Mint IK60T írta a #41123-ban az IK415 kasznik és a ziuk összeboronálása már meglévő cuccokból történne a troligarázsban, havonta 1-2db-ot lehetne elkészíteni. Ha ezt így meg lehet oldani akkor talán egy új troli árának kb negyedéből ki lehetne hozni kocsinként. Valaki kérdezte bírni fogja e a váz mivel a tetőn is lesznek cuccok ? Szvsz bírni fogja! A 415 nem alacsonypadlós, így a ládatérbe sok mindent be lehet építeni, a tetőn a legnagyobb súlyt szvsz a szedőház fogja képviselni, néhány zártszelvényt beheggeszteni meg csak be tudnak h megerősítsék a vázat. Kérdés hogy a ziu villamosberendezés 415-ös kaszniba tervezését szintén meg lehet e oldani házon belül, nagyon olcsón, vagy ingyen. Talán reménykeltő a tervezést illetően ez:
http://villamosok.hu/troli/ik-415-435/index.html "Az Ikarus IK-415.83T - Dinamo prototípus trolibusz Az Ikarusbus Rt. 2001-ben utoljára ismét megpróbálkozott az orosz piacon való újra megjelenésre egy új trolibusz konstrukcióval. A villamos berendezéseket gyártó Dinamo-gyárral együttműködve készítette el az Ikarus 415.83T típusú trolibuszt. A kocsi 2001 nyarán futotta Budapesten próbaköreit, majd hamarosan egy trélerre pakolva elindult Oroszországba. Itt Moszkvában egy kiállításon mutatták be. A remélt megrendelés azonban elmaradt, így a kocsit hazahozták, és jelenleg Szigethalom egyik gyártelepén áll. A kocsi különlegessége a DINASZ-22 típusú tirisztoros szabályzóelektronikája, melyet valószínűleg úgy terveztek, hogy alkalmazható legyen a korábban a ZIU-kon soroztaban alkalmazott DK-211-es kettőstekercselésű egyenáramú motorok mellett. Nyilván a Dinamo-gyár azt remélte, hogy az új gyártás mellett megrendeléseket fog kapni a ZIU-kat üzemeltető oroszországi közlekedési vállalatoktól a korábbi kocsik szaggatós korszerűsítésére. Továbbá vonzóbb lehetett egy olyan új kocsit vásárolni, melybe akár egy régebbi ZIU hasonló típusú motorja is beépíthető lett volna. A szaggató működése valószínűleg imitálta a korábbi kapcsolóműves - kontaktoros villamos berendezés karakterisztikáját."
Tehát már építettek hasonló kocsit, nem lehetetlen a dolog!
Akár a veke-t, ill. más trolipárti lobbiszervezeteket is meg lehetne győzni h amikor a troliküzem megmaradásáért lobbiznak akkor ezt az átépítéses megoldást is vessék fel!
Még azt a lehetőséget sem tartom elvetendőnek h adományokból építsük meg az első "Ziu 415"-öt, és amikor látják a vezetők h ez működik akkor áldásukat adják a sorozatra.
Kiegészítés, az "építsünk új trolit ZIU alapokból 415-260-as kasztniba" témakörben: A ZIUk rovására írható többlet-fogyasztás mekkora része származhat a segédüzemből? (szerteszét szökő levegő miatti légsűrítő túrázás, generátor termelte segédáram statikus átalakító helyett, meg egyebek) Egy ilyesmi átépítés és "korszerűsítés" esetén mennyit lehetne megfogni ezen a téren?
ja jut eszembe még. igaz a ziu többet fogyaszt mint a gvm, de akkor ezen elv alapján hétvégén a 100%os alacsonypadlós kiadású 74/74a troli vonal 5 ziuja helyett 5 gvm is mehetne akár mert hétvégén van. de minek menne akkor?
de. tökmind1. ezért van rajt ziu. 1 hónapra teljesen felesleges csuklósokat elrakni valahova. főleg hogy a sok birka nép, csak azt nézi hogy jéé csuklós na akkor ez csak olyan lehet amin csuklós jár. amikor volt a 74-esen knorrozás gvmmel, hiába volt agyontáblázva az összes kocsi, hogy 74es a 72esre várok oylan nyugalommal szálltak fel rá mint ha az is lenne. aztán volt meglepetés.
Hát, nemtudom. Tegyél légkondit egy Solarisba, és hasonlítsd össze egy ZIU fogyasztásával. Szerintem döntetlen lenne.
Prószálj ki egy bedöglött légkondis+nyithatatlan ablakú bármit kontra nagyablakos ZIU-t/200-as szériát.
Utazz pár megállót egy hontalan és büdös állampolgárral egy légkondis (csak a belső levegőt hűti újra és újra, friss levegő nincs) valamivel kontra ZIU/200-as széra. Ha nem fulladtál meg, akkor szerintem is OMG...
Az elfér-e a lábad dolog valahogy nem egységes a ZIUk esetén. Felújításkor kicsit változatosan rakták vissza az üléseket, de véletlenül sem oda, ahová eredetileg valók. Vagy előrébb, vagy hátrébb...
Laprugó ügyben: szerintem egy ZIU üresen valóban pattogós, de ha az ülőhelyek megtelnek, és van 15-20 álló utas is, akkor szvsz kicsit szelídebb. Valahogy "rakva" kellemesebbek...
Miért is nincs elég? Ez a csuklósoknál igaz, de a szólóknál egyáltalán nem. Van 32 alacsonypadlós és 30 ZIU. Elméletileg mindenhol lehetne 50%-os alacsonypadlós szolgáltatást nyújtani még csúcsidőben is. Ilyen pár buszvonalat és a 4/6 villamost leszámítva nincs a városban. Ehelyett a 70-esen 8-ből 6-7 ap. van, miközben a 78-ason 1-2 (néha 3, de ez nagyon ritka).
De a karbantartása többe kerül, az amortizációja is nagyobb. Szerintem ha használt járművet vesznek, akkor inkább olyat vegyenek ami a GVM-hez, szegedi Skodákhoz hasonló fejlettségi szinten van és ne Neoplanokat. Az új járművekhez szerintem se megfelelő infrastruktura nincs, se elég pénz. A ZIU (és bármelyik más troli) motorja is jóval kevesebb káros anyagot bocsájt ki, mint az Euro akárhányas dízelek.
78-as pont az a vonal, ahol alig van ap. még tanszünetben is gyakran 4-5 ZIU szokott jönni egymás után,
Akkor már nem tök mind1 hogy Ziu vagy GVM?
Nagyon jól hangzik az alacsonypadló én is azt szeretném hogy minél jobban el legyenek osztva de sajnos nincs elég.
Viszont gondolj akkor azokra a területekre ahol egyáltalán nincs alacsonypadlós szolgáltatlás (zugló). Itt is nagyon sok nyugdíjas nehezen mozgó ember él akiknek az az esélyük sincs meg hogy lehet a következő alacsonypadló lesz.
Viszont tényleg kezd felesleges lenni ez a vita mert se új járművekre se fűrészelésre sincs pénz. És lehet hogy ha lenne pénz elöbb a 435ös trolikat kéne megcsinálni és a garázsban álló GVMeket kiadni Ziu helyére még ha csak kettővel kevesebb Ziu is megy ki és csak akkor ha gazdaságosabb üzemeltetni.
Annyi a különbség hogy egy újabb jármű (pl a Neoplan mert más használt eladó troliról nem tudok) nem használ annyi energiát. Szerintem ez egy elég fontos szempont.
Felújítás: Most nem tök mindegy a sorrend?
1: Új jármű -> X év után felújítom
2: Felújotom a Ziukat -> X év útán veszünk új járművet
3: Átalakítom a busznak készűlt 415ös járműveket majd X év múlva új járművet kell venni.
Ez a Ziu motort a 415ös kasztniba olyan mintha EURO 0/1 besorolású buszt vennénk.
Meg szarból nem lehet várat építeni még ha nagyon is szeretnénk.
Akkor hova lehetene tenni azokat? 74/74A-ra nem, mert nincs elég j.vezetőnek csuklósra vizsgája, 70, 76-ra felesleges amiatt 1-1 darab miatt egy újabb típust is közlekedtetni, csak a 78-as marad. A 78-as pont az a vonal, ahol alig van ap. még tanszünetben is gyakran 4-5 ZIU szokott jönni egymás után, a magabb padló szintű GVM tovább nehezíteni azoknak az utasoknak a dolgát, akik nehezen tudnak felszállni. Én azt nem értem, hogy miért nem lehet fele-fele arányban elosztani az ap.-t a 70 és 78 között.
"Felújítani persze menetközben ezt is fel lehet újítani."
Akkor mi a különbség? Szerintem mindössze annyi, hogy nem kell a jármű megvásárlására költeni. Általában az esedékes felújítás előtt szoktak eladni használt járműveket, tehát 1-2 múlva úgy is fel kéne újítani (lásd a nagyon olcsó Van Hool buszok, összesen költenek rá 30 milliót és még nem sokára fel is kell újítaniuk). Szerintem ez még mindig többe kerül, mint egy felújítás vagy vázcsere. Ha a troli 20 millióba kerülne, a lízing miatt a BKV 30 millióért tudná megvenni, elkéne végezni rajta szükséges átalakításokat ez 5-10 millió forint, majd kis idő múlva fel kéne újítani. Ha van rá pénz akkor lehet erre is költeni, de szerintem inkább előbb arra legyen pénz, hogy rendbe tegyék a leállított járműveket, amíg ez nincs meg addig a ZIU-k felújítását/vázcseréjét/lecserélését elkéne húzni addig amíg lehet.
Annak is számoljunk akkor utána ha most átpakoljuk a Ziu cuccot egy felújítandó buszba mennyibe kerűl és ennek mennyi az élettartama (4-5 év kb). X millió forint
Lizingelünk használt trolikat Y millió forint. Ennek mennyi lehet az élettartama? 10-13 év? Szted melyik éri meg jobban. Felújítani persze menetközben ezt is fel lehet újítani.
X milliót ráköltünk egy átépítésre és 4-5 év múlva elköltünk Z millió forintot mert cserélni kell a felújított kocsit vagy megint felújítjuk. Folyamatosan költjük a milliókat felújításra ahelyett hogy egyszer vennénk egy használt kocsit.