Keresés

Részletes keresés

GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16593

Nem, nincs 10 négyzetméter. Lemértem, kiszámítottam - és nincs 10 m2.
A gyári adat is 100 négyzetláb...azaz cca. 9,8 m2.

Úgy már érthető a feszített fok-él dolog - bár számomra nem lenne megoldás.

Mert ha reggeltájt kimegyünk 1-2 órát, délben megint...és kis szerencsével este is megyünk (volt pár jó szeles naplemente is a nyáron) - akkor ennyiszer le kéne leszereljem a vitorlát - mert a hajó kint marad a vízen, természetesen.

Akkor azt össze kel hajtogatni, begyürni a spriccdekni alá...induláskor meg vissza az egész.

Nézd heted7. Ha nekem is 30-50 ezer Ft-omba kerülne (a hajósboltból vett fokrollerrel) - akkor meggondolnám a dolgot.
De számításom szerint nem lesz 5 ezer Ft az egész...annyit meg megér egy pipec kis fokroller - nem igaz?
.
Előzmény: heted7 (16592)
heted7 Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16592
Nem érted. Van forstág, az tartja az árbocot, ha nincs fenn a fok. Ha viszont rendesen felhúzod a fokot, akkor ellazul a forstág, és a szerepét a fok első éle veszi át. Így egyszerűbb, mint felkampózgatni a fokot a forstágra, ráadásul lesz egy szép, rendes, feszes első éled, amivel jól lehet vitorlázni. Egy ilyet tényleg egy mozdulat fel/le szerelni, vagy legalábbis nem sokkal több.

A vitorla "mechanika igénybevétele" nem lesz így nagyobb.

Amúgy van élet a drótkötélen túl is, ld. pl. dynema (v. dyneema) kötél.

Amúgy ugye tudod, hogy a hajód vitorlázata 10 nm felett van, így csak papírral vezethető, legalábbis elvileg!
Előzmény: GPS (16591)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16591

Igen, arról a hajóról. Az teljes harci díszben így néz ki. Viszonyításul: az árbocmagasság 6,1 méter.

Azt azért nehezen tudom elképzelni, hogy egy 6 méteres árboc harmadik kikőtése egy textil legyen - drótkötél vagy más fémes dolog nélkül.

Nem akarom leszólni a megoldást - de enyhénszólva is furcsa, hogy mégis min akarnak 4 méter drótkötelet megspórolni.
A vitorla felesleges machanikai igénybevételéről már nem is beszélve.

Akkor sem jobb a helyzet, ha mondjuk egy drótkötelet varrnak a vitorla-élbe. Mert mi van, la le akarják venni a vitorlát? Döl az árboc?

Mindezt 4 méter drótkötélért? Hááát, ízlés dolga.
.
Előzmény: heted7 (16590)
heted7 Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16590
Izé, arról a hajóról beszélsz, amit most vettél, és a Matiz tetején fényképezted?
Előzmény: GPS (16588)
heted7 Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16589
Ami kalózzal mentem, azon úgy volt, hogy a fok első éle kiváltotta a forstágot. Azaz a fokot lekötötted lent (egy sekli), beakasztottad a felhúzóba (még egy) és kész, felhúztad. Az első éle átvette a forstág szerepét. Hogy jó feszes legyen, a forstágot illet is kicsit kézzel hátrahúzni és közben meghúzni a fokfallt.
Előzmény: GPS (16587)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16588

Jaaa és még valami: nem akarom a kedélyeket borzolni - de még egy lazy-jacket is varrok a grósznak...de ha az nem elég, akkor kap egy dirk-et is a bum.

Megmondom miért: velem számtalanszor megesett, hogy fasza szélben futottam ki - és motorral jöttem vissza a Tó közepéről.
Ilyenkor volt egy kitámasztóm - amit a svertszekrénybe szúrtam - és arra akasztottam a bumot a fejem felett.

Cakhogy ez már nagyobb bumm - nagyobb vitorla - ezt már nem lehet csak úgy "ktámasztgatni.
Ezért kap őkelme egy korrekt dirket - és egy méretre gyártott, kecses kis lazy-jacket...és akkor lesz komplett a dolog :-))))
.
Előzmény: heted7 (16586)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16587

Hát, ezekszerint nekem nagyon hülye egy fok-megoldásom lehet - mert nekem 12 darab kapcsot kel felfűzzek vagy lefűzzek a drótkötélre - plusz egy lekötés lent, a forstag alján és egy a fall-kötélre, hogy fel is tudjam húzni .

Ez összesen 14 darab hely, amit pöcsölni kell minden fokvitorla le- vagy felszerelésnél.

Ha tudsz olyan fokvitorla-megoldást, ahol mindezt 1 darab mozdulattal ki lehet váltani - az nagyon érdekelne...mert én még olyat nem láttam.

Egyébként nem vagyok elragadtatva attól az ötlettől sem, hogy minden egyes (pár órás) szünetkor - szereljem le és a hónom alatt vigyem ki a fokvitorlát a partra - és akkor még mindig ott a grósz az árbocon.

Abban meg tökéletesen igazad van - hogy ha rámtör a gebasz menetközben - akkor nem jó szórakozás (állva !) a 14 helyet pöcsölgetni a leszereléshez.

Apropó: az én spricc-deknimre különben sem ajánlatos kétlábbal felállni - tehát a 14 darab "kikapcs-bekapcs" műveletet - kecses derékhajlításból kéne végezni - ráadásul.

Mindezt összevetve - nekem megér 4-5 ezer Ft.ot, hogy egy fasza kis fokrollerem legyen a hajón.
Akinek nem - hát az meg fűzőgessen csak nyugodtan tovább :-)))
.
Előzmény: heted7 (16586)
heted7 Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16586
GPS, minek? Egy ekkora hajón egy mozdulat lekapni a fokot és egy mozdulat visszahúzni... Ha hosszú távon fenn akarod hagyni, akkor, hogy védd az UV-tól, illik ráhúzni egy perzering nevű zoknit, de ez az egész sokkal komplikáltabb, mint lekapni, és bevágni a Matizba. Így legalább el sem lopják.

Jó, ha kiugrassz egy fröccsre, akkor egyszerűbb csak ki/betekerni, de modnom, egy ekkorát felhúzni sem nehéz.

Maradt még a reffelés. Talán annak van értelme, nem tudom, de nem szokás ilyen méretben. Vagy kiülöd, vagy nem mész ki :) Mondjuk, ha kint ér az erősödés, talán jól jöhet.
Előzmény: GPS (16584)
edesviz Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16585
Szia GPS,
az is megoldás, hogy a fock fallt visszavezeted a forstág mellett, vagy a merevforstágban, és a forgatószerkezeten rögzíted.
Édesviz
Előzmény: GPS (16584)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16584

Hááát, kezd megerősödni bennem az elhatározás, hogy mégiscsak merev forstágot csinálok az új hajómra.

Pontosabban: kombináltat. Vagyis megmarad a vantni-kábel - az fogja vinni a feszítő-terhelést továbbra is - de ráhúzok egy aluminium csövet, amire majd rátekeredik a vitorla.

Vagyis a roller, csak az az alu-csövet fogja tekerni a kábel körül...az alucső meg a fokvitorlát magára.
Így vélhetően nem kell majd olyan hűde-nagy csapágyozás sem - mert a roller-mechanikát nem fogja terhelni az árbóc-kifeszítés ereje is.

Kivülről megtévesztésig úgy fog kinézni, mint egy merev-forstag...csakhát ez mégsem pont úgy fog működni.
Ha kész leszek a rajzokkal - lehet közzéteszem ...hátha mást is érdekel a megoldás.
.
Előzmény: LacPelso (16583)
LacPelso Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16583
A felső rész ennél is forog. Biztos van is kedve hozzá, különben még jobban megfeszülnének a drótok az összecsavarodástól.
Előzmény: GPS (16582)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16582

Boccs, hogy ennyit zargatlak: ha két kötél van egymás mellett (ami logikus) ezek mégis csak alul vannak megforgatva - felül nem.

Amikor ez alul el kezd forgatni - mitől nem csavarodik egymásba a két kötél ? - hisz a felső végüket semmi nem forgatja - egyhelyben állnak

Ráadásul én még csapágyat sem látok (a felső, kicsiben) meg pláne nem.
Hát amikor az a forstag jól ki van spanolva - van ennek még kedve forogni ekkora hosszanti húzó- és dörzserő mellett?
.
Előzmény: LacPelso (16580)
szőrmók Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16581
Dunakesziről tudok egyet kölcsönözni. Mailem publikus.
Előzmény: pincebogar (16565)
LacPelso Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16580
Azoknál 2 db drótkötél kell, az egyikre felcsatolják a vitorlát, a másik nem engedi elfordulni. Reffelni nem lehet vele, mert a teteje kinyílik, hiszen nem merev. De a merev forstágos cuccok 100 fölött kezdődnek.
Előzmény: GPS (16577)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16579

Itt:

http://forum.index.hu/User/UserDescription?u=815538

Hivatkozzál nyugodtan rám (GPS-re) - meglátod, olyat ajánl neked, hogy leesel a székről.

Nagyon profi hajó-utánfutóban - hisz ebből (is) él.
És ami a legfontosabb: egy rendkívül jó haver és remek hajós-kollega. Nem fogsz csalódni, tuti megoldja a problémádat.
.
Előzmény: pincebogar (16578)
pincebogar Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16578

Köszi GPS!

 

De hogyan tudom megtalálni Beer-ci topik-kollegát?

Azthiszem kicsit béna vagyok ez ügyben :)

Előzmény: GPS (16566)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16577

Köszi szépen.

Pont valami ilyen - egymáshoz képest elforduló tárcsákra gondoltam én is - az egyik a fall-hoz, a másik a fock halfejéhez kötve.
Csak elhesegettem a gondolatot - hogy biztos túl komplikáltan képzelem el - és tuti létezik valami pofonegyserű megoldás is. De úgy néz ki, hogy nincs.

A körbeforgó fall-ra én is gondoltam - akkor nem kell a csúszóelem - viszont akkor a vitorla maga alá tekeri a felhúzót is...no meg a fallkötél-tartalékot is, amit minden kép fel kell bikázni a forstagra - felhúzott vitorlával.

Én csak azt nem értem még, hogy hogy működnek azok a focrollerek, ahol nincs merev forstag? Csak az orrvantni-drótkötél van - arra kötik a fockrollert is - (ami elég kókány megoldás szerintem) - de mégis árulják...méghozzá nem is olcsón.

Ezt árulják 23 ezer Ft-ért - ennyi, és nem több...ezt kötik egyenesen a forstág-drótkötélre:

http://www.vizvonal.hu/photos/hq/rollfock.jpg

Ez vajon hogy tudja rádumálni az orrvitorlát, hogy szépen, egyenletesen legyen szíves tekeredni a drótra - pláne, hogy a roller csak alul forgatja meg a vitorla csücskét - felül nem ?
.
Előzmény: LacPelso (16575)
pincebogar Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16576

Szia!

 

Pont nemrég jártam ott Agárdon 420-as ügyben! :) Sajna nem sikerült az üzlet megkötése.Viszont megtetszett a kikötő jó kis hely. Ha tudnál küldeni fotókat az utánfutóról el tudnám dönteni megér-e nekem ennyit a dolog vagy sem.

 

Email: pincebogar@gmail.com

 

Üdv: pincebogar

Előzmény: Törölt nick (16573)
LacPelso Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16575
A kép bal oldalán láthatod a szerkezetet.harken


Egyszerűbb, de kényelmetlenebb megoldás, mikor nem az árbocba megy a felhúzó, hanem a forstag tetején van a csiga, és annak az aljához is kötik le.
Előzmény: LacPelso (16574)
LacPelso Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16574
Úgy, hogy a fallt nem a vitorla sarkába kötöd közvetlenül, hanem van egy a forstag profilon föl-le csúszó szerkentyű, amin alul és felül is van szem, de ezek el tudnak forogni egymástól egy csapágyon.
Előzmény: GPS (16571)
Törölt nick Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16573

Ha mégsem csinálni szeretnél utánfutót, én épp szeretnék eladni egy használtat:

http://edutech.elte.hu/~pethob/eladokaloz/

 

b.

 

ui: a cím ellenére a Kalóz már elkelt...

Előzmény: pincebogar (16565)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16572

Szerintem ez rendőrségi hajó volt - és azért van vasból, mert kifejezetten a "Vas-prefektus" számára vették.

Csakhogy őt kirúgták - így hát a hajó is eladó lett.
Persze, ez csak egy tipp :-))))
.
Előzmény: LacPelso (16570)
GPS Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16571

Urak!

A fockrollernél hogy van megoldva, hogy a felhúzó (fall) kötél ne csavarodjon együtt a vitorlával - betekeréskor?

Megköszönném, ha valaki pár szóban leírná ezt nekem - na, ha meg fotó is akadna...
.
LacPelso Creative Commons License 2008.10.02 0 0 16570
1-2 éve olvastam valahol (neten vagy Hajó magazinban, nem tudom) egy adriai beszámolóban, hogy az út során találkoztak egy régen a Balatonon közlekedő, sokak által ismert -talán tényleg vas- vitorlással. Lehet, hogy az a Macóka?
Előzmény: rezgaras (16563)
Törölt nick Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16569

Biztos, hogy nem. Az előző tulaj hozta be Hollandiából. Idén több acél hajóval is találkoztam a Balatonon, de mind G.VAN WIJK AND ZOON gyártmány volt.

Előzmény: rezgaras (16563)
pincebogar Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16568

Küldtem emailt a címre!

 

 

Előzmény: DonQuijote (16567)
DonQuijote Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16567
Küldj egy mailt a laser kukac vajko pont hu-ra.
Előzmény: pincebogar (16565)
GPS Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16566

Ne szarozzál - keresd meg Beer-ci topik-kollegát - nála profibbat hajó-utánfutóban úgysem találsz.

Ráadásul kivételez is a topik-kollegákkal. Pozitív értelemben.
.
Előzmény: pincebogar (16565)
pincebogar Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16565

Nincs véletlenül valakinek ötlete, honnan kölcsönözhetnék egy napra jolle szállítására alkalmas hajó szállító utánfutót Budapesten?

Lehet megveszem mégis csak azt a 420-as testet mert mostmár csak 35 ezer. Aztán utána majd ráérek csinálni hozzá és levizsgáztatni egy utánfutót.

BiaStrom Creative Commons License 2008.10.01 0 0 16564

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=si%C3%B3fok&ie=UTF8&ll=46.933063,18.115768&spn=0.013158,0.043774&t=h&z=15

 

Azt a pletykát hallani, hogy itt épül egy kikötő a kemping helyén. A töltés végére építenének egy kőgátat. Erről tud valaki pontos infót?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!