Keresés

Részletes keresés

bodrostomi Creative Commons License 2025.06.03 0 0 11125
Előzmény: bodrostomi (11122)
Adani_ Creative Commons License 2025.06.03 0 1 11124

 Még régebbi légi fotók alapján sem mindig lehet pontosan belőni ill. nehezen mi merre volt. Nemcsak elmentem Ózdra a Szergejjel, de utána eltekertem Borsodnádasdig is a volt 1000-es vasút nyomait kutatni.

 

https://youtu.be/i6WNeqJdH7g

 

Volt azért pár helyszín, ahol mai napig felismerhető hol készült. 

bodrostomi Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11123

Szinte minden stimmel, kivéve a szállító pálya, ami valójában egy cső- és kábelhíd volt. Mára csak ennyi maradt az egész gyárat behálózó csővezetékekből. Ebből kifolyólag a képen látható helyen ennek nem volt vége, hanem haladt tovább, így ott nem volt semmilyen átrakó. Az "Elhagyott Gyár" felirat melletti épület az új, felette pedig a régi oxigéngyár található.

Előzmény: Vetesi75 (11121)
bodrostomi Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11122

A kohók ehhez hasonló, de kicsit később épült* egyik hűtőtornya a hétesi híd közelében volt, ahol a fogaskerekű is járt.

 

*A pontos időpontokat nem ismerem, de a ma még álló hűtőtorony a korábbi hiperbolikus felületű verzió, míg a másik a későbbi kettős kúpfelületű verzió volt. Sokan keverik a Heller-Forgó rendszerrel, de az a hűtéstechnikai részére és nem a hűtőtorony alakjára vonatkozik.

 

Hogy ne csak OFF legyen, egy kép is van itt a Bánréve Vízmű és Sajónémeti megállóhelyek között robogó személyvonatról.

 

Előzmény: M41 2180 (11118)
Vetesi75 Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11121

Megpróbálom:

Előzmény: M41 2180 (11109)
jbaal Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11120

Egyébként volt pl. egy áthelyezett kereszt Centerben, ahol az ózdi váltókörzetbe a forgalmista sétált ki, és ő dobta át a vasat. Nyilván amiatt is volt kis csúszás, de eszembe nem jutott volna őt hibáztatni, amiért csak "szedte" a lábát, de nem futott ingben meg kalapban (meg amúgy bármi másban sem), de még csakazt sem vártam volna el, hogy szedje a lábát.

De amikor 4-5 perce le van akadva a mozdony, aztán előkerül valaki a forgalmiból jókedvűen fütyörészve, és úgy bandukol ki a váltóhoz, akkor azért csak elgondolkodik az ember, hogy tényleg az "Orbán" meg a pénztelenség csak a vasút kizárólagos problémája. És ha csak egyszer fordulna elő az ilyesmi, akkor sem lenne semmi baj, de az ilyesmi rendszeres, másokis írtak már hasonlót nem egyszer.

Előzmény: Fizolti (11119)
Fizolti Creative Commons License 2025.06.02 0 2 11119

Az állomásról sétált ki valaki kukásmellényben. Az is lehet, hogy ténylegesen ottani váltókezelő, csak bement az állomásra a vonatmentes időben, hogy ne unatkozzon. :D

 

Igen, ez lenne a kérdés, hogy valaki, akinek az adott időben semmilyen más munkája nem lett volna, és mégsem volt ott, vagy éppenséggel volt más dolga addig és azért ment ki csak akkor.

 

Ha az előbbi, akkor teljesen igazad van. Ha az utóbbi, akkor az már a szervezéssel kapcsolatos probléma. Szerintem mindkettő létező dolog a mai MÁV-nál (is). 

 

Két jó messzi szituáció az elmúlt egy évből:

- Az egyik esetben egy különvonatnak lett átvariálvan a már kiszerkesztett menetrendje, mert idő közben - kb. egy héttel a különvonat előtt - megszűnt a váltókezelői szolgálat, és már nem lehet keresztezni az állomáson. Az egy hét itt releváns, mert még megvoltak a vizsgával rendelkező dolgozók, annyi lett volna a feladat, hogy a pályavasút és a Start leboltolja egymás között, hogy aznapra osszanak be vk-t és ezt építsék be a vonat árába.

- A másik szituáció úgy néz ki, hogy egy állomáson a szolgálattevő egyedül is végezhet szolgálatot, de a vágányútbeállítási idők és a menetrend termászetesen arra van kiszámolnva, hogy van vk. Létszámhiány miatt teljesen random, hogy heti 3-4 napból melyikeen van váltókezelő. Amikor nincs, késés van. A szolgálattevő mondta, hogy először abba kötöttek bele, hogy ilyen szituációban a váltókörzetből "meneszt". Utána abba, hogy nem onnan, és "ezért" késve küldi el a vonatokat, majd valaki kitalálta, hogy induljon el a vonat felé és gyaloglás közben adjon jelzést. 

 

És akkor itt jön be egy másik oldal, ami részben magyarázat lehet a bánrévei eset általad felmerült verziójára: azt tapasztalom, hogy nulla a teljesítményfüggő ösztönzés itt. Tehát nem arról van szó, hogy nincsenek kisebb-nagyobb jutalmazások, meg kitüntetések, stb, hanem hogy általában közük nincs a tényleges teljesítményhez. Tehát a vasút nem motivál a jobb munkára, esetleg szankcionál, de igazából azt sem jól. 

 

- - - 

 

A többieknek köszönöm a válaszokat. 

Előzmény: jbaal (11117)
M41 2180 Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11118

Igen-igen. Így már megvan, valóban az egy alállomás volt. Sokáig még az oxigéngyár felirat is megvolt a torony tetején

Előzmény: bodrostomi (11112)
jbaal Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11117

Az állomásról sétált ki valaki kukásmellényben. Az is lehet, hogy ténylegesen ottani váltókezelő, csak bement az állomásra a vonatmentes időben, hogy ne unatkozzon. :D

Nyilván nem írom le, hogy melyik nap, mikor volt, nem az a lényeg. És olyan is van az én munkám során is, hogy hiába van mondjuk összesen 10 percnyi valódi munkám egy nap, mégis megcsúszok vele, csak valahogy a MÁV-nál ez folyamatos már évtizedek óta. Nekem speciel ha amúgyis egész nap egy helyben rohadnék, és hosszú idő után jönne valami vonat, ahol akció van, jól is esne kisétálni oda, és nyilván kimennék időben, hogy abban a 10 percben a leehtő leggyorsabban lezavarjuk a dolgot késés nélkül.

Előzmény: Fizolti (11110)
Adani_ Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11116

08:43-assal mentem Ózsra Szombaton, Szergejezni egy rövid videó a vonatról:

https://www.youtube.com/watch?v=UhA8z8T2_LY

Tastam Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11115

 Köszönöm mindenkinek a válaszokat!

A menetirányváltások ügyében nem igazán foglalhatok állást, mivel nem ismerem a vonalat és azt sem tudom, milyen arrafelé a menetrendszerűség. Most mindössze egy alkalommal voltam jelen Bánrévén egy irányváltáskor, ez azonban - véleményem szerint indokolatlanul - elhúzódott, de persze nem tudhatom, történt-e valami a háttérben, amiről nem volt tudomásom és ami miatt várakozni kellett.

 Egyébként a hazaiakon kívül német, szlovák és lengyel fotósokkal találkoztam, és a vlaky.net oldalon már egy fotó, valamint egy hamarosan megtekinthető videó beharangozója is megtalálható.

Előzmény: jbaal (11104)
garass Creative Commons License 2025.06.02 0 1 11114

Vasárnap remek programot éltünk át a vasutas turista egyesülettel. Miskolc -Ózd, majd Ózd-Bánréve vonalon utaztunk. Bánrévén két nyugdíjas mozdonyvezető túratársunk segítségével megismerkedtünk Szergejjel. Történetét, műszaki adatait, pár eseményt vezetésükről. Közben egyik gép hibája miatt egy vonat kimaradt, ezt az időt a bánrévei állomás részletes megismerésével töltöttük el. Bejártuk a teljes pályaudvart. Még a háború előtti állapotok, épületek, fordító korong, fűtőház, műhely, határőr kellékek, irodák, konyha, étkező régi őrházak, szolgálati lakások váltók, talpfa fajták, magassági jel, és sok más ma már nem létező vasúti berendezés, kellék is szóba és bejárásra kerültek. Végül Bánréve-Miskolc felé haza utaztunk.   

Lénártfalva felé a váltókat bentről kikerékpározva kezelték, az őrháznál nem volt személyzet. Ózdon ahogy mások is írták, az Oxigén gyári hűtőtorony képe lett feltéve.  

Gyakorlatilag mind a négy géppel (egyikükkel sajnos csak vontatmányban) és mindhárom szerelvénnyel találkoztunk. 

                     Köszönjük a lehetőséget!

CorsairS Creative Commons License 2025.06.02 0 1 11113

Kedden volt váltókezelő a páratlan végen is, hétvégét nem tudom.
De tavaly volt, hogy Miskolc-Rendezőből küldtek fel tolatásvezetőt váltókezelőnek arra a végére Bánrévének, szóval nem csodálkoznék, ha nem mindig lenne.

Előzmény: Fizolti (11110)
bodrostomi Creative Commons License 2025.06.02 0 0 11112

Ott csak az oxigéngyár volt, szerintem annak a villamos alállomására gondolsz. Ennek a távvezetékét bontották el tíz-tizenöt éve.

Előzmény: M41 2180 (11109)
bodrostomi Creative Commons License 2025.06.01 0 0 11111

Oxigéngyári hűtőtorony.

Előzmény: Tastam (11103)
Fizolti Creative Commons License 2025.06.01 0 0 11110

Azon az oldalon külön váltókezelő van, vagy valamely másik állomási dolgozó sétált ki/át? 

 

 

 

Előzmény: jbaal (11104)
M41 2180 Creative Commons License 2025.06.01 0 0 11109

Ha bemásolnád a műholdképet az sokat segítene.

A hűtőtorony város felőli oldalától egy 100m-re kb volt egy erőmű, távvezetékek is indultak onnan. A Volny út jobb oldaláról láthatók a maradványai

Előzmény: Vetesi75 (11108)
Vetesi75 Creative Commons License 2025.06.01 0 0 11108

A műholdképen sejthető szénszállító pályának tűnő valami, amit a közút felett már elbontottak, meg a salaktárolónak látszó betonfal a lepusztult gyár területén nagyon erőmű jelenlétére utal. Vagy itt nem csak hegermű volt?

Előzmény: M41 2180 (11106)
misi967 Creative Commons License 2025.06.01 0 3 11107

soha nem szoktam amiatt reklamálni

 

 

...egyebet sem tudsz vaze. :))) azért remélem pontosan, odaadóan, becsületesen végzed a munkádat...ha van...

Előzmény: jbaal (11104)
M41 2180 Creative Commons License 2025.06.01 0 2 11106

Nos akkor apukám "tollából" idézve:

 

"A kohókhoz szükséges vizet. A kohó bizonyos részeit hűteni kellett. Az ott túlhevűlt vizet nyomták fel a torony tetejére,és többszáz köbméter csodálatos fenyő deszkákon lefolyatva hűlt le,és kerűlt vissza a folyamatba. Ezeknek a tornyoknak nem volt mozgó alkatrésze, mint a Heller-Forgó féle tornyoknak. 🙂"

 

Később kiegészítette hogy a fentieket a már nem létező hűtőtornyokról írta amiket elbontottak. Ez ami az állomás melett van a hengerművek vizével csinálta ugyanezt, ugyanígy.

Előzmény: Tastam (11103)
M41 2180 Creative Commons License 2025.06.01 0 0 11105

Hűtőtorony. Hogy mit hűtött és miért, passzolom. Édesapám az ózdi kohászatban húzott le 20 évet, megkérdezem tőle.  Kiskoromban mindig kérdeztem és ő mondta hogy hűtőtorony. Akkor ennyi elég volt, de most 41 évesen gondoltam el mi a fenét hűtött :-)

Előzmény: Tastam (11103)
jbaal Creative Commons License 2025.06.01 -2 0 11104

Mondjuk azokban a késésekben benne van a vasutasok beleszarom mentalitása is bőven. Lehet itt akármilyen csúcstechnika, milliárdos beruházás vagy bármi, azt a tipikus mávos "állunk, várunk" tetvészkedést soha semmi nem fogja eltörölni, csak ha a zsebükön érzik a dolgozók az eredményt. Mondjuk erre van némi esély a lázár-féle késésbiztosítással.

 

Arra gondolok  hogy ha Bánrévén háromnegyed órája lezajlott már az Ózd felé menő Bz mellékkocsijának leakasztása, és a szemből érkező mozdonyos szerelvényig az ég világon semmi nem történik ott, mert tehervonat sincs, akkor mi a lószarért akkor kell csak nagy komótosan kisétálni a lénártfalvai váltókörzetbe váltót állíani, mikor a peronnál álló szerelvényen a mozdonyvezető már percek óta elvégezte a lekasztást.

Megértek én minden biológiai szükségletet vagy bármit, soha nem szoktam amiatt reklamálni, ha a sok vonat közepette (illetve más munkakörben más dolgok között) elmajszol valaki egy ebédet vagy kimegy a WC-re, de egyértelműen látja az ember, hogy mikor dolgozik kizárólag csak a leszarom-tabletta.

Előzmény: Tastam (11103)
Tastam Creative Commons License 2025.06.01 -1 1 11103

 Üdv mindenkinek,
tegnap sikerült egy kellemes napot eltölteni a környéken a retró eseményeknek köszönhetően. Ózd és Vadna között forgolódtunk, miközben sikerült látni és megörökíteni pár dolgot, amire nem számítottunk, például egy gyönyörű ©koda 1000-t Ózdon, iparvasúti mozdonyt Centerben, vagy egy villamos mozdonyt (!) Lénártfalván, Bánrévén pedig két lengyel Búvárt. Viszont nem került elénk az 'átmeneti' fényezésű Szergej, és lemaradtunk az RCH dízel Traxx-áról, mivel a retró eseményekre koncentráltunk, pedig előzőleg gondoltam rá, hogy talán azt is láthatjuk. Nos látni valóban láttuk, kétszer is, csak nem volt módunk lefotózni. A vonatok retró hétvégéhez méltó módon késtek, tapasztalataim szerint hiába iktattak be Bánrévén körbejárás helyett gépcserét, azt sem mindig sikerült időre teljesíteni. Részünkről külön köszönet illeti az eseményekben részt vevő vasutasok munkáját, nekik bizonyára számos pluszfeladatot okozott az egész 'cirkusz'. Elég strapás nap volt, de megérte, zárásként pedig mintegy jutalmul saját magunknak a környék legjobb fagylaltját nyalogattuk Mónosbélen.
Egy kérdés: valaki elárulná, milyen torony látható a kép hátterében?

Tastam Creative Commons License 2025.05.15 -1 0 11102

 Minden igényt kielégítően, köszönöm!

:-D

Előzmény: M41 2180 (11101)
M41 2180 Creative Commons License 2025.05.15 0 0 11101

Az 1994/95-ös menetrendig voltak ingavonatok. 2+1, ritkábban 3+1 felállásban. 20-27-es Bhv kocsikkal.

A miskolci vezérlő állomány 1993-ból: 125, 127, 128, 129, 130, 132, 134, 140

Remélem kielégítő volt a válasz :-)

Előzmény: Tastam (11098)
garass Creative Commons License 2025.05.15 0 0 11100

Még a bányák, erőművek működése, az ipari felfutás idején volt ilyen.

Előzmény: Tastam (11098)
117 169 Creative Commons License 2025.05.14 0 0 11099

Ha jól emlékszem nagyon gyermekkorom bol akkor igen M41 és vezérlő plusz 2-3 betétkocsi...

Előzmény: Tastam (11098)
Tastam Creative Commons License 2025.05.14 0 0 11098

 Üdv mindenkinek, egy kérdésem volna. Korábban közlekedtek a vonalon Miskolc és Ózd között ingavonatok?

garass Creative Commons License 2025.05.13 0 0 11097

Köszönöm, már fel is tettem a vasutas természetjáró tagság felé.

Előzmény: Godolloi HEV (11096)
Godolloi HEV Creative Commons License 2025.05.13 0 0 11096

Már a részletek is felkerültek, a link ugyanaz.

Előzmény: garass (11088)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!