A Rigánál a kipufogó tömítése nem tipikus, de nagyon jól kitalált dolog. A hengerben a kipufogó nyílásnál van egy kis cső, belepréselve az alumíniumba. Eköré a cső köré kell két-három menet azbesztzsinórt tekerni. Amikor a helyére tesszük a kipufogó csonkot, a csonk pereme érintkezik ezzel az azbesztzsinórral, jól bezömíti a rés aljára és szuperül tömít.
Nem jellemző, de nagyon ritkán kiesik ez a kis cső a helyéről, vagy ifjú tuningbetyárok fojtásnak nézik és kiveszik, ilyenkor jöhetnek a "hagyományos" alátétes próbálkozások.
Délután össze is házasítottam a japán tűszelepet a ruszki úszóval. A rugós pöcök kb felét levágtam, így már felfelé hajlítani kellett a nyelven, de másodikra kiadta a vízszintest. A kipufogó és a henger találkozásához illik tenni alumínium karikát, vagy olyasmi anyag kell, mint a Babettánál. Vagy ha nem görbe a kipufogó két fül, akkor elegendő tömítés nélkül is?
Amúgy Yamaha Jog tűszelepnek adták, a K60-asaba viszont jól passzol, csak az úszóval nem jön össze alapból. Jól gondolom, hogy az állítható lemezes úszóval kellene összepárosítani?
Igen, a más típusú, robogókba való tűszelepből általában vágni/reszelni kell. Nem is mindegyik jó bele, mert van ami túl vékony és nem áll meg függőlegesen a tűszelep furatában.
A k60 nem különösebben érzékeny a benzinszintre (mint pl. a Jikov a Babettákon). Úgy szokás beállítani, hogy fejjel lefelé fordítjuk a karburátort és az úszónak vízszintesen kell állnia. Vagyis így vízszintes állapotban zár.
Köszi a választ! Az utángyártott bowdent beszereztem, hamarosan fel is rakom, de csak próbára, mert a porlasztót még le kell vennem legalább egyszer a tűszelep miatt.
Az első megoldás a jó. Az a kiálló rész, ami alá be kell tenni a bowdent, eredetileg nem áll ki ennyire, azt vissza kell kicsit hajlítani, hogy a bowden végén lévő kisebb bütyök ne csússzon ki alóla.
A Rigákra jellemző, hogy "eszik" a bowdent, főleg a gáz és váltó bowdenjét, nem túl jól van kialakítva a kormányszektor, gyárilag dörzsöli az alumínium ház a kivezetésnél. Gyakori volt a bowdenszakadás és mindenki olyan bowdenre cserélt, amilyet éppen tudott szerezni, mert nem volt túl jó az alkatrészellátás. Valószínűleg a tiéden is ezért hajlították kintebb azt a fület. Az utángyártott bowdeneknél meg a hossz nem szokott egyezni.
K60- lett végül. Távolabbi fajta tőcsavaros a henger. A porlasztót kipucoltam, egyelőre a tűszelepnem a régit hagytam benne, de amint lehet kicserélem az egyik újra. Kettő porlasztót vettem elő, az egyik K60B, az kissé hiányos volt, így a másikkal, a sima K60-assal tervezem a próbaindítást. Az úszóban láttam eltérést, vagyis a K60B-hez állítható nyelvű úszó van, a sima K60-asban pedig egy nyelv nélküli, tehát magába az úszóba kell belecsúsznia a tűszelepnek. Úgy emlékszem, hogy a futármotorosboltban régóta van gyári K60B porlasztó a kínálatban, nem tudom, valóban eredeti lehet-e. Egyébként ahogy nézegettem nekem tetszik ez a K60-as porlasztó, megfelelően rusztikus, ami nekem garancia a működésre:) Nagyon ez sincs túlbonyolítva, a tolattyú kicsit érdekes de talán így nem tud nagyon elkopni, hogy sík.
Nem tudnám megmondani, hogy k35 vagy k60. Tizenkettest gyártottak mindkettővel, nem tudom, mikor váltottak. Tizenhatosra a k60 a jellemző, de nem mernék megesküdni rá, hogy nem került rá gyárilag k35-ös. Mindenesetre ha a hengeren a karburátor tőcsavarjai távolabb állnak egymástól és a k35 nem megy rá, akkor értelemszerűen k60. Fordított esetben, vagyis közelebb eső tőcsavaroknál viszont nem biztos, hogy k35, mivel erre a k60 is felmegy.
Én minden motort k35-össel szoktam beüzemelni, van egy direkt erre a célra való karburátorom, ki vannak reszelve a felfogató furatok, hogy a k60-as helyére is fel lehessen tenni. A k35 annyira egyszerű és primitív szerkezet, hogy nincs ami elromoljon rajta. Ezzel a karburátorral kiiktatom a porlasztóhiba lehetőségét, és amikor a gyújtásrendszert és minden mást rendbe tettem, csak akkor teszem fel rá a saját karburátorját. A k60-as egy jó és nem túl bonyolult szerkezet, de néha képes furcsa dolgokat produkálni. Ahogy írod, pl. a tűszelepe macerás, amíg az ember nem cseréli ki valamire, ami jól működik. K60-ast egyébként árultak nemrég utángyártottat is, abban a tűszelep-problémát elég jól megoldották, de ezeknél más bajok kerültek elő.
Ez a tudás még a ketteshez is kevés:) Lexikális tudásban biztos jó, mert tele van tömve mindenféle adatokkal. Gyakorlatilag viszont a dolgok nagyon mások.
Ma gyakorlatoztam amúgy egy kicsit én is a Rigán. Beépítettem egy Terra tekercset, mivel a gyári tekercs cseréje után sem lett semmiféle szikra egyetlen egy trafóval sem. Már azon gondolkoztam, hogy talán a megszakítóval van gond, letestel, vagy egyéb, de miután eleget reszeltem a Terra tekercset, és megtoldottam a vezetékét kézzel forgatva egyből lett szikra. Meg is rázott:) Aztán még vehettem le, mert a tekercs közepét nem reszeltem ki eléggé. Az utolsó simításokat Dremelbe fogott csiszoló fejjel végeztem rajta, az elég is volt. Egyből jó lett.
Most jöhet a porlasztó. 1979-es évjáratú Rigán ugye már a K60-as típust használták? Vagy előbb próbáljam ki inkább a régivel? A K60-ashoz vettem egy-két éve Yamaha tűszelepet, úgyhogy meg lehet majd oldani a szokásos benzin túlfolyásos problémát, de még elő kell kerítenem a szelepet hozzá.
Egy érdekesség: Megkérdeztem a Mesterséges Intelligenciát, hogy hogyan kell beállítani a Rigán a gyújtást. Készített róla egy képet, hogy egyértelműbb legyen. Íme:
Hát, lehet, hogy az AI nagyon okos, de a Rigához nem ért.
Igen, értelemszerűen. Megszakítós Riga/Verhovina blokkon gyárilag nincs rövidre záró, leállító gomb. Dekompresszor van helyette. Amit az indításnál is használni kellene, csak nem szoktak.
Szerintem ez nem okozhat komoly gondot. Legfeljebb az egymás melletti drótok között alakulhat ki egy kisebb menetzárlat, de a működést az aligha befolyásolja jelentősen. Maga a Riga gyújtás egyébként (tapasztalataim szerint és a legendák dacára) megbízható szerkezet - természetesen ha a gyári selejt trafóktól eltekintünk. A trafóhibán kívül én egyetlen hibával találkoztam: a megszakító érintkezője egyszer lelazult az üllő részről, lötyögött a helyén és bizonytalanná vált a gyújtás, érdekes módon főleg motorfékezésnél. Egyébként egyszerű és masszív, mint a Kalasnyikov.
Nézegettem ma a gépet a trafó bekötésnél, ránézésre jó lehet ez a tekercs? Mennyire kényesek ezek? Olyan, mintha benyúltak volna a tekercs és a mágnes közé egy csavarhúzóval.
Ez nem hangzik olyan vészesnek, otthon megoldható az átalakítás, köszi a részletes leírást!
A benzincsapnál lévő peremes alátétre viszont nem emlékszem. Megnézem az alkatrészes dobozaimban, talán szerencsém lesz. Illetve van egy Danuvia motoros rotációs kapám, amit Riga tankkal építettek meg. Azon meg kell hogy legyen minden a csap körül, mivel pár éve még rendben működött, nem szivárgott.
A Terra/Tomos lendkerekének belső átmérője kicsivel kisebb, mint a Rigáé, ezért a tekercs vasmagja beleér. A vasmag külső ívéből kell tehát lereszelni valamennyit, max 1mm-t. Az alaplapra simán fel lehet szerelni. A vezeték általában rövidebb és nem ér el a kapalácsig, ezt meg kell toldani. Illetve némelyik tekercsnél a tekercs tokozása vastagabb a kelleténél és hozzáérhet a lendkerék közepéhez, ahol a megszakító kapalácsot mozgató dudor van, ilyenkor a műanyag tokból is reszelni kell, persze óvatosan, csak a minimális mennyiséget, nehogy belereszeljünk a dróttekercsbe.
A tanknál a benzincsap fölött egy speciális, felfelé hajló peremes fém alátét szokott lenni, de a sokat szerelt motorokról ez el szokott tűnni, illetve úgy tudom, a kései típusoknál már kispórolták ezt az alkatrészt. Ha ez megvan, akkor adott a méret: akkora benzinálló gumitömítés kell, ami belefér a peremen belül, és ráfér a benzincsap menetére. A gyári tömítés pontos méreteit nem tudom, szerintem nincs különösebb értelme betartani a méretet, mert gumi alkatrészről lévén szó, akkorára nyúlik, amekkorára kell neki. A vastagsága is esetleges, ezt mindig ki kell kísérletezni, hiszen a vastagsággal lehet befolyásolni, hogy a benzincsap melyik pozícióban áll, mikor szorul meg kellőképpen.
Köszönöm a választ! Akkor nem küzdök vele, kipróbálom egy másik trafóval. Van itthon pár NDK trafóm 6 voltosban, meg utoljára vettem a borzén is még egy jónak tűnő használtat, de most belegondolva volt méretben ugyanakkora cirill feliratos is ott mellette, az stílszerűbb lenne a gépre. Ha nem megy megpróbálkozom a Terra tekerccsel. Egyébként min kell faragni, a tekercsen, vagy az alaplapon?
És egy másik kérdés. Ha már jó lesz a trafó és felraknám az üzemanyag tankot a benzincsaphoz milyen tömítés való? Gumira emlékszem, de abból is benzinálló kellene gondolom. A méretek nem olyan lényegesek, tehát elég az, hogyha befér a helyére és kész?
Sajnos nem tudom a választ, valaha fel volt nekem írva mindenféle adat (mert barna Riga trafóból is volt többféle, és ami kívülről azonos volt, belülről az is többféle volt), de szerintem már kidobtam valahova a papírt. Mert reménytelen. Tíz trafóból kilenc rossz gyárilag, de a maradék sem megbízható. Próbáltam újratekercselni, de jobbat nem tudtam csinálni itthon, barkács körülmények között.
Ha működőképes motort akarsz, valami más 6V körüli trafót tegyél rá (nem válogatós, nagyjából bármilyennel beéri), vagy alakítsd át belső trafósra. A Terra kistraktor vagy a Tomos moped trafóját bele lehet faragni. Én úgy oldottam meg, hogy kibeleztem egy barna Riga trafót, egy rejtett helyen fúrtam rá egy lukat, és a belsőtrafós kábelét egyszerűen átfűztem rajta. Így első ránézésre olyan, mintha hagyományos trafós lenne, pedig nem. Persze a kábeleket közelebbről megnézve látszik a turpisság. Egyébként a Terra trafónak (is) újabban jól felment az ára, meg nem is nagyon kapni. És van olyan is, ami egyszercsak meghalt. De ha nem selejtet fogsz ki, sokkal megbízhatóbb lesz a gyújtásod mint akár egy Simsoné.
Sziasztok! Nem tudja valaki, hogy egy jó trafónál milyen értékeket kellene mérni? Négyet kipróbáltam, abból kettőnél jelentkezett 6 V akku segítségével gyenge szikra, de a tekercsre kötve semmi. Persze lehet a tekercs is hibás.
Egy átlagos nap egy falusi orosz családban: a gyerekek segítenek a ház körül, aztán a fiúgyerek (11:28-tól) szereli a Kárpátit, a videó végén meg a ház előtt motorozik.
Van az országban egy-két Rigabontogató személy, a nyilvános Facebook-csoportban vagy a Jófogáson rájuk fogsz találni.
A küllő már bonyolultabb. Tudtommal nem árulnak Rigába való küllőt, helyettesíteni sem lehet más típusba valóval. Gyártatni lehet, de erről is megoszlanak a vélemények, előfordulhat, hogy nem méretpontos a küllő vagy az anya. Nem is éppen olcsó mulatság, de azért vállalható. Azt is jó tudni, hogy a gyártatott küllők krómozottak - a Riga küllők meg eredetileg nem krómozottak, hanem horgany van rajtuk, olyan színű, amit manapság nem tudnak legyártani. Most sárgára vagy fehérre horganyoznak, a Rigáé meg színben valahol a kettő között van.