2. Százados tűrésekhez mikronos mérés dukál. Ehhez mikronos mérőórás furatmérő kell, annak a kalibrálásához pedig furat idomszer készlet, ami egy vagyon.
Ezzel szemben a külső méret méréséhez - ha nagyon precíz akarsz lenni - egy mikronos passzaméter kell (kb. 15000 Ft használtan), a beállításhoz pedig egy mérőhasáb készlet, ami szintén nem elérhetetlen.
,,31.75 mm a tengely mérete. Ehhez képest kell a perselynek +0.025 mm-nek lenni.''
A tűrés mindig két szám. Van egy nominális méret, és van két tűrésérték, hogy felfele és lefele mekkora lehet az eltérés. Ez ritkán egyenlő, sőt, sokszor egyirányba mutat. Pl egy 20mm-es, p7-es tűrésű csapnál ez +0.022 és +0.043, azaz 20.022 és 20.043 mm közé kell essen a méret. Szóval mindig nagyobb lesz, mint a hozzá tartozó 20H7-es furat és majd préseléssel kell belenyomni (20H7=20mm nominális méret, -0mm alsó és +0.022mm felső tűrés, vagyis 20-20.022mm a megengedett tartomány).
A te esetedben szerintem szintén a H7-es tűrésről lehet szó, az 31mm átmérő esetén -0mm, +0.026mm, szóval a 31.75 és 31.776 közé kell esnie a méretnek, azon belül bármi jó.
Mondjuk nekem pont van furatmérőm : hengerfuratok ovalitását/hordosságát mértem vele eddig 2-3 motoron. Persze mindnél az jött ki, hogy fel kell fúrni, de ez nem meglepő 40-50 éves blokkok esetén :)
Egyrészt köszönöm, másrészt pontatlanul fogalmaztam - nem "fogásból", hanem befogásból - ilyen pontosságú megmunkálásnál átlagos esztergánál nekem legalábbis nem jött be, hogy kivegyem a munkadarabot és mérjek - azt úgy kell kívülről-belülről végig megmunkálni, ahogy befogtam, mert ha egyszer kiveszem, hiába jelölöm össze a pofákkal, az már nem fog pont ugyanúgy futni. Befogott munkadarabnál százados pontossággal megbízhatóan mérni viszont komoly feladat - nyilván lehetséges, de igen pontos, hobbista szinten nem biztos, hogy rendelkezésre álló mérőeszközöket igényel.
Az "aluhoz való élesebb lapkán" viszont csak mosolyogtam egyet - már nem is tudom hány éve kizárólag ilyeneket használok, a sima lapkákat el is használtam, ki is dobáltam végül idővel, pláne, hogy sokat dolgozom bronzzal, amit az acélhoz való "buflák" lapkák egyszerűen nem is visznek. És az aluhoz valóból is a 0.4-es "hegyeset" használom általános munkához, és a 0.2-es lekerekítésűt a vállak kialakításához, a bronznál pedig a gyémánt-betétes lapkák nagyon jól beváltak tükörfényesre simításhoz, ami után nem is kell polírozni.
,,A második az lenne, hogy szerintem egy fogásból te 0.025mm pontossággal az életben nem fogsz perselyeket esztergálni rajta''
Mi az a " 0.025mm pontossággal"? Egyáltalán "a persely +0.025 mm-t igényel" kitétel" mit jelent? "Pontosságot" vagy "méretet"?
Egy jobb műszerész esztergapadon a ą0.02mm-es tűrést elég magabiztosan lehet tartani, a ą0.01mm már elég necces, de nem teljesen lehetetlen.
FELTÉVE, hogy tudsz mérni ennek megfelelő pontossággal mérni. Ez külső átmérő esetén könnyen megoldható, furatok esetén sokkal nehezebb.
"egy fogásból"
Pontos méretet soha nem egy fogásból esztergálunk, hanem két fogásból. És nem is több fogásból. A "századmilliméterenként dörzsölgetjük az anyagot" megközelítés nem szokott működni.
Tehát a közvetkezőt kell csinálni: pl. a műszerész esztergapadunkon éles késsel(*) 0.15mm-es fogást nagyon szépen lehet esztergálni. Ekkor először megmunkáljuk a felületet a nagyjából átmérőben 0.6mm-rel nagyobbra, mint a célméret(**). Ezután mérünk, és azt látjuk, hogy pl. (átmérőben) 0.64mm-t kell még leszedni. Ezt elosztjuk kettővel (0.32mm), veszünk tehát egy 0.16mm-es fogást. Utána újra mérünk és azt látjuk, hogy most pl. (átmérőben) 0.28mm-t kell még leszedni. Veszünk tehát egy 0.14mm-es fogást, és bízunk Istenben.
Az egésznek az a lényege, hogy egy fogásvétel mérete és az valós átmérőcsökkenés jócskán eltérhet az anyag, a kés és az esztergapad rugalmassága miatt. Viszont ha két nagyjából egyforma fogást veszünk, akkor ezek a paraméterek megegyeznek. A második fogásnál pedig az első menet hibáját tudjuk korrigálni.
Hogy a körülmények tényleg precízen megegyezzenek, mindenképpen gépi előtolást célszerű használni.
(*) Nagy híve vagyok az alumíniumra való karbid lapkáknak. Félrevezető a neve - nem csak puha fémre jó. Kis fogás mellett gyönyörűen viszi az erősen edzett szerszámacélt is. Borotvaéles, erősen pozitív az élszöge, ezért kicsi a késnyomás és vágja az acélt, mint kés a vajat. Persze emiatt késgeometria gyengébb, az erőbehatásokra érzékenyebb, szóval nagyolásra alkalmatlan. Szemben a bunkó, gyakorlatilag lekerekített élű acélra való lapkákkal.
(**) A célméret a tűrésmező közepe. Pl. ha egy 14h7-es csapot esztergálunk, akkor (kiolvassuk a táblázatból) a végleges méret 13.98 és 14mm közé kell essen. Tehát nem 14mm-t, hanem 13.99-et célzunk be.
Felhívtam a hölgyet, valószínű hogy hagyaték, de nem kérdeztem, és a segítő hozzáértő, -aki feltette a hirdetést sem nézett utána így lett elkótyavetyélve. Sajnos akkor már úton volt érte a vevő, aki 340.000.- keresett rajta. Én boldogan megvettem volna, és símogattam volna amíg élek, de elkéstem.
Kalandos története van akkor a gépnek. A minap kb. egy hete felkerült a Jófogásra egy Mn80 összes kiegészítővel 5db tokmánnyal, a III. kerületben, azonnal elkelt 80.000.- ért. Két nappal később 420.000.- ért újra felkerült már Szigetszentmiklósról, de újra elkelt pár órán belül...
A kazán elvileg a bojlernél 65 fokosan melegítene, de ez nem csinálja jól. A fűtésből átkapcsolva eleve már 65 fokról indul. És a 91 fokosnál dobja le magát. A fűtésnél ugye max. 85 állítható, beállítom 75-re, és 5 fokos hisztivel 81-nél ledobja magát, de az nálam elfogadható. pláne, hogy nem morog. A kazán mellett van külön közvetlenöl a bojler, van 2x másfél méter 3/4-es réz és flex cső. Szivattyú közepes fordulaton. Egyébként sem értem, miért nem 85 fokkal főzi a vizet hivatalosan. De ez van a leírásban, kezelésiben is. 25 évig jó volt ez a csövezés. Nincs szűrő, a feltöltő ágban van.
Magasabb közeg hőmérsékletnél, ha nincs meg rajta a kellő folyadékoszlop, akkor is tud belőle érdekes hang jönni - de a ráfolyó ágon a szűrőt, ülepítőt is meghálálja, pláne ha szénacél HCS-vel van a tároló.
Kerülőüton meg tudom csinálni, megkérem a fiamat. De az van, hogy 40 euró itt, ami ugye 160 ezer, ha meg itt memegyek a Tomkához, 39 ezerért ideadják nettóért. É az Grundfos, ami benne van. Elvileg akkor nem kínai, és elment 25 évet. Ami nem megy a fejembe, most azzal szórakozik, hogy a fűtésnél nem morog, a indirekt bojlernél meg igen. Most éppen kinyitotta a leeresztőt és ráadtam a feltőltőt, hogy kicserélje a vizet azon az ágon is, hátha dohos? Vagy koszos. Újranyittatom a diliházat, ha az új is morog. Akár ennél, akár amannál.
Az OTP-nél "virtuális" kártyának hívják. Erre a kártyaszámra alkalmanként annyi pénzt teszel át a folyószámládról, amennyi az aktuális vásárlásodat éppen betakarja. Ezért aztán bármennyire is biztonságos az eladó rendszere, sosem érhet komolyabb kár, mert esetleg mások feltörik, - ugyanis ezen a virtuális kártyán mindig csak pár forintom tartózkodik. Egyébként a folyószámlám kártyaszámát sosem adom meg még a legbiztonságosabbnak mondott eladónak sem, csak a virtuálist.
Akkor nem tudsz tőlük vásárolni (ahogy a netes piacterek elsöprő többségéről sem). Az adott Vevor webshopban fizethetsz kártyával vagy paypallal - de bankszámla mindegyikhez szükséges.
Amúgy, ha van bankszámlád és bankkártyád - igen egyszerű (és azt kell mondjam, megbízható, problémamentes) - az adott Vevornál is annyiba kerül, amit ott látsz, EU-s webshop, hozza a futár, nincs egyéb költség.
Ez a VEVOR ez működik nálunk? Nem tesznek rá az árra nálunk a vámosok? És csak előrefizetés van, utánvét nincs? Látok magamnak keringető szivattyút jó áron. Előre nem tudok utalni, nincs bankom.
A másodikkal kezdem - ez a Vevor eszterga, ez változatlanul ugyanaz a kínai CJ0618-as, mint az összes többi - már, ami az alapokat illeti. Ami egy képről sosem látható-tudható, az az, hogy attól még, hogy ugyanarra az alapra építették, azért lehet eltérő minőségben és pontossággal kidolgozott, bár megvallom, erősen kétlem, hogy az 1000 eurós árfekvésben ezt az esztergát külön csiszolgatnák. De simán lehet, hogy a gyártóktól (több-sok cég gyártja) meg lehet rendelni valamivel drágábban kisebb tűrésekkel, jobb ellenőrzéssel is - ahogy az én itt korábban szóba hozott gagyi és csámpás tokmányom is feltehetően azért létezik pontosan futó és jó kivitelben is, még az is lehet, hogy nem is drágábban - és kézbe véve, első ránézésre ráadásul pont ugyanúgy is fognak kinézni...
A második az lenne, hogy szerintem egy fogásból te 0.025mm pontossággal az életben nem fogsz perselyeket esztergálni rajta - ehhez a pontossághoz én azt mondanám, hogy köszörülni kell, mérni kell, illeszteni kell, talán megoldás lehet egy valóban pontos, precíziós dörzsár.
Ekkora pontosságot nálam például a billegőtengelyek csapjainak a kőcsapágyak furatához illesztése igényel - és ott én konkrétan próbálgatok. 1200-1600-as gyémántkorongon élezett vídia kézi késsel erős nagyító alatt simogatok a már ránézésre megfelelően formázott csapvégen, rápróbálom a csapágykövet, és ha még nem megy rá vagy szorul, simítok még egyet - míg nem lesz jó.
Ez akkora pontosság, amit már mérni sem tréfadolog.