Közkívánatra, valamint az újoncok és a forróbb fejű őstagok okulására az alábbi szösszenetet kéretik elolvasni mindazoknak, akik először járnak itt és azoknak, akik csevegni kezdenek friss topiklakóinkkal:
ja... persze vannak kivetelek. de ne felejtsuk el sas rajzat. innen / korbe forgalom, vagy korforgalom / indult a kalyha, nem a marsrol. =====================
minden többsávos úton aki a belső sávból a külsőbe megy át elsőbbséget kell adnia a külső sávban haladónak. ""
uhhh...
lehet forditva ertelmezuk a kulso/belso sav fogalmat.. mas ertelmet nem latom ekkora fassagnak.
balra tarts van koma. * a kulsoben nem mehet/ne/ gyorsabb auto mint a belsoben. az meg hogy a kulsosnek elsobbseget adunk belulrol, az azt jelenti hogy vagy balrol elozhet, ami tilos., vagy az o sebessege ala lassulunk.. es besorolunk moge.
ez mindketto elo jelenseg, de mint leirt szabaly, egy massziv felreertelmezes. ----------------------
a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton az egymás mellet elhaladás nem előzés, hanem elhaladás és semmi nem tiltja, hogy a külső sávban haladó elhaladjon a belsőben haladó mellett ""
Tapasztalatom szerint nagyforgalmú utak kereszteződésébe körforgalmat tenni... borzalmas ötlet... Lehet hogy olcsó(bb), de igazából az egyik útnak a másik felett kellene mennie, "amerikai módra", lehajtókkal és felhajtókkal. Jó példa erre az A1 Biggleswade és Huntingdon közötti szakasza, ahol csúcsidőben gyakorlatilag minden egyes hülye körforgalomnál mérföldes torlódások vannak. Még rosszabb volt egész a közelmúltig az A428-as Caxton Gibbet-i körforgalma, ahol több irányból, különösen St Neots irányából reggelente 3-4 mérföldes (!!) dugók voltak. Miután egyszer kétszer végigaraszoltam átlag 7mph sebességgel egy-egy ilyen +fél óra késést produkálva, nem is mentem többet arra, hanem kertek alatt kis utakon, ott maximum egy-egy traktort kellett alakalmas helyen megelőzni...
Ez a nagyforgalmú autóutakat (legalább is Mo-n autóútak lennének ezek) összekörforgalmasítani szerintem ugyanolyan marhaság, mint hogy engedélyezett az utak szélén a parkolás szinte bárhol (nagyon ritka a dupla sárga vonal, dupla pirosat még nem is láttam nagyon Londonon kívül, szimpa sárgára nagy ívben tojik mindenki), azokból is tudok pár helyet ahol keserves az áthaladás csúcsidőben, mert két autó nem fér el egymás mellett, és tömött sorban állnak az egyik szélen az autók. Nem adnék ki ingatlan építési engedély off-road parking space nélkül, az tuti...
Feleségem naponta erre jár munkába egyébként, eddig kb. húsz cikket meg vagy ötven YouTube videót nézett meg erről, olvasott x száz kommentet, végül arra jutott, hogy itt bazira kell vigyázni, mert elsőbbsége annak van akinek megadják...
Ez a poén, van olyan bejárata a kérdéses útnak/körforgalomnak ahol van kirakva körforgalom tábla, más bejáratnál nincs csak kötelező haladási irány tábla van. Szóval hogy körforgalom-e, az attól függ honnan érkezel :-) What a mess :-) Oké, ez az egyik leggázabb ilyen hely, a többi azért jobb. Amúgy szinte mindig van valami BMW-s, sportmotoros, vagy kamionos, vagy fehér furgonos futár, aki úgy gondolja, hogy neki lassú a belső sáv (általában többen állnak a belsőben mint a külsőben a "körforgalom" előtt, ő inkább beáll a külsőbe, és végigelőzi a belsőket a negyedik vagy akár ötödik kijáróig, ez is nehezíti a dolgot.
Oké, de az is szabály, hogy külső sávból nem lehet belsőt előzni. Ha lila lassít, piros meg elmegy mellette, az külső sávból előzés...*
Amúgy értem a logikát, van is benne valami, igen a pirosnak előbb ki kéne menni egy sávot, csak hát egy ilyen helyen ahol mindkét sávban tömötten mennek az autók, elég esetszerű hogy sikerül-e sávot váltani, vagy marad a belsőből kimenés/megállás belső sávban/díszkörözés a belsőben... (Mondjuk meg lila nem mehetett volna ennyit belül, ki van írva ahol bejön hogy abból a sávból csak az első kettőn mehet ki, nem a negyediken...) Azt ne mondd, hogy menjen végig a külsőben, mert a táblák szerint abból a sávból nem mehet tovább a második kijárónál (és az a 200 méter inkább csak 120 kb)...
*AI szerint: "No, you cannot simply overtake a car in an inner lane from an outer lane by moving to the left to pass it; this maneuver is known as "undertaking" or "passing on the left" and is generally discouraged and sometimes illegal. However, it is acceptable to pass on the left in slow-moving, congested traffic if the lane on your left is moving faster than the lane you are in."
Ez megint olyan "hogyan értelmezed" dolog... Mi a slow-moving? Egymás lökhárítóján mennek az autók, de mennek 30mph-val, az slow? vagy csak 20mph a slow? vagy csak 10? ...
Szerintem: a leglogikusabb egy új kresz szabály lenne, ami azt mondaná ki, hogy a külső sávból az első kijáraton kötelezően ki kell menni. Problem solved...
De hogy ez mennyire gond, arra jellemző, hogy átlag hetetente egyszer látok hogy két autós dudál egymásra hasonló szituban... Szóval valszeg napont x tucatszor előfordul ez. Jobb szabályozás kéne szerintem, nyilak az útra stb.
'kör alakban vezetett kereszteződés' nem automatikusan 'körforgalom'.
a kör alakban vezetett kereszteződés az tulajdon képen egy 'sorba fűzött' kereszteződés halmaz. sokkal jobb az áteresztő képessége mint a sima keresztezésnek mert:
nincs keresztező forgalom, vagyis minden betorkollásnál csak egyenes irányú áthaladás van és nincs jobbra kanyarodás, ami akadályozza a szembe haladó irányokat. lámpásnál ez egy fázis kiesés.
több út becsatlakozása esetén plusz előny, hogy egyszerre több irányból hajthatnak be a kereszteződésbe, vagyis kezdik meg az áthaladást. lámpásnál ez a fázisváltások közti biztonsági szünetet teszi feleslegessé, vagyis sok sárga és piros-sárga fázist lehet egymás mellé, sőt nagyobb kereszteződésben elé időzíteni.
ezek miatt, akár duplájára is emelhető az áteresztő képesség, jó tervezéssel. hátránya viszont, hogy sokkal nagyobb a helyigénye.
de ettől a kialakítástól még nem lesz körforgalom.
itt és csak itt érvényes a körforgalmi sávválasztási, indexelési és kötelező haladási rend.
ezek általában kis méretűek, jellemzően egy normál kereszteződésnél nem vagy csak kicsit nagyobbak. általában sávfelosztás nélküliek, de ha két sáv is van, azok nem elég szélesek két nagyobb jármű egymás mellett haladásához. a kis mérete és szűkössége miatt van szükség kiegészítő szabályokra. itt nincs elég haladási út normális sávváltáshoz, ezért szabályozni kell a kihajtást, hogy sávváltás nélkül is működjön a párhuzamos közlekedés. indexelés, szintén a rövidség miatt, mert nem megítélhető egy autó szándéka és értelmét vesztené a kör ha kvázi mindenkinél meg kéne várni hogy elkanyarodik vagy sem. de ezek a szabályok eleve csak akkor érnek valamit, ha a besorolás előtt látod az összes autót és tudod, hogy honnan jönnek.
sokkal kevesebb valójában körforgalom van, mint amit gondolsz. itt még egy példa, hogy mi NEM körforgalom:
pedig kicsi, kör alakban fut. de nem az, mert nem jelzi tábla. és pont ezért van felfestve és kitáblázva a kötelező haladási irány. mert ha a tábla és felfestés nem lenne ott, akkor simán fordulhatnál jobbra is.
a forgalomtechnikának egyik alapelve a korlátozások minimalizálása. vagyis törekedni kell az olyan forgalmi rend kialakítására, hogy a legkevesebb szabály alkalmazásával működjön biztonságosan. célja érthető, mert az emberek hajlamosak figyelmen kívül hagyni a szabályokat, ha egyáltalán megtanulták, így ha kevés a szabály, akkor kisebb a kihágás esélye. az út körforgalmi besorolása korlátozásnak számít. van előnye, de az indexelés és kötelező kihajtási irányok mind veszélyforrásnak minősülnek. tehát mérlegelni kell, hogy mi a célszerűbb: hagyni sima kereszteződési szabályok érvényesülését vagy tegyük kötelezővé a körforgalmi szabályokat. általában az első a célravezető. főleg ott, ahol más okból lámpás irányítás szükséges.
de ez már szakmai rész. a usernek annyit kéne megjegyeznie, hogy ahol van körforgalom tábla, ott alkalmazza az indexelési és kihajtási szabályokat, ahol nincs, ott a normál rend érvényes, mintha egy normál főútvonalra hajtana fel illetve haladna. nem agysebészet, szerintem...
bármilyen viccesnek találod, a közlekedési szabályok szerint az út típusát (főútvonal, autópálya, körforgalom) kötelezően táblának kell jeleznie. ott, ahol ilyen tábla nincs, az utat egyenrangú útnak kell tekinteni és az egyéb szabályok (pl. jobb kéz szabály) és táblák (pl. stop tábla, sebesség határ) szerint kell közlekedni rajta. tehát tök mindegy, hogy minek néz ki, ha tábla nem jelzi akkor nem körforgalom.
ez nem 'logika' hanem 'szabály'. az elsőbbség alapszabálya, hogy annak van elsőbbsége aki nem hagyja el az út vonalvezetését (sávot) és ennek értelmében aki elhagyja az út vonalvezetését (sávot vált) az köteles elsőbbséget adni minden járműnek ami a cél sávban halad. az út vonalvezetését pedig terelő vonal jelzi. ezen nincs mit logikázni, ezt be kéne tartani.
jelen esetben és általában minden többsávos úton aki a belső sávból a külsőbe megy át elsőbbséget kell adnia a külső sávban haladónak. téged az zavar meg, hogy a többsávos út kör alakban halad. ettől még nem lesz ez körforgalom. de ha az is, akkor sem vész el az elsőbbség alapszabálya. ott, ahol a belső sávból 'védett' kihajtás lehetséges (nem kell elsőbbséget adnia másnak) ott ezt a terelővonallal is jelzik. itt egy példa:
ez egy körforgalomnak látszó kereszteződés. a déli woodside rodra kihajtásnál (a többinél is, csak itt látszik a legjobban) a körforgalom két sávja közti terelő vonalat kivezetik a lehajtóra, vagyis aki a belső sávból akar kihajtani rá, az nem keresztezi a terelővonalat, tehát neki van elsőbbsége, aki a külsőben halad az keresztezi a terelővonalat, tehát ő elsőbbséget kell adjon a kihajtóknak, de nem köteles kihajtani, mehet egyenesen is.
az északnyugati bostocks lanen kihajtásnál aki a második sávban halad, annak a kihajtáshoz keresztezni kell a terelő vonalat, tehát elsőbbséget kell adnia a külső sávban haladóknak. bár lekopott és nem látszik, a bostocks lane kettő sávos. ez olyan, mint a te példádban szereplő forgalmi helyzet.
mi a megoldás? sávot kell váltani még a kikanyarodás előtt, vagy ha valaki olyan béna, hogy ezt nem tudja megtenni 200 méter alatt, az már a behajtásnál soroljon be a szélső sávba. egyébként ennél a második példában látható lehajtónál rendszeresen szorulnak be a második sávba autók és szépen kivárják, amíg át tudnak sorolni a külsőbe.
még egy: a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton az egymás mellet elhaladás nem előzés, hanem elhaladás és semmi nem tiltja, hogy a külső sávban haladó elhaladjon a belsőben haladó mellett.
az előzés a kressz fogalmai szerint a szembe jövő sávban való áthajtással járó elhaladás. és hogy teljes legyen, a sávokra nem felosztott úton, a szembe jövő sávba való áthajtás nélküli elhaladást kikerülésnek hívják. közbeszédben mindegy, hogy melyiket használjuk, viszont a kresszben más más szabályok vonatkoznak rájuk.
el kéne fogadni, hogy a közlekedési szabályokat nem értelmezni kell, hogy valakinek elfogadható vagy nem, hanem MEGTANULNI és BETARTANI.
Szvsz a lila eleve szarul sorolt be, mar a jobb szelso savbol kellett volna belepni a korforgoba. A masik meg hamarebb kellett volna kisorolnia a belso savbol - kb az eggyel elotte beerkezo savnal kellett volna kimennie.
Oh, hat ez telen alap funkcio, az egyik nagy elonye aezeknek az ujabb autoknak!... Be lehet elore allitani ha rendszeresen ugyanabban az idoben indul az ember igy nem is kell minden esetben erre gondolni.
(Nyaron a legkondit csak akkor tudjuk beinditani elore, ha halozaton van... szoval van meg hova fejlodni.
talaltunk egy alig hasznalt beton utat, mellette szelid gesztenye fakkal. az meg nem ujdonsag,.. haz mellett is van egy rakat, csak ott a fubol kell kicsipedni.. itt meg az uton soportunk ossze cirka ot kilot 10 perc alatt :)
Viszont a külső sávban meg nem lehet előzni (lila autó lassan-lassan haladt előbbre a piroshoz képest a külső sávban, amikor odaértek akkor voltak pont egymás mellett).
A Te logikáddal élve, tegyük fel, hogy 50 autó megy a külső sávban és 50 autó megy a belső sávban, azaz tele a "körfogalom". Tegyük fel hogy a sor elején haladó piros ki akar menni egy kihajtón. Akkor amit mondasz aszerint az a szabályos, hogy a piros autó megáll (én még soha de soha senkit nem láttam megállni körfogralom vagy kör alakú út belső sávjában), és ezzel megállítja a mögötte jövő 50 autót is, megvárja míg a másik sávban elmegy az 50 autót, és aztán kihajt. Aztán tegyük fel hogy a piros mögötti 49 autó is ki akar ott menni, de jön újabb és újabb 50 autó. Az utolsó lila autó vagy félórát lesz a "körforgalomban" mire ki tud menni.
Nem tudom, de nekem ez így nem kerek. Akkor nagyforgalmú helyeken abszolút semmi értelme a két vagy több (koncentrikus) sávnak, hiszen ha bemész a belsőbe, akkor garantáltan beragadsz a kresz szerint (persze lehet arra számítani, hogy valakinek majdcsak megesik rajtad a szíve és beenged).
Plusz van még egy probléma szerintem ezzel a logikával. Szóval piros autó megáll, mellette haladó lila továbbmegy, oké. De a lila mögött érkező következő autó tuti nem mehet el a piros mellett, hiszen akkor az külső sávból előzése az (álló) pirosnak. Szóval az első lila továbbhaladása után a piros nem mehet ki mert elsőbbséget kell adni a lila mögött érkező autónak, a lila autó viszont nem mehet tovább, mert külső sávban nem előzheti meg a pirosat. Sakk-matt? :-)
a körforgalom leágazásainak számából ítélve, sanszos, hogy ez nem egy körforgalom, csak egy kör alakú út. akkor számít egy csomópont körforgalomnak, ha a behajtó utak mellett kihelyezett 'körforgalom' tábla ezt jelzi. ha ez nincs kitéve, akkor meg sima főútvonal egyoldali csatlakozó utakkal.
hogy körforgalom, az csak abban számít, hogy a lila sértett kreszt vagy nem. ha körforgalom, akkor nem jöhetett volna idáig, ha nem körforgalom, akkor ezt nem tiltja semmi. de ez csak annyiban számít, h adott esetben kap e büntit ezért vagy nem.
a piros szempontjából viszont tök mindegy, mindkét esetben elsőbbséget kell adnia a külső sávban haladónak.
sokadszorra futunk neki azonos 'problémának', próbáld elfogadni, hogy az elsőbbség szempontjából nem számít, hogy ahova tartasz ott mi van (lehajtó 1 v 2 sávos) hanem az, hogy ahonnan indulsz ott mi a helyzet. illetve azt az ökölszabályt, hogy annak van elsőbbsége aki NEM hagyja el az út vonalát, népiesen: aki nem keresztez terelő vonalat. a pirosnak amikor a belső sávból a külsőbe halad át (függetlenül, hogy utána hova akar menni) elsőbbséget kell adnia a lilának, mivel keresztez egy terelő vonalat és ezzel elhagyja a belső sáv vonalát. az elsőbbség pedig azt jelenti, hogy nem kényszerítheti a másik autót hirtelen vagy erős sebesség vagy irány változtatásra.