Minden jól van ahogy rajzoltad csak a keringetőszivattyúk elé vagy mögé 1-1 visszacsapó szelepet tennék. Így nem kell csapokat nyitni-zárni bármikor begyujthatsz a vegyesbe vagy ha nem gyujtasz be fűt a gázkazán. A vegyeshez mindenképpen kell egy csőtermosztát ami indítja a vegyes keringetőszivattyúját és letiltja a szobatermosztátodat hogy ne tudjon elindulni a gázkazán.
A tágulási tartályokat a keringetőszivattyú elé szokták bekötni, hogy ha induláskor a szivattyú csinál valami vákumot, a tágulási tartályt szívja meg.
Köszönöm a sok ötletet. Kicsit megkavarodtam... ha lenne Valaki olyan kedves és összefoglalná nekem egy egyszerű rajzon a szelepek helyét és a vezérlést, azt nagyon megköszönném.
Ha jól értettem, a csőtermosztáttal elég lenne a szobatermosztát vezetékét szétkapcsolni, megakadályozva ezzel a gázkazán elindulását?
A szilárdtüzelésű kazánunk egy ViadRus öntöttvas, a gáz pedig egy vadi új SD KLOM 30. (ha ez számít valamit) A kazánból 22-es rézcsövön megy a víz (természetesen nem sokáig...), ezért arra gondoltam, hogy a sziládnak iy ilyen átmérőjűt fogok használni.
Hát nem teljesen kihült rendszert, ha egész nap nem ment a gázkazán 21-22 fokos víz jön vissza, ha épp akkor kapcsolt ki akkor akár 25-30 is lehet. Ugyanis nekem nem folyamatosan megy a gázkazán a szobatermosztát kapcsolgatja. De hát ez gondolom másnál is csak így van, a lakás hőmérsékletével megegyező víz jön vissza begyujtáskor. A radiátoroknál könnyen melegszik a víz de a padló keményen visszafogja a kazánt.
Aztán ha nem sikerül elsőre, akkor majd másodszorra. Mert erre a meginduló visszatérőre az előremenő is visszaesik rögtön, csőtermosztát meg kikapcsolja a szivattyút :)
A radiátoros rész régi vastagcsöves,elment gravitációval is csak amióta a gázkazán miatt be lett építve a visszacsapó szelep nem indul el a gravitáció.
Tulajdonképpen Te is azt csinálod félig a csőtermosztáttal, amit az ESBE szelep.
Viszont az ESBE szelepes megoldásnak 2 feladata is van.
1. a kátrányosodás megelőzésére a kazánt ~50C-on tartani. 2. a kazántest megrepedésének megakadályozása.
2. eset olyankor fordulhat elő, ha egy olyan rendszerre, mint a tied, 2"-os csöveken sok szép nagytérfogatú radiátor csatlakozik. (régi gravitációs rendszer). Ilyenkor a csőtermosztát 50C-ig nem indítja a szivattyút, és ahogy szokták, hogy az előremenő csövön a kazántól 1m-re van felszerelve, az sem lehetetlen, hogy ilyenkor a kazánban az öntvény már bőven több mint 50fokos és ilyenkor kapja a nagytömegű "hideg" vizet.
Milyen kazánod van, mert vannak néhányan akik így használják és mégsem kátrányosodik, pedig kellene, másoknak 60 fok alatt rendesen elő jön a probléma.
Érdekes dolog ez a kátrányosodás. Olvasom a másik fórumon, hogy folyik a kátrány a kazánon meg folyik a kondenzvíz a kéményből. Én 100 m2 padlót fűtök a kazánnal ha begyujtok.(ha nem akkor fűt a gázkazán) Bepakolok 25 kg fát és maxon eresztem a kazánt. 10 perc alatt felmegy 45 fokra, beindul a keringetőszivattyú, 40 perc-1 óra alatt felküzdi magát 55 fokra, itt lefojtom és visszamegy 50 fokra. Újabb egy óra mulva kezd leégni a tűz, újabb egy óra alatt lemegy 30 fokra itt kikapcsol a keringető. Nekem nem kátrányosodik, nincs a kéményből kondenzvíz. Kormozni is csak illendőségből szoktam egy télen kétszer, néha dobok egy kanál konixot a tűzbe hogy tisztán tartsa a füstjáratokat. A visszatérőn nincs hőmérőm de mindíg alacsonyabb mint az előremenő.
Hiába "tolod a rőzsét" a padlófűtés hideg visszatérő vize, mindig kevés a kazán egészséges visszatérő vízhőmérsékletéhez. az max 25-35 fok lehet csak, az meg "pitttttyu"!!!
Valamit félreértesz. A visszacsapónak semmi köze ahhoz, hogy a radiátorok felől milyen hőmérsékletű víz érkezik vissza, az lehet akár 20-30 °C is. A szilárdtüzelésű kazán viszont nem szereti, ha 50-60 °C-nál alacsonyabb hőmérsékletű vizet engedsz bele a visszatérőn.
A gázkazán áramtalanítás csak akkor működik, ha nem a kazán a HMV ellátó is, és ő kapcsolja a saját kazánköri szivattyúját.
A visszacsapó, csak azt gátolja, hogy az egyik kazán vize átforogjon a másikba feleslegesen fűtve azt. A 60 fok, visszatérőt mondjuk egy ESBE szelep beépítése oldja meg, ami az állandó előremenő, magas fűtővízhőmérséklet tartásával a kátrányosodást akadályozza.
Az elektromos leválasztó relé, meg azt végzi, ha a kazán/vízteres kandalló keringetője elindul, ebben az esetben megszakítja a gázfűtő berendezés szoba termosztátjának áramkörét, így megakadályozva az együtt fűtést.
Mindennapi egyszerű beépítési mód. Az ESBE szelep kivételével, mert azt már a fogyasztók általában nem akarják bevállalni, csak ott, ahol konkrét jótállási, illetve üzembe helyezési feltétel. Lásd: faelgázosítók pl.
Begyujtásnál ESBE szeleppel keverik a vizet, hogy a radiátorokról de méginkább a padlófűtésről visszatérő hideg víz ne mehessen a kazánra. Szerintem ereszteni kell a kazánt, hamar átfordul a víz és mársem jön hideg víz a kazánra. Csak minél egyszerűbben...
Ha van visszacsapó, akkor hogy menne vissza az 50-60 fok allatti víz vissza a kazánba. Nálam már évek óta működik ez a visszacsapós rendszer hiba nélkül, a vegyes kazán szivattyú termosztátja áramtalanítja gáz kazánt.
Ahogy janijani írta, két visszacsapóval megoldható, hogy ne dolgozzon a két kazán egymásra. A gázkazán és a szivattyú tiltásánál figyelembe kell venni az esetleges utókeringetést is.
Ami mindenképp kell még bele, az valamilyen segédenergia nélküli termikus védelem a szilárdtüzelésű kazánra (pl. Honeywell TS-131, Watts STS-20). Nem ártana megoldani azt sem, hogy a szilárdtüzelésű kazánba ne tudjon visszamenni 50-60 °C alatti víz (termikus keverőszelep).
Szia Csaba! Nos megpróbáltam megint a sarokszelepet, és természetesen én voltam a pancser, mert csak nyitni próbáltam és ezért meg sem mozdult. Viszont amikor megpróbáltam elzárni akkor feltárult előttem a visszatérő szelep lelkivilága. Ez egyben sajnos azt is jelenti, hogy tovább kell vizsgálnom, hogy ez a radiátor miért nem kap megfelelő mennyiségű meleg vizet. A légtelenítésen már túl vagyok , most az elosztó-gyűjtő szelepeit kell megvizsgálnom, csak az a baj, hogy nem tudom, melyik körön van ez a radiátor. De találtam két kört ahol a gyűjtő testbe szerelt (imbuszkulcsos) torlószelepek közül kettő nem volt teljesen nyitva. Igaz nem túl meggyőző volt a dolog , mert csak keveset tudtam rajtuk nyitni (kb. 2-3 fordulatot). Az előremenő oldalon tömszelencés szelepek vannak de mind teljesen nyitva , a szelepállító rudacskák teljesen kint vannak.
Köszönöm a gyors válaszodat, és Neked is hasonlóan kellemes ünnepeket kívánok! A szelepre visszatérve sajnos ezt a verziót már lejátszottam. Az imbuszkulcsot nem nagyon mertem erőltetni, mivel olyan a környezet , mintha magában a szeleptestbe lenne csak a hatszögletű furat kialakítva. Lehet , hogy ez egy torlószelep testből kialakított egyszerű sarok idom lenne?
Abba a hatszögletű lyukba amit láttál a kupak alatt abba kell egy imbusz kulcsot /hatszögletű kulcs/ rakni és kifelé tekerve nyitod a szelepet befelé tekerve zárod ugyanúgy mint a vízcsapot.
Egy rövid kérdésem van. A lakásomban az egyik radiátor nem kap elég meleg vizet. A sarokszelep nyitva az elosztó nyitva. Egyedül a radiátor visszatérő szelepet nem tudtam megnézni mert a zárókupak lecsavarása után egy teljesen ismeretlen szerkezet tárult elém.
Nem úgy néz ki mintha valamit is állítani lehetne benne , igaz van valami hatszögletű lyuk de olyan mintha fixen a testben lenne kialakítva tehát nem igazán mertem vele próbálkozni. Hiába kerestem a NEt-en egy szerkezeti rajzot a szelepről. Sok fényképet találtam de a működéséről egy szót sem sikerült levadásznom. Ha van valaki aki ismeri ezt a szerkezetet annak a segítségét nagyon megköszönöm.
Annyiban igazad van, hogy a kémény egy állandó szellőztetőberendezés. Csakhogy ha szellőztetek akkor már inkább a WC-ből, a fürdőszobából és a konyhából szivatom a levegőt és nem kell 60-70 W, 20 wattos ventillátor is elég.