A Vitézy InterRégió azért áll egy Flirtből, mert még Vitézy államtitkársága idején így lett megrendelve. Csak aztán észbe kapott az üzemeltető, hogy kevés arra a vonatra az 1 Flirt, ezért valamelyikre fecskét, valamelyikre pedig emeletest raktak.
"az IC+ elvitt egy csomó pénzt, miközben 10 év alatt 100 kocsit se sikerült kinyögni"
Konkrétan egyetlen egy darab 2.o kocsi sem készült el a többcélúakon kívül, pedig abból kellett volna a legtöbbet.
Ha csak azt a pénzt, amit annak (és a vezérlőnek) a kifejlesztésére fordítottak (vagy más olvasatban nyúltak le) a meglévő, de a parajosban rohadó kocsik felújítására, vizsgáira fordították volna, valószínűleg jobb lenne a helyzet valamivel. De nem, :-((
"A Téglákhoz is van,főleg amióta magyarra cserélték a vezérlőrendszert."
Igen, mert nagyjavításuk esedélességekor, pár évvel ezelőtt Szolnokon felvettek vagy hat mérnököt pluszban, akiknak az volt a feladatuk, feltérképezzék, mi van a vonatban egyáltalán, hogy hozzá tudjanak nyúlni.
Vagyis az üzemeltető csinálta meg az a dokumentációt, amit a gyártónak kellett volna átadni a vonatokkal együtt.
A Desirók és Uzsgyik fele továbbra is áll, elmentek a lengyel és a bautzeni kocsik a temetőbe, az ÖBB-s Eurofima kocsik a csehekhez és a bolgárokhoz, az IC+ elvitt egy csomó pénzt, miközben 10 év alatt 100 kocsit se sikerült kinyögni, a Vectron projekt szintén évek óta a fiókban, és néhány uniós pénzből dotált csilliárdos, de befejezetlen projekten kívül a pályák is széteohadtak.
Mindeközben az autópályák sorra épülnek, a Volán buszparkjának pedig 80%-a megújult.
És most eljutottunk oda, hogy a cégcsoport a saját weblapján tanácsolja a vonat helyett a buszt...
"A Desiro-khoz legalább volt, van (van még?) dokumentáció, az Uzsgyikhoz nem volt soha."
A Téglákhoz is van,főleg amióta magyarra cserélték a vezérlőrendszert.Ha lenne komplett ciklusrendjük,amit be is tartanak,akkor a 40 db-ból,40 db üzemelne.
A Desiro-khoz legalább volt, van (van még?) dokumentáció, az Uzsgyikhoz nem volt soha.
Általános hiba a felső vezetésben az utóbbi évtizedekben, hogy megépítenek/megvesznek valamit, de arról elfeledkeznek, hogy üzemeltetni is kellene valahogy...
Az Uzsgyik beszerzése az orosz államadósság terhére is elhibázott lépés volt, azok sem a megbízhatóság mintaképei, hiába az MTU motor, a Voith hajtás, meg a Webasto légkondik.
Szerintem - persze én erre nem látok rá eléggé - a megfelelő fenntartási, felújítási háttér hiánya az elhibázott lépés. Így kb. 20 évnyi üzemeltetés után egy a Desirók minimálisan nagyobb arányban üzemképesek mint az orosz motorvonatok.
Persze ha lehetett volna az az opció, hogy utóbbiak nem jönnek, helyette lenne mondjuk 70 Desiro, ami egy egységesebb állományt jelentene, és némileg magasabb szolgáltatási színvonalat, az nyilván jó lenne. De a gyakorlatban életszerűbbnek tűnik, hogy ugyanúgy nincs nagyobb beszerzés, lett volna a pár Desiro kirakatvonalakra, e mellett Bz és Md, amíg az utóbbiak el nem fogynak.
Ami van most - tekintve a szombati napot - az rossz, és akárhonnan nézzük, ez az utasokkal történő kib... kibabrálás.
1: A....."
Enélkül is látom,hogy így van,nem is vitatta senki.A cégcsoport a hogyan nem lehet helyett adott egy ötletet.
"amíg a vasutat vezetők/dolgozók nem állnak a sarkukra a politikusok marhaságaival szemben."
Ez olyan jól hangzik,hogy akár politikus is mondhatta volna,semmivel sem több az érdekérvényesítő képességük,mint a(z egyéni) vállalkozóknak.
Ez a rengeteg vezérigazgatócsere sem a rendszerellenességük miatt van.Talán már a 10%-a sincs a cégnél a vezigben 2010-ben dolgozóknak és nem vasúti szakértők kerültek a helyükre.
Ami van most - tekintve a szombati napot - az rossz, és akárhonnan nézzük, ez az utasokkal történő kib... kibabrálás.
1: A vasúti járművek korszerűsítése évtizedes lemaradásban van. Lehet itt nosztalgiázni, hogy milyen jó a V43, meg a Szergej, meg a Csörgő, de helyzet az, hogy mindegyik reménytelenül elavult, és megbízhatatlanná vált. Hogy miért, az más téma. Az Uzsgyik beszerzése az orosz államadósság terhére is elhibázott lépés volt, azok sem a megbízhatóság mintaképei, hiába az MTU motor, a Voith hajtás, meg a Webasto légkondik.
2: A pályák állapota kritikán aluli. A tervezett vágányzárak alatti karbantartás eredménye az gyakorlatilag nulla. Lásd: menetidő növekedése.
3: Olyan, és akkora személyszállítási kapacitást vár el az állam a vasúttól, amit sem a pálya, sem a rendelkezésre álló járművek nem tesznek lehetővé. Gondolok itt a Cívis IR vonatokra, amik sokszor egy szál FLIRT-ből állnak, amik dedikáltan az elővárosi személyvonatokhoz lettek beszerezve, egy szál WC-vel a bő három órás útra. Vagy a balatoni fürdős vonatokra, amikbe simán besoroznak KISS motorvonatokat, és büszkén állítják, hogy modern, légkondicionált vonatok. Közben meg ezek is elővárosi szerelvények, és mondjuk egy család az hova teszi ebben a vonatban az egyhétre, tíz napra szóló, csomagját? Feladja előre postán?
4: A kerékpár szállítás erőltetése, és nagyon sok esetben erre sincs kapacitás. Pl.: négy Bhv kocsiból áll a vonat, ezeken egy bringa sem fér el! A FLIRT-be befér négy (?), és menne 10-15 bringás egyszerre?
5: A 100-as vonal tervezett nyári karbantartása, ami vágányzárral jár, jelenleg éppen Cegléd és Abony között, az akkor van, amikor a vonatok száma a vonalon megnő, mert a "fürdősök" is terhelik.
6: Elmaradó karbantartások a kocsik terén, mert a szükséges kapacitást (idő, hely, munkaerő, pénz) erőltetett gyártásra fordítják azon a helyen, ahol javítani, karbantartani, vizsgáztatni kellene.
És, akkor csodálkozunk, hogy a Szolnokról 5h40-kor induló vonat az 7h30-kor még ott áll? Hogy a Cívis IR-ről leszállítják az utasokat, mert nem megy tovább Szolnokról a Nyugatiba, miközben a robot hangos mondja a hangszóróban, hogy "Cívis IR vonat indul a 8. vágányról"?
Nem kell. És magyarázni sem kell a bizonyítványt, mert nem nagyon lehet. magyarázat, kifogás, az mindig volt/van/lesz, és ez így is marad addig, amíg a vasutat vezetők/dolgozók nem állnak a sarkukra a politikusok marhaságaival szemben. Addig öles léptekkel halad a vasút a végső enyészet felé. Lehet védeni, csak minek? Attól nem lesz jobb, pláne nem annak, akinek a balatoni nyaralásába rondítanak bele az állandó késések, vagy a munkába járásukat teszik elviselhetetlenné.
"Pedig ha mondjuk 2000-re kialakították volna a koncepciót,......."
"a további vonalbezárás rossz ötlet, és a teljes meglévő hálózaton szükséges a sebességemelés (160-ról 200-ra, 120-ról 160-ra, 80-ról 120-ra és 5-40-ről 80-ra) és az órás ütem (elővárosban félórás vagy sűrűbb) bevezetése."
Ezt még Svájcban is megmosolyognák.(Bár a két- és többvágányúsítást kifelejtetted.)
Nagyon sok vasutat megszüntettek már, és egyetlen alkalommal sem lett sem a térség közlekedése, sem a vasút úgy általában jobb. Ez alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a további vonalbezárás rossz ötlet, és a teljes meglévő hálózaton szükséges a sebességemelés (160-ról 200-ra, 120-ról 160-ra, 80-ról 120-ra és 5-40-ről 80-ra) és az órás ütem (elővárosban félórás vagy sűrűbb) bevezetése.
Megint a régi dogma,csak kimaradtak belőle az utasok és a feladat-eszköz meghatározás.
"Amúgy a hazai vasút nem most kezdett romlani. Csak most érik be a sok elveszetegett év, és ellopott pénz "gyümölcse"."
Aminek az alapja,hogy 100 éve egy cm vasutat se szabad megszüntetni.Pedig ha mondjuk 2000-re kialakították volna a koncepciót,hogy hol mivel szállíttat az állam,akkor kevesebb pénzből,jobb szolgáltatást
Ma Magyarországon a buszok üzemeltetése sokkal olcsóbb - értsd: kevesebbe kerül az államnak - mint a vasúté
Az, hogy melyik a környezetet jobban kímélő, így hosszútávon az államnak mi a jobb, az jelenleg nem kérdés.
Ha körülnézünk, kérdés lenne, akkor nyilvánvaló a válasz: a vasút.
Ha a határainkon belül nézünk szét, akkor nem. A hazai távolsági busz állomány lényegesen modernebb, mint a vasúti járműállomány jelentős része. Mondjuk úgy, hogy legalább a 80%-ánál. Azt a 20%-t is a "kirakatvonatokban" használják.
Ha innen nézzük, akkor persze, hogy tereli a jónépet az állam a vasúttól a buszra, nem?
Amúgy a hazai vasút nem most kezdett romlani. Csak most érik be a sok elveszetegett év, és ellopott pénz "gyümölcse". Kár, hogy ebből a "gyümölcsből" nem lehet pálinkát főzni...
A Tapolcáról Békéscsabára tartó CSABAI TEKERGŐ expressz 92 perc késéssel érkezik a vágállomásra, Békéscsabára.
A csatlakozás érdekében Békéscsabán megvárja az expresszvonat érkezését, így 60-70 perc késéssel indul a vésztői (37638), az orosházi (7751) és a mezőhegyesi (37038) személyvonat.