Ilyen sztorik viszonylag rendszeresek, az én kollégáimmal is megesett egy útátjáró átépítésnél. Ott mondjuk nem jött vonat, mert a vágány is ki volt bontva, de sikerült beröptetni az autót az alépítményi tükörbe :)
2008 körül mesélték Kiskunfélegyháza és Szeged között a vonaton vasutasok. Kiskundorozsmánál vágányzár volt este egy átjárónál dolgoztak, egy aláverőgéppel. Átjáró lezárva, terelő táblák kint,, sok tábla jelzi, hogy arra nem lehet menni. Strail elemek ki voltak szedve a munka miatt. Jön egy autó tele norvég cserediákokkal, táblák ellenére be az átjáróba fennakad a vágányon, közben megy az aláverő gép az átjáró felé fényszóró felkapcsol, mai napig nem értik hogyan tudtak vagy öten alig 2 mp alatt kiugrálni az autóból, de megtették és hangos devlázás és anyázás közepette ordítottak és rángatták az autót, hogy mindjárt itt a vonat, toljad már. Addigra értek oda a PFT-sek és szóltak, hogy nem kell pánikolni az aláverő gép nem megy olyan gyorsan.
90-es évek elején MD motor gépmenetben jött Debrecenből esztergáról Cegléd és Nyársapát között egy andrás keresztes átjárón elcsapott egy ladát. Megállás után a mv fogta a mentődobozt, szaladt hátra. Szembe szaladt 2 ember, nincs semmi baj, csak ne hívjon rendőrt! :-) A sofőrnek nem volt jogosítvány, ivott, az autónak nem volt műszakija.
A Szolnokról 10:54-kor Szentesre indult személyvonat (7232) /033-as Püsztametró/ Kunszentmárton külterületén egy fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban egy traktorral ütközött. A balesetben az elsődleges információk alapján nem sérült meg senki, a vonat utasait pótlóbuszra szállítják át.
a rokon sok évtizede részes volt egy hazai vasúti balesetnek mint utas.
Amire emlékszem:
- talán a 70-es vasútvonalon (ez nem biztos)
- közlekedett egy személyvonat, vele szemben a másik vágányon egy katona vonat.
- a katona vonaton szállított tank lövegcsöve nem volt szabályosan rögzítve és a menetsebesség miatt kifordult és felnyársalta a személyvonat egyik kocsiját.
- a személyvonatban volt/lett halott is, és volt több sebesült is.
- a sebesült (civilek) egyike volt a most meghalt bácsi.
No, drága kollégák, akinek a vasúti lexikonból kimásolt szócikk nem elég, annak itt egy tudományosabb definíció a svájci nemzeti balesetvizsgáló szervezet szíves jóvoltából:
Hevenye fordítás:
Kisiklás, amikor egy kerékpár vagy annak egy kereke annyira megemelkedik, hogy a sín járófelületére, illetve egyéb kiegészítő vezetőelemek felső élére felfut, majd a pályát elhagyja. Alapesetei: Kiemelés - amikor a nyomkarima a gördülése útjában lévő akadályra felfut. Felkapás - amikor a nyomkarima homlok- vagy hátfelülete a sín vezetőélének nekinyomódik és az oldalirányú terelőerő következtében erőzáró kapcsolat jön létre.
Felületesen tetszett elolvasni a hozzászólásomat, lévén azt írtam, hogy "mind az F2, mind az E12 azt határozza meg, hogy mikor kell egy járművet kisiklottnak tekinteni, nem azt, hogy mi is az a kisiklás".
Arcanumon lehet sokat találni "kisikamlott" szót vasúti értelemben úgy 1854 és 1950 között. Az 1950-es említés pont a MÁV hivatalos lapjában szerepel, ahol kocsi javítási bárcákról van szó
A sikamlás és a siklás tényleg ugyanaz: a régi magyar nyelvben csúszást jelentett. Kisikamlásról én viszont még soha nem hallottam viszont. A mai nyelvben a sikamlás szó már nincs meg, egyedül sikamlós formában létezik - de egészen más, kizárólag obszcén értelemben használatos.
A sikamlott, sikamlottá vált kifejezést gyakran lehet olvasni még 40-50 évvel ezelőtti vasúti iratokban is, de mára a siklott kifejezés teljesen kiszorította. Az értelme viszont mindkettőnek ugyanaz.
Ez egy szótári definíció. Az F2 és az E12 nem nevezi meg, hogy kisiklás csak mozgó járművel történhet, illetve azt sem, hogy ha álló járművel történik, az nem minősül kisiklásnak.
Uram, az Ön szakmai tudásához és tapasztalatához kétség nem férhet, azt is aláírom, hogy a szabályozás pontatlan és életidegen - mindenesetre ezt az esetet én siklásnak látom, de elfogadom, ha valaki ezt megcáfolja.
Tényleg ment fel a csarnokba vizsgálatra, ha olyan túr volt. Egy-két emelést végignéztem már ilyen vagy olyan sapkában és hát volt, amikor csodálkoztam rajta, hogy mennyit kibír a kerékpár....