Keresés

Részletes keresés

trambi Creative Commons License 2009.12.12 0 0 44

A pianet penditö szivacsa gyárilag  egy szabadalmaztatott viszkózus szilikonolaj olajjal volt átitatva , és szervizkönyve évenkénti "olajozást" ajánlotta, különben

elvesztette a "cuppantási" képességét, illetve inkább szó szerint elporladt.   

 mint ahogy az alábbi képen látható, és a bör darab

a rezgönyelvre ragadt.

A tulajdonomban levő pianet n-ben  /Beatles változat/ le lett cserélve , egy szilikon gumiból  készült készlettel , ezt nem kell kenegetni és őrők élet+1 nap

 

Előzmény: tehtube (43)
tehtube Creative Commons License 2009.12.12 0 0 43

A Hohner Pianet működésére ezt találtam:

" A Hohner-Pianet esetében nem szilikonozni kellett és nem a bőrt.....ellenkezőleg! A hangszer úgy szólalt meg, hogy egy ragcsos szivacsdarab rácuppant a hangzó lemezre (hasonló apró behangolt rezgőlemezkékre mint a harmónium nyelve!), majd a billentyű lenyomásakor az "elcuppanás" adta a rezgést!

Pár napig lehetett használni, aztán az adhezíves ragcsos szivacs bekoszolódott."

Így már érthető, miért olyan ritka? :-)))

Előzmény: trambi (17)
tehtube Creative Commons License 2009.12.12 0 0 42

Ez a Doors-féle basszusgép egyszerűen gyönyörű!!!

(ámbár maradok a Hammond orgonánál :-)

Előzmény: trambi (40)
tehtube Creative Commons License 2009.12.12 0 0 41

Sok mindent tudtam meg a Csernofonról.  Idővel majd szivárogtatom. Megvan, létezik, Bp 100km-es körzetén belül :-)

Előzmény: oldrad (39)
trambi Creative Commons License 2009.12.11 0 0 40

Csak egy tisztelet teljes kérdés, a Rhodes húrkészleten mit  is értesz?

 

Más

 

Billgab, sporttárs azon kijelentésével , hogy  a  Rhodes  hangszerek legnagyobb hiányossága a mechanika beállíthatatlansága , szerintem is sajnos igaz / pláne ha költséghatékonyan ,megélhetési javitóként próbálod a hangszert reparálni/

Olyanok mint a régi Orosz barkácsgépek, nagy nehéz , tulméretezettek voltak , és csak be kellett fejezni öket, de aztán örök élet... De talán ezért is igazán szerethetök, mert mindig lehet öket babrálni,javitgatni.

     

a képen egy 1969-es bass piano eredeti "gyári" állapotában / a precizitás még látszatát is elkerülték/ . Mivel magamnak csináltam majdnem három hónapig játszogattam mire  ki lettek cserélve a billentyü vezetök, a kalapácsok müanyag csuklói fémből készültekre /ugy lett maratva/ cserélve / nem kovájognak a kalapácsok/ Filcezés , kalpács gumik cseréje és rengeteg szöszmöszölés.

Ilyet szerintem mindeki csak magának csinál meg.

 

 

 
Előzmény: oldrad (39)
oldrad Creative Commons License 2009.12.11 0 0 39
Tudnék róla mesélni. Nem mindegy, hogy a J-alakú húrt hol pengeted meg, tengelyirányban van-e a pick-up, lapjával vagy élirányban csiszolod a húrt a freki miatt.
Eszetlen dolgokat mutatott az öreg. Persze ültem a nyakán, de akkor még a tranyós orgonákat javítottam, és rendkívül érdekelt a pengetett (ütött) elektromechanikus hangszerek világa ( Claviset, Clavinet, Rhodes). Valahol van egy Fender-zongora szervízkönyvem, amit Pici fanyalogva visszautasított, ott vannak a ródok! felkiáltással. Bezzeg New Yorkban megvette egy szutykos garázsban a Rhodes maradék húrkészletét, nem tudta, hogy nálam is előfordult :-))
Felejtős történet.

Előzmény: tehtube (38)
tehtube Creative Commons License 2009.12.11 0 0 38
Ez a Csernofon érdekes hanxer lehet. Semmit nem találtam róla.
Előzmény: oldrad (36)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.09 0 0 37
Hát igen, az UNIVEKA is egy szép hangszer...

Előzmény: trambi (32)
oldrad Creative Commons License 2009.12.08 0 0 36
Egy régi történet :
Valamikor a 70'-es években többször voltam Cser úrnál, akinek a Rákóczi út végén volt a harmonika-javító műhelye. 1938-ban (a falon bekeretezett amerikai patent szerint) megalkotta a Csernofon nevű hangszerét. A lényege egy hosszú acéltőke volt, amelynek furataiba csavaros szorítópatronokkal voltak a J-alakú acéllemezek befogva, és egy finom angol-mechanikás kalapácssor ütötte őket. Kézzel tekerte a pick up-okat, és egy tüneményes Hohner oszcilloszkópos hangológéppel hangolta őket. Több akkori banda használta a hangszereit (Theatrum, Pleszkán Frigyes...), és egy pár tranzisztoros erősítőcske ment ki egy Tuchelre. Valahol van egy zacskó J-húrom, mert érdekelt a dolog, bár akkor egy D 6-osom volt, és az öreg mester panaszkodott, hogy a Fender megcsinálta a hangszerét, független húrfelfüggesztéssel. Az Ő hangszere termikusan eszelősen stabil volt (ezt klímakamrás frekvenciamérések is tanúsították), mert az egybefüggő acéltőke hőtehetetlensége biztosította a nagyon széles hőfoktartományban történő üzemeltetést.
KoBa(k) Creative Commons License 2009.12.08 0 0 35
Igen, én hangzása-mechanikája alapján próbáltam besorolni... de csak kapargatom a felszínt, azt hiszem. Még csak pár hónapja kezdtem el ismerkedni az elektromechanikus hangszerekkel, úgyhogy érdeklődve olvasom az okosságokat! ;)
Előzmény: tehtube (34)
tehtube Creative Commons License 2009.12.08 0 0 34

... persze én nem működése alapján, hanem a zenében betöltött szerepe alapján ítélem meg a felsoroltakat.

A Clavinet ilyenképp a csembalót hivatott helyettesíteni. (pl. Emerson: Nutrocker)

Előzmény: KoBa(k) (22)
tehtube Creative Commons License 2009.12.08 0 0 33

Ha funkció szerint nézzük, a Rhodes nem a cselesztát váltotta ki. Azt gyakorlatilag nem is használták. Nem véletlenül hívták fenderzongorának! :-)

Csak később a CP sokkal zongorásabb hangú lett. Az LGT-n kívül pl. Roger Chapman mögött hallani derekas mennyiségben, de a nyolcvanas évek közepi Deep Purple-Jon Lord is ezen nyomta.

 

Van a CP-nek előzménye kettő is 1931-ből: Vierling-Förster Electrochord, Neo Bechstein flügel.

Előzmény: KoBa(k) (22)
trambi Creative Commons License 2009.12.08 0 0 32

Méltán lett hirneves müszer ...

De volt az UNIVEKA ,és egyebek de elmult nem volt rá igény/vagyis hogy ezt mondták/

 

De ahogy az ILLÉS sláger irta anno:

 

Virág sincsen, Orion sincs

Miért hagytuk hogy igy legyen???

 

Előzmény: Qqberci (31)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 31
Az Orivohm azért voly különösen gonosz mûszer félvezetõs szempontból, mert egyrészt elég magas feszültséggel (3 V) mér ellenállást, másrészt x1 Ohm-os állásban 300 mA-t csorgat át a mérendõ komponensen. Ha egy tranzisztor addig nem volt zajos, akkor utána már biztosan az... Gyors ellenõrzésekhez a x100 Ohm-os állást lehet használni. Csöves rendszerekhez viszont verhetetlen, mert jól viseli, ha pl 3 V-os állásban kap egy 500 V-os pofont és mérõszuronnyal 1000 MOhm-os bemenõ ellenállást tud. Én nagyon szeretem, az enyém egy elsõ szériás példány 1952-bõl.
Előzmény: trambi (30)
trambi Creative Commons License 2009.12.08 0 0 30

Igen ez a rajz az , csövoltmérövel való mérés részemröl biztos hogy nem lesz, mert csak édesapámnak volt ilyen szerkentyüje , de én meg elkótyavetyéltem:)))

 

Előzmény: Qqberci (28)
tehtube Creative Commons License 2009.12.08 0 0 29

Ennek a Pianetnek a hangja leginkább a Wurlira hasonlít. A Rhodes nagyon más hangkarakter.

Viszont Rick Van Der Linden (Ekseption) Pianetje lapos, mint a Clavinet.

Előzmény: trambi (17)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 28
Szóval Orivohm-mal...
Előzmény: Qqberci (27)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 27
Errõl van szó?

A korrekt megoldás zajra válogatni a tranzisztorokat és lehetõleg nem megmérni õket Orivihm-mal :-))) Kevésbé igényes megoldás T2 kollektor-bázisa közé egy pár száz pF-es kondi...
Előzmény: trambi (24)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 26
Jöhet a rajz, most épp úgyis várok, hogy száradjon egy ragasztás. Most raktam össze egy "tranzisztortemetõt", egy Yamaha YC45D-t, de a pedálja borítása is repedt és nem akarom úgy visszaadni, régi kedves barátomé.

Elég sok germánium tranyóm van, még '58-ban kezdtem az "ipart", azóta gyûlik... Ha bármi kell, szólj, megnézem, és ha van, szívesen adok.
Előzmény: trambi (24)
billgab Creative Commons License 2009.12.08 0 0 25
Hát, valahogy fel lehet állítani egy efféle összehasonlítást. Mindenesetre a CP-70/80 egyértelműen az akusztikus zongora elektromos megfelelője. Azonban tudni kell hogy mechanika tekintetében a Wurlitzer áll a második legközelebbi helyen. A mechanikája egy speciális kivitelű félangol mechanika, hasonló repetíciós tulajdonságokkal mint pl. egy pianínó. billentése jóval könnyebb de a lényeg hogy kifejezetten zongoraszerű a játékérzete. Ez már csak azért is van így, mert a Wurlitzer is egy zongoragyár volt eleinte és később kezdtek el elektromosodni.... A Rhodes, a Hohner mechanikailag jóval "primitívebb" megoldásokat alkalmazott, ami valószínűleg abból adódott hogy nem alkalmaztak zongorához értő hangszerészeket, Harold bátyánk meg marhára nem vágta a billentyűs hangszereket....
Én a Rhodes, Electra Piano mechanikáját nem nevezném azért kalapácsmechanikának, bár van kalapácsfej benne. Mivel ezen hangszerek javításával foglalkozom, elmondhatom hogy ezen hangszerek legnagyobb hiányossága a mechanika beállíthatatlansága. Sok Rhodes zongorát javítottam már pl. és elég sokat lehet szívni vele. ha az ember ki akarja hozni belőle a legtöbbet. Egy zongorakészítő által megkonstruált mechanikán mindent nagyon precízen be lehet állítani, viszonylag könnyen. Ezért szeretem pl. nagyon a Wurlit, ilyet is használok. Na meg a hangját is imádom...
Előzmény: KoBa(k) (22)
trambi Creative Commons License 2009.12.08 0 0 24

Köszönöm az ajánlatodat, lehet hogy élek vele :)

Viszont ha már beszélgetünk , clavinet D6 "elektronikára" lenne é valami jó ötleted,

hogy ne legyen "zajos", átküldöm magánba a kapcsolási rajzát. Hátha jönne szikra..

Előzmény: Qqberci (23)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 23
Van néhány maréknyi OC44K-m meg ASZ1018-am, kérsz?... :-)))
Előzmény: trambi (20)
KoBa(k) Creative Commons License 2009.12.08 0 0 22
Nézem alaposabban, valószínűleg csak a takaró designja más... de a megfigyelés akkor is áll. A pianet leírást kösz, érdekes szinte minden klasszikus akusztikus billentyűs hangszernek megépítették az elektromechanikus "megfelelőjét"?

Hogyan lenne korrekt egy ilyen összehasonlítás?
Orgona - Hammond
Zongora - Yamaha CP-70
Cseleszta - Fender Rhodes
Csembaló - Pianet? Wurli?
Előzmény: KoBa(k) (21)
KoBa(k) Creative Commons License 2009.12.08 0 0 21
Nocsak. :) Érdekes, hogy időről időre változhatott kicsit a konfigurációja, a kis példányszám ellenére. Ennek a lábában a fotó alapján például csak két hangszórót sejtek, míg az enyémben négy van. Láttam már fotót pl. más kinézetű kapcsolókkal... mintha csak beletették volna ami a kezük ügyébe akadt a gyárban.
Előzmény: trambi (20)
trambi Creative Commons License 2009.12.08 0 0 20

Ez csupán költöi kérdés volt, de ami igaz hogy germánium tranyoknak a "zajuk" ellenére volt diszkrét bájuk, mint ahogy a 2N3055 korszaknak   is.

 

Más

 

Magyarországon tudásom szerint van egy  másik electra is /szegény ország ellenére , minden megtalálható itt / :P 

 

 és azt is árulják ...
Előzmény: Qqberci (19)
Qqberci Creative Commons License 2009.12.08 0 0 19
az electra elektromos kapcsolási rajza , és a rhodes suitcas elöfok erösitjében, hasonlóságok fedezhetök fel , hogy mér???

A germániumtranyós idõkben nem sok mozgástere volt a tervezõnek. Jobbára a félvezetõgyártók által javasolt sémákból építkeztek (nomeg aztán persze loptak is...), amik viszont a kompenzálások miatt eléggé hasonlóak voltak.
Előzmény: trambi (17)
trambi Creative Commons License 2009.12.08 0 0 18

No és érdemes meghallgatni , hogy mennyivel másként szól a zombis nóta, hammonddal, Rhodessel,és Santanával.... 

 

http://www.youtube.com/watch?v=La-9bHte8R8&NR=1&feature=fvwp

trambi Creative Commons License 2009.12.07 0 0 17

A pianet más elven müködik, a billentyü végén egy egy rud és azon egy habszivacs +bör penditi meg a hangot adó lemezeket. 

 

A szivacsot idönként szilikon olajozni kellett , különben "bekeményedett" és a bör levált. Igazi West Germany találmány...

A Hohner Trossingeni gyára 1950-70 között gyártotta a pianet modelleket a c az n

ilyen volt a Beatlesnek , a zombisnak meg egy csomó zenekarnak, mert könnyü

volt , és igy jól cipelhető 

http://www.youtube.com/watch?v=f5IRI4oHKNU

 

Saját tapasztalat, nagyon jó billentyüzet, és az N ben

már tremoló is volt ... 

Volt pickupos és elektrosztatikus hangszedös  változatai is a késöbbi M és a T

Boldog békeidök...

 

 

 ez a kis csunya az M

 

Más

 

különben érdekes hogy az electra  elektromos kapcsolási rajza ,  és  a rhodes suitcas elöfok erösitjében, hasonlóságok fedezhetök fel , hogy mér??? 

KoBa(k) Creative Commons License 2009.12.07 0 0 16
Sajnos Pianetet közelről még nem láttam, de fotók alapján gondolom annak nincs kalapácsmechanikája, ezért írtam, hogy az Electrának viszont van. Magyarázatképp összehoztam egy kis sematikus ábrát (Paint rulz... bocs :) ). A mechanika tulajdonképp nagyon primitív: a billentyű kétkarú emelő, ezen fekszik a kalapács egykarú emelője. A rezonátorra mért ütést "lendületből" viszi be, utána visszahuppan a billentyű végére, így nem tompítja le a rezgést.

A fotón a rezonátor + pickup kombó, a fölső csavar éppen nem ér hozzá a rezonátorhoz, intonálni lehet vele valamennyit. Hangolás mint a Wurlinál: páka + reszelő... én nem mertem bevállalni, profira bíztam. :)
Előzmény: tehtube (15)
tehtube Creative Commons License 2009.12.07 0 0 15

"...kalapácsmechanikával IS rendelkezik..." Szóval rendelkezik más jellegű hangképző mechanikával is?

Valóban különleges, ritka darab. Ahogy hallgattam a mintát, a Hohner pianetre hasonlít. lehet hogy ugyanaz más dobozban? Az elég kompakt, hordozható méretű.

Ekseption Egyből vele kezdi.

Előzmény: KoBa(k) (14)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!