Na, talán majd jövőre beújítok én is egyet (főleg, ha a görögök is beadnák végleg a derekukat (nem csak a nyári hónapokra) és ott is használható lenne, akkor már maga lenne a Kánaán.
Már csak a határokra kellene ilyen kütyü :-)
(Igaz a GPS a határra érve most is szokta mondani, hogy "Hajts át egyenesen!", de azért ezt nem igazán tudom komolyan venni ....)
Tegyük hozzá, én viszonylag atipikusan megyek, mert az elmúlt 2 évben szeptember végén vagy októberben indultunk és decemberben jöttünk haza.
Első hazaúton NMK-ban Skopje közelében lezárták az autópályát havazás miatt, tájékoztatás semmi, helyiekkel összebeszélve egy kidőlt kapun át hagytuk el az akkor már igen tetemes dugót, takarítatlan erdei utakon át jutottunk Szerbiába, útközben mindenhol kb. olyan volt, mintha az apokalipszis már elkezdődött volna. A szerb határt átlépve meg instant javultak a dolgok, az utakat már elkezdték letakarítani, csomópontokon rendőrök (és nem büntetni, hanem segíteni, azt hittem, átestem az Upside Downba), innen meg is jegyeztem, hogy rossz időben nem megyünk NMK irányába.
Tavaly pont hazafelé tartottunk Kalamatából, Leptokarya-ban szálltunk meg éjszakára, amikor beütött a bora, Leptokarya-ban nem akartunk maradni, mert se villany se más nem volt a településen és féltem, hogy mikor dől rá a szomszéd ház az autóra, az időjárásra való tekintettel eleve kihagytuk NMK-t, a határ úgy fél óra volt Bulgária felé, viszont onnantól meg lehetett nyomni így a gyakorlatban 1 órával tartott tovább elérni Belgrádhoz, mint optimális esetben tartott volna átérni NMK-n, de később úgy hallottam, a makedónoknál ismét összedőlt a világ, szóval garantált lett volna a "hosszú etap", így meg belefért egy kényelmes vacsora az út után, igazából ha nem lett volna foglalva a szállás előre, lehet, hogy simán hazavezettem volna onnan már.
Vezettem már le 2 nap alatt is Kalamatáig de azért elég megterhelő szóval inkább 3 napos utakat szoktam tervezni, akkor mégse állunk letolt gatyával, hogy "még 800 km-t kéne ma letolnom, de 2 órája állok a dugóban"
Nem tudom,mi már tavaly és tavaly előtt sem várakoztunk a fizetőkapuknál,régen volt hogy fél órát kellet ott várni,most meg max 1 autó ha van előttünk,de inkább senki,sokszor még kapkodás is van mert apróval szoktunk fizetni aztán nincs kikészítve,odaérünk aztán már tartja is a markát az ember,lehet azért van ez így mert hétköznap szoktunk menni,mindenesetre semmi fennakadás nem szokott már lenni.
Plusz Horvátországban 21.74% kedvezményt kapsz ha ENC-t használsz, s ezt megadták a szerb taget használva is!
Amúgy annyi a macera vele, hogy még itthon be kell regisztrálni egy bankkártyát s annyi. Útközben meg egyszerűbb, gyorsabb, olcsóbb. Ha már megvan a szerb tag akkor vétek lett volna nem használni Horvátországban.
Én többnyire Gevgelijában töltöm tele a határ előtt a tankot.
Az utóbbi években ott foglalunk tranzitszállást és indulás után EZEN a Makpetrol kúton tankolunk.
Tavaly reggel az LPG kútjukkal volt valami baj, de megoldották és tele tudtam nyomni naftával a kocsit. (Legközelebb inkább érkezéskor töltöm meg, hogy ne kelljen emiatt várni az indulással).
Kártyával lehet fizetni.
Lukoil, Makpetrol, ... mind problémamente volt.
(Eddig még sosem volt problémám a kutaknál, sok évvel ezelőtt a benzin egy részét (kannába tartalékot) €-val fizettem, na azt nagyon rossz árfolyamon számolták. Azóta ilyen hülyeséget nem csinálok.)
A határ előtt 10 km-re van egy Shell én ott szoktam tankolni. Valahogy több a bizalmam , mint a helyi kutakban, bár fene tudja talán ugyanazt a bemzint adja.
Én is azt írtam, hogy biztos vannak olyanok, akiknek megéri, mint pl. te, aki évente többször (sokszor) utazik a balkáni régióban. A többieknek meg marad a hit.
(Azért írom, hogy hit, mert szerintem senki nem vette még magának a fáradtságot, hogy végezzen egy tartós tesztet, sok mérést a TAG-es és a készülék nélküli utazás időtartamára vonatkozólag (különböző forgalmi helyzeteket többször tesztelve). A tényszerű statisztikai adatok nélkül pedig marad a "higgyétek el, hogy ...".)
Tavaly az első görög kapunál szép sor alakult ki, volt előttünk vagy 15-20 autó. Jött egy TAG-es görög fickó is, aztán NEM pittyent neki semmi, nekifutott még egyszer a kapunak, továbbra is semmi, reklamált a kezelőknél, ... aztán kb. velünk együtt tudott átmenni (csak, hogy legyen a TAG készülék árnyoldaláról is egy - gondolom azért ritka - példa.) Nekem még sosem volt olyan tapasztalatom, hogy "Hú, ha lenne egy TAG-em, most de jól jönne!" (nem volt HŰHA élményem).
Tavaly sem a kapuknál töltöttünk sok időt, hanem pl. a maci-görög határon álltunk 3 és fél órát.
Ezen kiakadva döntöttünk úgy, hogy akkor idén legyen inkább Horvátország.
Na, a zágrábi dugóban (meg utána, amikor belefagytam a "kellemesen meleg" Adriába) eldöntöttük, hogy mégis inkább Görögország (esetleg Törökország).
Lehet, hogy szenvedés van a határon, de legalább a víz, meg a levegő is meleg.
Álltam én már a belgrádi kapunál 3 órát tavasszal.... Ha lett volna a kütyüm ez kb max 10 perc lett volna.... Tudom nem sok, de egy úton minimum félóra 40 percet tuti megspórolok.. A görög ingyen jött nem kellett semmit sem fizetni.. A szerb is 12-13 ezer volt talán ?... Nekem megéri az évi 3x menésen....
Nekem van szerb és görög kütyüm... és most regisztráltam a horvátra is.... 2 éve meg van, imádom, csak lassítok aztán pittyen egyet és már megyek is tovább. A szerb maci utólag vonja le a pénzt,a görögöt előre kell feltölteni....
Aki a horvát tengerpartra megy, annak ott a horvát ENC, aki egy évben egyszer-kétszer megy az ezer helyen tud kölcsönözni, aki többször megy az meg tud ENC készüléket vásárolni.
Magyarországon annak érdemes a TAG-al foglalkozni, aki sokat megy Szerbiába és Macedoniába és mellette néha Horvátországba is.
Én nem tartozok a TAG kütyü hívők közé. Évente egy-két alkalommal használnám, azért meg szerintem felesleges szórakozni vele. Annak éri meg, aki rendszeresen megy olyan vidékre, ahol használható. Idén Horvátországban nyaraltunk (Zadar mellett) július 7-n, hétfőn indultunk itthonról (fontos az időpont, mert elsőbálozóként sikerült jól beleválasztani a hétvégi horvát kakiba, plusz iszonyat viharok vándoroltak akkor ott és itthon is).
Szóval ott "remekül" használhattuk volna, hiszen használható a készülék, ám a nyereség csupán percekben mérhető lett volna, ha az autóban lett volna.
Mi volt a tapasztalat?
Szinte az összes fizetőkapun, ahol tényleg fizetni kellett nem vártunk többet 3 percnél (1-2 autó volt előttünk), a "nyalókás" kapuknál még ennyit sem.
Itt jön össze a pár perc nyereség, amit említettem.
Egyetlen kapu volt, ami megszívatott, az a Zágráb utáni Lucko nevű rémálom. Itt szinte mindig hosszú sor áll, nekünk sikerült kifogni az év legnagyobb dugóját, mert a fizetőkaputól a várost elkerülő úton végig a keleti városhatárig beállt a pálya. Kb. 4 órát töltöttünk itt araszolgatva ...
(Áruljátok el TAG hívők, ezen mit segített volna a masina!)
Mivel hazafelé is hétfőn jöttünk, így eleve nem is autópályán terveztünk (a Zadartól Károly város felé vezető szakaszon aznap reggel történt egy baleset, 10 km-es dugó alakult ki), utána még Zágrábnál is nagy volt a torlódás.
Helyette a régi országúton (lassabban ugyan, de folyamatosan haladva) értünk haza (na jó, az E70-est elérve azért beszaladtunk Zágrábig egy kanyarra, onnan pályán jöttünk hazafelé, mert már nem volt dugó).
Menet közben megálltunk Szlunjban, megnéztük a vízeséseket, majd a bosnyák határ mentén a városokban, falvakban a még most is álló szétlőtt, megroggyant házakat ... nem szép látvány, memento.
Nem tudom megyünk-e még Horvátországba (annyira nem jött be nyaralóhelyként), de a szombat-vasárnap-hétfő reggeli indulást nagyon kerülni fogjuk (oda és visszafelé is baromi nagy dugók vannak).
Másik érdekesség, hogy miután kiszabadul az ember a zágrábi nyomorból és száguldhatna Károly város felé, helyette végtelen hosszúságú, 80-al cammogó karavánok akadályozzák a normális haladást.
(Ma reggel is ránéztem a forgalmi adatokra, katasztrofális.)
Szóval a fentiek miatt én nem érzem úgy, hogy számomra igazán használható lenne ez az IZÉ.
Plusz macera, ami bonyolítja az ember életét.
Persze aki úgy HISZI, hogy nyer vele, az használja nyugodtan.
Nekem ez elég nagy kamunak tűnik, ugyanis más hirek szerint jövőre már nem is lesz fizetőkapu a horvát autópályákon, tehát Horvárország csatlakozása a rendszerhez nem valószínű...
Szerbiában pár éve használom, de más országban még nem próbáltam. Van valakinek tapasztalata Szerbián kívül?
"BŐVÜL A SZERB TAG-KÉSZÜLÉK HASZNÁLATA A TÉRSÉGBEN
Egyre több országban lesz használható a szerbiai TAG útdíjfizető készülék. A rendszer már működik Szerbia, Észak-Macedónia és Montenegró között, és a tervek szerint a nyárig Horvátország és Görögország is csatlakozik. Emellett aktív tárgyalások zajlanak Bosznia-Hercegovinával is. A külföldi használathoz a felhasználóknak regisztrálniuk kell a toll4all.com oldalon, és el kell végezniük az eszköz újrakonfigurálását. A TAG készüléknek nincs lejárati ideje, és két év garancia vonatkozik rá. A felhasználók 10 százalékos útdíjkedvezményt kapnak, elektromos autók esetén pedig 13 százalékot.A cél, hogy az Open Balkan kezdeményezés keretében minél több ország egységes útdíjfizetési rendszert használjon.
Akkor szerencsénk volt, nem figyeltem, hogy mi a helyzet, itteni információk alapján kerültem el az addigi két kutat (ezúton is köszönöm szépen mindenkinek!).
Szinte luxus wc volt,, nem is hittem el elsőre, hogy oda tartozik. Egy kicsit lejjebb, kb 30 m-re van a benzinkúttól.
Jók ezek az AI motorok ;-), olyanok mint mi emberek.
Az emberek közt ahány fickót kérdezel, annyiféle választ kaphatsz, így itt is, ahány Ai, annyi válasz (na jó, alapvetően kettő: igen és nem, de azért tudják cifrázni).
OFF
Néha én is használok AI (ChatGPT) segítséget, növénybetegségekben elég jó (én kevésbé), nekem ott kimondottan hasznos.
Viszont volt már olyan kalandom is vele, hogy a kérdésemre totál hülyeséget válaszolt, magabiztosan, sőt még egy térképet is kreált (a valóságban nem létező területekkel). Szóval szerintem "szégyelli bevallani", ha valamit nem tud és inkább kamuzik. (Indiában találkoztam ilyen mentalitással ... lehet indus programozta a kis drágát?)
ON
Jobb a békesség és le kell szedni a kamerát (ahol leszerelhető).
Már csak egy kérdésem van: - Autóból telefonnal videózni szabad?