Nem, nincs 10 négyzetméter. Lemértem, kiszámítottam - és nincs 10 m2. A gyári adat is 100 négyzetláb...azaz cca. 9,8 m2.
Úgy már érthető a feszített fok-él dolog - bár számomra nem lenne megoldás.
Mert ha reggeltájt kimegyünk 1-2 órát, délben megint...és kis szerencsével este is megyünk (volt pár jó szeles naplemente is a nyáron) - akkor ennyiszer le kéne leszereljem a vitorlát - mert a hajó kint marad a vízen, természetesen.
Akkor azt össze kel hajtogatni, begyürni a spriccdekni alá...induláskor meg vissza az egész.
Nézd heted7. Ha nekem is 30-50 ezer Ft-omba kerülne (a hajósboltból vett fokrollerrel) - akkor meggondolnám a dolgot. De számításom szerint nem lesz 5 ezer Ft az egész...annyit meg megér egy pipec kis fokroller - nem igaz? .
Nem érted. Van forstág, az tartja az árbocot, ha nincs fenn a fok. Ha viszont rendesen felhúzod a fokot, akkor ellazul a forstág, és a szerepét a fok első éle veszi át. Így egyszerűbb, mint felkampózgatni a fokot a forstágra, ráadásul lesz egy szép, rendes, feszes első éled, amivel jól lehet vitorlázni. Egy ilyet tényleg egy mozdulat fel/le szerelni, vagy legalábbis nem sokkal több.
A vitorla "mechanika igénybevétele" nem lesz így nagyobb.
Amúgy van élet a drótkötélen túl is, ld. pl. dynema (v. dyneema) kötél.
Amúgy ugye tudod, hogy a hajód vitorlázata 10 nm felett van, így csak papírral vezethető, legalábbis elvileg!
Igen, arról a hajóról. Az teljes harci díszben így néz ki. Viszonyításul: az árbocmagasság 6,1 méter.
Azt azért nehezen tudom elképzelni, hogy egy 6 méteres árboc harmadik kikőtése egy textil legyen - drótkötél vagy más fémes dolog nélkül.
Nem akarom leszólni a megoldást - de enyhénszólva is furcsa, hogy mégis min akarnak 4 méter drótkötelet megspórolni. A vitorla felesleges machanikai igénybevételéről már nem is beszélve.
Akkor sem jobb a helyzet, ha mondjuk egy drótkötelet varrnak a vitorla-élbe. Mert mi van, la le akarják venni a vitorlát? Döl az árboc?
Mindezt 4 méter drótkötélért? Hááát, ízlés dolga. .
Ami kalózzal mentem, azon úgy volt, hogy a fok első éle kiváltotta a forstágot. Azaz a fokot lekötötted lent (egy sekli), beakasztottad a felhúzóba (még egy) és kész, felhúztad. Az első éle átvette a forstág szerepét. Hogy jó feszes legyen, a forstágot illet is kicsit kézzel hátrahúzni és közben meghúzni a fokfallt.
Jaaa és még valami: nem akarom a kedélyeket borzolni - de még egy lazy-jacket is varrok a grósznak...de ha az nem elég, akkor kap egy dirk-et is a bum.
Megmondom miért: velem számtalanszor megesett, hogy fasza szélben futottam ki - és motorral jöttem vissza a Tó közepéről. Ilyenkor volt egy kitámasztóm - amit a svertszekrénybe szúrtam - és arra akasztottam a bumot a fejem felett.
Cakhogy ez már nagyobb bumm - nagyobb vitorla - ezt már nem lehet csak úgy "ktámasztgatni. Ezért kap őkelme egy korrekt dirket - és egy méretre gyártott, kecses kis lazy-jacket...és akkor lesz komplett a dolog :-)))) .
Hát, ezekszerint nekem nagyon hülye egy fok-megoldásom lehet - mert nekem 12 darab kapcsot kel felfűzzek vagy lefűzzek a drótkötélre - plusz egy lekötés lent, a forstag alján és egy a fall-kötélre, hogy fel is tudjam húzni .
Ez összesen 14 darab hely, amit pöcsölni kell minden fokvitorla le- vagy felszerelésnél.
Ha tudsz olyan fokvitorla-megoldást, ahol mindezt 1 darab mozdulattal ki lehet váltani - az nagyon érdekelne...mert én még olyat nem láttam.
Egyébként nem vagyok elragadtatva attól az ötlettől sem, hogy minden egyes (pár órás) szünetkor - szereljem le és a hónom alatt vigyem ki a fokvitorlát a partra - és akkor még mindig ott a grósz az árbocon.
Abban meg tökéletesen igazad van - hogy ha rámtör a gebasz menetközben - akkor nem jó szórakozás (állva !) a 14 helyet pöcsölgetni a leszereléshez.
Apropó: az én spricc-deknimre különben sem ajánlatos kétlábbal felállni - tehát a 14 darab "kikapcs-bekapcs" műveletet - kecses derékhajlításból kéne végezni - ráadásul.
Mindezt összevetve - nekem megér 4-5 ezer Ft.ot, hogy egy fasza kis fokrollerem legyen a hajón. Akinek nem - hát az meg fűzőgessen csak nyugodtan tovább :-))) .
GPS, minek? Egy ekkora hajón egy mozdulat lekapni a fokot és egy mozdulat visszahúzni... Ha hosszú távon fenn akarod hagyni, akkor, hogy védd az UV-tól, illik ráhúzni egy perzering nevű zoknit, de ez az egész sokkal komplikáltabb, mint lekapni, és bevágni a Matizba. Így legalább el sem lopják.
Jó, ha kiugrassz egy fröccsre, akkor egyszerűbb csak ki/betekerni, de modnom, egy ekkorát felhúzni sem nehéz.
Maradt még a reffelés. Talán annak van értelme, nem tudom, de nem szokás ilyen méretben. Vagy kiülöd, vagy nem mész ki :) Mondjuk, ha kint ér az erősödés, talán jól jöhet.
Hááát, kezd megerősödni bennem az elhatározás, hogy mégiscsak merev forstágot csinálok az új hajómra.
Pontosabban: kombináltat. Vagyis megmarad a vantni-kábel - az fogja vinni a feszítő-terhelést továbbra is - de ráhúzok egy aluminium csövet, amire majd rátekeredik a vitorla.
Vagyis a roller, csak az az alu-csövet fogja tekerni a kábel körül...az alucső meg a fokvitorlát magára. Így vélhetően nem kell majd olyan hűde-nagy csapágyozás sem - mert a roller-mechanikát nem fogja terhelni az árbóc-kifeszítés ereje is.
Kivülről megtévesztésig úgy fog kinézni, mint egy merev-forstag...csakhát ez mégsem pont úgy fog működni. Ha kész leszek a rajzokkal - lehet közzéteszem ...hátha mást is érdekel a megoldás. .
Boccs, hogy ennyit zargatlak: ha két kötél van egymás mellett (ami logikus) ezek mégis csak alul vannak megforgatva - felül nem.
Amikor ez alul el kezd forgatni - mitől nem csavarodik egymásba a két kötél ? - hisz a felső végüket semmi nem forgatja - egyhelyben állnak
Ráadásul én még csapágyat sem látok (a felső, kicsiben) meg pláne nem. Hát amikor az a forstag jól ki van spanolva - van ennek még kedve forogni ekkora hosszanti húzó- és dörzserő mellett? .
Azoknál 2 db drótkötél kell, az egyikre felcsatolják a vitorlát, a másik nem engedi elfordulni. Reffelni nem lehet vele, mert a teteje kinyílik, hiszen nem merev. De a merev forstágos cuccok 100 fölött kezdődnek.
Hivatkozzál nyugodtan rám (GPS-re) - meglátod, olyat ajánl neked, hogy leesel a székről.
Nagyon profi hajó-utánfutóban - hisz ebből (is) él. És ami a legfontosabb: egy rendkívül jó haver és remek hajós-kollega. Nem fogsz csalódni, tuti megoldja a problémádat. .
Pont valami ilyen - egymáshoz képest elforduló tárcsákra gondoltam én is - az egyik a fall-hoz, a másik a fock halfejéhez kötve. Csak elhesegettem a gondolatot - hogy biztos túl komplikáltan képzelem el - és tuti létezik valami pofonegyserű megoldás is. De úgy néz ki, hogy nincs.
A körbeforgó fall-ra én is gondoltam - akkor nem kell a csúszóelem - viszont akkor a vitorla maga alá tekeri a felhúzót is...no meg a fallkötél-tartalékot is, amit minden kép fel kell bikázni a forstagra - felhúzott vitorlával.
Én csak azt nem értem még, hogy hogy működnek azok a focrollerek, ahol nincs merev forstag? Csak az orrvantni-drótkötél van - arra kötik a fockrollert is - (ami elég kókány megoldás szerintem) - de mégis árulják...méghozzá nem is olcsón.
Ezt árulják 23 ezer Ft-ért - ennyi, és nem több...ezt kötik egyenesen a forstág-drótkötélre:
http://www.vizvonal.hu/photos/hq/rollfock.jpg
Ez vajon hogy tudja rádumálni az orrvitorlát, hogy szépen, egyenletesen legyen szíves tekeredni a drótra - pláne, hogy a roller csak alul forgatja meg a vitorla csücskét - felül nem ? .
Pont nemrég jártam ott Agárdon 420-as ügyben! :) Sajna nem sikerült az üzlet megkötése.Viszont megtetszett a kikötő jó kis hely. Ha tudnál küldeni fotókat az utánfutóról el tudnám dönteni megér-e nekem ennyit a dolog vagy sem.
Úgy, hogy a fallt nem a vitorla sarkába kötöd közvetlenül, hanem van egy a forstag profilon föl-le csúszó szerkentyű, amin alul és felül is van szem, de ezek el tudnak forogni egymástól egy csapágyon.
1-2 éve olvastam valahol (neten vagy Hajó magazinban, nem tudom) egy adriai beszámolóban, hogy az út során találkoztak egy régen a Balatonon közlekedő, sokak által ismert -talán tényleg vas- vitorlással. Lehet, hogy az a Macóka?