresni.

Előzmény: Dreamy (67338)
Dreamy Creative Commons License 2025.05.23 -1 1 67338

Valóban Visegrád környékén is volt kisvasút, az Apátkúti-völgyből érkezett a Fő utcára és onnan Lepencére. Visegrádnál még egy tábla is jelzi a rakodó helyét, valamint a vágánykiosztást is. 

De ami furcsa, hogy az interneten sehol nem találok róla leírást. Tehát például mire rakodtak át? Apátkúti-völgyből kihozták a fát, talán követ is, a fa gondolom ment a lepencei fűrésztelepre, és aztán? Mert nagyvasúti kapcsolata nem volt, a Duna ott van, de rakodóról nem tudok a Dunán. Pilismarótról se lehet semmit tudni, Dunabogdányról annyit, hogy a kőbányából vitte a követ a dunai rakodóba.

Előzmény: Albee (292)
Mumcsel Creative Commons License 2025.05.23 -1 2 67337

A KBK oldal adataiban az olvastható, hogy Süttőn 4 darab C50-es volt, amiből a SEV 1-es 1955.03.13.-án frissen lett forgalomba állítva, az M-11-es (később SÁEV 2) 1955.10.31.-én egy éves lillafüredi tartózkodás után érkezett Süttőre, a SÁEV 3-as (előtte GV 343, majd GV 3743) 1968.04.10.-én Ercsiről jött, végül a külső csapágyas SÁEV 4-es a rédei erdei vasútról érkezett, amit 1957-ben szüntettek meg.

 

Ez több sebből is vérzik. A 3-as számú mozdony aligha érkezhetett sok évvel a 4-es után. Azt el tudom képzelni, hogy a 3-asnál egy elírás történt és valójában 1958.04.10.-én lehetett forgalomba állítva. Egy 1957-es rovancs alapján 2 db dízelmozdony volt, ez úgy tűnik stimmel. Egy 1960-as újságcikk alapján viszint addig három darab dízelmozdony volt és a cikk írásakor érkezett egy új C50-es mozdony az Északi Járműjavítóból. A Jj iratai alapján (Balogh Imre: Hetvenéves a C-50 motormozdony c. könyvéből) 1954-ben legyártottak egy GV 343 pályaszámú mozdonyt, amit a Kaposvári GV rendelt, de végül az Ercsi GV-nek lett átadva. Emellett készült egy M-1-től M-16-ig számozott sorozat, amit a Földművelésügyi Minisztérium Országos Erdészeti Főigazgatósága számára gyártottak. Ezek között ott van az M-11-es, amit a LÁEV-nek adtak át és onnan később Süttőre került. Közöttük az M-2-es és az M-8-as is meg van jelölve, mint feltehetően Süttőre gyártott mozdony. Az utóbbit pontosan az Erdészeti Építő Vállalat számára adták át. Természetesen csak az egyik került Süttőre, csak nem bizonyos, hogy melyik.

 

Toporczer Zoltán üzemvezető leírása alapján 1955-ben szereztek be két 50 lóerős mozdonyt a bányahegyi szállítások részére, mivel nem volt elegendő vízvételezési lehetőség és a gőzmozdonyok nem bírták szusszal. Ez a kettő volt az M-2/8-as és az M-11-es, később SEV 1 és SÁEV 2. A 4-es mozdony viszont szerintem egyáltalán nem jöhetett Rédéről, sőt nem is létezett még, amikor a rédei kisvasutat felszámolták. Az 1960-ban gyártott mozdonyoknál ezúttal kérdőjel nélkül van feltüntetve, hogy SÁEV 4 pályaszámmal gyártottak egy mozdonyt a Pilisi Állami Erdőgazdaság számára, amit márciusban át is adtak a Süttői Állami Erdei Vasútnak. Logikus is lenne, hogy a személyszállítás bevezetésekor még egy mozdonyt vásároljanak. Ebből szerintem egyértelmű, hogy az 1-est és a 4-est egyenesen Süttőre gyártották és csak ott közlekedtek, míg a 2-es és a 3-as Lillafüredről, illetve Ercsiből lettek átállomásítva.

 

Egy furcsaság viszont, hogy van egy kép a könyvben az M-11-es mozdonyról, ami az 1950-es évek végén készült és egy szokatlan kinézetű ütköző-vonó készülék van a mozdonyon a felső pozícióban és a hűtőrács is máshogy néz ki. Egy süttői képen viszont a megszokott hűtőráccsal és alsó helyzetben lévő szokásos ütköző-vonó készülékkel látható. A lemezen nincs is nyoma annak, hogy valaha fenti pozícióban lett volna. Persze elképzelhető, hogy a kép 1957-58-ban készült (a helyszín nincs megadva, tehát akár Süttőn is készülhetett, de kétlem, mivel még LÁEV felirat volt a mozdonyon) és Süttőre érkezése után kicserélték a hűtőrácsot és az ütköző-vonó készüléket, az azt tartó lemezzel együtt. Elvégre Süttőn az összes C50-esnek alsó helyzetben volt az ütköző-vonó készüléke.

 

A mozdonyok valószínűbb érkezési ideje tehát:

 

- SEV 1 (M-2 vagy M-8): 1955.03.13. az Északi Járműjavítóból

 

- SÁEV 2 (M-11): 1955.10.31. Lillafüredről

 

- SÁEV 3 (GV 343, GV 3743): 1958.04.10. Ercsiből

 

- SÁEV 4: 1960. március az Északi Járműjavítóból

 

Az 1970-es bezárás után alighanem mindet elbontották. 

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.05.20 0 3 67336

Közben találtam pár érdekes linket is:

 

Újságcikkek és fényképek a kezdetektől napjainkig: https://glasnews.bg/balgariia-stranata/otkrivaneto-detskata-zheleznitsa-plovdiv-prez-minaliia-vek-444215/

 

Ebből össze lehet rakni, hogy először volt a szögletes kaszni, aztán jött ez a Barkas-szerűség, ami eredetileg kék volt. A piros színt a 2007-es újraindításkor kapta.

 

Itt meg néhány újságcikk 1-2 képpel a felújítás megkezdéséről:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/ObS-odobri-vuzstanovyavaneto-na-Detskata-zheleznica-v-Plovdiv-8750

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Vl-Minevski-Obeshtahme-Detska-zheleznica-na-decata-na-Plovdiv-17252

 

Itt arról számolnak be, hogy 2013-ban új akkumulátorokat vesznek a mozdonyba, a régiek 1997-ből származnak:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/438294.html 

 

Ugyanakkor egy másik újságcikkben azt írják, hogy ez butaság, hiszen 2007-ben a járműjavító teljesen felújította mozdonyt és biztosan új akkupakkot kapott, és egy brosúrára hivatkozik.

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/438364.html

 

Szóval simán lehet, hogy eredetileg is akkumulátoros mozdonyról van szó. De akkor mi volt a videón az a berregés? :)

 

Ebben a cikkben meg végre kiderül, hogy 2 tengelyes mozdonyka, baromi kicsi tengelytávval:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/31414.html

Előzmény: SÜNÖCSKe (67335)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.05.20 0 3 67335

A bolgár wikipédia és a google fordító szerint a vágányt és az eredeti járműveket Kocserinovót a rilai kolostorral összekötő kisvasútról hozták (1954-ben szűnt meg). A kocsikat később lecserélték. A járműveket a plovdivi járműjavítóban építették. A pályát 2013-ban újították fel, és a mozdonyt ekkor építették át akkumulátoros üzemre.

 

A Youtube-on találtam néhány 17 évvel ezelőtti videót, a mozdonyból folyamatosan valami berregő hang jön, én ebből arra gondolok, hogy eredetileg valamilyen (talán benzines) aggregátor volt benne. Az archív képekkel összevetve az is biztos, hogy ha ez ugyanaz a mozdony, mint amivel eredetileg megindult a forgalom (nekem az a gyanúm, hogy igen), akkor új kasznit is kapott az idők során, de még a 2007-es újraindítás előtt.

Előzmény: division by zero (67334)
division by zero Creative Commons License 2025.05.20 0 2 67334

Itt azt írják, hogy 1997-ben szüntették meg, talán addig lehettek gyerekvasutasok?

2007-ben indult újra, mint turisztikai attrakció.

 

Gépre azt írják, hogy akkumulátoros, 2013-ban kapott új aksit, amivel napi 6 kört tud menni egy töltéssel.

Az nem derül ki, hogy 79-ben milyen meghajtású volt, egyáltalán ugyanaz a gép, csak átépítették?

Előzmény: Fizolti (67333)
Fizolti Creative Commons License 2025.05.20 0 9 67333

Bár a Septemvri - Dobriniste vonalra gyakran mint az egyetlen bulgáriai kisvasútra szokás hivatkozni, van az országban még további két aktív kisvasút: Plovdiv és Kardzhali ex-úttörűvasútja. 

Most néhány kép az előbbiről:

Rövidségéhez (szűk 1 Km) képest viszonylag komoly vasútüzem lehetett egykoron, a két kétvágányos végállomáson fényjelzők vannak, amiket ma már nem használnak, legalábbis ottjártunkkor sötétek voltak, de a kedvünkért bekapcsolták a völgyállomáson lévő berendezést pár percre. Váltófüggés nincs, így a hívójelzés elég indokolatlan lehetett már akkor is, amikor üzemelt a berendezés.

A végállomások váltóit szintén nem kezelik, hegymenetben tolva közlekedik a szerelvény. 

 

 

De van itt teljes csapórudas sorompó (használaton kívül), alagút (ami egyben a járműtelep) és egy spirál felüljáró is. 

 

A felső végállomás, "Panoráma" neve kissé csalóka, nem is igazán a hegytetőn van, a kilátás pedig a város kevésbé attraktív, panelházas részére nyílik csak innen, illetve a menetrend is úgy van megcsinálva, hogy ne legyen idő felmenni a hegytetőre, ha valaki vonattal szeretne menni visszafelé is. 

 

A két végállomáson kívül van még egy megálló is kb. a vonal kétharmadánál, bár itt nem állt meg a vonat egyik irányban sem.

 

Megpróbáltunk utánakérdezni, úttörű/gyermekvasutasok mióta nincsenek, de nyelvi nehézségek miatt nem kaptunk rá választ. Sajnálatos a dolog, mert a maga egyszerű formájában jó kis oktató vasútüzem lehetett/lehetne. 

Önmagában a kisvvasútért nem biztos, hogy érdemes felkeresni a várost, de ha már ellátogat ide valaki, akkor érdemes menni egy kört. 

Adani_ Creative Commons License 2025.05.15 -1 2 67332

Érthetetlen máskor miért nem jár ki Szentára a vonat legalább hívásra, főleg, hogy másképp nem is lehet megközelíteni tömegközlekedéssel.

efemm Creative Commons License 2025.05.15 0 2 67331

Most, a (munka)szombaton lesz a kisvasúti nap Kaszón. 10:20-kor Szentáról indul vonat Kaszóra, délután 16:30-kor pedig vissza. (Előzetes jelentkezés kell email-ben! Részletek, napi programok, stb. a linken).

Adani_ Creative Commons License 2025.05.15 0 3 67330

Május elsején Dombrádon ismét hajtányok közlekedtek a Nyírvidéki kisvasúton.  Jövőre ugynaekkor már ha minden rendben megy akkor sokkal hosszabb távon is lehet majd utazni. Tüzép telepi átjárót ha sikerül megcsinálni akkor Újdombrádig biztosan, oda már most el lehet menni pálya egyben van és ki van pucolva, csak a nyomtáv szűkület miatt nem járható a tüzép telepi átjáró. 

 

https://youtu.be/Pve2bVaQqHE

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!