Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

Chabee87 2014.07.25 15:50:55 © 60231

Na, akkor nézzük:

 

Alapvetően a jelenlegi helyi rendszert csak úgy lehet megérteni, ha rendelkezünk némi ismerettel a korábbi helyi hálózatról és ismerjük a "történeti" előzményeket.

 

Korábban (90-es évek eleje) egy 10 vonalas helyi hálózat működött. Egy központú, jellemzően sugaras vonalakkal, de azért a vonalak néhol metszették egymást. (A városszerkezetből ilyen hálózat adódik) Számozásuk 1-től 12-ig terjedt, két szám nem volt betöltve, azok meg nem valósult vonalak lettek volna.

 

A követési sűrűség a 4-est (mártonszállási vonal, külterületi alacsony lélekszámú településrészt és egy tanyavilágot lát el) leszámítva csúcsban legalább félóránkénti, csúcson kívül óránkénti volt. A forgalmasabb vonalak csúcsban negyedóráztak. A pályaudvarról (akkor még a Jelky téren volt, valóban a központban) minden óra :15-kor és 45-kor indultak a járatok, a negyedórázók ezeket bővítették fel 00-ás és 30-as indulásokkal. A vonalak ugyan nem voltak teljesen azonos hosszúak, de mindegyik ugyanakkor indult és nagyjából ugyanakkor ért be a pályaudvarra, így alkotva félóránként _pókot_, ahol csúcsban mindenhonnan mindenhova megvolt az átszállási lehetőség. Minden járatnak megvolt a maga saját időpontja, ami 15-, vagy 45 volt, értsd úgy, hogy az órás alapütemben pl. az 1-es mindig 15-kor, a 2-es 45-kor, a 3-as 15-kor és így tovább indult, csúcsban ezek az időpontok lettek kvázi ütemen felüli járatokkal felbővítve félórás, vagy akár negyedórás követésűre. De a járatok alapüteme nem sérült. Úgy gondolom, hogy a 80-as évek végén, 90-es évek elején egy ilyen rendszer itthon igencsak elgondolkodtató, nem mai találmány az az ITF...

 

Aztán, ahogy fogyott az utasszám, csökkent a bevétel, nőtt a veszteség úgy épült le a helyi hálózat. Megszűnt egy lépcsőben több vonal, azokat részben más járatok útvonal módosításával pótolták (ekkor jött létre az első igazi körjárat, az akkori 8-as, mely két csúcsidei vonal, a 8A/régi 8-as/ és a 8Y/régi 7-es/ csúcson kívüli körjáratba összevonása volt), szűkült az üzemidő hétvégén, megszűnt a negyedórázás a forgalmasabb vonalakon, de a rendszer a sugaras, ütemes, csatlakozós jellegét végig tartotta. Többször történt teljesítmény-csökkentés, legfőképpen a hétvégi közlekedésben.

 

Fontos változás volt, hogy úniós pályázat keretében új helyi autóbusz-pályaudvar épült a vasútállomás mellett, a Vonatkert, aminek amellett, hogy értelme nem volt (hiszen akkor sem és most sincs érdemleges átszállóforgalom), legalább eltolta a sugaras hálózat középpontját. Ennek annyi lett a következménye, hogy az ellenirányú vonalak menetideje 3-4 perccel hosszabbodott, ami már tarthatatlanná tette volna a 30 percezős rendszert. Ezért a menetrendbe és a vonalakba is többször bele kellett nyúlni, ami a menetidőhiány okán erősítette a körjárati jellegeket. (pl. Oda, vagy vissza irányban rövidebb útvonalon kellett jönni)

 

Aztán eljött 2009 január, amikor a Bács Volán Zrt-t a tulajdonosi jogkör gyakorlója felszólította, hogy szüntesse be a veszteséget termelő tevékenységet. Ekkor az éves veszteség 70-80 millió forint körül volt várható, melynek a város csak a töredékét tudta kiegyenlíteni. Így került a helyi menetrend és vonalhálózat "összhangba" a város finanszírozási lehetőségeivel. Ekkor éves szinten huszonvalahány millió forintot biztosított Baja városa a veszteség ellentételezésére. Ekkor következett be talán az eddigi legbrutálisabb járatritkítás. Csúcsidei ritkítások, csúcson kívül járatösszevonások. Ekkor jött létre az 1-es és 12-es összevonásából a 112-es, a 6-os és 8-as összevonásából a 68-as járat.

 

Ezt a rendszert vette át 2010. január 1-től az Orangeways. Volt menetrend és vonalhálózat átalakítás is. A vonalszámozások tekintetében jelentős változást a 2013. augusztus végi átalakítás hozott. Módosult a 112-es járat és kétirányú körjárat lett. Az ellenirány, mely a 12-es vonalon kezd és az 1-esen jön vissza, lett a 121-es. A 68-ashoz hasonló, ellenkező irányú körjárat lett a 86-os. Korábban még a Bácsos időkben, volt 39-es és 93-as járat is. Előbbi azt jelentette, hogy a járat a régi 3-as útvonalán ment kifelé, vissza pedig a 9-es vonalán jött. Utóbbi ugyanez, csak fordítva.

 

Összességében tehát látható, hogy a jelenlegi vonalszámozásoknak történeti előzményei vannak, nem pedig lottósorsoláson húzták ki őket. Egy hosszabb vonalszám a helyieknek és a törzsutasoknak nemcsak a vonalvezetésről nyújt információt, hanem még a körüljárás irányát is mutatja.

Előzmény: Trinitatis (60225)
Racilaci 2014.07.24 22:35:23 © 60230

Ez tényleg nagyon ötletesnek tűnik. Tudna valaki egy vonalhálózati térképet belinkenii / barkácsolni?

Előzmény: juxx (60228)
Dénes Balázs 2014.07.24 22:27:37 © 60229

Mári néni a gyufatésztát nem külön főzi a halászlétől? Vagy 'szenti(st)vánon ( :P ) mások a szokások, mint a Barbara lakótelepen, vagy a Lóhere főtéren?  :D

Előzmény: Chabee87 (60224)
juxx 2014.07.24 21:42:21 © 60228

A vasútállomás a város szélén van.

Amikor sok az utas, akkor kábé sugárirányúak a vonalak, amikor kevés, akkor körirányúak, hogy több utasnak biztosítsanak valamilyen lehetőséget kevesebb busszal. Nagyon  ötletes, hogy minden vonal fél óra alatt fordul, és tényleg lehet átszállni, illetve a körjáratoknál talán a végponton való átmenet sem annyira fájdalmas.

 

Sugaras-átmérős járat meg oda kell, ahol sugaras-átmérős utak és utasigények vannak :) Vasárnap és késő este még Győrben is tudna érdekes lenni egy hasonló rendszer, ahol randevú van félóránként, igaz, ott nem fordul meg minden fél óra alatt...

Előzmény: Trinitatis (60227)
Trinitatis 2014.07.24 20:46:32 © 60227

Amiről beszélsz, azt hurokjáratnak hívják.

Előzmény: Irizar ranger (60226)
Irizar ranger 2014.07.24 18:58:20 © 60226

A körjárat jobban fel tudja tárni az adott városrészt. Nagyon jó az, ha ügyesen meg van szervezve. 

Előzmény: Trinitatis (60225)
Trinitatis 2014.07.24 18:35:07 © 60225

12 vonal van. Miért nem 1-től 12-ig számozzák a vonalakat?

Miért kell idióta körjárati vonalakat csinálni? Miért nem átmérős hálózatot csinálnak?

Miért kell titkolni, hogy melyik megállókban áll meg az adott vonal, és hogy oda mikor érkezik?

Előzmény: Valen_10 (60221)
Chabee87 2014.07.24 18:00:42 © 60224

Ha topinyitó úr még szokott erre járni, érdekelne a véleménye.

 

Másik úrnak: Mari néni legalább gyufatésztával főzi a halászlevet, miközben a zsebmenetrenden sudokuzik Alvégen :)))

Előzmény: Chabee87 (60223)
Chabee87 2014.07.24 17:51:35 © 60223

Úgy látom megérte betenni :)

Szerencsére már be lett linkelve a normál menetrend is, így látható, hogy ez csak amolyan kiegészítő.

Mindezek fényében kissé eltúlzottnak érzem néhányak reakcióit. Mint helybéli, nem tartom rossz ötletnek. Nyilván nem képes egy részletes menetrend helyettesìtésére, de mevannak a maga előnyei: A részletesebb menetrendekből jól látható, hogy nem különálló vonalakról, hanem több vonalcsoportról van szó, melyben a járatok egymás részleges helyettesítői. Így védhető, h nem számsorrendben, hanem csoportokban vannak a járatok. Mivel a hálózat egyközpontú és a központól fix félóránkéntiek az indulások, így itt elég csak csoportosan megadni az indulási időket. Mivel a napi szinten használók ismerik az útvonalakat és saccra jól tudják a részmenetidőket, nekik jelent ez igazi segítséget, mert a részletesebb menetrendektől eltérően itt naptípusonként tudja seperc alatt az utazni szándékozó, hogy az ő járata, vagy annak balamelyik részleges alternatívája mikor indul, nem kell azokat a részletesebb menetrendből összevadászgatnia.

 

Mi ez? Egyszerűen: helyieknek és törzsutasoknak egy mankó, egy kvàzi egyszerűsìtett zsebmenetrend.

Mielőtt még valaki félreértené: Szerintem is hiányzik a megállólista, a részmenetidők és a hálózati térkép, ez azokat nem pótolja.

Előzmény: Chabee87 (60216)
Snake-Mojzi 2014.07.23 22:16:33 © 60222

Ami inkább gáz, hogy megállólista és menetidő-táblázat még mindig nincs.

Előzmény: Valen_10 (60221)
Valen_10 2014.07.23 21:29:09 © 60221
Előzmény: Dénes Balázs (60220)
Dénes Balázs 2014.07.23 20:28:33 © 60220

LOL :-)))))))

 

Mári néni Alvégen biztos érti is :-DDDD

Előzmény: Chabee87 (60216)
Racilaci 2014.07.23 18:50:38 © 60219

Ki volt az a tökkelütött, aki ezt kitalálta?

Előzmény: Chabee87 (60216)
normaidő 2014.07.23 18:15:13 Creative Commons License 60218
Irizar ranger 2014.07.23 14:22:54 © 60217

Jesszus..

Előzmény: Chabee87 (60216)
Chabee87 2014.07.23 14:02:21 © 60216
Snake-Mojzi 2014.07.23 13:12:00 © 60215

Szép gyűjtemény:

Volánbook: A nagy menetrendvadászat

A múlt ősszel kétrészes [lásd itt: 1. , 2. ] cikkben foglalkoztunk a Volán menetrendi köteteinek küllemével, tartalmával. Az írással egy időben fogalmazódott meg az ötlet, mi lenne, ha megpróbálkoznánk a 2014. évre érvényes valamennyi kötetet összegyűjteni? Erre gyorsan[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

kristoof 2014.07.21 19:12:24 © 60214

Köszönöm szépen! 

Előzmény: Ratbus (60213)
Ratbus 2014.07.21 19:11:05 © 60213
Előzmény: kristoof (60212)
kristoof 2014.07.21 18:57:09 © 60212

Valaki össze tudná nekem szedni a megalakult új társaságokat? Mindet és a pontos nevüket is! Köszönöm!

kbn 2014.07.21 12:43:13 Creative Commons License 60211

VB honlap:

 

"Budapestre történő utazás esetében pedig minden olyan megállóhelytől lehetséges a menetjegyvásárlás, melyre a rendszer lehetőséget biztosít."

 

A tautológia az, amikor valami tautologikus.

setra415HD 2014.07.18 21:49:53 © 60210

Off, de ha már volt róla szó korábban, egy kis magyarázat arra, hogy miért került Flixbus design a Blaguss-os Setrára.

 

http://www.blaguss.at/sites/default/files/blaguss_schwaemmlein_flixbus-9.jpg

 

http://www.blaguss.at/sites/default/files/blaguss-flixbus_wien-berlin_ab_29_euro.pdf

 

 

Előzmény: setra415HD (60170)
Ratbus 2014.07.15 20:16:18 © 60209

Ezt néztem én is. Minden kritériumnak megfelel. Kérdés, hány ilyenje van a Bundeswehr-nek (mivel ez a példány ott szolgált).

Előzmény: Dante001 (60208)
Dante001 2014.07.15 20:07:01 Creative Commons License 60208

Mit ad isten 11.995 mm hosszú :) Egyébként találtam ilyet, de nem írják hogy lenne több:

 

http://www.mascus.de/haszongepjarmuvek/hasznalt-kirandulo-busz/irisbus-crossway-klima-55-sitze-reisebestuhlung/d8g7jfej.html

Előzmény: Snake-Mojzi (60207)
Snake-Mojzi 2014.07.15 20:04:35 © 60207

Crossway esetleg? Nem egész 12 méter, a peron nélküli duplaajtósban 53+1+1 férőhely van.

Előzmény: BPD-017 (60204)
BPD-017 2014.07.15 19:44:31 © 60206
Azt vágom, olvastam. Úgy értem, hogy eddig jól bevásároltak Credoból, és ugye ez nem Credo, ami most jön. Szerintem akkor Kaposvár, Füredi út 180. alatti cégeket érdemes nézni. Kevésbé lenne típusidegen, mint pl. egy MAN flotta.
Előzmény: Dante001 (60205)
Dante001 2014.07.15 19:37:53 Creative Commons License 60205

Biztos hogy nem Credo.

Előzmény: BPD-017 (60204)
BPD-017 2014.07.15 19:34:19 © 60204
Ha nem Credo, akkor nem lepődnék meg, ha valami olyan gyártó/alkatrészbeszállító lenne, aminek van telephelye a Füredi út 180. alatt... Scania, Iveco pl...
Előzmény: Ratbus (60200)
BPD-017 2014.07.15 19:13:15 © 60203
Nézd a dolgok jó oldalát: a Kapos az összes utasáról feltételezi, hogy jó: sok jó ember kis helyen is elfér.

Najó, viccet félretéve: a csúcsidőn kívüli járatok zömén egy emberre legalább 2-3 ülés is jut, kényelmesen el lehet terülni.
Előzmény: RIKA424 (60189)
MCA-001 2014.07.15 18:56:13 © 60202

A buszvezető oldalán szerintem kiszedtek egy sort, mert nagyobb a hely azon az oldalon:)

 

Különben tényleg siralmasak azok a buszok, tiszta PVC érzés:(

És a tetőn évek óta nem tudják azokat a fránya lyukakat befoltozni.

Mindig ugyanazon a helyeken ázik be a busz:(

Előzmény: RIKA424 (60189)