Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
A következő N-es T-trak modul (azt még nem döntöttem el, hogy szimpla, vagy dupla modul lenne) megépítéséhez szeretnék ötleteket, segítséget kérni:
Alul látható a két vágány, amelyet keresztez egy gyalogos-kerékpáros út, az átkelőhelyen fénysorompóval. Az ötlet az, hogy a modul két szélén lenne valamilyen szenzor, és amíg vonat halad át a modulon, addig a fénysorompó piros villogóra vált. Ennek az elektronikájához kérnék segítséget. Programozó vagyok, és van kis tapasztalatom Arduinoval, így az egy lehetséges megoldás, hogy én leprogramozom, de ha van erre valami kész kütyü, akkor az is OK. A fénysorompók valószínüleg ilyenek lesznek majd: https://minibox.hu/termek/mb206_mav_fenysorompo_1160.html
Van-e ilyen kész modul (érzékeléshez, foglaltra váltáshoz, eközben felváltva villogtatva a két piros LED-et)?
Milyen szenzort érdemes ehhez használni? Mivel ez egy modul, olyan megoldás, ami bármit elvár a gördülőállománytól (pl. mágnes vagy fényvisszaverő matrica alulra ragasztva) az nem jó, mert mások vonatai is fognak közlekedni rajta. Esetleg valami infra LED adó és vevő elrejtve 2 bokorban? Vagy valami nyomásérzékelő?
Hány érzékelőre van szükség? Nekem ezzel nincs tapasztalatom, de a józan paraszti ésszel ilyesmikre gondoltam: elég-e egy - egy érzékelő a két oldalon, vagy valójában két - két szenzor kéne, és ezáltal érzékelhető, hogy melyik irányba mozog a vonat ami alapján pontosabb lenne, hogy mikor kell pirosra illetve fehérre váltani?
Előző asztalomnál Noch útelemeket használtam, öntapadósat. Sajnos ezeket az idő vasfoga úgy megeszi, hogy anyagában lebomlik, valami más megoldás után kutatnék. Marad a sima festés? Mit használtok? Festés esetén útburkolati jeleket csak simán fel lehet ragasztani, és kész?
A másik, hogy kb 2-3 mm vastag parafa borítja az asztalt. Villamossíneket fektetnék, ami nem emelkedik ki, erre pont jó lenne, ha a síneknél kimarnám a parafát. Valami bevált ötlet, marógépre, marófejre esetleg?
Pályaépítéshez kérdésem: mellékvonali (mint mondjuk a 81-es, ahol jártak négytengelyes kocsikkal nemzetközi szerelvények) ívekben volt-e túlemelés? 600-as sugárral épülnek az ívek, már felrajzolva, de rögzítve még nincsenek.
Igen, végül egy Digitools Digiswitch-röl állítom a relét, igy jól működik.
A Viessmann relé egyetlen baja a csatlakozói, amik igencsak hajlamosak kontakt hibára, ezért én úgy oldottam meg, hogy levettem a relé házát és a vezetékeket közvetlenül rá forrasztottam a csatlakozókra - igy nincs gond.
Szia. Nekem egy 5552 -esem van és ott rájöttem hogy a közös pólus a negatív a két kapcsolt bemenet pedig a pozitív, pont ellentétes mint a legtöbb dekoder kimenet így a digiswitchen is. Van benne pár egyen irányító dióda amit kivéve vagy athidalva már bármilyen polaritasrol kapcsol a relé. Próbáld meg.
A Viessmann 9058 MÁV Andráskereszt működésre bírásával kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. Vásároltam hozzá Viessmann 5551 relét, egy Digiswitch-ről szeretném meghajtani, de akárhogy kötöm be, nem müködnek a fények. A Digiswitch kimenetén 23 V egyenáramot mérek, a kimeneteket tartásra programoztam. A fényjelzők közvetlenül feszültség alá helyezve működnek.
Azért ezzel tényleg óvatosan! Persze jó a POM mód, amíg... (POM-al tudom pl. a NanoX központot is átprogramozni...)
2025-öt írunk, és kb 2002-től már nagyon sokféle DCC-re hallgató eszköz megjelent mindenféle megoldásokkal. Nem tudhatjuk hogy adott terepasztalon mi van beépítve ebből a kb. 30 éves műsorból. Továbbra is javaslom, ha programozunk, akkor lehetőleg azt önállóan tegyük, elkülönítve a nagy terepasztaltól.
Röviden: programozni csak programozóvágányon programozunk. A programozóvágány csak és kizárólag a központtal van kapcsolatban. A terepasztal sínjei, és bármije, ami DCC-re hallgathat, SOHA ne legyen a programozáskor a központra kötve!
Lenne két kérdésem. Cv olvasással lenne problémám. Felteszek egy mozdonyzlt a pályára és szeretném kiolvasni mondjuk a cv3-at. Kiír egy értéket. Majd ahányszor újra kiolvasom mindig más értéket ír ki. Mindegy hogy maussal vagy tablettel olvasom az eredmény ugyan az. Digitools foglaltság érzékelőt használok, digiservo 4hp van még az asztalon. Van még ESU Switchpilot servo is, de azt programozásnál kihúzom, mert álandóan elállítódik.
Ez lenne a második kérdésem, hogy az ESU-nál nem tudom letiltani a programozási módot mint a digitoolsnál?
Ha esetleg van valakinek ötlete, szívesen fogadnám. Köszönöm
Ha tényleg nem szükséges a kitérők digitális vezérlése és fizikai kapcsolós módon szeretnéd őket vezérelni, akkor a legegyszerűbb megoldás szerintem az amit én csináltam. Nálam Tillig 86112 felszín alatti állítómű van, ami azért tetszett meg, mert a működtetéséhez elég a 16 V AC. Van állítható végálláskapcsolója és van benne visszajelentés. A kapcsolópultban csak maga a kétállású kapcsoló, a visszajelző ledek és a hozzájuk tartozó előtét ellenállások vannak, na meg a vezetékezés. Ilyet szerintem készen sehol sem kapsz, ezt mindenki magának készíti el, de hát pont ez az egyik szépsége ennek a "szakmának".
Természetesen más gyártású állítómű is jó lehet, ami tudja a fent említett funkciókat.
Digitális szervódekóderek ide valóban nem lesznek jók. Azt őszintén szólva nem tudom, kapható-e készen olyan elektronika, ami egy kapcsoló állásának megfelelően vagy nyomógombok alapján mozgat két végállás között egy szervót (építeni persze bármit lehet). Én a helyedben szervó helyett MTB váltóhajtóművet (https://digitools.hu/termek/mtb-mp1/) használnék, azt a klasszikus elektromágneses hajtóművekkel azonos módon be lehet kötni kapcsolópultba, de mégis motoros állítást ad és szívpolarizáláshoz is van plusz váltóérintkezője.