Csak most néztem utána, ahogy írtál róla, hát, eléggé megváltozott az Alföldi Kéktúra, mióta arrafelé jártam vagy 9-10 éve! Rengeteg az új pecsételőhely (például Szentpéterszegnél is van egy új), megkavarta az útvonalat az autópályák, gyorsforgalmi utak építése az általad leírt környéken is. Kicsit sajnálom azt a békés horgásztavat, amelynek a partján sátoroztam annó, most kiesik az útvonalból, ráadásul a déli sarkát érinti az autópálya is. Felhagyhattak a tó használatával, a nád is benőtte, talán már a halak is elköltöztek belőle. :-)
Jól gondolom, hogy Nagykerekiből vonatoztál még egyet az épp ma megszűnő vonalon? :-(
Tegnapi Kéktúrás napja ráadás túrámon AK-09-en Berettyó és Nagykereki között pl. Szentpéterszeg vagy Gáborjánnál. A sárga útjelző infotáblák, Szentpéterszegnél nem sokkal azután, hogy átmentél az autópálya alatt le kell menni egy jurta-pihenőhöz pecsételni. A gáton a szelvénykőnél van egy alig észrevehető nyilas jelzés, és ahogy lementél a gát tövében ott a bazi nagy sárga tájékoztató, hogy mi merre hány méter és hol vagy és milyen magasan. Logikusabb lett volna ezt a gát tetejére tenni. Gáborjánnal szintén, ahol le kell térni a szélső utcára a gátról, egy nyílas kék jelzés jelöli ugyan, de ha nem figyelsz egy pár pillanatig simán elmész mellette, én egyben az új appot is teszteltem átlagnál sűrűbben nézegettem a térképét, így tudtam, hogy lesz valahol letérés. Miután letértél kb. 100 méter egy gazzal benőtt úttalan út és egy derékszögű kanyar után ott a pecsételő a táblán. Ezt a táblát is inkább a gátra tenném vagy oda is tennék, azt aki benézi és nem veszi észre azon már nem lehet segíteni, de egy félig lekopott kék nyilat könnyebb főleg ha már kezdi a gaz is benőni.
A feleslegesen leásott betonoszlopok vonatkozásában nálam az Alföldi Kéktúrán a Nyíracsád és Nyírlugos közötti Gúti-erdő viszi el a pálmát: itt cirka 100 lépésen belül 3 leásott oszlopba is belebotlottam az amúgy szinte egyenes, elágazás nélküli erdei úton. Az alábbi kép 2016-ban készült, nem tudom, azóta változott-e arrafelé a helyzet.
Sajnos ez az elágazás valóban zavaró lehet, mert nincs mire festeni a jelzést. Régebben, jelzésfestő koromban úgy oldottam meg, hogy az utolsó jelzés alá kiegészítő távolságadat került és a rossz úton lévő fára törlőkeresztes jelzést helyeztem el. Ezt mások nem vitték tovább, illetve a fa is kivágásra került.
A zárójeles javaslatodhoz csak annyit, hogy ilyen értelmetlen MTSZ betonoszlopok sokkal közelebb is vannak jó számmal. Például a Bükkben, de akár Aggtelek határából is tudnék javasolni áthelyezésre egyet.
Ha már Fancsal... Baktakékről Fancsal felé van egy jelzetlen elágazás. Itt jobb oldali ágon kell menni, a következő jelzés kb 400 méter múlva van csak.
Elsőre arra mentem egy darabig, mivel nem láttam jelzést, visszafordultam. A másik ág hasonlóan. Innen visszamentem az utolsó jelzésig, nem volt elnézett letérő. Végül találomra indultam el a szimpatikusabbnak tűnő helyes ágon, mivel arról rálátni a műútra.
(A Mátrában a fák között leásott felesleges mtsz betonoszlopok közül egy itt sokkal jobb szolgálatot teljesíthetne)
Mai túrámon Fancsalon átmenőben a falunapi rendezvény mellett mentem el. Néhány kedves helybéli beinvitált, és megkínáltak pörkölttel, sörrel és pálinkával. Cserébe csak egyvalamit kértek, azt pedig most készséggel teljesítem. Tehát:
Hirdettessék híre Fancsal népe vendégszeretetének. Gondoljunk rájuk jó szívvel, azokra, akik enni és inni adnak a véletlenül arra vetődő idegeneknek.
Arra még nem jártam OKT-n most a 10-18 közötti szakasz a priritás, hogy az is bekéküljön Csókakő-Kőhányás és KAtalinpuszta-Becske szakasz. Most hétvégén meg a 24-es Putnok-Zádorfalva szakaszra jelentkeztem, oda nem árt csapaterővel menni. :)
A Csataréti vh. - Milic kilátó közötti szakasz tényleg nagyon meredek, főleg a felsőbb része, de viszonylag rövid. Nem tudom, de talán abszolút értelemben a legmeredekebb a Nagy-Gete nyugati oldala, vagy a Bujdosók lépcsője. Egyszer meg kellene nézni, hogy a GPS adatok mit mutatnak.
"Eddig Kéken no. 1 ilyen téren Csóványosra fel volt Nógrád felől."
Ezt csak azért mondod, mert még nem ismered a Kékestető - Sirok szakaszt! Az lefelé Kékestetőről Sirok felé van annyira megerőltető, mint a Nógrád - Csóványos felfelé. :-)
"Amikor már 15 percet késik, nem is várom tovább..."
Erre van egy érdekes sztorim, persze ez az üdítő kivétel, ugyanis nem kellett csatlakozáshoz rohannom. Még 2016-ban az Alföldi Kéktúra teljesítésnél leszakadt a bakancs a lábamról és kénytelen voltam egy szombati nap kora délutánján a Petróczi iskolánál buszra szállni Szeged felé. Na, ott is dekkoltam az árnyékmentes megállóban a már szinte nyári hőségben a buszra várva, aztán tíz perc menetrendi késés után meguntam, gondoltam visszaballagok a csárda hűvösébe és már majdnem oda is értem, amikor a hosszú egyenes végén feltűnt egy busz. Csak egy pillanatig gondolkodtam azon, hogy ez a Bajáról jövő távolsági busz, vagy turistabusz-e. Rástartoltam, és jól tettem, mert a menetrend szerinti busz volt. Csápoltam ezerrel, hogy álljon meg (én voltam az egyetlen felszálló utas), és tényleg megállt a megállóban. Útburkolat-felújítás miatt félpályás lezárások voltak még hétvégén is és azért késett negyedórát, mert sokat kellett a váltakozó forgalmat irányító közlekedési lámpák előtt várakoznia.
Aztán jó fej volt a sofőr, mert út közben beszólt Szegedre a buszvégállomásra, hogy lesz-e csatlakozó buszom és kiderült, hogy nem sok várakozás után érkezik majd Szabadkáról egy nemzetközi busz, amelyik majdnem végig autópályázik Budapestig.
Dombrádra járásnál megszokott. Régebben netőrl kellett kiguglizni a közeli péályaudvar számát és hívni reménykedve, hogy lesz,aki felveszi és még segíteni is tud. Mostmár MÁV Direktet kell hívni és ott tudnak intézkedni. Kisvárdán 19:20-as busznál többször mondták, hogy 19:30-ig tud várni ha szólnak, tovább nem, mert letelik a sofőr vezetési ideje. Ha 35 percnél többet késik a vonat akkor bukta, egy busz van még 22 órakor vagy taxi. De jártam úgy, hogy 3 maszek kisvárdai taxis közül egy se vette fel a telefont fél órán keresztül próbáltam őket hívni és nem.
Vonaton ha rizikós az átszállás kalauznak kell szólni, oda tud szólni a forgalmiba, hogy várjanak aztán persze vagy tud várni vagy nem. Volánbuszon a sofőrnek hiába szólsz, vezetés közben nem tud telefonálni, MÁV Direkttel lehet próbálkozni.
Igen, ott felülről kell keresztezni a pályát. :) Alföldön az a jó, hogy nincsenek tüdőkiköpő kaptatók. Eddig Kéken no. 1 ilyen téren Csóványosra fel volt Nógrád felől.
Mint tudjátok, mostanában a geotornyokat járom az országban, alapvetően tömegközlekedéssel. Hát, tudok mit mesélni:
- A busz késik, az átszállási idő 10 perc. Amikor már 15 percet késik, nem is várom tovább, hisz az átszállást lekéstem. Maradt az erőltetett gyaloglás...
- Vasútállomás elött várom a busz. 10 órára kéne érkeznie, az átszállási idő 13 perc lett volna. 20 perc után már nem is várom, inkább a vonaton gondolkozom. Végül 1 órával később, vonattal, erőltetett menetben lejártam a tervezett napot, de azért mégis...
De nézzük a másik oldalt, mert ez is igaz:
- Tuzsérra mentem, Debrecenben 5 perces átszállással. Kicsit nyugtalan voltam, de a vonat halál pontosan érkezett az állomásra. A kalauz nem kis büszkeséggel mondta: ez a személyzeten múlik!
- Szombathelyen 5 perc átszállási idő, s a vonatunkat várakoztatták 10 percet. A kalauz készségesen megszervezte, hogy megvárjon a csatlakozás, de végül nem volt rá szükség: behoztuk a lemaradást és kényelmesen át tudtam szállni.
Mi az, hogy sík vidék? Van ám a Zsombó - Szatymaz szakaszon szint is keményen: a felüljáró az M5-ös felett! Ismered a mondást: ki a kicsit nem becsüli, az a nagyot nem érdemli! :-)
Múlt hét vasárnap AK-04-re mentem Terv: Vonattal Szatymaz érkezés 08:00 08:16 busz Zsombó és onnan vissza Szatymaz.
Valóság: Vonat érkezik 08:16-kor a busznak húlt helyét találtam, menetrendek.hu csekkolás 10:33-kor Zsombóról jön busz vissza, 8 km 2 óra alatt lenyomható akkor nosza. Simán meglett síkvidéken lehet haladni.
Útikalauzok, vagy épp a Turista Magazin számára készültek ilyen fotók, Pászthory Loránd volt az egyik készítőjük: szeretett szép lányokat helyezni az előtérbe (tessék csak megnézni bármelyik, 60-as években kiadott útikönyvet).
Erre már csak legyintek egyet. Meg sem kérdezem, hogy ki szponzorálta :-(
Eközben: Egy hete hétfőn húsz perces késéssel jártak a zónázók a Nyugati-Szob vonalon. Reggel is 20 perc késéssel értem Szobra és még elcsíptem a Letkés felé induló helyközit, mert direkt egy vonattal korábban indultam, meg visszafelé a Nyugatiba is ez volt a helyzet. Vágányzár Nagymaros és Zebegény között, meg Rákosrendezőn most is éppúgy gyalogostempóban vág a vonat, mint a vágányok felújítása előtt.