Indonesian airline Sky Aviation has taken delivery of a Sukhoi Superjet 100 (SSJ100). It is the second aircraft of its kind to be delivered to the airline. Sky Aviation took its first SSJ100 late last year and it has already operated more than 500 hours. Sky Aviation will use its new Superjet , serial number 95027, on routes connecting Indonesian archipelago islands.
500 órát repültek vele a múlt év vége óta? Nem kapkodnak...
Az a szovjet/orosz történelem eredménye, hogy nekik egyelőre? nincs Intel szintű cégük....! Sőt nemrég még semmilyen magáncég sem lehetett náluk, így a két ország folyamatai nem összevethetők.
Náluk a katonai ipar gyártott világszínvonal közeli dolgokat, ők nagyjából talpon is maradtak, a civil profilú cégeik (pl autógyártás) meg jórészt csődbementek, vagy felvásárolták őket fillérekért külföldi befektetők. Szerintem a világpiaci tendenciák átrendeződése kapcsán logikus a katonai cégek (Szuhojék pl) civil nyitása, ma már nem lehet százával gyártani pl a vadászgépeket.
Az orosz légierő - ki tudja milyen megfontolásból - újra hadrenbe állított egy IL-22-est, amely már 23 éve le volt állítva. Felújították, fölszerelték modern kommunikációs és navigációs eszközökkel és parancsnoki feladatokat fog ellátni. Állítólag nem volt ettől jobb megoldás.
Szerintem nem annyira rossz a helyzet, és ez csak a látványos rész. Hogy anyag- és gyártástechnológia szinten mi ment át civilbe, azt csak ők tudják.
Ez mind igaz, de ha végig nézünk ezeken a példákon, mindegyik olyan, hogy egy állami cég kezd el katonai technológiát felhasználva a civil szférában termékeket gyártani. Vagyis nem olyan, mint amikor az Intel magán kezdeményezésre, magán tőkéből, a civil piacra kezd processzort gyártani, felhasználva a mérnökök azon tudását, amit a katonáktól hoztak magukkal.
Vagyis az oroszoknál mintha ezek a civil kezdeményezések megmaradnának a katonai tevékenységek komplementereként. Nem válnak önálló iparággá.
Végülis a katonai->civil technológiai átadás példája náluk (is) a civil űrkutatás, távközlési műholdak, vagy a GLONASS. De a Superjet se jött volna létre, ha nincs előtte a Szuhoj évtizedes katonai múltja. Vagy az összes Tupoljev utasszállító is a bombázókból származik. A Jak-utasszállítók szintén. Azután a nehéz teherautóik is minden katonai alapokból építkeznek. A magasszintű orosz metróépítési technológia is a bunkerépítésekből jött. Paks és az orosz atomerőművek se lennének, ha nincs az orosz atombomba és körülötte a kutatások.
Szerintem nem annyira rossz a helyzet, és ez csak a látványos rész. Hogy anyag- és gyártástechnológia szinten mi ment át civilbe, azt csak ők tudják.
Csak micsoda különbség az, ha a helyi ipar profitál a technológia transzferből, és néhány év után a világpiacon is versenyképes termékeket tud kínálni éppen erre a tudásra építve...
Az oroszoknak ezt szinte sose sikerült elérnie. Hiába a nagy hadiipari fejlesztések, stb. valahogy a magán szektorba alig-alig került át a technológia és nem is fordult termőre.
Pl. az említett An-124-esek szép és hasznos gépek, de annyira azért nem, hogy újból gyártsák őket, vagy megérje őket modernizálni. Vagyis az életük végén ezeket szét fogják bontani és vége. A Volga-Dnepr meg keresheti, hogy miből is él meg a jövőben?
Jogos... De napjainkban is bőven van rá példa. Mondjuk az ország adófiztői köhögnek ki egy vadászgépbeszerzési programot, de pár magáncég profitál az ellentételezési programokból.
Vagy az USA-ban a "magán" űrhajózás, ahol az állam tolja a pénzt a SpaceX-be, meg többibe, és a NASA-n keresztül milliárdos technológiai tudást is átad. Azután meg itt mosolyog Elon Musk a SpaceX-től, hogy ők micsoda nagy tudást építettek fel a semmiből, és majd most lenyomnak mindenkit a telekomműholdak indítási piacán.
Kb. mint annak idején a GMK-k: az állam beruházott és fölépítette a termelő kapacitásokat, a GMK-k meg olcsóért használták és pénzt kerestek maguknak vele. :-)
Ugyanaz más helyen, pár érdekes plusz infoval a Lite/Full különbségről!
"Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) has delivered the first Sukhoi Superjet 100 in “Full” configuration to Aeroflot, the carrier’s press-service reports.
“The aircraft was named after Valery Sysovsky. Sysovsky Valery Borisovich was a flight engineer, the honored transport worker of the Russian Federation. He was a member of the flight crew that performed the first revenue flight of Il-96 aircraft (SU-315 from Moscow to New York)”, - Aeroflot noted.
Aeroflot and SCAC signed a contract for delivery of 30 Sukhoi Superjet 100 aircraft in 2005. In order to meet the deadlines, the parties have agreed that the first ten jets would have the “Lite” configuration. Later they must be replaced by the jets in “Full” configuration.
According to the carrier, the jets in “Full” configuration (instead of the ones in “Lite” configuration) are fitted with another Flight Management System, weather radar with wind shear and the system intended for wireless transfer of data related to the aircraft systems and engine operation. Besides, the “Full” configuration includes more monitor cameras, separate control of lighting and air conditioning system in both cabins and additional flight attendant’s station. The jet in “Full” configuration also has more catering equipment and two ovens have been replaced with the larger ones. Moreover, it is fitted with air cooling valves with individual adjustments, three lavatories with swaddling tables and each block of seats is equipped with additional oxygen mask. Following the requests of the passengers, the aircraft was fitted with a mounting for flight baby cot.
The delivery of first ten SSJ-100s is being financed by VEB-Leasing in the network of a leasing agreement signed by VEB-Leasing and Aeroflot in 2011."