Kár, hogy nem előbb küldted a videót. Most kiderült hogy kétféle 450-es motor van. Azért küldtem azt a karburátoros videót mert az az újabb 450-esé. A tied régebbi típus, más karburátor van és a szelepek vezérlése is máshogy történik. Légszíves csinálj róla a benzintank oldaláról és szemből a gyertya oldaláról egy-egy képet. Szeretném megnézni.
A videó alapján, ha állításod szerint szikra van, és a gyertya benzines, akkor itt valószínű nem zár le a szívószelep. emiatt nincs sűrítés és nincs robbanás, hiába van szikra. Ennak több oka lehet:
bekerült valami idegen tárgy (kis csavar, kavics) a karburátorba és a szívószelep alá került, de nem jutott be a hengerbe, csak kitámasztja a szelepet és az nem tud lezárni. (gyakori, hogy a régebbi típus pillangószelepet rögzítő kis csavarja kirázkódik és benyeli a motor, de a mérete miatt szerencsére nem tud bejutni a hengerbe csak a szelep alá kerül.)
ki van akadva a szeleprugót rögzító tányér(alátét) a szelep végéről és a rugó nem mozgatja,húzza (zárja) a szelepet.
el van törve a szeleprugó -ilyen szinte kizárt, de minden előfordulhat.
ki van kopva a szelepülék és emiatt nem zár a szelep. (nincs hézag a szelep vége és a szelepemelő tányér között, amikor zárt állapotban kellene lenni a szelepnek)
A múltkor javítottam pillangószelepről lerázódott csavar miatt egy gépet. ugyanezt produkálta. (benzin van, szikra van, kompresszió nincs, könnyen forog, nem röffen).
Ezt a szelepellenőrzést(kompresszió) a következő módokon tudod ellenőrizni:
Legegyszerűbb: kiveszed a gyertyát, bedugod szorosan az ujjaddal a nyílást és megforgatod a motort. Ha kifúj az ujjad mellett, akkor zárnak a szelepek. Ha nem, akkor nincs elég kompresszió, tehát valószínűsíthető valamelyik szelep hibája.
A kipufogó mögött van egy kis fölfelé hosszúkás ablak (karterlevegőztető szelep,membrán), amit 2 csavar fog, talán 6-os?. A mögött vannak a szeleprugók és ott tudod ellenőrizni a szelepek működését: a szelep mozgását, a rugókat, a rugótányérat, a hézagot a szelep és a szelepemelő tüske között. https://youtu.be/YiAEbMDdN4w?t=535 Ehhez az ablakhoz úgy jutsz hozzá, hogy a kipufogót leveszed. 2 db 11-es? csavar fogja, de van egy mindkét csavarra ráhajtott biztosító alátét, az le kell hajtani a csavar fejéről egy csavarhúzóval meg kalapáccsal. Utána lecsavarod a kupufogót. Le kell venni még egy a karburátortól a kis ablak tetejére menő ceruzavastagságú alumínium csövet is. A karburátor oldalába megy bele egy kis gumi könyök, azt le kell venni és az alumínium csövet ki kell hajtani(kombinátfogóval) , mert a másik vége menettel csatlakozik a kis ablakhoz. Ha rendesen hozzá akarsz férni, akkor a berántórészt leveszed (3 csavar fogja, de azt más ismered).
ha ez megvan, akkor miközben kézzel forgatod a motort (gyetyát vedd ki, a gázhúzót rögzítsd a tolókarhoz, hogy a fék ne fogja a motort), akkor nézd meg hogy mozog-e előre-hátra a szelep. Amikor hátra mozog akkor a holtponton van-e max. 0,2mm hézag. Ellenőrizd a rugókat is, hogy nem csúsztak-e le a szelepről, fixeen rögzíti-e a rögzítő tányér? Ha a rugók húzzák a szelepet, de mégsem jön vissza rendesen a szelep, akkor valami a szeleptányér alá van beszorulva.
A szeleptányérat szemrevételezéssel is akarod ellenőrizni, akkor le kel venni a hengerfejet. x darab 13-as? csavar fogja. Nem egy agysebészet, Simán lejön, alatta van egy fém tömítés arra vigyázz. Ha azt leveszed mindent látsz már. (szeleptányérok, szelepfészkek). Ott ha körbeforgatod a motort látod, hogy lezár-e a tányér rendesen amikor kell. Ha nem, akkor csavarhúzóval feszítsd meg, hogy jobban nyisson, mert lehet hogy ha idegen tárgy van alatta akkor az csak akkor tud kiesni a henger felé, ha jobban kinyitod a szelepet.
Ha az általad leírt jelenség hirtelen következett be, akkor valószínú idegen tárgy szorult a szeleptányér alá, vagy a szeleprugót rögzítő alátét akadt le a szelep végéről. Ha huzamosabb időn keresztül egyre rosszebb lett az állapot, akkor valószínú hogy a szelepülék kopott ki és emiatt kezd nem zárni a szelep. Ez utóbbit (mivel nincs szeleállítási lehetőség, mert fix hézagok vannak) úgy lehet javítani, hogy ki kell venni a szelepet és a szelep végéből kell köszörülni, hogy amikor lezár a szelep, akkor legyen még 0,1mm-es hézag a szelep vége meg a szelepemelő tüske között.
Ha nem ez a hiba, akkor vezérműtengelyt kell megnézni, de ahhoz bontani kell. Még lehet gyűrűprobléma, de nem valószínű.
Nem sikerült életre kelteni a gépet. Szétszedtem és amennyire tudtam pucoltam a porlasztót, de eleve tisztának tűnt. Apróbb alkatészeket megvettem és cseréltem, mint porlasztó tömítés, gyertya, légszűrő.
Levettem a berántó tárcsát és megnéztem az éket. Tovább nem tudtam szétszedni, hogy cseréljem az éket, de szerintem nem is szükséges.
A szelepfedelet nem tudom hol van ezen a gépen.
Szikra van, a gyertya nedves. A tankban az üzemanyag nem lett cserélve, de friss. Apukám esküszik, hogy nem tévesztette össze, de ha mégis, akkor is legfeljebb keverék lehet.
Köszönöm a választ, sok oka lehet akkor, és amiben reménykedtem az kizárt, hogy mondjuk az üzemanyag-levegl keverék csavar állításával megoldható a probléma. Az egyszerűbb hibalehetőségeket átnézem, ha nem boldogulok akkor szerviz lesz a vége. Már csak egy megbízható szaki kellene Keszthely környékén.
Nem lehetséges, hogy a gázbovden nincs rendesen beállítva? ( a bovdenkülső nem megfelelő helyzetben van rögzítve a karburátorházra, kicsit előrébb, vagy hátrébb van mint kellene), és a mikor gázt húzol neki akkor már kicsit zárja is a szivató levegőelzáró csappantyúját és akkor feldúsul benzinben a keverék emiatt kezd el dadogni és kicsit egyenetlenül járni.
Ezt szemrevételezéssel is tudod ellenőrizni: A karburátoron figyelni kell a szivatót működtető kis fület, miközben max fordulatra húzod a gázkart. Ha ekkor elmozdul a szivatót működtető fül, akkor nincs jó helyen a bovden külső. Annak csak akkor szabad elmozdulnia és teljesen zárt állásba kerülnie, ha a gázkar a szivató helyzetben van. Magyarul a szivató már korábban működik mint a gázkar helyzete indokolná. Ettől is dadoghat kicsit.
Vagy a gázkarnál (a vezetőülésnél) nem rögzül rendesen és kicsúszik, elmozdul a bovdenkülső a foglaltából amikor mozgatod a gázkart.
Az az a fül ami a légszűrőhöz van közelebb a karburátoron az a szivatóé. (A szivató tulajdonképpen dúsító, mert az üzemanyagot nem szabályozza, csak a levegőt zárja el és ettől dúsítja benzinben a levegő/benzin arányt.)
De ha huzamosan így üzemel, akkor elméletileg kormosnak kellene lenni a gyertyának, mert sok benzint kap és nem tudja megfelelően elégetni a hengerbe kerülő benyát.
Ellenőrizném a gyetyaképet, abból is lehet következtetni , hogy sok vagy kevés, vagy megfelelkő a benzin aránya. A bovdenrögzítés ellenőrzés után én egy gyertyacserével bekezdenék.
Lehet még esetleg magas benzinszint is.
Lehet víz gyűlik össze az úszóházban (vizes benzin). Alapjárat jó, mert az alapjárati fúvóka magasaban van. A főfúvóka van a legmélyebb ponton, a vizet és a koszt az veszi föl először és dugulást, dadogást okozhat.
Mivel nem hallom a motort csak a leírásodra hagyatkozom, még felsorolnék pár hibalehetőséget ami fordulaton dadogást , egyenetlen járást okozhat:
gyújtáskimaradás (hibás gyertya ami fordulaton nem adja le rendesen a szikrát. Hibás gyertyapipa-hajszálrepedés, nem rögzül a gyertyapipa a gyertyára rendesen mert ki van kopva a pipa. A pipában a gyújtásvezeték oldalon a kis tükse amire a gyújtóvezetéket lehet csavarni, mozog. Lehet hogy a gyújtókábel gyertyapipa felőli vége már ki van fáradva(eltöredezett a vezeték amibe belecsavarod a pipát)- ilyenkor max 1 cm-t levágsz avezetékből és újra becsavarod a pipába. Elhúzhat a gyújtás a repedt, kikopott gyújtásvezetéken, ha hozzáér a burkolathoz, vagy becsípi a burkolat, mert nem jó helyen van kivezetve. Ilyenkor megigazítani, illetve szibetelőszalaggal leszigetelni a sérült gyújtásvezetéket.
Vezérlés hiba. egy foggal el van rakva a jeltől a vezérlés.
Vezérműtengely hiba (típushiba a múanyag vezérmútengelyeknél). jelen van a kerék, de el tud fordulni a tengelyen a kerék, emiatt elmegy a vezérlés. (szikra van, nyitnak is a szelepek, de nem akkor amikor kellene). A lendkerék ék kezd elnyíródni és emiatt nem ott kapja a szikrát ahol kell, gyengébb a motor. esetleg melegszik is ettől.
A rázkódás lehet kiegyenlítetlen lendítőtömeg miatt is, ami főleg fordulaton jelentkezik. (görbe főtengely, kívül a főtengelyre csatlakozó alkatrészből kitört egy kis darab, szíjtárcsa deformáció, szíjtárcsa csapágya kopott, nem egyenletesen futó belengő meghajtószíj, kés deformáció.
Régebben már kaptam tőled nagyon hasznos tanácsot, megint lenne egy kérdésem, hátha tudsz segíteni.
Az alany továbbra is egy Briggs 10,5 lovas IC motor. Egy szaki beállította a szelephézagot köszörüléssel, előtte semmi hézag nem volt, mondta is, hogy nem tudja, hogyan ment ez a motor egyáltalán. Azóta valahogy egyenetlenül jár a motor fordulaton, néha pöfögősen, és leállításnál szeret a kipufogója durranni, amit valamennyire sikerült orvosolnom az alapjárat lejjebb állításával, de így is gyakran előfordul, hogy a kipufogóba durrant. Olyan érzés, mintha nem égne el rendesen az üzemanyag, a normálisnál szerintem erősebb benzin szaga is van üzem közben, mintha nem égne el tökéletesen a benzin, és gyengébb is talán emiatt az egyenetlen járás miatt. Oldal irányba is rázkolódik az egész masina ettől az egyenetlen járástól. Az alapjárata viszont egész szép és egyenletes. Nem füstöl a kipufogó.
Van esetleg ötleted, mi lehet a probléma, esetleg állíthatok valamit rajta?
Olajszint nem túl magas? Nem volt oldalra a kipufogó felé megdöntve? Nen a gyertya felé döntve tároltad?
Járasd egy kicsit és ha csak a kipufogóban gyűlt össze egy kis olaj, akkor az ki fog égni 10 perc járatás után.
Azért kezd 2 perc után füstölni, mert a kipufogóben felgyűlt olaj ekkor kezd felhevülni és amíg a benne levő mennyiség ki nem ég addig kéken fog füstölni. Bátran járasd , ha 10 perc fordulaton járás után is kéken füstöl, akkor kell másban gondolkodni. Ez elég gyakori hibaforrás.
Akkor is ez a jelenség, ha tiszta benzin helyett keveréket töltesz véletlenül a tankba.
Rugózik amikor indításnál a felső holtponthoz közelítem. De nehéz megmondani, mert szerintem dekompresszor van rajta, nagyon könnyen indul. Első naptól fogva.
Sűrítéskor rugózik vagy sziszegve átengedi a gázt? A dugattyún is koromtól eldugulhatnak a gyűrű alatti olajátengedő furatok, ekkor nem jut vissza az olaj, elégve kékes füstöt hoz létre.
Segítséget kérnék. Egy szevafém RK02-re felszereltem a Briggs 675ex motoromat. Néhány üzemóra után, most elindítom, kicsit hordja az olajat, mint új korában, viszont kb 2 perc járatás után iszonyatos mennyiségű kék füst jön ki belőle. Mitől lehet? Leszedtem a hengerfejet, a dugattyú nem tűnik kopottnak, nincs válla. Van esély még? Nem sokat működött.
Fejből nem tudom megmondani. Dugókulcs kell hozzá, mert a sima villáskulccsal nem lehet hozzáférni. 17-19-22? Holnap megnézek egyet. Először azt kell megállapítani, hogy mi a hiba forrása. Utána kell alkatrészt rendelni. Fölöslegesen semmit ne vegyél. Van amit kínából- pl, fúvókát, mert 2400 Ft-ért 2 darabot ingyen házhozszállítják, itthon meg 5400 ft-ért kapsz egyet + futár. Először derítsd ki mi kell. Utána google a barátod. Van amit nem érdemes rendelni, mert ezek itthon is olcsók bármelyik alkatrészboltban. (szabályozó rugó 300 ft, membrán 850-1000 Ft). de kínából (TEMU, Aliexp) ezeket is gombokért be lehet szerezni, csak ki kell várni kb 14 napot amíg megjön. Nekem pl 1 nappal később érkezett megy egy 2000ft-os csomagom, és az 1 napos késedelmes kézbesítés miatt másnap automatikusan 1700 Ft jóváírást kaptam, amit a következő vásárláskor beszámítanak. Az egész csomag kínából hászhozszállítással olcsóbb volt mint itt csak a futár. Minden városban van amúgy szakbolt, vagy mezőgazdasági kisgépkereskedés, ott minden kapható.
Tömítést (karter ) meg lehet A3-as rajzlapból, vagy oklevélpapírból (240gr/m2) , kartonból simán házilag csinálni, csak egy kis kézügyesség kell.
Írd meg milyen alkatrész kell, kiderítjük a beszerzési lehetőségeket.
7. Le kell venni a barántórészt. A főtengelyen a berántótányért rögzítő csavart lecsavarod, a berántótányért leveszed. Alatta látni a lendkerék és a főtengely bevágásában az éket. Ha az sértetlen (vagyis a főtengelybevágás és a lendkerékbevágás egyvonalban van) akkor jó. Ha egy kicsit is (1mm) elmozdul az átfedés, akkor az ék már kezd elnyíródni, és elmegy a gyújtás időpontja a felső holponthoz képest. Ekkor éket kell cserélni. 300 ft-os alkatrész. Cseréhez a lendkereket le kell venni. https://youtu.be/wrg8ZHeAmh8?t=238
Lehet, hogy vizes a benya. Üzemanyagot ellenőrizni, tankot kiüríteni, új benya.
Lehet, hogy túl van szivatva . Gyertya ki, gyertyatisztítás. gyertya nélkül húzd meg párszor, hogy kiszellőzzön a henger. Gyertya vissza, pumpálás nélkül indítani.
ha nem indul, gyertyaképet újra ellenőrizni. gyertyacsere. (Nedves, száraz?)Ha száraz,:tömítetlenség,karburátort rögzítő csavarok meghúzása, fals levegő? Karburátor és a fúvóka összes járatának tisztítás.
gyújtásvezeték ellenőrzése, nincs-e beszorulva a berántófedél alá. Slusszvezeték és érintkező ellenőrzése.
Ha nedves: Lehet, hogy magas a benzinszint vagy az olajszint. benzinszintet, tűszelepet ellenőrizni. Olajszintet ellenőrizni. Max. 6dl lehet benn. Tároláskor állásában a hengerbe folyhatott az olaj. /tisztításkor, tároláskor a motort mindig csak hátra szabad dönteni. Oldat illetve előre nem, mert olaj kerülhet vagy a kipufogóba, vagy a karbiba, vagy a hengerbe.
A könnyen forgás a vezérműtengelyen az indításkönnyítő fül miatt van. Amíg nem indul be a motor, addig nem zár le a kipufogószelep rendesen.
lendkerék éket ellenőrizni, nem fordult-e el a lendkerék a főtengelyen, nincs-e elnyíródva az ék: ilyenkor benzin van, szikra is van, csak nem jó helyen kapja a szikrát és nem fog leindulni.
szelebeállítás
vezérműtengelyen az indításkönnyítő fennakad, deformálódik, nem zár le a szelep.
Vezérműtengelyen a kerék, vagy a bütyök elfordul- típushiba mert a fém tengelyen el tud fordulni a műanyagból készült kerék, illetve a bütykök.
Volna egy 11lovas Briggs motoros fűnyíró traktorom. A karburátor szabályzó rugó el van rajta törve, így újat kell vennem rá. Viszont abban kérném a segítségét, hogy hova kell beakasztanom? Előre is köszönöm a választ!