Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 12 órája -1 0 14251

A tesztpad egy kb 150mm átmérőjű, 10mm falvastagságú csőből lesz, ebbe teszem a rakétamotort. 

 

Szerintem az a cső nem véd meg téged ha valami komolyan balul sül el. Ha ezt ki akarod próbálni akkor minimum egy jó nagy gödörben tedd, biztonságos távolból, de szerintem még úgy is veszélyes.

 

 

Előzmény: bodgabo (14237)
Platon Creative Commons License 13 órája -1 0 14250

Előzmény: spike logan (14249)
spike logan Creative Commons License 14 órája 0 1 14249

Tisztelt Fórumtársak!

 

Elnézést kérek, amiért egy időre eltűntem a fórumról. Minden jel szerint a munkálkodásom felkeltette a figyelmét számomra ismeretlen illetőknek. A lényeg, hogy feltörték az email fiókomat, amelyen keresztül erre a fórumra regisztráltam. Vannak kíváncsi emberek. Ez bárkivel megeshet, aki rakétákkal foglalkozik. Új email címmel ismét regisztrálok a régi „álnevemen”. Egy kicsit tényleg meglepődtem és átmenetileg minden ilyen tevékenységemet szüneteltettem. A YouTube-ra ismét feltöltöm a videókat, amelyeket az említett ok miatt ideiglenesen töröltem. Vannak új híreim is, amelyeket majd folyamatosan ismertetek. Mielőtt töröltem volna magam a hajtóanyag blokkok sajtolásáról kérdeztetek. Ez egy kicsit összetett folyamat, tehát érdemes részletesebben bemutatni majd. Ennek segítségével mellőzhető a veszélyes összeolvasztások, amik a cukros motorok nagy részére jellemzőek. Tavaly írtam arról, hogy nem foglalkozok cukros hajtóanyaggal, de majd ismertetem, hogyan lehet sajtolással gyártani, teljesen veszélytelenül. Elborzadok, amikor olyan videókat és képeket látok, amelyen rotyogva olvad a nitrátos cukor. Ami engem illet, továbbra is maradok az ammónium-nitrát alapanyagnál. Folytattam a fejlesztést és amikor a kísérleteket elvégeztem, majd ismertetem a szokásos módon. Már inkább a részleteket finomítom. Az összetétel lényegében nem változott. A borkősav-glikolészter plaszticizátor szükséges mennyiségét és az alkalmazásának legjobb módját még vizsgálgatom.

 

Látom, hogy egy fórumtársam már elkészített egy rakéta testet. Erről az acélcsöves (vagy bármilyen fémcsöves) megoldásról mindenképpen lebeszélném. Ujjgyakorlatnak megfelel, mint minta, de ha bármi probléma van, akkor szállnak a repeszek. Inkább javaslom az üvegszál+műgyanta alapú gyártmányokat. Sokféle holmit gyártottam már így, és tökéletesen megfelelnek a rakéta testének. Természetesen sok munka, amíg a kezdeti próbálkozásokból használható cucc jön létre, de mindenképpen megéri a fáradozást. Ha a kísérletező kedvű személy idegenkedne az üvegszövettől, akkor meg lehet kísérelni a nátronpapír+műgyanta kombinációt. Sokféle műgyanta van forgalomban, de aki nem akar utánajárni, akkor jól használható a Szupralux Gemini 2 komponensű parkettalakk+papír. Ez is nagyon szilárd anyag. Hamarosan újra felbukkanok és gyakrabban mint korábban.

 

Spike

bodgabo Creative Commons License 1 napja 0 0 14248

Igen, a KNSU-t nem nagyon javasolja senki, a nyomás emelkedésével valóban jelentősen nő az égési sebessége. Lehet hogy ez is okozta több papír rakétám korai halálát. Kipróbáltam 1% RIO-val, meglepően, szinte kezelhetetlenül gyorsan égett, fúvóka nélkül is fölviszi a papírraksit.

 

Indukciós főzőlapon, vastag talpú lábasban eddig még nem volt problémám a cukor olvasztással, természetesen törekszem a baleset és sérülés elkerülésére.

 

A reptetési próbákra találtam egy helyet, ahol 3km-es körzetben csak három fa és szántóföldek vannak. Amíg zöld a termény, addig nagy bajt elvileg nem csinálok. Nyár végén az aratásra váró búzatábla már neccesebb lenne.

 

A fém motorral egyelőre csak próbapados kísérleteket tervezek, különböző hajtóanyag keverékek és fúvóka kialakítások kipróbálására. De ezen a motoron még vannak tennivalók, és a próbapad alkatrészei sem jöttek még meg.

Az összetettsége miatt tetszett meg ennyire. Itt valóban lehet szerteágazó új ismeretekre és tapasztalatokra szert tenni.

Előzmény: Kisa (14247)
Kisa Creative Commons License 2 napja 0 0 14247

Ami nekem még rémlik a "rakétatudományból" a KNSU nem egy jó égési/nyomásparaméterekkel rendelkező hajtóanyag.

Dextróz és a szrobit sem különösebben drága.

Kisebb papírcsöves raksikat lehet préselni szárazon, de a fém motorokhoz mindig öntött szegmenseket használnak. (Legalábbis Nakka.)

 

Felejdsd el a magas hőmérsékleteket, a cukor olvadáspontja 180 fok körüli. Ez bőven túl van azon, ami biztonságos.

Ne próbáld ki!

Vannak biztonságos eljárások a szegmensek gyártására, 100-120 fok fölé még a vízben oldott hajtóanyaggal sem szabad menni.

 

Nyílt láng semmiképp nem lehet, és nagyon oda kell figyelni a helyi túlmelegedési pontokra.

Pizzasütő, homokágy, egyenletes hőmérséklet. Nem zárt helységben, legfeljebb 300 garmm, minden gyúlékony dologtól távol. Állandó kevergetés mellett és hőmérséklet figyeléssel, szemüveg, kesztyű.

 

Tűzgyújtási tilalom is van, még a tűzrakó helyeket sem szabad használni, szóval halaszd el.

 

Hidd el, kezdőként nagyon rá lehet csodálkozni kisebb-nagyobb balesetekre, hogy ezt nem gondoltam volna...

 

Nem a kedved szerettem volna elvenni, csak inkább olvass, tájékozódj. Egyelőre ne a saját ötleteid próbáld ki, hanem más bevált technikáit sajátítsd el.

Nagyon összetett hobby, aki komolyan nyomja annak sok szakmához kell elég jól értenie és ezt egybe gyúrnia.

 

 

Előzmény: bodgabo (14246)
bodgabo Creative Commons License 2 napja 0 0 14246

Megvan, köszönöm!

 

Nagyon komoly ez az SRM, el lehet vele bíbelődni.

Az átküldött szöveg hivatkozik egy "szilárdsági méretezés.xls" file-ra. Az elérhető valahol? Nakka oldalán lévő "casing.xls" csak a köpeny méretezésével foglalkozik, a végekkel nem. Bár nem nagy mutatvány kiszámolni, hogy a tervezett csavarok kibírják-e a várható nyomást.

 

Újabb gondolatom támadt a hajtóanyag készítéssel kapcsolatban.

Az ár és beszerezhetőség miatt a KNSU hajtóanyaggal próbálkozom. Az a tapasztalatom, hogy alaposan porítva, összekeverve és tömörítve az égési sebessége közel annyi, mint összeolvasztva. Csak ilyen formában nagyon könnyen szétporlad.

Most két dolgot szeretnék kipróbálni.

- Az egyik az, hogy az  öntőformába bepréselt keveréket berakom sütőbe, és a cukor olvadáspontja felett egy kicsivel hőn tartom, hogy egybe olvadjon. 

- A másik verzió, hogy a cukor kb 5%-át szorbitollal (vagy dextrózzal) helyettesítem, és ezt betömörítve csupán a szorbitol (vagy dextróz) olvadáspontja fölötti hőmérsékleten tartom. Hasonló lenne az elv, mint a zsugorkovácsolás esetén. Így nem karamellizálódna a cukor, és mégis (remélhetőleg) szilárd tömbbé állna össze. Valaki próbálkozott már ilyesmivel?

Előzmény: Aws (14245)
Aws Creative Commons License 3 napja 0 0 14245

Ment :)

Előzmény: bodgabo (14244)
bodgabo Creative Commons License 3 napja 0 0 14244

Letelt az időkorlát :(

 

Jöhet e-mailben is, beállítom itt nyilvánosra.

Előzmény: Aws (14243)
Aws Creative Commons License 4 napja 0 0 14243

Szia,

ide feldobtam: http://dropcanvas.com/zebp6

 

Előzmény: bodgabo (14240)
bodgabo Creative Commons License 2017.06.15 0 0 14242

Ja, méretben a Juno és a Lambda között lesz. 50mm belső átmérőjű varrat nélküli acélcső, a hasznos (hajtóanyag töltet) hossza pedig 400mm. Minden részegysége minimum 100 bar belső nyomás elviselésére van méretezve (a nyomás távadó is ennyit tud), de remélhetőleg üzem közben nem megy 65-70 bar fölé. 

Előzmény: Kisa (14239)
bodgabo Creative Commons License 2017.06.15 0 0 14241

Egyelőre kisebb, papírcsöves rakétákkal próbálkozom, eddig nem sok sikerrel. Bár a sikertelen kísérletek is hasznosak és lehet tanulni belőlük, csak nagyobb bajt ne okozzanak...

A nagy motor élesztése előtt még sokat kell tanulnom és tapasztalnom, annak az építése most még inspirációs célból és a barkács hajlamom kiélése  céljából történik. Közben készül a mérőpad, nyomás távadó már megvan, várom az erőmérő cellát és ahogy időm engedi, úgy csinálgatom. Képeket majd arról is készítek.

 

 

Előzmény: Kisa (14239)
bodgabo Creative Commons License 2017.06.15 0 0 14240

Szia!

Sajnos az első megadott link nem található, lehet hogy lekéstem róla. 

Előzmény: Aws (14238)
Kisa Creative Commons License 2017.06.12 0 0 14239

Csak annyit tennék hozzá, hogy semmiképp ne ezzel a nagy motorral kisérletezz először.

 

Úgy látom méretben kb. ez Nakka L-es (Lambda) motorja. Abba kell vagy 3 kiló hajtóanyag...

Nehéz ilyen nagy tölteteket gondosan repedés, zárvány nélkül, rendesen inhibilálva elkészíteni. Nekem legalábbis nem sikerült.

 

Elsőre szinte biztos neked sem fog sikerülni. Ha kilövi a hátsó gyengített záródugót, akkor a csőből fog elstartolni és meg sem áll száz méteren belül.

 

 

Előzmény: bodgabo (14237)
Aws Creative Commons License 2017.06.11 0 0 14238

Szia!

 

Felraktam ide egy doc-ot ami a motor méretezésről szól:

http://indabox.hu/VnteXiPI6UG

Le kell hozzá még szedned Nakka oldaláról az SRM.xls-t innen:

http://www.nakka-rocketry.net/softw.html#SRM

 

Szólj, ha kell segítség.

Előzmény: bodgabo (14237)
bodgabo Creative Commons License 2017.06.07 0 0 14237

Szia!

 

A komolyabb rakétások, akik leírásait olvasgattam, valóban vastagabb falú fúvókákkal készítik. Igazából ezt egy nagyon 0.1 verziónak szánom. Maga a tölcsér egy kiselejtezett radaros szintmérő kürtantennája volt. Sajnos nem túl ideális a kúpszöge sem, de ha csak egy próbát kibír, már lesz ilyen tapasztalatom is.

A tesztpad egy kb 150mm átmérőjű, 10mm falvastagságú csőből lesz, ebbe teszem a rakétamotort. A végében egy erőkaros áttételen keresztül nyomja az erőmérő cellát, és egy 100bar-ig mérő nyomástávadóval mérném a belső nyomást is. Ez a zárókupakon lévő menetes furattal lesz összekötve egy darab fém fékcsővel. Ha esetleg valami nem bírja, akkor a vastag cső remélhetőleg megfogja az útnak induló alkatrészeket.
Bármilyen okosság jöhet, ami a témába vág.

Üdv, GaBo. 

Előzmény: Misa345 (14236)
Misa345 Creative Commons License 2017.06.06 0 0 14236

Először fel kell tölteni, majd beilleszteni. Kicsit túlbonyolították :)

 

A fúvókád elég vékony falúnak tűnik, szerintem le fog olvadni. Meg van egy hosszvarrata. A tesztpados mérés előtt én vagy 3x tesztelném, nehogy az is robbanjon és hazavágja a padot.

A rakétamotorokat méretezni szokás a robbanás elkerülése és a tolóerő maximálása miatt. Nem nagy kunszt, de muszáj. Küldök róla anyagot, ha kell.

Előzmény: bodgabo (14235)
bodgabo Creative Commons License 2017.06.06 0 0 14235

Sziasztok!

 

Ezzel a beillesztéses témával nem sikerül megbarátkoznom. Három képből az előbb csak egyet illesztett be, de azt kétszer és az irományom is elveszett.

 

A hosszú hétvégén volt egy sikertelen indításom. Papírcsőbe döngölt KNSB por hajtóanyagú rakéta feltehetőleg a túl kicsi fúvóka nyílás miatt az indításkor szétvetette magát.

Utána barkácsoltam a nagy jószágot. Még hátra van a zárókupak elkészítése és a komplett mérőpad összeállítása, hogy lehessen tesztelgetni. Már az erőmérő cella is úton van Kínából.

bodgabo Creative Commons License 2017.06.06 0 0 14234

bodgabo Creative Commons License 2017.05.31 0 0 14233

Kár, de azért nézelődök, hogy milyen lehetőségek vannak.

Addig is csinálgatom a próbapadot, hogy tudjak különböző hajtóanyagokkal és fúvóka kialakításokkal kísérletezgetni. A terv az, hogy egy nyomás távadóval mérem a belső nyomást és egy erőmérő cellával a tolóerőt. Ezek jelét számítógépen tudnám regisztrálni az idő függvényében, így egyből és pontosan meglenne max. tolóerő és belsőnyomás, a nyomás és tolóerő görbe, és számítható az összimpulzus is. 
A kellékek zöme megvan, csupán sok szabadidőre lenne szükségem, hogy foglalkozni tudjak vele.

Előzmény: Aws (14232)
Aws Creative Commons License 2017.05.30 0 0 14232

Egyetemi csapatok néha lőnek, de ezeket szigorúan engedélyezni kell (pl a Delft-i csapat). Amatőr rakétázás pl Szerbiában volt ~10éve, nem tudom most mi a szabály náluk.

Előzmény: bodgabo (14231)
bodgabo Creative Commons License 2017.05.29 0 0 14231

Szia!

A hibrid rakétákkal majd később szeretnék foglalkozni, de az is érdekel (N2O).

A környező országokban sincs mód a legális reptetésre? Amerikába most emiatt nem mennék ki...

Előzmény: xplod (14230)
xplod Creative Commons License 2017.05.22 0 0 14230

Szia.

Legálisan nem lehet sajnos. Eleve a hajtóanyag gyártása problémákba ütközik és akkor nem beszéltünk a légtérhasználatról.

Van a törvényben olyan hogy irányított kifújás ,de itt is van pár törvénytelen dolog.

Ami legális az az N2O gyorsulási versenyeken használják  tehát a hajtóanyag megoldva, de itt is a légtérhasználat a gond.

 

Üdv: xplod

Előzmény: bodgabo (14229)
bodgabo Creative Commons License 2017.05.17 0 0 14229

Szóval, újból nekigyűrkőzök.

Már egy jó ideje érdekelnek a különböző rakéták, mostanában pedig elkezdtem a tettek mezejére lépni.

Eddig angol nyelvű oldalakat nézegettem, Richard Nakka oldalán rengeteg hasznos dolgot találtam. Ezt a fórumot nemrég találtam meg, végigolvasva itt is előjött sok érdekess információ, főleg az utóbbi időkben íródott PU 

hajtóanyag téma nagyon érdekes.

Mostanában hajtóanyagokkal kísérletezek. A lőporos valamiért gyengén muzsikál, alumínium porral gyutacsnak jó. 

A cukrosak tetszenek, eddig a KNSU-val nem volt még problémám, ezt próbáltam simán összeolvasztva, 

újrakristályosítva és finom por formában tömörítve is. Utóbbi esetben "kér" egy kevés vasoxid-ot, és a "necces" 

olvasztással nem kell bajlódni. Érdekelnek még a kompozitok, bár tapasztalatom nincs még velük. Szeretném 

kipróbálni az epoxit és a PVC port mint tüzelőanyagot is. A perklorátok előállításáról egyelőre többeknek sikerült 

lebeszélnie, azzal még csak gondolati szinten foglalkozom.

Hosszabb távon viszont a hibrid hajtóművek is érdekelnek, azok már műszaki szempontból is érdekesebbek.

A képeken lévő, készülő félben lévő motor egy 53mm belső átmérőjű varrat nélküli rozsdamentes cső, 400mm hosszú hajtóanyag fér el benne. A fúvóka egyelőre egy MZ dugattyúból és egy meghibásodott radaros szintmérő kürtantennájának párosításából lett tákolva, első mérőpadi próbákhoz remélem megteszi majd.
Jó lenne valami információ arról, hogy komoly amatőr rakétákat hol és milyen feltételekkel lehet legálisan reptetni. A Nevada sivatagba nem mennék el így hirtele, de valamelyik környező országba -ha ott lehet- átmennék teljesíthető feltételek esetén.

 

Aws Creative Commons License 2017.05.16 0 0 14228

Szép darab.

Azért remélem leírod megint a hsz-t. Ha először txt-be nyomod, akkor nem veszhet el :)

Debrecen nekem messze van, de rakétával nem nagy távolság!

Előzmény: bodgabo (14226)
bodgabo Creative Commons License 2017.05.16 0 0 14227

Sziasztok!

Kétszer is elveszett az "elküldés" gomb megnyomása utána hozzászólásom, nincs időm (és türelmem) most újraírni.

Szóval Debrecen környékén keresek rakétás érdeklődésű amatőröket, elektronikai, kémiai érdeklődés nem hátrány :)

bodgabo Creative Commons License 2017.05.16 0 1 14226

 

Vízrakéta Creative Commons License 2017.04.20 0 0 14225

Az ausztrál AirCommandRockets érdekeset gurított: hibrid rakétát készítettek, amely akár víz-, akár pirorakétaként is használható...

https://www.youtube.com/attribution_link?a=A7biWKC8Z58&u=%2Fwatch%3Fv%3DK07TM7cuvMQ%26feature%3Dshare

Platon Creative Commons License 2017.04.14 -1 0 14224

Én is csatlakoznék, ha van rá lehetőséged folytasd kérlek.

Előzmény: Törölt nick (14222)
Aws Creative Commons License 2017.03.26 0 0 14223

Remélem majd folytatod azért a leírásokat...

Előzmény: Törölt nick (14222)
Törölt nick Creative Commons License 2017.02.19 0 0 14222

Lemaradt képek.

 

Spike

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!